Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja Juhani » 28. Helmi 2020 14:26

vaisuliini kirjoitti:*
Anteeksi keskeytys, minulla on RK-Raamattu, ei sama käännös kuin 92. Siinä luetaan eri tavalla, mutta selkokielinen ja helppotajuinen käännös se on.

Samaa mieltä ovat useimmat raamatuntutkijat. KR 1992 käännös on epätarkka käännös. Kehoittaisin käyttämään jotakin alkukielellä luotettavampaa käännöstä Raamattua tutkiessa!

Anteeksi välikommenttini -92 Raamatun siteeramisesta käydyissä keskusteluissa.
Juhani

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 14:39

*
Se Apt. 25:8 alkoi siitä kun Paavali majaili Filippuksen luona niin profeetta Agapus profetoi hänelle kahleita. Siten Paavalia neuvottiin osoittamaan ettei ole mitään perää mitä hänestä on levittänyt huhua. Siten juutalaiset ymmärsivät väärin, että Paavali olisi vienyt kreikkalaiset pyhäkköön.

Niin siinä Paavali pyrki olemaan loukkaamattomaksi juutalaisille osoittamalla, että noudattaa juutalaisten lakia. Paavali noudatti Mooseksen lakia koska siinä on Raamatun kohdat jotka todistavat tulevasta Jeesuksesta, eli Mooseksen laki viittaa tulevaan Jeesukseen.

Paavali kuitenkin kirjoitti että ruumis on Herran temppeli.

Apt. 21:4 Ja tavattuamme opetuslapset me viivyimme siellä seitsemän päivää. Ja Hengen vaikutuksesta he varoittivat Paavalia menemästä Jerusalemiin.

10 Siellä me viivyimme useita päiviä. Niin tuli sinne Juudeasta eräs profeetta, nimeltä Agabus.

11 Ja tultuaan meidän luoksemme hän otti Paavalin vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja lausui: "Näin sanoo Pyhä Henki: 'Sen miehen, jonka vyö tämä on, juutalaiset näin sitovat Jerusalemissa ja antavat pakanain käsiin.'"

12 Kun sen kuulimme, pyysimme, sekä me että ne, jotka siellä asuivat, ettei hän menisi Jerusalemiin.

13 Silloin Paavali vastasi ja sanoi: "Mitä te teette, kun itkette ja särjette minun sydäntäni. Sillä minä olen valmis, en ainoastaan käymään sidottavaksi, vaan myöskin kuolemaan Jerusalemissa Herran Jeesuksen nimen tähden."

14 Ja kun hän ei taipunut, niin me rauhoituimme ja sanoimme: "Tapahtukoon Herran tahto."

Ap.t. 21:20 Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.

21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.

22 Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen.

23 Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.

24 Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.

25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

26 Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri.

27 Mutta kun ne seitsemän päivää olivat päättymässä, näkivät Aasiasta tulleet juutalaiset hänet pyhäkössä, kiihoittivat kaiken kansan ja kävivät häneen käsiksi

28 ja huusivat: "Israelin miehet, auttakaa! Tämä on se mies, joka kaikkialla opettaa kaikkia ihmisiä meidän kansaamme ja lakiamme ja tätä paikkaa vastaan, onpa vielä tuonut kreikkalaisia pyhäkköönkin ja saastuttanut tämän pyhän paikan.”

29 Sillä he olivat ennen nähneet efesolaisen Trofimuksen kaupungilla hänen kanssaan ja luulivat, että Paavali oli tuonut hänet pyhäkköön.

Ap.t. 22:1 "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa, mitä minä nyt teille puolustuksekseni puhun.”

2 Kun he kuulivat hänen puhuvan heille hebreankielellä, syntyi vielä suurempi hiljaisuus. Ja hän sanoi:

3 "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.

Ap.t. 23:1 Niin Paavali loi katseensa neuvostoon ja sanoi: "Miehet, veljet, minä olen kaikessa hyvällä omallatunnolla vaeltanut Jumalan edessä tähän päivään asti.”

Ap.t. 24:16 Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.

Ap.t. 25:8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan.” 33/38

Ap.t. 25:10 Mutta Paavali sanoi: "Minä seison keisarin tuomioistuimen edessä, ja sen edessä minut tuomittakoon. Juutalaisia vastaan en ole mitään rikkonut, niinkuin sinäkin aivan hyvin tiedät.

Ap.t. 28:23 Ja he määräsivät hänelle päivän, ja silloin tuli heitä vielä useampia hänen luoksensa majapaikkaan. Ja näille hän aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti ja todisti Jumalan valtakunnasta, lähtien Mooseksen laista ja profeetoista, saadakseen heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 14:55

Juhani kirjoitti:Samaa mieltä ovat useimmat raamatuntutkijat. KR 1992 käännös on epätarkka käännös. Kehoittaisin käyttämään jotakin alkukielellä luotettavampaa käännöstä Raamattua tutkiessa! Anteeksi välikommenttini -92 Raamatun siteeramisesta käydyissä keskusteluissa.

Mitä tulee käännöksiin 33/38 ja 92, niin niiden välinen paremmuus vaihtelee jakeittain. Jos joku sanoo, että 33/38 olisi aina parempi, niin hän on väärässä. On myös niin, että joskus kummastakaan ei saa riittävän oikeaa käännöstä, vaan pitää turvautua muihin käännöksiin. Maallikkosaarnaajien tekemät käännösvertailut ovat yleensä huonoja ja liioittelevat käännösten huonoutta tai hyvyyttä.
dogmatikos

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 15:02

vaisuliini kirjoitti:Se Apt. 25:8 alkoi siitä kun Paavali majaili Filippuksen luona niin profeetta Agapus profetoi hänelle kahleita. Siten Paavalia neuvottiin osoittamaan ettei ole mitään perää mitä hänestä on levittänyt huhua. Siten juutalaiset ymmärsivät väärin, että Paavali olisi vienyt kreikkalaiset pyhäkköön.

Niin siinä Paavali pyrki olemaan loukkaamattomaksi juutalaisille osoittamalla, että noudattaa juutalaisten lakia. Paavali noudatti Mooseksen lakia koska siinä on Raamatun kohdat jotka todistavat tulevasta Jeesuksesta, eli Mooseksen laki viittaa tulevaan Jeesukseen.

Paavali kuitenkin kirjoitti että ruumis on Herran temppeli.

Pitää ottaa kirjaimellinen tulkita Paavalin tekemisistä, eikä selitellä niitä kieroon. Paavali ei rikkonut temppeliä vastaan, koska hän oikeasti uskoi sen olevan Jumalan temppeli. Sen takia Paavali myös noudatti Jaakobin, Pietarin ja Johanneksen käskyä mennä uhraamaan, koska Paavalin mielestä se oli oikein, kuten kerrotaan Ap. t 21. En kuitenkaan nyt halua ottaa sen enempää kantaa uhraamisasiaan, vaan pysyä tempausasioissa ja itse temppelissä.

"Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon," (Ap. t 24:14)

"Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan." (Ap. t 25:8)

Vaikka Paavali sanoi ruumiin olevan Herran temppeli, niin se ei kumoa sitä totuutta, että Raamattu opettaa kolmannen temppelin olevan Jumalan temppeli, jonka Antikristus jossain välissä saastuttaa 3,5 vuoden määräajan.

"Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat." (Ilm 11:1)

"Ja henki nosti minut ja vei minut sisempään esipihaan. Ja katso: Herran kunnia täytti temppelin. Ja minä kuulin jonkun puhuttelevan minua temppelistä; mutta mies seisoi minun vieressäni. Se ääni sanoi minulle: "Ihmislapsi, tämä on minun valtaistuimeni sija ja minun jalkapohjaini sija, jossa minä tahdon asua israelilaisten keskellä iankaikkisesti. Ja Israelin heimo ei ole enää saastuttava minun pyhää nimeäni - eivät he eivätkä heidän kuninkaansa - haureudellansa, kuninkaittensa ruumiilla ja uhrikukkuloillansa." (Hes 43:5-7)

"Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut." (Matt 5:18)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 15:39

*
Ei voi jättää pois nämä Paavalin kirjoittamat opetukset ihmisruumiillisesta temppelistä ja hypätä yli ja takertua irrottaviin kohtiin. Sellainen ei ole Raamattu, vaan tulisi perehtyä kokonaisvaltaiseen Raamatun opetukseen rukoillen Herran avaamaa ymmärrystä. Paavali kuitenkin kirjoitti että ruumis on Herran temppeli, jota tulisi huomioida myös. Koska Raamattu ei ole sellainen, joka olisi törmäykseksi toisten Raamatun kohtien kanssa aiheuttamalla ristiriitaa.

Tärkeintä on etsiä Herran tahtoaan, mitä Hän tahtoo opettaa Raamatun kautta, ei sitä mitä itse ihminen tahtoo oman lihallisen tahdon mukaan Raamatun opettavan näin.

Palataan vielä siihen Apt. 24:14 kohtaan, siinä häntä sanotaan lahkoksi koska Damaskon matkan jälkeen Saulus meni Aasiaan niin siellä hän sai sen Jeesukselta Hänen ilmestyksen kautta. Paavalia ei ole opetettu kuin vain Jeesus opetti häntä tuntemaan nämä Kirjoitukset jotka viittaavat Jeesukseen.

Paavali pyrki olemaan loukkaamattomaksi juutalaisille kun mainitsi juutalaisten lain ja juutalaisten temppelin ja Paavali kirjoitti siitä että ruumis on Herran temppeli. Pitäisi huomata se erikseen.

Gal. 1:11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista.

12 Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta.

13 Olettehan kuulleet entisestä elämästäni juutalaisuudessa, kuinka kiihkeästi minä vainosin Jumalan seurakuntaa ja hävitin sitä.

14 Edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet ikäiseni heimostani ja kiivailin muita enemmän isieni perinnäissääntöjen puolesta.

15 Mutta Jumala joka jo äitini kohdusta saakka oli erottanut minut ja kutsunut armossaan, näki hyväksi

16 ilmaista minussa Poikansa, jotta julistaisin evankeliumia Hänestä pakanakansojen keskuudessa. Niinpä en alun pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä

17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo jotka ennen minua olivat apostoleja vaan menin Arabiaan ja Palasin taas Damaskoon.

18 Sitten kolmen vuoden kuluttua menin Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen [Pietariin] ja viivyin hänen luonaan viisitoista päivää.

19 Muita apostoleja en nähnyt, näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.

20 Jumalan edessä vakuutan että se mitä teille kirjoitan, ei ole valhetta. RK

1Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja. RK

Filip. 3:5 Minut on ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä, olen Israelin kansaa, Benjaminin heimoa, heprealainen heprealaisista syntynyt, lakiin. nähden fariseus,

6 intoon nähden seurakunnan vainoja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.

7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.

8 Niinpä minä luen kaiken tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken ja pidän sen roskana, että voittaisin omakseni Kristuksen

9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, joka tulee laista, vaan sen, joka tulee uskosta Kristukseen, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella.

10 Haluan tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemuksensa voiman ja hänen kärsimystensä osallisuuden ja tulla hänen kaltaisekseen samastumalla hänen kuolemaansa,

11 kunhan vain pääsen ylösnousemukseen kuolleista. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 16:08

vaisuliini kirjoitti:Ei voi jättää pois nämä Paavalin kirjoittamat opetukset ihmisruumiillisesta temppelistä ja hypätä yli ja takertua irrottaviin kohtiin. Sellainen ei ole Raamattu, vaan tulisi perehtyä kokonaisvaltaiseen Raamatun opetukseen rukoillen Herran avaamaa ymmärrystä. Paavali kuitenkin kirjoitti että ruumis on Herran temppeli, jota tulisi huomioida myös. Koska Raamattu ei ole sellainen, joka olisi törmäykseksi toisten Raamatun kohtien kanssa aiheuttamalla ristiriitaa.

Raamattu profetoi, että Jerusalemiin tullaan rakentamaan kolmas Jumalan temppeli, joka on toiminnassa koko 1000-vuotiskauden siitä huolimatta, että Antikristus pääsee saastuttamaan sitä 3,5 vuoden määräajan.

Jeesuksen sanojen mukaan Jumalan temppeli tullaan rakentamaan Jerusalemiin ja profetiasta ei saa ottaa pilkkuakaan pois.

"Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat." (Ilm 11:1)

"Ja henki nosti minut ja vei minut sisempään esipihaan. Ja katso: Herran kunnia täytti temppelin. Ja minä kuulin jonkun puhuttelevan minua temppelistä; mutta mies seisoi minun vieressäni. Se ääni sanoi minulle: "Ihmislapsi, tämä on minun valtaistuimeni sija ja minun jalkapohjaini sija, jossa minä tahdon asua israelilaisten keskellä iankaikkisesti. Ja Israelin heimo ei ole enää saastuttava minun pyhää nimeäni - eivät he eivätkä heidän kuninkaansa - haureudellansa, kuninkaittensa ruumiilla ja uhrikukkuloillansa." (Hes 43:5-7)

"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:18-20)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 16:45

*
Emmauksen tiellä Jeesus selitti alkaen Mooseksesta ja kaikista profeetoista mitä kaikissa kirjoituksissa oli Jeesuksesta sanottu.

Luuk. 24:27 Ja alkaen Mooseksesta ja kaikista profeetoista hän selitti heille, mitä kaikissa kirjoituksissa oli hänestä sanottu. RK

44 Jeesus sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, jotka puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaiken sen pitää käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa."

45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset.

46 Ja hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä ja kolmantena päivänä nousta kuolleista,

47 ja parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. RK

Paavali tunsi Kirjoitukset eli Mooseksen lain, profeettojen sanat, ne viittaa Jeesukseen.

Apo 26:22 Jumalan apua olen saanut tähän päivään asti, ja nyt minä seison todistamassa sekä pienille että suurille. En puhu mitään muuta kuin sitä, minä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,

23 sitä että Kristuksen piti kärsiä ja kuolleiden ylösnousemuksen esikoisena julistaa valoa sekä tälle kansalle että pakanoille." RK

Ap.t. 28:23 Ja he määräsivät hänelle päivän, ja silloin tuli heitä vielä useampia hänen luoksensa majapaikkaan. Aamuvarhaisesta iltamyöhään hän selitti heille Kirjoituksia, alkaen Mooseksen laista ja profeetoista, ja todisti Jumalan valtakunnasta yrittäen saada heidät vakuuttumaan Jeesuksesta. RK

Mooses sanoi tämän, jonka mukaan tulee toinen, jota tulee kuunnella, nimittäin Jeesusta.

5Moos. 18:15 "Herra, sinun Jumalasi, antaa nousta sinulle profeetan, minun kaltaiseni, sinun kansasi keskeltä, veljiesi joukosta. Kuunnelkaa häntä. RK

Se sana mitä Mooses sanoi, toteutui.

Joh. 1:45 Filippos tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet hänet, josta Mooses laissa ja profeetat kirjoissaan ovat kiroittaneet: Jeesuksen Joosefin pojan, Nasaretista." RK

Joh. 5:39 Te tutkitte Kirjoituksia, koska luulette, että teillä on niissä iankaikkinen elämä, ja juuri ne todistavat minusta. RK

46 Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte minuakin, sillä minusta hän on kirjoittanut. RK

Apo 3:21 Taivaan oli määrä ottaa hänet luokseen niihin aikoihin asti, jolloin kaikki asetetaan kohdalleen. Tästä Jumala on puhunut ikiajoista asti pyhien profeettojensa suulla.

22 Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, on Herra, teidän Jumalanne, herättävä teille veljienne joukosta. Kuulkaa häntä kaikessa, mitä hän teille puhuu. 

23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei tätä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.' RK

Apo 7:37 Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Jumala on nostava teille veljienne joukosta.'

38 Juuri hän oli seurakunnan keskellä autiomaassa enkelin kanssa, joka puhui hänelle Siiainvuorella, ja hän oli myös isiemme kanssa, ja hän sai eläviä sanoja annettavaksi meille. RK

Mitä temppeliin tulee; Jeesuksen kautta temppeli toteutuu että Jumala asuu meissä ja ruumis on Herran temppeli. Kahvi jäähtyy joten on pakko lopettaa ja pitää kahvitauon.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 17:09

vaisuliini kirjoitti:Mitä temppeliin tulee; Jeesuksen kautta temppeli toteutuu että Jumala asuu meissä ja ruumis on Herran temppeli.

Sinä yrität kumota Raamatun profetiaa sellaisilla Paavalin sanoilla, jotka eivät kumoa profetiaa. Vaikka Paavali sanoi ruumiin olevan Herran temppeli, niin se ei kumoa sitä totuutta, että Raamattu opettaa kolmannen temppelin olevan Jumalan temppeli, jonka Antikristus jossain välissä saastuttaa 3,5 vuoden määräajan.

Jeesus kielsi ottamasta profetioista pois pilkkuakaan, joten jos väittää, ettei Jumalan temppeliä rakenneta Jerusalemiin, niin silloin kumoaa profetiaa Jeesuksen käskyn vastaisesti.

"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:18-20)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 17:41

*
Kahvi on juotu.

Emmauksen tiellä Jeesus selitti alkaen Mooseksesta ja kaikista profeetoista mitä kaikissa kirjoituksissa oli Jeesuksesta sanottu.

Luuk. 24:27 Ja alkaen Mooseksesta ja kaikista profeetoista hän selitti heille, mitä kaikissa kirjoituksissa oli hänestä sanottu. RK

44 Jeesus sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, jotka puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaiken sen pitää käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa."

45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset.

46 Ja hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä ja kolmantena päivänä nousta kuolleista,

47 ja parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. RK

Paavali tunsi Kirjoitukset eli Mooseksen lain, profeettojen sanat, ne viittaa Jeesukseen.

Apo 26:22 Jumalan apua olen saanut tähän päivään asti, ja nyt minä seison todistamassa sekä pienille että suurille. En puhu mitään muuta kuin sitä, minä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,

23 sitä että Kristuksen piti kärsiä ja kuolleiden ylösnousemuksen esikoisena julistaa valoa sekä tälle kansalle että pakanoille." RK

Ap.t. 28:23 Ja he määräsivät hänelle päivän, ja silloin tuli heitä vielä useampia hänen luoksensa majapaikkaan. Aamuvarhaisesta iltamyöhään hän selitti heille Kirjoituksia, alkaen Mooseksen laista ja profeetoista, ja todisti Jumalan valtakunnasta yrittäen saada heidät vakuuttumaan Jeesuksesta. RK

Mooses sanoi tämän, jonka mukaan tulee toinen, jota tulee kuunnella, nimittäin Jeesusta.

5Moos. 18:15 "Herra, sinun Jumalasi, antaa nousta sinulle profeetan, minun kaltaiseni, sinun kansasi keskeltä, veljiesi joukosta. Kuunnelkaa häntä. RK

Se sana mitä Mooses sanoi, on toteutunut.

Joh. 1:45 Filippos tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet hänet, josta Mooses laissa ja profeetat kirjoissaan ovat kirjoittaneet: Jeesuksen Joosefin pojan, Nasaretista." RK

Joh. 5:39 Te tutkitte Kirjoituksia, koska luulette, että teillä on niissä iankaikkinen elämä, ja juuri ne todistavat minusta. RK

46 Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte minuakin, sillä minusta hän on kirjoittanut. RK

Apo 3:21 Taivaan oli määrä ottaa hänet luokseen niihin aikoihin asti, jolloin kaikki asetetaan kohdalleen. Tästä Jumala on puhunut ikiajoista asti pyhien profeettojensa suulla.

22 Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, on Herra, teidän Jumalanne, herättävä teille veljienne joukosta. Kuulkaa häntä kaikessa, mitä hän teille puhuu.

23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei tätä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.' RK

Apo 7:37 Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Jumala on nostava teille veljienne joukosta.'

38 Juuri hän oli seurakunnan keskellä autiomaassa enkelin kanssa, joka puhui hänelle Siiainvuorella, ja hän oli myös isiemme kanssa, ja hän sai eläviä sanoja annettavaksi meille. RK

Mitä temppeliin tulee; Jeesuksen kautta temppeli on toteutunut että Jumala asuu meissä ja ruumis on Herran temppeli.

Hepr. 8:2 Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa, jonka on pystyttänyt Herra eikä ihminen.

5 He palvelevat Jumalaa pyhäkössä, joka on taivaallisten kuva ja varjo, kuten Moosekselle ilmoitettiin, kun hänen oli määrä valmistaa ilmestysmaja. Hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaiken sen mallin mukaan, joka sinulle näytettiin vuorella."

6 Mutta meidän ylipappimme on saanut niin paljon jalomman viran kuin on parempi se liitto, jonka välittäjä hän on ja joka on perustettu paremmille lupauksille.

7 Jos tuo ensimmäinen liitto olisi moitteeton, ei olisi etsitty tilaa toiselle.

8 Mutta moittien kansaansa Jumala sanoo: "Kuulkaa! Päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton.

9 Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa sinä päivänä, jona tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Koska he eivät pysyneet minun liitossani, en minäkään heistä välittänyt, sanoo Herra.

10 Tämä on se liitto, jonka miän teen Israelin heimon kanssa niiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan ne heidän sydämeensä. Niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

11 Silloin ei kukaan enää opeta lähimmäistään eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra', sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan.

12 Ja minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejään.

13 Kun hän sanoo "uuden", hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi. Mutta mikä vanhenee ja on aikansa elänyt, on lähellä häviämistään. RK

Hepr. 9:1 Ensimmäisellä liitolla oli siis jumalanpalvelusta koskevat säädökset ja maallinen pyhäkkö.

8 Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään on ilmoittamatta niin kauan kuin majan etumainen osa on vielä olemassa.

9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva. Sen mukaisesti kyllä uhrataan lahjoja ja uhreja, mutta ne eivät voi tehdä uhraajaa omassatunnossaan täydelliseksi.

10 Nämä menot, kuten ruuat, juomat ja erilaiset pesutkin, ovat vain lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

11 Mutta Kristus ilmestyi tulevan hyvän ylipappina. Suuremman ja täydellisemmän majan kautta, jota ei ole käsin tehty ja joka ei ole tätä luomakuntaa,

12 hän meni, ei pukkien eikä mullikoiden veren kautta vaan oman verensä kautta vaan oman verensä kertakaikkisesti kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.

13 Jos kerran pukkien ja härkien veri ja hiehon tuhka saastuneiden päälle vihmottuna pyhittää ulkonaiseen puhtauteen,

14 kuinka paljon ennemmin Kristuksen veri - hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle - puhdistaakseen meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

15 Kristus on siis uuden liiton välimies. Hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikaisista rikkomuksista, jotta kutsutut saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

24 Siksi Kristus ei mennyt käsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen ilmestyäkseen nyt Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme. RK

Hepr. 10:7 Silloin minä sanoin: katso, minä olen tullut - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala."

8 Ensin hän sanoo: "Uhreja ja lahjoja, polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mieltynyt", vaikka niitä lain mukaisesti uhrataankin.

9 Sitten hän sanoo: "Katso, minä olen tullut tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen asettaakseen toisen.

10 Tämän tahdon perusteella meidät on pyhitetty Jeesuksen Krsituksen ruumiin uhrilla kertakaikkisesti. RK

Eli temppeliä koskeva profetia on jo toteutunut.

Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan vaan täyttämään. RK
vaisuliini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 18:14

vaisuliini kirjoitti:Eli temppeliä koskeva profetia on jo toteutunut.

Sinä kumoat nyt Raamatun profetiaa Jeesuksen antaman kiellon vastaisesti.

Profetiat temppelirakennuksesta eivät ole vielä toteutuneet. Ilmestyskirja kertoo Jumalan kolmannen temppelin olevan Jerusalemissa lopun ajoilla tarkoittaen Danielin profetian viimeistä vuosiviikkoa. Tämän sinä olet nyt purkanut pois selityksillä, jotka ovat täysin Raamatun ilmoituksen ja Jumalan käskyjen vastaisia. Olisit noudattanut sitä Paavalin käskyä seurakuntajärjestyksestä 1 Tim 2 ja 1 Kor 14, niin olisit varjeltunut tältäkin.

dogmatikos

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu