*
Että meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen vaan Jumalan viisauteen [1Kor. 2:5].
Jos Jumala olisi säätänyt sellaisen pelastustyön, joka olisi tapahtunut ihmisviisauden kautta Jeesukseen, niin kukaan tämän maailmanajan hallitsijoista olisi tuntenut Jeesuksen, eivätkä he olisi Hänet ristiinnaulinneet. Siksi Jumala on säätänyt tämän pelastustyön, joka tapahtuu uskon kautta Jeesukseen, niin silloin uskon tulee perustua Jumalan voimaan, niin ihminen on Jumalan armon sisäpuolella, ja armosta hän on pelastunut uskon kautta, ei itsensä kautta - se on Jumalan lahja - ei tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi [Ef. 2:8-9].
Paavali kirjoitti tuon ja siksi hän pidättäytyi ihmisten viisaudesta, jolla mitätöidään Kristuksen ristin sanomaa. Se osoittaa että ihmisten viisauden perusteella Kristuksen ristin sanoma on voimaton. Siksi Paavali pidättäytyi ihmisviisaudesta.
1Kor. 1:17
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan,
vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella,
ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Gal. 1:11
Teen teille tiettäväksi, veljet,
että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. RK
1Kor. 2:
1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai
viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta
paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja
pelossa ja suuressa vavistuksessa,
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja,
vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen,
vaan Jumalan voimaan.
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa,
mutta emme tämän maailman viisautta
emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta,
sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt
ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut - sillä
jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet -
Mutta meidän nykyajan valheopettajien ihmisviisautta ihannoidaan korvasyyhyyn kun ihmiset kääntävät korvansa pois totuudesta taruihin himojensa mukaan ja haalivat itselleen valheopettajia jotka eivät julista tervettä oppia [2Tim. 4:3-4]. Se on toisenlainen evankeliumi. Ja teoreetttisen teologian mukaan korkeaksi koulutetuilla teologeilla on oma luotu tunnustuskirja Raamatun rinnalle ikäänkuin se olisi toisenlainen raamattu, jota Paavali nimitti toisenlaiseksi evankeliumiksi ja Jeesus nimitti Hänen lihansa päivinä perinnäissäännöiksi.
Heille on tärkeintä saada tuomaan esille oma luotu tunnustuskirja eli se on toisenlainen evankeliumi eli "raamattu" johon sisältyy pitkäperjantai, se on se toisenlainen evankeliumi - ihmisten viisauden perusteella.
He noudattavat sitä ja vielä tänäkin päivänä, ei heidän usko ( ja pelastuminen) perustu Jumalan voimaan, vaan ihmisten viisauteen, jolla se on itse tulkittu evankeliumi pois Raamatun totuudesta. Niin sitä huomataan milloin Raamatun Jeesusta sivutetaan, kun toisenlaista evankeliumia julistetaan.
Jeesuksesta kertomiseen riittää yksin ristiinaulittu Kristus joka on viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. Meillä on Hänet koko olemisellamme ja Hän on kertomisemme kohteena kaikille ihmisille. Hän on kanssamme kun kerromme Hänestä heille. Hän auttaa meitä siinä, kun meillä ei ole mitään itsessämme inhimillisesti jotain viisautta, mahtavuutta ja jalosukuisuutta, sillä Hän on se Jumalan voima ja Jumalan viisaus [1Kor. 1:17-31].

Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.