Katolisen kirkon oppi taivaan kuningattaresta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Katolisen kirkon oppi taivaan kuningattaresta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 20:19

Katolisen kirkon katekismuksessa opetetaan, että neitsyt Maria on taivaan kuningatar. Miten kirkko on voinut myydä tällaisen harhaopin seurakunnalle? Se tehdään selittämällä Raamattua väärin vastoin sen alkuperäistä tarkoitusta.

Kirkon katekismus viittaa jakeeseen Ilm 11:1 väittämällä, että siinä mainitaan neitsyt Maria, jolla on taivaan kuningattaren kruunu pääsään. Jae ei tarkoita taivaan kuningatarta neitsyt Mariaa. Ilmestyskirja tarkoittaa synnytystuskissa olevalla vaimolla Israelin 12 sukukuntaa, mihin on selityksenä Joosefin uni. Kruunu tarkoittaa, että Israel on Jumalan ruhtinas, mitä sana Israel myös merkitsee suomeksi.

"Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää." (Ilm 12:1,2)

"Joosef näki vielä toisen unen ja kertoi senkin veljilleen: "Taas minä näin unta, ja siinä aurinko, kuu ja yksitoista tähteä kumartuivat minun eteeni." Kun hän oli kertonut tämän isälleen ja veljilleen, isä nuhteli häntä: "Mitä tuollaiset unet ovat olevinaan? Pitäisikö minun ja äitisi ja veljiesi muka tulla kumartamaan sinua?" (1 Moos 37:9,10)

Joosefin uni ei toteutunut kokonaan hänen aikanaan, koska Joosefin isä ei kumartanut poikaansa vaan Egyptin ruhtinas Joosef kumarsi isäänsä. Kun lopun ajoilla juutalaisten kuningas Jeesus Kristus on palannut, niin kaikki Israelin sukukunnat ja esi-isät kumartavat Herraa Jeesusta Kristusta, kuten kumartaa myös Joosefin isä Jaakob. Raamattu sanoo, että Herra Jeesus Kristus antaa rautaisen sauvan myös muille, joihin kuuluu 144000 messiaanista juutalaista. Nämä 144000 messiaanista juutalaista hallitsevat kaikkia kansoja yhdessä Karitsan kanssa.

"Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä." (Dan 7:27)

Ilmestyskirjan jakeessa 12:5 kerrotaan vastasyntyneestä poikalapsesta, joka temmataan Jumalan valtaistuimen eteen hieman ennen Antikristuksen 3,5 määräaikaa Jerusalemissa. Jae ei tarkoita profetian lopullisena täyttymyksenä neitsyt Marian synnyttämää Jeesus-vauvaa, koska Jeesusta ei temmattu taivaaseen vastasyntyneenä lapsena, vaan tarkoittaa sitä vastasyntynyttä poikalasta, jonka Jesajan kirja luku 66 selittää olevan Siion ja Israelin kansa. Jesaja mainitsee lapset myös monikossa, kun se selittää, minkälainen poikalapsi on syntynyt.

"Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo," (Ilm 12:5)

"Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa. -- Minäkö avaisin kohdun suun saattamatta synnytystä päätökseen? kysyy Herra. -- Minä, joka ohjaan synnyttäjää, estäisinkö minä häntä synnyttämästä? kysyy sinun Jumalasi." (Jes 66:7-9)

Kuten Ilmestyskirja kertoo, Jeesus antaa rautaisen sauvan myös muille, vaikka hänellä itselläkin on sellainen. 144000 messiaanista juutalaista ovat Karitsan esikoislahja, jotka saavat rautaisen sauvan hallita kaikkia kansoja Karitsan kanssa.

"Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja. Hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla, lyö pirstoiksi kuin saviastioita. Hän saa saman vallan, jonka minä olen Isältäni saanut; minä annan hänelle aamutähden." (Ilm 2:26-28)

"Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen." (Ilm 3:21)
dogmatikos

Re: Katolisen kirkon oppi taivaan kuningattaresta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 21:41

dogmatikos kirjoitti:
Ilmestyskirjan jakeessa 12:5 kerrotaan vastasyntyneestä poikalapsesta, joka temmataan Jumalan valtaistuimen eteen hieman ennen Antikristuksen 3,5 määräaikaa Jerusalemissa. Jae ei tarkoita profetian lopullisena täyttymyksenä neitsyt Marian synnyttämää Jeesus-vauvaa, koska Jeesusta ei temmattu taivaaseen vastasyntyneenä lapsena, vaan tarkoittaa sitä vastasyntynyttä poikalasta, jonka Jesajan kirja luku 66 selittää olevan Siion ja Israelin kansa. Jesaja mainitsee lapset myös monikossa, kun se selittää, minkälainen poikalapsi on syntynyt.

"Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo," (Ilm 12:5)

"Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa. -- Minäkö avaisin kohdun suun saattamatta synnytystä päätökseen? kysyy Herra. -- Minä, joka ohjaan synnyttäjää, estäisinkö minä häntä synnyttämästä? kysyy sinun Jumalasi." (Jes 66:7-9)

Ilm. 12:5 Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.

Voisitko selittää miten se sinisellä vedätetty teksti jossa mainitaan että on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla, voi liittyä lapsiin (monikossa)?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 22:11

vaisuliini kirjoitti:Voisitko selittää miten se sinisellä vedätetty teksti jossa mainitaan että on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla, voi liittyä lapsiin (monikossa)?

Jakeiden Ilm 12:5 ja Jes 66:7 välillä on keskinäiset jaeviittaukset eräissä Raamatun käännöksissä. Ne liittyvät toisiinsa, koska Jesaja 66:7-9 selittää jaetta Ilm 12:5. Jesaja kirjoittaa, että syntyvä poikalapsi tarkoittaa kansaa, vaimo siis synnyttää yhdellä kertaa paljon lapsia, kuten Jesaja nimenomaan niin kirjoittaa. Kysymys on ilmeisesti ainakin 144000 messiaanisesta juutalaisesta, jotka ovat Karitsan esikoislahja. Raamatussa on sellainen periaate, että Raamattu yleensä selittää edeltä toisi kohtia, eteenkin käytettyjä vertauskuvia. Samalla tavalla Joosefin uni selittää jaetta Ilm 12:1.

"Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja. Hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla, lyö pirstoiksi kuin saviastioita. Hän saa saman vallan, jonka minä olen Isältäni saanut; minä annan hänelle aamutähden." (Ilm 2:26-28)

Jos et tuosta ymmärrä, niin en voi sinua enempää auttaa. Joka tapauksessa Raamatun kääntäjät ja minä olemme tämän ymmärtäneet.

Koska tässä luvussa mainitaan vastasyntynyt poikalapsi, taivaalla piirtyvä vaimo, aurinko, kuu ja 12 tähteä, niin eksyttäjille tulee kiusaus vääristellä vaikeatajuista Raamatun kohtaa, kuten on katolinen kirkko tehnyt väittämällä, että Ilm 12:1 tarkoittaa taivaan kuningatarta neitsyt Mariaa, mutta jae ei tarkoita, että neitsyt Maria olisi taivaan kuningatar, vaan tarkoittaa Israelia, joka on Jumalan ruhtinas sekä toisessa asiayhteydessä Jumalan vaimo ja morsian.

Luku 12 ei ole myöskään Jeesuksen elämänkerta, koska Jeesusta ei temmattu vastasyntyneenä vauvana, vaan luku kertoo lopun ajoista, kun tapahtuu tempaus hieman ennen Antikristuksen 3,5 vuoden vaivan aikoja.

"ja nainen pakeni autiomaahan. Jumala on sinne valmistanut hänelle turvapaikan, missä hänestä pidetään huolta tuhat kaksisataakuusikymmentä päivää. Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa mutta kärsi tappion, eikä sille ja sen joukolle ollut enää sijaa taivaassa. Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä, syöstiin maan päälle, ja samoin syöstiin alas sen enkelit." (Ilm 12:6-9)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 22:23

*
Dogmatikos, kysyn, oletko katsonut myös alaviitteitä jotka ovat Ilm. 12:5 kohdan alla?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 22:26

vaisuliini kirjoitti:Dogmatikos, kysyn, oletko katsonut myös alaviitteitä jotka ovat Ilm. 12:5 kohdan alla?

Ne ovat Jes. 66:7, Ps. 2:9 ja Ilm. 2:27. Ensimmäinen ja viimeinen viittaa suoraan kansaan ja siihen joukkoon voittajia, jotka saavat Jeesukselta rautaisen sauvan ja johtaa pakanakansoja yhdessä Karitsan kanssa.
Viimeksi muokannut dogmatikos päivämäärä 28. Helmi 2020 22:28, muokattu yhteensä 1 kerran
dogmatikos

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 22:28

*
Dogmatikos, minulla lukee vain:

Ps. 2:9, Ilm. 2:7, Ilm. 19:15.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 22:30

vaisuliini kirjoitti:Dogmatikos, minulla lukee vain: Ps. 2:9, Ilm. 2:7, Ilm. 19:15.

Riippuu käännöksestä. On olemassa myös muitakin jae-indeksejä. Joka tapauksessa jakeet Ilm 12:5 ja Jes 66:7-9 liittyvät toisiinsa.

Myös jakeet Ilm 2:26-28 ja 12:5 liittyvät toisiinsa.
Viimeksi muokannut dogmatikos päivämäärä 28. Helmi 2020 22:34, muokattu yhteensä 1 kerran
dogmatikos

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 22:34

*
Kysyn miten Jes. 66:7 voi viittaa lapsiin (monikko) kun siinä mainitaan että kaitsee (yksilöllisesti) rautaisella valtikalla?

Minulla lukee se Ilm. 19:15 joka viittaa Jeesukseen.

Ilm. 19:15 Hänen suustaan lähtee terävä miekka,
jotta hän löisi sillä kansoja.
Hän paimentaa heitä rautaisella sauvalla ja polkee Jumalan,
Kaikkivaltiaan vihan kiivauden viinikuurnan.

16 Hänellä on viitassaan ja kupeellaan kirjoitettuna nimi:
”Kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra”. RK
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 22:35

vaisuliini kirjoitti:*
Kysyn miten Jes. 66:7 voi viittaa lapsiin (monikko) kun siinä mainitaan että kaitsee (yksilöllisesti) rautaisella valtikalla?

Edellä annoin pätevän vastauksen sinulle. Jos et halua tätä asiaa ymmärtää, niin lopetan tähän.
dogmatikos

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 22:43

*
Haluaisin kysyä, onko sinulle nämä Raamatun kääntäjien tulkinnat etusijalla vai Raamattu?
vaisuliini

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu