*
ISRAEL - "PAPPISKUNINGASKUNTA", SEKÄ UUDEN LIITON PELASTETTUJEN ASEMA JUMALAN VALKEUTENA
2Moos.19:4-6 "Te olette nähneet, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille ja kuinka minä olen kantanut teitä kotkan siivillä ja tuonut teidät luokseni. Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille."
Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala toi lunastamansa kansan Siinain vuorelle, tehdäkseen liiton heidän kanssaan. Tämä liitto sisälsi Israelin kansan erityistehtävän -
"Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa"
1Moos.1:26 Jumala luo ihmisen, omaksi kuvakseen (ts. hebreassa "kuvassaan" - riippuen preposition käännösmuodosta). Ihminen tässä "kuvassa" omaa papillisen tehtävän palvella elävää Israelin Jumalaa, koko sydämestään ja kaikesta voimastaan. Ihmiselämän sisältö ja merkitys on Jumalan rakastamisessa ja Hänen palvelemisessaan.
Hebreassa (1) "Ja te olette minulle pappillinen kuningaskunta" (וְאַתֶּ֧ם תִּהְיוּ־ לִ֛י מַמְלֶ֥כֶת כֹּהֲנִ֖ים) - rinnastuu lukuarvossaan "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja..." (וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ ו), jossa siis liittyy sivulauseen aloittava "vav"-kirjain tähän Raamatun jakeet rinnastavaan lukuarvoon. Hebreassa "vav" on numerona 6, eli ihmisen luku.
Tämä myös opettaa, että "ja" (vav-kirjain) on tässä rinnastuksessa hyvin tärkeä, että emme katso vain pelkkää asemaamme Jumalan kuvina vaan että ymmärrämme siinä ja sen kautta annetun tehtävän -
"...JA (vav-kirjain) vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
HERRAN pappispalvelus ei ole (vain) "asemaa" (olla Jumalan kuva), vaan siinä olevaa palvelemista ja tehtävää. Tämän MESSIAS opettaa meille -
Mark. 10:45 "Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."
MESSIAS Jeesus tuli ihmiseksi ja Hänet ristiinnaulittiin syntiemme tähden, että meidät pyhitettäisiin nyt HERRAN omiksi, ja Hänen palvelijoikseen. Tässä on "uuden-luomuksen" - sekä Pyhän Hengen osallisuuden merkitys - liittyen Jumalan alkuperäiseen ihmisen luomistekoon.
Hes. 36:27 "Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."
5Moos. 6:5 "Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi."
Uudessa liitossa tämä merkitsee myös sanallista pelastuksen evankeliumin julistusta, ja uskon tekojen osaa Jumalan rakkaudessa. Kyseessä ei siis ole uskonnollispohjainen "pappeus", vaan koko ihmisyytemme kautta tuleva Jumalan "valkeus" ja "kirkkaus" Messiaan Jeesuksen vanhurskaudessa - ihmeellisen Jumalan Hengen voimassa.
Matt. 5:16 "Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa."
Ps. 119:105 "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni."
SHABBAT SHALOM!
P.K

Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.