Tarkoittaako Dan 9:27 Antikristusta vai Kristusta?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tarkoittaako Dan 9:27 Antikristusta vai Kristusta?

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 24. Helmi 2020 10:51

Petri Paavola on julkaissut kaksi Youtube-videota eilisestä saarnastaan, jotka käsittelivät tarkoittaako Dan 9:27 Kristusta tai Antikristusta. Petri keroo, ettei Danielin profetiaa 70 vuosiviikosta voi pilkkoa niin, että 69 vuosiviikkoa toteutuisi yhdellä kertaa ja viimeinen vuosiviikko siirretäisiin pitkälle tulevaisuuteen. Olen Petrin kanssa tästä asiasta samaa mieltä. 70 vuosiviikkoa on yksi yhtenäinen aikakausi.

Mutta sitä Petri ei ota huomioon, että Raamatun profetiat voivat toteutua kaksi kertaa. Ensimmäinen toteutuminen on esitäyttymys ja viimeinen on lopullinen täyttymys.

Danielin profetista toteutui 69 vuoviviikkoa Jeesuksen ensimmäisen tulemisen yhteydessä ja viimeinen vuosiviikko jäi toteutumatta.

Profetia tulee toteutumaan toisen kerran niin, että 70 vuosiviikkoa toteutuu yhtenä yhtenäisenä 490 vuoden pituisena ajanjaksona lopullisesti. Olen edellä linkannut erääseen englanninkieliseen nettisivustoon, jossa tämä periaate on kerrottu. Tällöin viimeistä vuosiviikkoa ei siirrellä aikajanasta irralleen tulevaisuuteen, vaan kyse on siitä, että Danielin profetia on tarkoitettu toteutumaan kokonaan Jeesuksen toisen tulemisen yhteydessä. Uskon, että Danielin profetia 70 vuosiviikosta toteutuu täsmällisesti juuri niin, kuin profetiassa kuvataan tapahtuvan. Silloin ei tarvitse keksiä väkinäisiä selityksiä niistä profetiassa mainitusta seikoista, jotka eivät Jeesuksen ensimmäisen tulemisen yhteydessä sopineet historian tapahtumiin.

Uskon, että näissä Danielin kirjan luvu 7 jakeissa kerrotaan myös 70 vuosiviikon viimeisestä vuosiviikosta ja sen jälkeisestä 1000-vuotiskaudesta:

"Halusin myös tietää niistä kymmenestä sarvesta, jotka olivat sen päässä, ja vielä siitä sarvesta, joka kasvoi esiin ja jonka tieltä putosi pois kolme sarvea, tuosta sarvesta, jolla oli silmät ja suuria sanoja puhuva suu ja joka näytti muita sarvia suuremmalta. Minun katsellessani tuo sarvi ryhtyi sotaan pyhiä vastaan, ja se voitti heidät ja piti heitä vallassaan, kunnes Ikiaikainen saapui ja Korkeimman pyhät saivat oikeutensa ja tuli hetki, jolloin pyhät ottivat haltuunsa vallan. Ja minulle vastattiin: -- Neljäs eläin tarkoittaa neljättä valtakuntaa, joka on syntyvä maailmaan. Se valtakunta on erilainen kuin muut valtakunnat, ja se syö koko maailman ja tallaa ja murskaa sen. Ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka tulevat hallitsemaan sitä valtakuntaa. Heidän jälkeensä nousee vielä yksi. Hän on erilainen kuin edelliset ja kukistaa kolme kuningasta. Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi. Mutta oikeus on istuva tuomitsemaan, ja hänen valtansa otetaan häneltä pois, se tuhotaan ja hävitetään lopullisesti. Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä." (Dan 7:20-27)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 24. Helmi 2020 23:12

Petri Paavola on kommentoinut Dan 9:27 käsittelevillä uusilla Youtube-videoilla jaetta Ilm 11:1,2. Petri Paavola väittää, ettei jakeessa 11:1 tarkoiteta rakennusta vaan ihmisiä. Ongelmaksi hänelle on tullut se, että siinä sanotaan Jerusalemin temppelin olevan Jumalan temppeli eikä Antikristukseen temppeli. Hänen pitää siis saada jotenkin kumottua sellainen ajatus, ettei kyse ole rakennuksesta, joka olisi Jumalan temppeli. Paavola perustelee kantaansa siten, että koska jakeessa ei mainita mittaustulosta, niin se ei voi tarkoittaa rakennusta. Tässä on suora linkki Paavola opetukseen:

https://youtu.be/eJPwh3-c5og?t=2653

"Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat. Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan. " (Ilm 11:1,2)

Paavola opettaa jakeen olennaisesti väärin. Kysymys on Jerusalemin kolmannesta temppelistä, joka on rakennus. Sellainen selitys, että jae kertoo ihmisistä Jumalan temppelinä on kaukaa haettu selitys, eikä jakeet sellaista voi tarkoittaa missään nimessä tarkoittaa, koska ne kertovat temppeli-rakennuksesta, joka on viimeisellä vuosiviikolla olemassa Jerusalemissa.

Jakeessa 11:1 kehotetaan laskemaan temppelissä rukoilevat. Minun mielestä laskennan tulos on ilmoitettu Ilmestyskirjassa ja se tarkoittaa todennäköisesti 144000 tai he ovat ainakin tuloksessa mukana. Heille annettiin myös sinetti, jottei vitsaukset vahingoita heitä. Laskemisella ja merkillä Ilmestyskirja viittaa myös Hesekielin kirjan lukuun 9, jossa laskettiin ja merkittiin vanhurskaat ihmiset, jotka välittivät tuhon.

"Silloin Israelin Jumalan kirkkaus kohosi kerubien yltä, missä se oli siihen saakka ollut, ja siirtyi temppelin oven kohdalle. Herra huusi pellavapukuiselle miehelle, jolla oli kirjoitusvälineet vyössään, ja sanoi hänelle: "Kulje Jerusalemin halki, koko kaupungin läpi laidasta laitaan, ja tee merkki kaikkien niiden otsaan, jotka huokaavat ja valittavat kaupungissa tehtävien iljettävyyksien tähden." (Hes 9:3,4)

"Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita, ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan." Minä kuulin myös sinetillä merkittävien määrän. Sinetin sai sataneljäkymmentäneljätuhatta, ja heitä oli kaikista Israelin heimoista:" (Ilm 7:3,4)

Mitä tulee temppelin koon mittaamiseen, niin se viittaa Hesekielin kirjan lukuihin 40-44, jossa Hesekielille annettiin tehtäväksi mitata kepillä temppelin mittasuhteet. Nämä mittauskäskyt ovat siis viitteitä muuhun kohtaan Raamattua, jotka antavat tarkempaa tietoa, mistä on kyse.

"Herra vei minut kaupunkiin, ja sen portilla seisoi mies, joka oli kuin pronssista valettu. Hänellä oli kädessään pellavanuora ja mittakeppi. Mies sanoi minulle: "Ihminen, katsele ja kuuntele tarkoin, paina mieleesi kaikki mitä sinulle näytän. Juuri siksi sinut on tuotu tänne, että näyttäisin sinulle sen. Ja kaikesta, minkä näet, sinun on tehtävä selko Israelin kansalle." Minä näin, että siellä oli temppelialue ja sen ympärillä joka puolella muuri. Miehen kädessä oleva mittakeppi oli kuusi kyynärää pitkä, ja kyynärä oli kämmenenleveyden verran tavallista kyynärää pitempi. Hän mittasi kepillä muurin, ja se oli kuusi kyynärää paksu ja kuusi kyynärää korkea." (Hes 40:3-5)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Helmi 2020 20:54

Järvenpään puheesta tein noin 6 minuutin pituisen videon sen lopusta.Tällä videolla tuon esille sen kuinka Dan 9:27 on ollut ikivanha, perinteinen näkemys siitä, että Dan 9:27 opettaa Jeesuksesta ja kauhistuksen siivillä tuleva hävittäjä on Rooman armeija Tiituksen johdolla. Dan 9:27 opettaminen antikristukseksi on myöhempää perua ja on totuudesta luopumuksen tuotosta:

Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 25. Helmi 2020 21:11

PetriFB kirjoitti:Järvenpään puheesta tein noin 6 minuutin pituisen videon sen lopusta.Tällä videolla tuon esille sen kuinka Dan 9:27 on ollut ikivanha, perinteinen näkemys siitä, että Dan 9:27 opettaa Jeesuksesta ja kauhistuksen siivillä tuleva hävittäjä on Rooman armeija Tiituksen johdolla. Dan 9:27 opettaminen antikristukseksi on myöhempää perua ja on totuudesta luopumuksen tuotosta

Kirkkohistoria ei ole oikea tapa hakea vahvistusta tai perustetta kumota jotain yksittäisiä kirkollisia oppeja. Harhaoppiset lahkot voivat sattumalta opettaa jonkun yksittäisen asian ihan oikein, vaikka opettaisivat muut asiat väärin. Tuntuu siltä, että nyt tässä kaivetaan tikulla syitä kumota totuudellinen opetus jakeesta Dan 9:27. Sen takia keskustelu pitäisi pysyä jakeen ilmoituksessa.

Olen tämän keskustelun alussa siteerannut teologian tohtoria professori Aapeli Saarisaloa. En pidä mitenkään kummallisena, että Saarisalo opetta kirjassaan, että Dan 9:27 mainittu Hävittäjä, joka tulee kauhistuksen siivillä, on se Antikristus, mistä Paavali kirjoitti 2 Tess 2. Kyse ei ole silloin Rooman armeijan kenraali Tiituksesta eikä ko. jakeessa vahvisteta uuttaa liittoa, eikä jae puhu mitään Kristuksesta yms.

Asia ei ole monimutkainen eikä liian vaikea ymmärtää. Jokainen voi lukea ensimmäisen lauseen jakeesta Dan 9:27 ihan itse ja ymmärtää sen. Lauseessa on yksi subjekti eli tekijä, joka on hävityksen kauhistus, mistä Jeesus Kristus itse varoitti viittaamalla juuri tähän jakeeseen. Tässä lauseessa ei ole kahta subjektia esim. Kristus, joka vahvistaa uuden liiton, ja sen lisäksi toinen subjekti Hävittäjä, joka seuraavan lauseen mukaan tuhoutuu kyseisen 7 vuoden ajanjakson lopulla. Jakeen kahdessa lauseessa on siis vain yksi tekijä Hävittäjä, joka on Antikristus, mistä professori Aapeli Saarisalo opetti ihan oikein.

"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." (Dan 9:27)

"Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule." (Matt 24:15-21)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 26. Helmi 2020 14:30

Huomasin äsken, että neljä päivää tämän keskustelun aloittamisesta Mauno Mattila oli pitänyt myös tästä teemasta saarnan. Hän käsitteli Antikristusta Danielin kirjan kautta. Mauno Mattila otti saarnassa kantaa niin, että Antikristuksen yksi nimistä on Hävittäjä ja Mattila oli sijoittanut jakeen Dan 9:27 Antikristuksen aikaa kuvaavaan kaavioon. Tässä suora linkki ko. kohtaan:

https://youtu.be/trZYzull5m4?t=1153

En itse seuraa Mauno Mattilaa enkä olisi tätä videota katsonut, ellen olisi sattumalta huomannut, että Mattila lähti vanavedessä puhumaan samasta asiasta. Näyttää siltä, että Maunon Mattilan kanta jakeeseen Dan 9:27 vastaa professori Aapeli Saarisalon kantaa, että Dan 9:27 mainittu Hävittäjä on se Antikristus, mistä Paavali puhui 2 Tess 2, josta Mattila luki jakeita myös saarnansa lopussa.
dogmatikos

ViestiKirjoittaja Mariini » 26. Helmi 2020 17:38

vaisuliini kirjoitti:*
Juuri näin. Samoin tulee valvoa, tuleeko ymmärrys itseltä eli oman ymmärryksen nojalta vai Jumalalta.

Valitettavasti Raamattu on sellainen kun oman ymmärryksen nojalla tulkkaa Raamattua ikäänkuin opetukset olisi helposti saatavina väärän tulkinnan kautta.

Siksi tulee aina valvoa, tuleeko avaama ymmärrys Jumalalta Pyhän Hengen kautta kun usko yksin perustuu Jumalaan [1Kor. 2:5].

Nousipa mieleen tämä

2. Piet. 1
20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.
Mariini

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 26. Helmi 2020 18:09

Mariini kirjoitti:
Juuri näin. Samoin tulee valvoa, tuleeko ymmärrys itseltä eli oman ymmärryksen nojalta vai Jumalalta.

Valitettavasti Raamattu on sellainen kun oman ymmärryksen nojalla tulkkaa Raamattua ikäänkuin opetukset olisi helposti saatavina väärän tulkinnan kautta.

Siksi tulee aina valvoa, tuleeko avaama ymmärrys Jumalalta Pyhän Hengen kautta kun usko yksin perustuu Jumalaan [1Kor. 2:5].

Nousipa mieleen tämä

2. Piet. 1
20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

Raamatun profetiat ovat selitettävissä tutkimalla, mitä Raamatussa lukee. Sellainen opetus, ettei profetioita voi itse ymmärtää lukemalla ne, ellei Herra anna profetiaa sen tulkitsemiseksi, ei ole aina Raamatun mukainen.

Jae 2 Piet 1:20 on käännetty huonosti suomalaiseen käännökseen. Sana EPILUSIS on käännetty "tulkita" vaikka tässä asiayhteydessä parempi käännös olisi "julkaista" [release]. Paras käännös ei ole, etteikö yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä vaan pikemminkin, ettei Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin julkaistu siis tarkoittaen, ettei kukaan ole sitä itse keksinyt. Tämä tarkoittaa, että Raamatun profetia on kirjoitettu aina Pyhässä Hengessä Herralta saadun ilmoituksen perusteella, eikä profetiaa ole ihminen itse laatinut omasta päästään. Kun tämän ottaa huomioon, niin silloin ymmärtää paremmin jakeet 2 Piet 1:20,21.

Tämä asia liittyy Jeremian kirjassa olevaan opetukseen, missä kerrotaan väärien profeettojen keksineen omasta päästään profetioita. Periaatteessa väärän profetian voi antaa valkeuden enkeliksi tekeytynyt eksyttävä henki, jota profeetta erehtyy luulemaan Herraksi. Tällaisia vääriä profeettoja on paljon liikkeellä äärikarismaattisissa seurakunnissa. Olennaista on ymmärtää, että Raamatun profetiat ovat aina Herran antamia tai Herran enkelin välittämiä.

"Minä olen kuullut, mitä nuo profeetat puhuvat, nuo, jotka julistavat minun nimissäni silkkaa valhetta. He sanovat: 'Olen nähnyt unen, olen nähnyt unen!' Kuinka kauan tätä vielä jatkuu? Mitä onkaan mielessä noilla profeetoilla, jotka julistavat valhetta ja omia pettäviä kuvitelmiaan! He pyrkivät siihen, että kansani unohtaisi minut niiden unien takia, joita he kertovat toinen toiselleen. Niinhän heidän isänsäkin unohtivat minut ja palvelivat Baalia. Profeetta, joka on nähnyt unen, kertokoon unensa. Mutta se, jolle minä olen puhunut, julistakoon minun sanani totuudenmukaisesti! -- Mitä tekemistä akanoilla on jyvien seassa? sanoo Herra. Eikö minun sanani ole kuin tuli, kuin moukari, joka murskaa kallion?" Herra sanoo: "Totisesti, minä käyn näiden profeettojen kimppuun, näiden, jotka sieppaavat sanoja toisiltaan ja julistavat niitä minun sanoinani! Minä käyn näiden profeettojen kimppuun, jotka puhuvat omiaan mutta väittävät: 'Tämä on Herran sana.' Minä käyn niiden kimppuun, jotka julistavat valheuniaan ja kertovat niistä. He valehtelevat ja kerskuvat ja eksyttävät näin minun kansani. Minä en ole heitä lähettänyt enkä antanut heille tehtävää. Ei heistä ole tälle kansalle mitään hyötyä, sanoo Herra." (Jer 23:25-32)
dogmatikos

ViestiKirjoittaja Mariini » 26. Helmi 2020 18:56

Noh, en minä kyllä tuollaista tarkoittanut, että profetioita tarvittaisi Sanan ymmärtämiseen ja kirkastumiseen. (Joskus ehkä)
Mutta en usko siihenkään, että Raamatun kaikkien asioiden ymmärtäminen olisi vain ihmisen omien inhimillisten kykyjen varassa.

Minä nyt en usko ihan samalla tavalla tuohon kuin sinä, enkä tuohon Pietarin kohdan tulkintaasi, mutta en taida enempää alkaa tästä keskustelemaan.
Mariini

ViestiKirjoittaja Juhani » 26. Helmi 2020 19:34

Mariini kirjoitti:

Nousipa mieleen tämä

2. Piet. 1

Hyvää pohdintaa. Minulle nousi myös eräs asia esille Raamatustani. Ymmärrän jotenkin tämän niin, että vain HERRA päättä milloin profetiat lopun aikana aukeavat. :think2:

Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy. Daniel 12:4

Olen vain yksinkertainen Jumalan lapsi ja tunnen sydämessäni, Jumalan tahdoksi sen, että ehkä ei ole vielä minun aikani ymmärtää edes tätä kaikkea...
Juhani

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 26. Helmi 2020 19:54

Juhani kirjoitti: Minulle nousi myös eräs asia esille Raamatustani. Ymmärrän jotenkin tämän niin, että vain HERRA päättä milloin profetiat lopun aikana aukeavat.

Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.

Daniel 12:4

Danielin profetian lukitusta ei kuitenkaan voi soveltaa kaikkiin Raamatun profetioihin vaan siihen, mihin se on tarkoitettu eli tähän. Tässä on muutama jae, joista emme saa kaikkea informaatiota, mitä niissä tapahtuu. Näitten tapahtumien päätös tarkoittaa maailman lopuksi nimettyä aikaa, jolloin ei kuitenkaan maailma lopu, vaan vanhasta ajasta menemme 1000-vuotiskaudelle. Lopussa Antikristus tuhoutuu ja Herra Jeesus ottaa kaiken vallan maailmassa.

"Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?" Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti. Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät. Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää. Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää. Mutta sinä, mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa." (Dan 12:9-13)

Siis mitä oikein tapahtuu 1290 ja 1335 päivän päästä? Sitä emme vielä tarkkaan tiedä. Herra antanee profeettansa kautta lisäprofetian, joka sen kertoo aikanaan.
dogmatikos

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu