Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Marras 2020 12:33

*
Raamattu opettaa, että se joka rakastaa Jumalaa pitää Hänen käskynsä. Tämä opetus tulee ymmärtää Uuden Liiton järjestyksen mukaan. Meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa ja Jumalan käskyjen pitäminen Pyhän Hengen voiman avulla on uskoa kaikki se opetus mikä on voimassa Uuden Liiton järjestyksessä. Uudessa Liitossa on voimassa sellaisenaan kaikki Kymmenen Käskyä, ne VT:n käskyt joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä ne käskyt, jotka ovat tulleet uusina opetuksina Uuden Liiton järjestykseen. Vanhan liiton järjestys on kumottu ja siksi meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti.

Joh 14:
15 ¶ Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18 ¶ En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

Herra Jeesus sanoi antavansa Pyhän Hengen (Toinen Puolustaja) sitä varten, että me uskovina voisimme Pyhän Hengen voiman kautta pitää Hänen käskynsä. Raamattu sanoo Jumalan rakkauden olevan vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta. Pyhässä Hengessä opimme rakastamaan Jumalaa yhä syvällisemmin.

Käskyjen pitämisen kautta emme voi ansaita pelastusta, sillä Jumalan armosta Herran Jeesuksen sovitustyössä on meidän pelastuksemme perusta. Jumalan käskyt (Raamatun sanan opetus) suojelevat meitä synniltä, joka tuhoaa ja rikkoo ihmisiä. Jumalan käskyt eivät ole meitä vastaan, vaan meidän puolellamme ja ne ovat osoitus Jumalan rakkaudesta, huolenpidosta sekä suojeluksesta.

Johanneksen evankeliumissa luvussa 14 ja 21 on Jumalan sanan ymmärtämisen perusta ja ydin. Herra Jeesus sanoi että se joka rakastaa Jeesusta (Jumalaa) on sellainen, jota Isä Jumala ja Herra Jeesus rakastavat ja sellaiselle uskovalle Herra Jeesus ilmoittaa itsensä. Herran Jeesuksen sanat ilmoitan itseni sellaiselle, joka minua rakastaa tarkoittaa sitä, että vain Jumalan rakastamisen kautta uskova voi ymmärtää oikealla tavalla Raamatun sanan opetusta.

Jumalan sanan totuutta emme voi löytää ilman Jumalan rakastamista. Jos rakastamme ihmisten uskonnollisia perinteitä enemmän kuin Jumalaa, niin emme voi löytää Raamatun totuutta ja sen sijaan joudumme elämään uskonnollisten valheiden ja väärien oppien vankeina. Jumalan rakastaminen on todella tärkeä asia, koska ilman sitä et voi ymmärtää oikealla tavalla Jumalan sanan totuutta.

Monien uskovien ongelmat ja etteivät he koe Jumalan läsnäoloa tai ymmärrä Jumalan sanan opetusta oikealla tavalla johtuvat siitä etteivät he ensin rakasta Jumalaa, vaan he ensiksi rakastavat joko itseään tai uskonnollisia sekä vääriä opetuksia ja ihmisten rakentamia sielullisia ja lihallisia oppeja ja rakenteita. Raamattua ei voi ymmärtää oikein ellei ensin rakasta Jumalaa. Tämä on jokaisen uskovan hyvä muistaa ja ymmärtää.

1 Joh 5:
1 ¶ Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.

Gal 5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Raamattu opettaa, että se joka rakastaa Jumalaa rakastaa myös Jumalan lapsia (kaikkia uskovia ihmisiä). Uskovan ihmisen rakkaus Jumalaan on se että hän pitää (noudattaa, elää Jumalan sanan totuuden mukaan) Jumalan käskyt ja Jumalan käskyt eivät ole raskaat. Ne eivät ole raskaat siksi, koska Pyhässä Hengessä me saamme voiman ja kyvyn sekä opimme elämään Jumalan sanan mukaista uskonelämää. Ilman Pyhän Hengen voimaa Jumalan käskyt ovat liian raskaita noudatettaviksi, sen tähden Hän on antanut meille Pyhän Hengen voiman.

Raamatun opetuksen mukaan Herrassa Jeesuksessa auttaa vain rakkauden kautta vaikuttava usko. Tämä tarkoittaa sitä, että uskon elämän tulee perustua Jumalan rakkauteen sekä totuuteen. Jumalan rakkaus ja totuus ovat erottamattomat.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2020 12:44

*
Raamattu opettaa Jumalan sanan totuuden vapauttavan ihmisen synnin orjuudesta, uskonnollisista perinnäissäännöistä sekä epäraamatullisista opetuksista. Pelkkä totuuden tietäminen ei vapauta ihmistä, vaan hän vapautuu vasta sitten kun hän elää käytännössä todeksi (Pyhän Hengen voiman kautta) Jumalan sanan totuuden opetuksia.

Joh 8:
31 ¶ Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

Jos uskonelämä perustuu uskonnollisiin perinnäissääntöihin tai vääriin opetuksiin, niin uskova ei ole vapaa niillä alueilla, jossa hänen uskonsa perustukset ovat kiinni epäraamatullisissa opetuksissa.

Herra Jeesus sanoi niille, jotka uskovat Häneen, jos te pysytte minun sanassani (elää käytännössä Jumalan sanan opetuksen mukaan), niin te olette minun opetuslapsiani ja te tulette tuntemaan totuuden ja totuus on tekevä teidät vapaiksi. Elämällä todeksi Jumalan sanan opetukset voidaan vapautua kaikesta, joka ei ole Jumalan tahdon mukaista. Elämällä todeksi Jumalan sanan opetukset uskova on löytävä totuuden, joka tekee hänet vapaaksi elämään Jumalan tahdon mukaista elämää.

Joh 1:
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Silloin kun on kyse Jumalan sanan totuudesta, niin totuuteen kuuluu myös armo. Armoa ei voi ansaita, koska se on Jumalan teko ihmisen hyväksi. Raamattu sanoo Jumalan armon ilmestyneen pelastukseksi kaikille ihmisille ja että Jumalan armo kasvattaa uskovia, niin että he, hylkäävät jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja eläisivät siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa.

Jumalan armoon kuuluu myös armollisuus. Jumala näkee jokaisen uskovan ja tietää jokaisen sydämen kivut ja haavat. Jumala on armollinen omia kohtaan. Uskovien tulisi olla myös armollisia toinen toisilleen ja antaa toisilleen aikaa kasvaa uskossa Jumalan tahdon mukaisesti.

Kol 2:
6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,

Uskovan tulee varjella sydäntään ja pitää sydämensä puhtaana järkeisopeista, petoksista ja ihmisten perinnäissäännöistä, koska ne orjuuttavat ja tuhoavat uskovan sydämen.

Uskovan tulee juurtua rakkaudessa ja totuudessa Herraan Jeesukseen, Hänessä rakentuen sekä uskossa vahvistuen Raamatun opettamalla tavalla ja olkoon uskovan kiitos ylitsevuotavainen. Jumala ei ole kiitoksenkipeä, mutta jos me emme ole kiitollisia Jumalalle kaikesta mitä Hän on tehnyt ja tulee tekemään meidän hyväksemme, niin silloin uskon elämämme ei ole Jeesus keskeistä elämää, vaan on takertunut sielulliseen ja lihalliseen elämään.

Kiitollisuus Jumalaa kohtaan osoittaa sen, että me rakastamme Jumalaa ja osaamme arvostaa Häntä. Kiitollisuus sydämessä Jumalaa kohtaan pitää Jumalan aina meidän sydämemme keskipisteenä. Silloin kun uskovan keskipiste on Jumalassa, niin hän on Jumalan rakkauden suojassa ja turvassa. Oman lihan halut ja väärät opetukset rikkovat ja tuhoavat uskovan sydäntä, älä siksi pidä lihasi himoja ja haluja sydämesi keskipisteenä. Anna Pyhän Hengen kuolettaa lihasi himot ja halut, koska siten sydämesi keskipiste on Raamatun Jumalassa.

Kol 1:
4 sillä me olemme saaneet kuulla teidän uskostanne Kristuksessa Jeesuksessa ja rakkaudesta, mikä teillä on kaikkia pyhiä kohtaan;
5 me kiitämme häntä sen toivon tähden, joka teille on talletettuna taivaissa ja josta jo ennen olette kuulleet sen evankeliumin totuuden sanassa,
6 joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon totuudessa,

2 Tess 1:3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,

Tuon lopuksi esille erään tärkeän asian ja opetuksen. Uskon elämä on kasvuprosessi, sillä jokainen uskova on kasvanut siihen asti mihin hän on ehtinyt Jumalan armosta kasvaa. Eräs iso ongelma meidän uskovien keskuudessa on se, että me emme aina tiedä missä kasvuvaiheessa olemme. Jos emme tiedä sitä missä kasvuvaiheessa olemme, niin se johtaa joko siihen, että yritämme vaeltaa liian suuret saappaat jalassa tai sitten elämme alle sen rajan mihin saakka olemme Jumalan armosta ehtineet kasvaa.

Joh 16:
12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Herra Jeesuskaan ei sanonut ja opettanut opetuslapsille kaikkia asioita yhdellä kertaa, koska he eivät pystyneet omaksumaan kaikkea sitä mikä on Jumalan tahto ja Jumalan sanan opetus. Koska uskonelämässä on kyse kasvunprosessista, niin siksi emme kykene omaksumaan ja ymmärtämään kaikkea, vaan meidän on annettava Jumalan ajallaan askel kerrallaan kasvattaa ja kypsyttää uskoa meidän sydämissämme.

Kun luet tämän kirjoitukseni, niin rukoile sitä missä kasvunvaiheessa olet ja mitä voit siitä omaksua. Jos et ymmärrä jotakin, niin älä anna sen vaivata itseäsi, vaan anna Jumalan ajallaan kasvattaa sinua ymmärtämään Hänen sanansa opetuksia ja totuutta. Jumala ylen runsaasti siunatkoon sinua Herrassa Jeesuksessa, niin että opit ja kasvat vaeltamaan Herran edessä arvollisesti, Hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Marras 2020 20:35

*
Kerron elävän esimerkin tietynlaisesta kaksinaamaisuudesta sekä asioiden peittelemisestä, joka liittyy ekumeniaan. Olin aikoinani työntekijänä eräässä vapaiden suuntien seurakunnassa vastuualueeni oli nuorisotyö.

Kirjoitin tämän herätysliikkeen lehteen artikkelia julkaistavaksi 1990-luvun puolivälissä. Lehden päätoimittaja hyväksyi kirjoituksen julkaisemisen yhdellä ehdolla, että tietyt lauseet poistettaisiin:

Merkitsen tähän XXXXXXXX merkinnöillä päätoimittajan poistamat lauseet:

UUDISTUS JUMALAN SANAN OPETUKSIEN TOTEUTUMISEEN:

Miten ja mihin suuntaan tulee uudistua? Raamattu vastaa meille; älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Jumalan sana varoittaa meitä ettemme; rakentaisi uskoamme ja seurakuntaa maailman hengen ja maailman virtauksien mukaan. Raamattu kehottaa meitä tutkimaan Jumalan sanasta Hänen tahtoaan ja rakentamaan Jumalan sanan perustukselle. Emme voi rakentaa omien mielipiteiden varaan tai katsoa maailmasta mallia. Sana Tora tarkoittaa ensisijaisesti opetusta ja myös lakia. Rakentakaamme uskomme ja seurakunta Jumalan sanan opetuksen mukaan. Sanoohan sana, että Herra on asettanut säädöksensä, jotta niitä tarkasti noudatettaisiin, Jeesus sanoi; älkää luulko, että olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, olen tullut täyttämään lain. Mekään emme voi kumota Jumalan sanan selviä rakennuspiirustuksia, Paavali kirjoittaa; kumoammeko lain vetoamalla uskoon, emme vaan me vahvistamme lain. Meidän tehtävä on vahvistaa sanan opetus ja ojentautua sen mukaan.

Jumalan suunnitelma Jeesuksessa Kristuksessa on, että Hänen luonteensa ja tahtonsa pyhyys ilmenee Jeesuksen todistajissa. Laki paljastaa ihmiselle hänen syntinsä, yksin Jeesuksen sovitustyö vapauttaa ihmisen synnin ja saatanan vallasta, Kun ihminen saa katua tunnustaen syntinsä ja vastaanottaa syntien anteeksiantamuksen ja Jeesuksen sovitustyön, hänestä tulee Jumalan lapsi, Pyhä Henki sinetöi meidät Jeesuksen todistajiksi näin sydämessämme asuva Pyhä Henki sanan opetuksen kautta uudistaa meitä niin että, Jumalan luonne, tahto, pyhyys ja rakkaus ilmenee Jeesuksen todistajissa. Siitä kaikki tuntevat teidät Jeesuksen opetuslapsiksi, jos teillä on keskinäinen rakkaus ja se on rakkaus Jumalaan että pidämme Hänen käskynsä, näin sanoo Jumalan sana. Olemmeko yhtä tänä päivänä kristikunnassa niin kuin Jumalan tahto on ?

Jos todella haluamme uudistua niin, todellinen uudistuminen johtaa kristikunnan alkuperäiseen ja Raamatulliseen seurakuntaan. Nyt on menossa uusien erilaisten seurakuntien istutusbuumi. Lisää hajaannusta jo nykyiseen hajaannuksen tilaan. Jumalan sana tuntee vain yhden Kristuksen ruumiin, yhden seurakunnan Kristityt huutavat, tämä on meidän laidunmaamme, kun Jumalan tahto on, että Jeesuksella on yksi lammaslauma, jotka laiduntavat samalla laidunmaalla samaa ruohoa syöden. XXXXXXXX Kun tutkimme Raamattua ja ekumeenista liikettä niin huomaamme ettei se ole Jumalasta. Toinen evankeliumi, toinen henki rakentaa lopun ajan luopiokirkkoa ekumenian hengessä katolisen kirkon ympärille. Toinen evankeliumi pyrkii ulottamaan vaikutuksensa koko kristilliseen seurakuntaan. XXXXXXXX

Tänä päivänä korostetaan usein tunnekokemuksia. Ihmiset jotka juoksevat tunteitten perässä eivät jaksa kuunnella totuuden sanaa, jonka tulisi olla kokoontumisemme perusta. Jos kokouksissa ei tapahdu mitään sensaatiomaista ei kokoukset kiinnosta niitä, jotka etsivät tunteita, Jumala on luonut tunteet eikä niissä ole mitään pahaa, mutta usko perustuu Jumalan sanaan. Uudistus Jumalan sanan mukaiseen elämään kyllä avaa meille kaikki tunne-elämykset, jotka ovat oikeassa suhteessa Jumalan sanaan. Tämä aika tarvitsee totuuteen juurtuneita uudistajia, Pyhä Henki johtaa meidät totuuteen, Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen Kristuksen. Jumalan valtakunta on vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

Pelkäämmekö julistaa, että ilman uskoa Jeesukseen ihminen on matkalla kadotukseen. Älä pelkää tuomitsemista, koska et tuomitse, vaan julistat totuutta. Totuuden julistamista seuraa aina vastustus ja arvostelu. Jeesuksen todistajien ei tule odottaa, että totuus tulisi suosituksi kääntymättömien keskuudessa, Jumalan rakkauden ja pyhyyden kokeminen synnyttää rohkeutta Jeesuksen todistajissa. Tänä aikana Jumala kutsuu palvelijoitaan puhaltamaan pasuunaan. Jumala asettaa Jeesuksen todistajat sanansa vartiomiehiksi. Kun kuulet Herran suusta sanan, julista se rakkaudessa ihmisille. Kerro ihmisille heidän rikoksensa ja syntinsä, kerro ihmisille Jumalan pelastuslahjasta Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan pelastussuunnitelmasta. Jeesuksen todistajat rakastakaa ihmisiä Jumalan rakkaudella. Näissä ajatuksissa allekirjoittanut joutuu katsomaan peiliin ja tekemään parannusta huutaen, Jeesus uskon, auta epäuskoani. Petri Paavola

Syy lauseiden poistoon oli, että tämä herätysliike on mukana ekumeenisessa liikkeessä (tosin silloin vielä tarkkailijajäsenenä) eikä kyseisen herätysliikkeen työntekijä voi moista lausuntoa antaa katolisesta kirkosta eikä ekumeniasta. Minä tein ratkaisuni ja sanoin, että koko kirjoitusta ei sitten julkaista, koska poistetut lauseet kuuluvat tärkeänä osana kokonaisuuteen.

Tämän herätysliikkeen hallituksen puheenjohtaja myönsi minulle, että katolisen kirkon oppi esim: Messu-uhrista sekä Mariasta on riivaajien oppeja. Mutta sitä ei kuitenkaan uskalleta julkisesti myöntää, vaan siitä puhutaan omissa pienissä piireissä. Nyt on vain käynyt, niin kuin varoitin tätä puheenjohtajaa, että kun totuus salataan, niin uusi sukupolvi hyväksyy ja menee täysillä mukaan ekumeniaan eikä näe asioiden todellista tilaa, vaan hyväksyy katolisen kirkon Raamatun kristinuskona ja kristillisenä seurakuntana, jota se ei ole.

Elän kaikkia kohtaan anteeksiantamuksessa, eikä tarkoitus ole kaivella vanhoja, vaan sen sijaan herätellä meitä uskovia rakastamaan totuutta ja sitä kautta emme eksy sellaiseen seuraan, jossa emme saisi olla.

Minä olen kokenut sydämessäni Herran edessä, että jos me Raamattuun uskovat Herran Jeesuksen opetuslapset emme paljasta katolisen kirkon kavalaa suunnitelmaa, emmekä osoita Raamatun sanan totuuden kautta miten ja millä tavalla katolisen kirkon harhaopit ovat harhaoppeja, niin katolinen kirkko onnistuu lähes täydellisesti suunnitelmassaan pyrkiä katolilaistamaan protestanttisia kristittyjä. Tästäkin syystä kirjoitan katolisen kirkon harhaopeista, että mahdollisimman moni todellinen Herran Jeesuksen opetuslapsi ymmärtäisi pitää sydämensä puhtaana harhoista ja hylätä kaiken katolisen harhaopin, jota katolilaiset todella aktiivisesti levittävät juuri nyt tässä ajassa.

Katolinen kirkko opettaa kiirastulen olevan Jumalaan uskoneelle syntiselle ihmiselle kuolemanjälkeinen paikka, jossa syntinen puhdistetaan ja pyhitetään ja annetaan mahdollisuus puhdistua kaikesta synnin tahrasta. Kuten suurin osa katolisen kirkon harhaopeista pilkkaa Jumalan tekoja, niin myös kiirastuli opetus pilkkaa Jumalaa ja totuutta, sillä sen mukaan Herran Jeesuksen ristin kuoleman kautta tapahtunut sovitus ei ollut riittävä tuomaan puhdistusta synneistä, vaan sen lisäksi tarvitaan vielä kuoleman jälkeen erityinen puhdistuminen kaikesta synnistä kiirastulen kautta. Raamatun sanan totuuden edessä katolinen kiirastulioppi on Jumalan pilkkaa ja se halventaa Herran Jeesuksen sovitustyön. Tällaisen pilkan takana on aina saatanalliset riivaajahenget, sillä tästä on kysymys silloin kun puhutaan katolisuudesta ja hengestä, joka katolisuudessa vaikuttaa.

Koska meidän keskuudessamme on vähän aikaa uskossa olleita sisaria ja veljiä Herrassa Jeesuksessa, niin meidän velvollisuutemme on tuoda esille totuus ja paljastaa saatanalliset valheet, joiden kautta uskovia pyritään eksyttämään. Jos olemme hiljaa emmekä kerro totuutta ja paljasta valheita, niin monet vähän aikaa uskossa olleet (ja valitettavasti jotkut pitempäänkin uskossa olleet) voivat eksyä pois pelastavasta uskosta hyväksyessään ja uskoessaan katolisia harhaoppeja. Ihmettelen sitä ettei Suomessa esimerkiksi vapaissa suunnissa valveutuneet uskovat pidä esillä tätä asiaa, vaan monet ovat hiljaa ja vaitiolonsa kautta he antavat antikristillisen hengen turmella ja saastuttaa monien rakkaiden sisarten ja veljien uskon Herraan Jeesukseen. Onko luopumus jo niin pitkällä etteivät kristityt sen tähden enää puhalla selvää totuuden ääntä pasuunasta?

Nyt on aika herätä unesta ja ottaa vastuu totuuden julistamisesta, joka meille on annettu Jumalan armosta tultuamme uskoon (tai usko tuli meihin). Tähän vastuuseen kuuluu myös valheiden paljastaminen, johon kuuluu katolisen kirkon antikristillisten harhaoppien paljastaminen. Jos emme näe ja ymmärrä missä ajassa elämme, niin yhä useampi uskova eksyy ekumenian kautta uskomaan katolisia harhaoppeja ja kääntävät selkänsä Herralle Jeesukselle sekä totuudelle ja näin luopuvat uskosta, vaikka luulevatkin yhä edelleen olevansa pelastavassa uskossa. Saakoon Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa meissä rohkeutta ja rakkautta Jumalaa, lähimmäisiämme ja totuutta kohtaan, jonka seurauksena kaikkinaiset valheen verkot paljastetaan ja Jumalan sanan totuus pysyy kunniapaikalla (ykkösenä) meidän sydämissämme sekä julistetaan julkisesti ja selkeästi kaikkien kuultavaksi. Jumalan sanan totuus on, että Herra Jeesus sovitti syntimme ristillä ja Hänen verensä kautta meidän syntimme puhdistetaan ja saamme lahjaksi Jumalan armosta syntien anteeksiantamuksen sekä iankaikkisen elämän.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Juhani » 28. Marras 2020 00:33

PAATUNUT USKOVA

Raamattu sanoo, että lopun aikana luopumus lisääntyy. Monet kristitytkin kääntävät selkänsä Herralle. Me elämme nyt keskellä tätä aikaa. Seurakuntaa seulotaan tänään voimakkaasti. Pyhät pyhittyvät, mutta myös useat paatuvat oman lihallisuutensa, tämän maailman ja henkivaltojen puristuksessa. Sanakirjan mukaan paatunut tarkoittaa kovaa, sydämetöntä ja tunteetonta. Mitä tunnusomaisia piirteitä paatumukseen sisältyy:

1. Uskova on itse antanut sydämensä kovettua kivisydämeksi - se on siis oma valinta.
2. Ei koe syntiä ongelmana, vaan leikkii sillä.
3. Ei kuule enää edes Jumalan suoraa puhetta. Hengellinen erottamiskyky katoaa.
4. Ei näe mitään ongelmaa siinä, että kohtelee ihmisiä huonosti.
5. Ei osallistu yhteiseen työhön, muuta kuin kiitos mielessään.
6. Ei kykene sydämestään osallistumaan ylistykseen ja kiitokseen.
7. Ei näe mitään ongelmaa katkeruudessa ja vihanpidossa.
8. Arvostelee ja mitätöi muita ihmisiä korottaakseen itseään.
9. Ei harjoita hengellisyyttä kuin tottumuksesta.
10. Ei alistu minkäänlaisen hengellisen auktoriteetin alle, vaan kapinoi voimakkaasti.
11. Tarvitsee lihallisuutensa tähden kipeästi todellista Jumalan kohtaamista, ennen kuin on liian myöhäistä.

Kehotuksen Sana Sinulle: Tänä päivänä, jos te kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne (Hepr. 3:15a).

Pastori Mika Turunen
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0430703296
Juhani

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Marras 2020 12:30

*
Temppelin suuri ja kallisarvoinen peruskivi esikuva Jeesuksesta

1 Kun 5:
15 Ja Salomolla oli seitsemänkymmentä tuhatta taakankantajaa ja kahdeksankymmentä tuhatta kivenhakkaajaa vuoristossa;
16 sen lisäksi Salomon maaherrojen virkamiehiä, jotka valvoivat töitä, kolmetuhatta kolmesataa miestä, vallitsemassa väkeä, joka teki työtä.
17 Ja kuningas käski louhia suuria (גדול - גדל gadol) kiviä, kallisarvoisia kiviä, laskeakseen temppelin perustuksen hakatuista kivistä.

Yehudim in Moshiach 4:14 Orthodox Jewish Bible (OJB)
14 Therefore, als (since) we have a great Kohen Gadol who has made his passing through Shomayim, [Rebbe, Melech HaMoshiach] Yehoshua HaBen HaElohim, let us hold firmly to the hoda’ah (confession) of the hachrazah (proclamation) of our [Orthodox Jewish] Emunah.

Kun kuningas Salomo Jumalan käskystä alkoi rakentamaan temppeliä, niin temppelin peruskivien piti olla suuria, kallisarvoisia ja hakattuja kiviä. Temppelin peruskivet olivat esikuva Herrasta Jeesuksesta. Uuden Liiton uskon uskonjärjestyksessä Jumalan pelastamat ihmiset ovat Jumalan temppeli ja Herra Jeesus on suuri (gadol) peruskivi Jumalan temppelissä, sillä Herra Jeesus on uskovien suuri Ylimmäinen Pappi (Kohen Gadol), niin kuin esim. Hebr 4:14 opettaa. VT:n ylimmäisen papin asussa hänellä oli olkapäillään kallisarvoiset kivet (onyks-kivi), jossa luki Israelin 12 sukukunnan nimet, että ylimmäinen pappi kantaisi heidän nimiään olkapäillään Herran kasvojen edessä, että heitä muistettaisiin. VT:n ylimmäisellä papilla oli rintakilpi, jossa oli kaksitoista kallisarvoista kiveä, joissa luki Israelin 12 sukukunnan nimet, että ylimmäinen pappi kantaisi rintakilvessä sydämensä päällä, astuessaan pyhäkköön, Israelin poikain nimet, että heidät alati johdatettaisiin muistoon Herran edessä.

Tästä syystä myös temppelin suuret peruskivet olivat kallisarvoisia kiviä, koska ne olivat esikuvaa Herrasta Jeesuksesta ja Hänen Ylipappeudestaan. Herra Jeesus on Uuden Liiton Ylimmäinen Pappi, joka kantaa Uuden Liiton kansaa rakkautensa, armonsa ja totuutensa kautta Pyhässä Hengessä. Uuden Liiton kansa on koko ajan Jeesuksen sydämellä, sillä Hän muistaa ja tietää mitä Hänen kansansa tarvitsee.

Salomon temppelin suuret ja kallisarvoiset peruskivet olivat hakattuja kiviä, koska Herra Jeesus kantoi meidän syntimme ristinpuulla, sillä Jeesusta ruoskittiin (hakattiin) ja piestiin sekä pilkattiin, vaikka Hän on kuningasten Kuningas, joka on suuri ja kallisarvoinen Pelastaja, mutta runneltu meidän syntiemme tähden.

Salomon temppelin perustuksen piti olla luja ja kestävä, että se kykeni kannattelemaan koko temppeliä. Herra Jeesus on Uuden Liiton luja ja kestävä peruskivi, joka on ainoa kykenevä kannattelemaan Uuden Liiton kansaa sisäpuolella pelastuksen. Herran Jeesuksen pelastuksen peruskivi on rakennettu taivaalliselle perustukselle, sillä Jumala tuli ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa ja kärsi ristillä vuodattaen verensä iankaikkisena syntiuhrina ja siten Hän sai aikaan iankaikkisen pelastuksen ja lunastuksen sekä syntien anteeksiantamuksen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Joulu 2020 18:33

*
Raamattu kertoo kuinka Salomonin temppelin kivet hakattiin ja valmistettiin vuoristossa (vuorella). Juutalainen historioitsija Josefus mainitsee mielenkiintoisen seikan koskien Salomonin temppelin kivien valmistamista:

He also enjoined them to cut out large stones for the foundations of the temple, and that they should fit them and unite them together in the mountain, and so bring them to the city. - Josephus Antiquites of the Jews Book VIII chapter 2

Josefuksen selonteon mukaan suuret temppelin peruskivet valmistettiin vuorella, jossa ne sovitettiin yhteen ja kun ne sopivat yhteen, niin temppelin peruskivet tuotiin vuorelta alas kaupunkiin. Raamattu sanoo, että Salomonin täytyi rakentaa Herran temppeli Jerusalemiin, Daavidin kaupunkiin. Josefuksen historian todistus sanoo, että temppelin peruskivet tuotiin vuorelta alas kaupunkiin (Daavidin kaupunki), koska temppeli rakennettiin muinaiseen Daavidin kaupunkiin, ei temppelivuoren huipulle.

Vuori on esikuvaa Jumalan taivaallisesta korkeudesta ja Jumalasta. Jumala asui temppelin kaikkein pyhimmässä ja temppelin peruskivet tehtiin vuorella ja tuotiin alas kaupunkiin, joka on esikuvaa siitä kuinka Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa, Herra tuli taivaasta alas ihmisten keskuuteen.

Jamieson, Fausset, Brown Commentary sanoo 1 Kings 6:7 kohdassa, että Jerusalemin läheltä on löydetty maanalainen kivilouhos, josta on löydetty samankokoisia kiviä kuin muista muinaisista jäännöksistä on löydetty. Jamieson, Fausset, Brown Commentaryn mukaan kivet ovat siirretty muinaisten pyörörullien kautta alas Tyropean laaksoon temppelin viereen.

Jamieson, Fausset, Brown Commentary on oikeassa temppelin sijainnin suhteen. Tyropean laakso sijaitsi muinaisen Daavidin kaupungin länsipuolella ja kaupungin itäpuolella oli Kidronin laakso, Daavidin muinainen kaupunki sijaitsi Tyropean ja Kidronin laaksojen välissä. Tyropean laaksosta länteen kohosi Siionin vuori. Muinaisen Daavidin kaupungin eteläpuolella sijaitsi Hinnomin laakso. Muinaisen Daavidin kaupungin pohjoispuolella oli temppelivuori, jonka takana oli Betesdan laakso. Giihon maanalainen vesilähde sijaitsi temppelistä itään Kidronin laaksosta. Giihonin lähteen ympärille oli rakennettu torneja suojaamaan vesilähdettä.

Daavidin kaupunki rakennettiin vuorelle, jossa on kovaa kalkkikiveä, johon maanalainen vesi muodosti luolia. Giihonin lähde oli Daavidin kaupungin (Jerusalem) ainoa vesilähde, joka oli ja on maanalainen virtaava vesilähde. Giihonin vesilähde purskauttaa vettä jaksoittain vuodenaikojen ja sateiden mukaan. Giihonin lähde on maanalaisessa luolassa, joka sijaitsee Daavidin kaupungin itäisellä rinteellä Kidronin laakson yläpuolella.

Giihonin vesilähde on esikuva Herrasta Jeesuksesta, sillä Herra Jeesus on elävän veden (virtaava vesi) lähde, johon tulee uskoa, niin kuin Raamattu sanoo. Herra Jeesus ei toimi ihmisen syntisen mielen mukaan, vaan Jumalan tahdossa ja Jumalan sanan totuuden mukaisesti. Jumala toimii Herrassa Jeesuksessa Jumalan aikataulujen mukaan, ei ihmisen aikataulun ja halun mukaan. Herran Jeesuksen armo ulottuu pienimmän ja heikoimman ja kurjimmankin syntisen luo, siksi Giihonin lähde oli maan alla, mutta virtasi Daavidin kaupunkiin mahdollistaen siellä elinolosuhteet Jumalan kansalle.

Muinainen Daavidin kaupunki oli nykyistä Jerusalemin kaupunkia paljon pienempi. Seitsemän vuorta ympäröi muinaista Daavidin kaupunkia vuorten nimet ovat nykyään tunnettuja seuraavilla nimillä:Scopusvuori, Öljymäki, Turmiovuori, Ophel vuori, Moorian vuori, Siionin vuori, Antonian linnoituksen kukkula.

Nämä seitsemän vuorenhuippua ovat kaikki korkeammalla kuin Daavidin muinainen kaupunki. Seitsemän on Jumalan täydellisyyden luku ja siksi seitsemän vuorta ympäröivät Daavidin kaupunkia, koska se opettaa meille siitä kuinka Jumala teot ovat täydellisiä ja Jumalan kansa asuu turvassa Jumalansa kanssa.

Psa 125:
1 ¶ Matkalaulu. Jotka Herraan turvaavat, ovat kuin Siionin vuori: se ei horju, vaan pysyy iankaikkisesti.
2 Vuoret ympäröivät Jerusalemia, ja Herra ympäröitsee kansaansa, nyt ja iankaikkisesti.
3 Sillä jumalattomuuden valtikka ei saa vallita vanhurskasten arpaosaa, että vanhurskaat eivät ojentaisi käsiänsä vääryyteen.

Daavidin muinainen kaupunki oli rakennettu siten, että se oli todella vaikea valloittaa ja voittaa. Silloin kun juutalaiset olivat uskollisia Jumalalle, niin Jerusalemia (Daavidin kaupunkia) ei voitu vallata ja voittaa, sillä kaupunki oli voittamaton, mutta silloin kun juutalaiset eivät olleet uskollisia Jumalalle, vaan tekivät syntiä Jumalaa vastaan, niin vihollinen kykeni voittamaan voittamattoman kaupungin ja tuhoamaan sen kokonaan.

Niin kuin seitsemän vuorta (laaksoineen) ympäröivät Jerusalemia, niin samalla tavalla Herra ympäröitsee kansaansa, antaen kansallensa turvan ja rauhan, kun ja jos kansa on uskollinen Herralleen. Jerusalem tarkoittaa hepreaksi rauhan opetus. Herra Jeesus on kansansa Opettaja, joka opettaa totuudesta, rakkaudesta ja armosta sekä Herran hyvyydestä. Herra Jeesus tuo kansalleen rauhan, sillä Hän on Rauhanruhtinas.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Joulu 2020 18:39

*
Raamattu kertoo paljon Salomon rakennuttamasta temppelistä ja siinä on esikuvallista opetusta monenlaista, mutta tässä keskityn vain tiettyihin asioihin.

1 Kun 6:
1 ¶ Neljäntenäsadantena kahdeksantenakymmenentenä vuotena siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, neljäntenä vuotena siitä, kun Salomo oli tullut Israelin kuninkaaksi, alkoi hän siiv-kuussa, joka on toinen kuukausi, rakentaa temppeliä Herralle.

.........

4 Ja hän teki temppeliin sisäänpäin avartuvat ikkuna-aukot.
4 Ja teki akkunan huoneen päälle, sisältä avaraksi ja ahtaaksi ulkoa. Biblia 1776
1 Kings 6:4 And for the house he made windows broad within, and narrow without. Jewish Publication Society Bible - JPS

........

7 Ja kun temppeli rakennettiin, tehtiin se kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta temppeliä rakennettaessa.
1 Kun 6:
1 ¶ Neljäntenäsadantena kahdeksantenakymmenentenä vuotena siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, neljäntenä vuotena siitä, kun Salomo oli tullut Israelin kuninkaaksi, alkoi hän siiv-kuussa, joka on toinen kuukausi, rakentaa temppeliä Herralle.

.........

4 Ja hän teki temppeliin sisäänpäin avartuvat ikkuna-aukot.
4 Ja teki akkunan huoneen päälle, sisältä avaraksi ja ahtaaksi ulkoa. Biblia 1776
1 Kings 6:4 And for the house he made windows broad within, and narrow without. Jewish Publication Society Bible - JPS

........

7 Ja kun temppeli rakennettiin, tehtiin se kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta temppeliä rakennettaessa.

Vanha Biblia 1776 ja JPS käännökset kääntävät 1 Kun 6:4 jakeen alkutekstin mukaisesti. Salomonin temppelin ikkunat olivat sisältä päin avarat, mutta ulkoa päin ahtaammat (kapenivat). Raamatun tutkijoiden mukaan kun ikkunat olivat kapeammat ulkoa päin, niin ulkona olevat sään aiheuttamat haitat eivät päässeet sisälle temppeliin ja kun ikkunat laajenivat sisältä päin, niin ikkunat hajauttivat valoa paremmin sisälle temppeliin. Ikkunat oli tehty sellaisiksi, että sisäpuolelta näkyi hyvin ulos, mutta ulkopuolelta oli vaikea nähdä sisälle.

Salomonin temppelin ikkunat sisältävät esikuvallisen sanoman. Ulkoa päin olevat ikkunat eivät päästäneet sään haittoja sisälle temppeliin, joka on esikuva siitä kuinka Jumala suojaa Häneen uskovan ihmisen maailmassa vaikuttavalta synniltä Jumalan tahdon mukaisen näkökyvyn kautta (rakastaa totuutta). Sisältä päin laajenevat ikkunat ovat esikuvaa siitä kuinka Jumalan tahdon mukainen näkökyky (rakastaa totuutta) osaa erottaa hyvän ja pahan ja valitsee hyvän (Jumalan tahto ja totuus), joka valaisee laajasti uskovan ihmisen ymmärrystä, jolloin hän näkee asiat Jumalan sanan totuuden kirkkaassa ja puhtaassa valossa. Jumalaton ihminen ei kykene näkemään Jumalan kirkkauden valoa, josta oli esikuvana se kuinka Salomonin temppelin sisälle oli vaikea nähdä temppelin ulkopuolelta. Herra Jeesus antaa lahjaksi ja armosta taivaallista näkökykyä sen jälkeen kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta.

Raamattu sanoo temppelin kivien tulleen suoraan louhimosta valmistettuina, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta, kun temppeliä rakennettiin. Juutalainen historioitsija Josefus kertoi kirjassaan Juutalaisten muinaisajat (Josephus Antiquites of the Jews Book VIII chapter 2) kuinka temppelin suuret peruskivet valmistettiin vuorella, jossa ne sovitettiin yhteen ja kun ne sopivat yhteen, niin ne tuotiin vuorelta alas kaupunkiin. Josefus ja Raamattu antaa hyvin samanlaisen todistuksen.

Kun Raamattu sanoo, että kun temppeliä rakennettiin, niin se tehtiin kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rautaisen työkalun kalketta. Tämä on voimakas esikuva siitä, kun Herra Jeesus pelastaa uskovan ihmisen, niin Jumala katsoo uskovaa ihmistä Kristuksen täydellisyyden kautta, siksi kivet valmistettiin vuoristossa, sillä korkeat vuoret ovat esikuvaa Herrasta. Kun kivet oli tehty valmiiksi vuoristossa ja tuotiin sekä asetettiin paikoilleen temppelissä ilman ihmistyökalujen kalsketta ja kopinaa, niin se oli esikuva siitä, että Jumalan kansan tulee elää hiljaisen ja rauhaisan Hengen vaikutuksesta käsin (1 Piet 3:4). Samalla se on esikuva siitä ettei Jumalan seurakunnassa saa olla riitoja ja taisteluja, eikä Herran Jeesuksen opetuslapset saa vaeltaa lihan voimalla (synnin omavoimaisuus), vaan Jumalan etukäteen ennalta valmistetuissa teoissa Pyhän Hengen voiman kautta.

Kun Salomonin temppelin tuotiin valmiina louhimosta, niin kivet sopivat täydellisesti omille paikoillansa, eikä kiviin tarvinnut tehdä muutoksia, eikä kivistä tarvinnut ottaa mitään pois, joka on esikuvaa Herran Jeesuksen täydellisestä sovitustyöstä, jonka kautta uskova pelastuu ja kelpaa Jumalalle. Uskonelämän pyhityselämäkin ja uskonkuuliaisuus, joka muuttaa ihmisen sydämen on Jumalan vaikuttamaa uskovan sydämessä.

Jotkut tutkijat ovat todenneet Salomonin temppelin kivien olleen niin taidokkaasti tehty ettei niissä näkynyt ihmisen työkalun jättämiä merkkiä tai jälkiä. Kun Jumala vaikuttaa uskossa totuuteen uskovan ihmisen sydämessä, niin siinä tulee esille Jumalan kirkkaus, eikä ihmisvoimin tehtyjä tekoja ole lainkaan näkyvissä. Uskovasta ihmisestä ei tule täydellistä tässä maailmanajassa, mutta Jumalan armosta hän voi ajoittain vaeltaa Jumalan ennalta valmistetuissa teoissa, niin että Jumalan kirkkauden vaikutuksesta, ei havaita merkkejä ihmisen teoista, vaan Jumalan teoista.

Vanha Biblia 1776 ja JPS käännökset kääntävät 1 Kun 6:4 jakeen alkutekstin mukaisesti. Salomonin temppelin ikkunat olivat sisältä päin avarat, mutta ulkoa päin ahtaammat (kapenivat). Raamatun tutkijoiden mukaan kun ikkunat olivat kapeammat ulkoa päin, niin ulkona olevat sään aiheuttamat haitat eivät päässeet sisälle temppeliin ja kun ikkunat laajenivat sisältä päin, niin ikkunat hajauttivat valoa paremmin sisälle temppeliin. Ikkunat oli tehty sellaisiksi, että sisäpuolelta näkyi hyvin ulos, mutta ulkopuolelta oli vaikea nähdä sisälle.

Salomonin temppelin ikkunat sisältävät esikuvallisen sanoman. Ulkoa päin olevat ikkunat eivät päästäneet sään haittoja sisälle temppeliin, joka on esikuva siitä kuinka Jumala suojaa Häneen uskovan ihmisen maailmassa vaikuttavalta synniltä Jumalan tahdon mukaisen näkökyvyn kautta (rakastaa totuutta). Sisältä päin laajenevat ikkunat ovat esikuvaa siitä kuinka Jumalan tahdon mukainen näkökyky (rakastaa totuutta) osaa erottaa hyvän ja pahan ja valitsee hyvän (Jumalan tahto ja totuus), joka valaisee laajasti uskovan ihmisen ymmärrystä, jolloin hän näkee asiat Jumalan sanan totuuden kirkkaassa ja puhtaassa valossa. Jumalaton ihminen ei kykene näkemään Jumalan kirkkauden valoa, josta oli esikuvana se kuinka Salomonin temppelin sisälle oli vaikea nähdä temppelin ulkopuolelta. Herra Jeesus antaa lahjaksi ja armosta taivaallista näkökykyä sen jälkeen kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta.

Raamattu sanoo temppelin kivien tulleen suoraan louhimosta valmistettuina, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta, kun temppeliä rakennettiin. Juutalainen historioitsija Josefus kertoi kirjassaan Juutalaisten muinaisajat (Josephus Antiquites of the Jews Book VIII chapter 2) kuinka temppelin suuret peruskivet valmistettiin vuorella, jossa ne sovitettiin yhteen ja kun ne sopivat yhteen, niin ne tuotiin vuorelta alas kaupunkiin. Josefus ja Raamattu antaa hyvin samanlaisen todistuksen.

Kun Raamattu sanoo, että kun temppeliä rakennettiin, niin se tehtiin kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rautaisen työkalun kalketta. Tämä on voimakas esikuva siitä, kun Herra Jeesus pelastaa uskovan ihmisen, niin Jumala katsoo uskovaa ihmistä Kristuksen täydellisyyden kautta, siksi kivet valmistettiin vuoristossa, sillä korkeat vuoret ovat esikuvaa Herrasta. Kun kivet oli tehty valmiiksi vuoristossa ja tuotiin sekä asetettiin paikoilleen temppelissä ilman ihmistyökalujen kalsketta ja kopinaa, niin se oli esikuva siitä, että Jumalan kansan tulee elää hiljaisen ja rauhaisan Hengen vaikutuksesta käsin (1 Piet 3:4). Samalla se on esikuva siitä ettei Jumalan seurakunnassa saa olla riitoja ja taisteluja, eikä Herran Jeesuksen opetuslapset saa vaeltaa lihan voimalla (synnin omavoimaisuus), vaan Jumalan etukäteen ennalta valmistetuissa teoissa Pyhän Hengen voiman kautta.

Kun Salomonin temppelin tuotiin valmiina louhimosta, niin kivet sopivat täydellisesti omille paikoillansa, eikä kiviin tarvinnut tehdä muutoksia, eikä kivistä tarvinnut ottaa mitään pois, joka on esikuvaa Herran Jeesuksen täydellisestä sovitustyöstä, jonka kautta uskova pelastuu ja kelpaa Jumalalle. Uskonelämän pyhityselämäkin ja uskonkuuliaisuus, joka muuttaa ihmisen sydämen on Jumalan vaikuttamaa uskovan sydämessä.

Jotkut tutkijat ovat todenneet Salomonin temppelin kivien olleen niin taidokkaasti tehty ettei niissä näkynyt ihmisen työkalun jättämiä merkkiä tai jälkiä. Kun Jumala vaikuttaa uskossa totuuteen uskovan ihmisen sydämessä, niin siinä tulee esille Jumalan kirkkaus, eikä ihmisvoimin tehtyjä tekoja ole lainkaan näkyvissä. Uskovasta ihmisestä ei tule täydellistä tässä maailmanajassa, mutta Jumalan armosta hän voi ajoittain vaeltaa Jumalan ennalta valmistetuissa teoissa, niin että Jumalan kirkkauden vaikutuksesta, ei havaita merkkejä ihmisen teoista, vaan Jumalan teoista.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Joulu 2020 13:57

*
Jumala lupasi Salomolle siunauksen pysyvästä kuninkuudesta jos Salomo noudattaa Jumalan käskyjä. Jumala sanoi kirouksen kohtaavan Israelin kansaa jos se kääntyy pois Jumalasta eikä noudata Jumalan käskyjä, vaan alkaa palvelemaan ja kumartamaan epäjumalia, niin sen seurauksena Jumala hävittää Israelin pois omasta maastaan sekä hävittää temppelin, jonka Jumala on pyhittänyt nimelleen.

1 Kun 9:
1 ¶ Kun Salomo oli saanut rakennetuksi Herran temppelin ja kuninkaan linnan ja kaiken, mitä Salomo oli halunnut tehdä,
2 ilmestyi Herra Salomolle toisen kerran,
3 niinkuin hän oli ilmestynyt hänelle Gibeonissa. Ja Herra sanoi hänelle: "Minä olen kuullut sinun rukouksesi ja anomisesi, kun sinä anoit armoa minun edessäni. Minä olen pyhittänyt tämän temppelin, jonka sinä olet rakentanut sitä varten, että minä sijoittaisin nimeni siihen ainiaaksi; ja minun silmäni ja sydämeni tulevat alati olemaan siellä.
4 Ja jos sinä vaellat minun edessäni, niinkuin sinun isäsi Daavid vaelsi, vilpittömällä sydämellä ja oikeamielisesti, niin että teet kaiken, mitä minä olen käskenyt sinun tehdä, ja noudatat minun käskyjäni ja oikeuksiani,
5 niin minä pidän pystyssä sinun kuninkaallisen valtaistuimesi Israelissa ikuisesti, niinkuin minä puhuin isällesi Daavidille sanoen: ‘Aina on mies sinun suvustasi oleva Israelin valtaistuimella’.
6 Mutta jos te käännytte pois minusta, te ja teidän lapsenne, ettekä noudata minun käskyjäni ja säädöksiäni, jotka minä olen teille antanut, vaan menette ja palvelette muita jumalia ja kumarratte niitä,
7 niin minä hävitän Israelin siitä maasta, jonka olen antanut heille, ja temppelin, jonka minä olen pyhittänyt nimelleni, minä heitän pois kasvojeni edestä; ja Israel tulee sananparreksi ja pistopuheeksi kaikille kansoille.
Syntiensä tähden Israelin kansa on joutunut Babylonian pakkosiirtolaisuuteen useanmman kerran. Vuonna 70 jKr. Israelin kansa joutui pois omasta maastaan sekä samalla Jerusalem ja sen temppelin tuhottiin, koska he eivät kansakuntana ottaneet vastaan pelastusta uskon kautta Messias Jeesukseen. Israelin kansa palveli epäjumalia ja siksi se myös hävitettiin pois maastansa ja temppeli tuhottiin.

Sak 13:
1 ¶ Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
2 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen minä ajan maasta pois.

....................

8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Raamatussa on myös lohdullinen profetia Israelin kansan kääntymisestä Jumalan puoleen päivien lopulla uskon kautta Messias Jeesukseen. Lopunaikana, päivien lopulla Israelin kansan jäljelle jäänyt jäännös kolmasosa nöyrtyy ja tunnustaa syntinsä ja ottaa vastaan pelastuksen uskon kautta Messias Jeesukseen. Daavidin jälkeläinen Jeesus kuningasten Kuninkaana ja Rauhanruhtinaana hallitsee Israelia ja maailmaa tulevassa tuhannen vuoden valtakunnan ajassa.

Kiitos Herralle, saamme nyt rukouksessa kiittää tämän koko Israelin jäännöksen kolmasosan pelastumisesta Jumalan aikataulun mukaisesti lopunajassa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Joulu 2020 10:42

*
Vuonna 1994 Suomi liitettiin Euroopan Unioniin perustuslain vastaisesti neuvoa-antavan kansanäänestyksen perusteella. Kansalaiset eivät tietäneet mitään neuvoteltavana olleesta sopimuksesta, eikä kansanedustajillakaan ollut tarpeeksi ja riittävästi tietoa asiasta. Suomen liittämiseen Euroopan Unioniin olisi tarvittu perustuslain muuttamista 5/6-enemmistöllä. Eduskunta hyväksyi liittymisen kahden kolmasosan määräenemmistön käsittelyssä. Suomen liittäminen Euroopan Unioniin oli valtiopetos sekä perustuslain vastainen teko.

Vuonna 2011 eduskunta hyväksyi muutoksen perustuslakiin kirjaten Suomen Euroopan Unionin jäsenyyden perustuslain ensimmäiseen pykälään. Perustuslaissa sanotaan muutoksen jälkeen Suomen olevan itsenäinen tasavalta sekä Euroopan Unionin jäsen. Näitä kahta asiaa ei voi kuitenkaan sovittaa yhteen. Euroopan Unionin jäsenvaltiot ovat useilla keskinäisillä sopimuksilla luovuttaneet pois osan omasta kansallisesta itsemääräämisoikeudesta EU:n toimielimille. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että monessa kohdassa Euroopan Unionin laki menee jäsenmaiden kansallisten lakien yläpuolelle. Suomi ei ole itsenäinen valtio, koska monet EU-lait ovat Suomen lakien yläpuolella. Suomen liittäminen euroon oli myös perustuslain vastainen, sillä se tapahtui ilman kansanäänestystä eikä eduskunta saanut asiasta lakiesitystä.

Euroopan Unioniin ja euroon liittyminen olivat Suomen perustuslain vastaisia asioita ja siksi Euroopan Unionin kannattaminen ja hyväksyminen on sama asia kuin hyväksyä valtiopetos ja rikos Suomen perustuslakia vastaan. Ei ole mikään ihme, että Suomi on monenlaisissa vaikeuksissa Euroopan Unionin jäsenenä. EU:ta markkinoitiin aikoinaan taloudellisilla etuisuuksilla, joista Euroopan Unionin jäsenvaltiot tulevat pääsemään osallisiksi. Ahneuteen perustuva petos ei ole hyödyttänyt suurta osaa EU-kansalaisia, mutta sen sijaan hyvin harvat ovat hyötyneet taloudellisesti EU:sta ja näihin harvoihin voidaan laskea mukaan EU:n komissaarit ja parlamentin jäsenet, mutta tavallisen EU-kansalaisen palkkapussi pienenee sekä elämisen kustannukset nousevat koko ajan.

Raamatun opetuksen mukaan Jumala määräsi ja asetti kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan (5 Moos 32:8) sekä sääti ihmisille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa (Apt 17:26,27). Kansalliset itsenäiset valtiot ovat Jumalan tahto. Uskon tärkein päämäärä on julistaa evankeliumia sielujen pelastumiseksi. Tämä meidän uskovien tulee aina muistaa ja asettaa etusijalle.

Raamattu opettaa, että meidän tulisi rakastaa Jumalaa ja Raamatun opetuksen mukaan Jumalan rakastaminen tarkoittaa Hänen käskyjensä noudattamista (1 Joh 5:2,3). Koska kansalliset valtiot ovat Jumalan tahto ja asetus, niin Jumalan rakkaus tulisi saada aikaan sen meidän uskovien ihmisten sydämissä, että me sanomme julkisesti (ja myös Jumalan johdatuksessa) sen ettei Euroopan Unioni ole Jumalasta ja Suomen pitäisi erota EU:sta ja säilyttää itsenäisyys niin pitkään kuin se on mahdollista. Sodan kautta voimme menettää itsenäisyyden, mutta silloin emme ole itse syypäitä siihen jos toinen maa miehittää Suomen ja riistää väkisin meiltä itsenäisyyden.

En tarkoita sitä, että EU:sta eroaminen ja siitä puhuminen pitäisi olla pääasia uskovan elämässä, sillä sitä se ei suinkaan ole, mutta se kuuluu eräänä osana uskon elämään, koska Jumala on asettanut kansallisvaltio ajatuksen ja siksi siitäkin meidän uskovien tulee puhua sopivassa määrin. Emme ehkä aina uskovina ymmärrä kansallisvaltio ajatuksen olevan Jumalan asetus sekä sitä kautta Raamatun opetus, joka on samalla osa Raamatun hengellistä opetusta, niin kuin kaikki muutkin Raamatun opetukset.

Euroopan Unionin ja sen pyrkimysten kannattaminen on Jumalan tahdon vastaista ja siksi yksikään Herran Jeesuksen opetuslapsi ei saisi millään tavoin olla tukemassa Euroopan Unionia. Tämä ei suinkaan tarkoita kapinaa yhteiskuntaa ja EU:ta vastaan, vaan sitä että uskovina uskaltaisimme avoimesti ja julkisesti kertoa mikä on Jumalan tahto ja mikä ei ole Jumalan tahto. Jumalan tahto on Suomen eroaminen Euroopan Unionin jäsenyydestä, koska EU pyrkii tuhoamaan kansalliset valtiot. Siksi jokaisen Herran Jeesuksen opetuslapsen tulisi kannattaa ja tukea Suomen eroamista Euroopan Unionista. Jumalan tahto on kansallisvaltio ja siksi jokaisen Herran Jeesuksen opetuslapsen tulisi kannattaa ja hyväksyä Jumalan tahdon mukaisia asioita, joita on esim. Suomen itsenäisyys ja EU:sta eroaminen, koska EU pyrkii tuhoamaan kansallisvaltio ajatuksen, joka on Jumalan asettama ja säätämä.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Joulu 2020 23:34

*
Jeesus on tie

Eräs lähetyssaarnaaja vaelsi kerran viidakossa. Hänen edellään kulki pieni alkuasukaspoika, joka raivasi heille tietä viidakkoveitsellään, lähetyssaarnaaja alkoi huolestua. Lopulta hän kysäisi pojalta, onko tämä varmasti oikea tie. Silloin poika vastasi: "Ei tämä ole tie, minä olen tie."
Jeesus sanoi: "Minä olen tie ja totuus ja elämä". (Joh. 14:6)

Jos sinä olet tänään omien ongelmiesi viidakossa näkemättä tietä ulos, älä ole huolissasi. Jeesus on tie. Sinun tarvitsee vain seurata Häntä ja Hän johdattaa sinut ulos pimeydestäsi. Jeesus ei lähettänyt sinulle karttaa, jonka avulla voisit suunnistaa ulos ongelmiesi viidakoista, kunhan ensin opettelet suunnistamaan. Hän tuli itse ihmiseksi keskellemme ja sinunkin luoksesi sanoen: "Tule ja seuraa minua."

Moni sanoo, että Jeesus on vastaus, mutta Jeesus itse ei sanonut niin. Hän sanoi olevansa tie.

Kirjan nimi: Jeesus on TIE
Tapani Suonto
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta