Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2019 23:31

*
HERRAN JEESUKSEN KAUTTA, ISÄN JUMALAN YHTEYTEEN - PYHÄ KAIKKIVALTIAS JUMALA JA HENGELLÄ TÄYTTYMINEN

Koettele TÄMÄ teksti Jumalan Sanalla.

Jeesus alensi itsensä Jumalan kirkkaudesta ja tuli ihmiseksi. Tässä Jeesus tuli syntiemme sovittajaksi, uuden liiton välimieheksi, oman sovintoverensä kautta tehdyssä uudessa liitossa.

Isä Jumala loi taivaan ja maan Jeesuksen kautta. Isä Jumala lähetti Poikansa, antaen ainokaisen Poikansa - maailman synnin sovittajaksi ja välimieheksi, Jumalan ja ihmisen välille. Tässä kaikessa Jumala - ISÄSSÄ ja POJASSA - on AINA YKSI. Herra Jeesus on Jumalan poika ja Jumala, Isän Jumalan kanssa - Jumalan YKSEYDESSÄ.

Täten - pelastettu ihminen lähestyy Isää Jumalaa Jeesuksen Kristuksen kautta.

EFESOLAISKIRJE 5 LUKU ---
8 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, 19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, 20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä. 21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.

Pyhällä Hengellä täyttyminen vie pelastetun Jeesuksen kautta Isän Jumalan yhteyteen ja alamaisuuteen. Ylistys ja kiitos tapahtuu Herran Jeesuksen nimessä Isää Jumalaa kohti. Tässä mielessä Jeesus ei ole "palvonnan"-kohde, vaan "välimies" - tie, totuus ja elämä - Isän Jumalan luokse.

Äärikarismaattinen ja muu hurmoksellinen liikehdintä on eksynyt joko Pyhän Hengen "palvontaan", tai väärään Jeesuksen "palvontaan". Raamattu kuitenkin opettaa ja käskee, meitä Hengen täyteydessä kiittämään Isää Jumalaa Herran Jeesuksen nimessä, ja Hänen kauttaan.

Pyhän Hengen täyteys johtaa oikeaan ja terveeseen Jumalan pelkoon (kunnioitukseen) - "Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.", jossa toinen uskova ei nouse toisen ylitse, alistamaan toista, vaan tuntien Isän Jumalan kaikkivaltiaan aseman, Jeesuksen kautta - he alamaisuudessa Isää Jumalaa kohtaan nöyrtyvät Jumalan armossa ja rakkaudessa alamaisuuteen toisiaan kohtaan, eli palvelevaan rakkauteen totuudessa - ollen tässä alamaisia Isälle Jumalalle Jeesuksen kautta.

Hurmahenget tekevät ihmisestä ylpeitä, itsekeskeisiä - he saattavat ihmisen korottamaan itsensä "pikku-jumalina", ja "pikku-kristuksina", ja tässä villitsevät henget juottavat valheen "viiniä" (haureuden vihan viiniä), joka myös vie tähän antautuneen haureuteen ja irstauteen (homous, seksisynnit, juoppus, rahanhimo, lihallinen ylpeys, narsismi ja korska jne.). Meillä on selviä todistuksia siitä, miten saastainen henki on saattanut eksytettyjä ihmisiä irstauden alaisuuteen, Jumalan pyhyyden sijasta.

Vielä - palvonnan kohteena ei ole RAKKAUS. Vaan Isä Jumala, Jeesuksen kautta - Hän joka on rakkaus. Pyhässä Hengessä ei palvota "rakkautta"-jumalana, vaan Isää Jumalaa Pojassa Jeesuksessa, joka on rakkaus: "Jumala antoi Poikansa".

Tässä siis rakkaus on aina yhtä Jumalan pyhyyden, totuuden ja armon kanssa.

Rietas henki, taas juovuttaa kansaa "rakkauden-hurmoksella", jossa on irstas ja saastainen henki. Se avaa ihmisen sielulliselle hurmokselle sekä valhehengille, itsensä "rakastamiselle" ja uskonnollis-haureellisille ajatuksille (epäjumalanpalvonta), sekä jopa lihan synneille (kuten luonnottomat seksuaalisynnit). Tämän henki siis tekee juuri "juovuttamalla" ihmisen irstaaksi (laittomuuden henki/salaisuus).

Valhehenki on aina laittomuuden henki!

Pyhä Henki, eli Jumalan Henki
- tuo aina oikean Jumalan pelon.

1. Se merkitsee että ihminen on itsessään pieni ja heikko, Jumala on suuri ja voimallinen.
2. Ihminen ei ole "jumala", vaan Raamatun Jumala on ainoa pyhä ja vanhurskas, kaikkivaltias Jumala.
3. Ihminen on itsessään, omassa lihassaan heikko ja syntinen (taipuvainen syntiin), mutta Jumala on aina pyhä ja vanhurskas.
4. Jumalan Henki voittaa synnin, ei ihmisen oma tahto tai kuvitelma "olla-jotakin". Ihmisen tulee antautua lihan kuolettamiseen, Jumalan Hengen voimassa ja Jumalan tahdossa. Jeesus on pelastetun vanhurskaus, ei hänen oma "kuviteltu" hyvyytensä.
5. Ihminen voi lähestyä Jumalaa vain ja ainoastaan Jeesuksen kautta - ei ilman Häntä.
6. Jumalan tahto on suurempi kuin ihmisen tahto. Jumala on kaikkivaltias, ja vanhurskaus tuomari - joka ei katso henkilöön.
7. Jumala ei tee mitä ihminen haluaa, vaan ihmisen tulee nöyrtyä Jumalan tahtoon, jossa on siunaus, elämä ja oikea Jumalan rakkaus.
8. Jumalan laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä, jota ihminen ei saa muuttaa, eikä vääristellä - eikä hyljätä.
9. Jumala tuomitsee synnin ja Jumalalla on oikeus tuomita ihminen iankaikkiseen kadotukseen.

Näissä kaikissa on oikea Jumalan pelko, Pyhässä Hengessä, ja oikea Jumalan armon tunteminen - uskossa Jeesukseen Kristukseen.

KOETTELE TEKSTI JUMALAN SANALLA!

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Joulu 2019 22:07

*
LAHKOLAISUUS - OMAN OPIN VALITSIJAT:
VÄÄRÄ-ARMO JA LIHALLINEN VÄÄRÄ "OIKEAOPPISUUS"

Kreikankielessä lahko on αἵρεσις (hairesis), joka tulee verbistä αἱρέομαι (haireomai), tarkoittaen "itselleen tehtyä valintaa, oman mieltymyksen tai mielisuosion tähden ja sen kautta". Ihminen siis valitsee oman mieltymyksensä mukaan sen mikä hänelle itselleen on sopivaa ja suotuisaa. Tästä tulee sana "lahko".

Galatalaiskirjeessä (5:20) "lahkolaisuus" ja "lahkot" ovat lihan tekoja. Ihminen valitsee lihassaan oman mieltymyksensä mukaisen ryhmän tai joukon - tai yhden henkilön. Tämä valinta tapahtuu lihasta nousevan ihmismieltymyksen kautta - eli ihmisen oman lihallisen tahdon kautta. Siksi "lahkolaisuus" on lihan teko, ja tässä synnin teko.

Joka tällaista "lahkoutumista" tietoisesti harjoittaa - "hajottaen" ja "rikkoen" kaikkea Jumalan asetusta ja sen mukaista yhteyttä, oman valintansa ja mielensä tähden - ja siten elää lihassa ja synnissä, ei hän voi periä Jumalan kuningaskuntaa.

"...jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa."

Lahkolaisuuden synnistä on tehtävä parannus - ja hyljättävä se. Silloin pääsemme ottamaan vastaan rakkauden totuuteen, kuten Raamattu opettaa.

Lahkolaisuudessa on siis kyseessä lihallinen separatistiryhmä (uppiniskainen "kapinallinen-joukko"), jolle on ominaista uskollisuus tiettyyn itsevalittuun ajatus- ja oppimalliin, tai yhden tietyn lahkojohtajan sokeaan seuraamiseen. He eivät etsi Jumalan tahtoa eikä Jumalan tahdon mukaista yhteyttä, ja tässä Raamatun totuutta - vaan oman mieltymyksensä mukaista, lihaa ruokkivaa ja suosivaa oppia ja ryhmittymää, sekä ihmisen seuraamiseen perustuvaa kulttijohtajaan liittymistä. Heidän kiihkoaan ruokkii usein juuri ajatus - että vain "he" ovat yksin oikeassa.

Lahkolaisuus ei siis ole vain hekumallisten lihan syntien tähden tehtyä separatismia, eli "muista-erottumista" - kuten väärän armon opettajat tekevät, jotka sallivat homoseksuaalisuuden ja lesbouden, huoruuden (avoliitot, irtosuhteet), juopottelemisen ja mässäämiset, ja muun maallistumisen (mukautuminen maailman mukaan), eroamisen sekä uudelleen avioitumisen lihan himon ja kiihkon tähden, ihmisen lihan halujen vuoksi - vaan kyseessä on myös toisinaan "farisealainen" lahkoutuma, joka erottaa itsensä muista oman, ja itsevalitun "oikeaoppisuutensa" tähden.

Raamatussa on myös esimerkki miehestä, nimeltä Diotrefes:
3Joh. 1:9 "Minä (apostoli Johannes) kirjoitin seurakunnalle; mutta Diotrefes, joka haluaa olla ensimmäinen heidän joukossaan, ei ota meitä vastaan."

Tämä mies loi "lahkon" itsensä ympärille.

Korinton seurakunnassa, uskovat jakaantuivat erinimisten opettajien taakse, toisiaan vastaan - kuten Paavalin, Keefaksen (Pietarin) ja Apolloksen puolelle. Toiset erottuivat kaikista seurakunnan opettajista ollen omasta mielestään ainoa oikea "kristuksen-puolue". 1Kor. 1:12 "Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen"."

Lahkoutumista on siis monenlaista. Kuitenkin sen pääydin on ihmisen omakohtainen lihallinen valinta, ylitse Jumalan tahdon. Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa kohtaan. Siksi se kadottaa Jumalan totuuden löytämisen, uskossa kasvamisen, Hengessä vaeltamisen - ja ajautuu lihan valinnan kautta lahkohenkisyyteen ja väärään ylpeyteen - joko synnin tekojen hyväksymisessä (väärä-armo), tai itseviisaassa ja ylpeässä "oikeassa-olemisessa" ("minä-tiedän-kaikki/minä-olen-vain-oikeassa")

Jumalan Pyhä Henki on Totuuden Henki, joka murtaa oman tahtomme vallan - Jumalan armon ja rakkauden kautta - antautumaan Jumalan tahtoa kohtaan osoitettuun alamaisuuteen. Tässä on siunaus, ja yltäkylläinen hengellinen elämä, sekä Pyhän Hengen täyteys.

Ps. 36:7 (36:8) Kuinka kallis on sinun armosi, Jumala! Ihmislapset etsivät sinun siipiesi suojaa.
Ps. 36:8 (36:9) Heidät ravitaan sinun huoneesi lihavuudella, sinä annat heidän juoda suloisuutesi virrasta.
Ps. 36:9 (36:10) Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; sinun valkeudessasi me näemme valkeuden.

Silloin usko perustuu Jumalan Sanan ilmoitukseen, ja keskinäiseen Jumalan lasten yhteyteen Herrassa Jeesuksessa.

Silloin ihminen ei itse valitse "oppiaan" - "opettajaansa" (kultti/lahkojohtaja), vaan hän ottaa vastaan Jumalan Sanan opetusta, ja saa ojentautua sen mukaan - kasvaen Jumalan lapsena ja Jumalan rakastamana täyteen miehuuteen - muiden Jumalan lasten yhteydessä, Jumalan seurakunnassa.

Lopun ajassa voittava Jumalan seurakunta tunnetaan siitä, että se seuraa Jumalan Karitsaa, eli Jeesusta.

Ilm. 17:14 "He sotivat (peto/10. kuningasta) Karitsaa vastaan, mutta Karitsa on voittava heidät, sillä hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas; ja kutsutut ja valitut ja uskolliset voittavat hänen kanssansa."

Joh. 10:27-30 "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä."

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja laulajamies » 19. Joulu 2019 13:08

vaisuliini kirjoitti:*
LAHKOLAISUUS - OMAN OPIN VALITSIJAT:
VÄÄRÄ-ARMO JA LIHALLINEN VÄÄRÄ "OIKEAOPPISUUS"

Kreikankielessä lahko on αἵρεσις (hairesis), joka tulee verbistä αἱρέομαι (haireomai), tarkoittaen "itselleen tehtyä valintaa, oman mieltymyksen tai mielisuosion tähden ja sen kautta". Ihminen siis valitsee oman mieltymyksensä mukaan sen mikä hänelle itselleen on sopivaa ja suotuisaa. Tästä tulee sana "lahko".

Siinäpä ajattelmisen aihetta. Paljonko kirkon toimitukset eroavat esimerkiksi rock-konsertista. Aivan joutavaa touhua(oma henk.koht. kokemus). Mainitaan nyt tähän vielä vaikkapa rukoushuoneet, joita suomessakin on useita.
laulajamies

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Joulu 2019 08:23

*
Isän asumus

Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui (eskenosen) meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Joh 1:14 και ο λογος σαρξ εγενετο και εσκηνωσεν (eskenosen) εν ημιν και εθεασαμεθα την δοξαν αυτου δοξαν ως μονογενους παρα πατρος πληρης χαριτος και αληθειας

Kreikankielen eskenosen sanan perusmuoto on skenoo, joka tarkoittaa asua sekä asua ilmestysmajassa tai teltassa. Skenoo sana tulee sanasta skenos, joka tarkoittaa ilmestysmaja, teltta sekä maja tai väliaikainen asumus. Raamattu sanoo Jeesuksen tulleen lihaksi (syntyi maan päälle), joka asui ihmisten keskellä, jossa oli Isä Jumalan kirkkaus, armo ja totuus.

Joh 14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

Herra Jeesus sanoi Isän asuvan Hänessä. Isän asuminen Jeesuksessa tarkoittaa sitä, että Jeesuksen fyysinen keho oli Isän tilapäinen asumuksen paikka.

Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikaan, joka oli juhla, jossa juhlittiin sitä kun Jumala piti hyvää huolta Israelin kansasta erämaassa ja sen tähden tuli viettää lehtimajanjuhlaa Herran kunniaksi ja asua tilapäisesti seitsemän päivää lehtimajoissa. Isä asui Pojassansa tilapäisesti sen ajan kun Herra Jeesus vaelsi maan päällä. Jeesuksen keho oli Herran asumus ja maja, jossa Isä Jumala asui tilapäisesti. Tämän tähden Jeesuksen täytyi syntyä lehtimajanjuhlan aikaan, joka opettaa esikuvallisesti myös sitä kuinka Jumalan läsnäolo oli Israelin kansan kanssa kun he asuivat seitsemän päivää lehtimajoissa Herran kunniaksi, kun Jumala piti hyvää huolta kansastansa erämaassa Egyptin orjuudesta vapautumisen jälkeen.

John 1:14 And the Dvar Hashem took on gufaniyut (corporeality) and made his sukkah, his Mishkan (Tabernacle) among us [YESHAYAH 7:14], and we [Shlichim, 1Y 1:1-2] gazed upon his Kavod [SHEMOT 33:18; 40:34; YESHAYAH 60:1-2], the Shechinah of the Ben Yachid from Elohim HaAv, full of Hashem’s Chesed v’Emes. (OJB)

Orthodox Jewis Bible käyttää hepreankielen sanaa sukkah kuvaamaan sitä kuinka Jumalan Sana (Jeesus), joka oli (on) Jumala, joka tuli lihaksi ja asui ihmisten keskuudessa. Edellä oleva Raamatun kohta todistaa sen kuinka Jumala asui tilapäisesti Jeesuksessa Jeesuksen kehon ollessa tilapäinen asumus (maja), jossa Jumala asui, kun Sana tuli lihaksi. Tämä myös todistaa sen, että lehtimajanjuhlan aika, jolloin israelilaiset asuivat tilapäisesti lehtimajoissa seitsemän päivän ajan, joka oli ajankohta, jolloin Jeesus syntyi.

3 Moos 23:42 Seitsemän päivää asukaa lehtimajoissa (sukkah); kaikki Israelissa syntyneet asukoot lehtimajoissa (sukkah),

Lev 23:42 You are to live in sukkot for seven days; every citizen of Isra’el is to live in a sukkah, (Complete Jewish Bible - CJB)

Hepreankielestä englanniksi käännetty juutalaisten Raamattu käyttää lehtimajasta hepreankielen sanoja sukkot ja sukkah, jotka tarkoittavat lehtimajaa, majaa, suojaa ja tilapäistä suojaa. Luku seitsemän kuvaa Jumalan täydellisyyttä ja Jumalan täydellisiä tekoja. Jumalan juutalaisille antaman kuukausijärjestyksen mukaan lehtimajanjuhla on seitsemännessä kuussa, joka myös sopii siihen, että Jumala syntyi ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa seitsemännessä kuussa, sillä Jumala itse on täydellinen ja Hänen tekonsa ovat täydellisiä.

Raamattu sanoo alkutekstin mukaan Joh 1:14:ssa, että Sana (Herra Jeesus) tuli lihaksi (ihmiseksi) ja asui (teltta, maja) meidän keskellämme. Herra tuli asumaan tilapäiseen "majaan" meidän keskellemme, ja tämä "maja" oli Jeesuksen ihmiskeho, jossa asui Jumalan kirkkaus. Itse näen tässä vihjeen siitä milloin täydellinen Jumala tuli ihmiseksi. Jumala valitsi ajankohdan lihaksi tulemiselle seitsemännessä kuussa, lehtimajanjuhlan aikaan, koska seitsemän on täydellisyyden luku ja seitsemäs kuukausi oli määrätty Jumalan kansalle lehtimajanjuhlan ajankohdaksi, jolloin juhlittiin Jumalan täydellistä tekoa, kun Hän pelasti ja vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta.

Vanhan liiton esikuva täyttyi Jeesuksessa, joka syntyi seitsemännessä kuussa lehtimajanjuhlaan aikaan, tullen itse tilapäiseksi "majaksi", jossa asui Jumalan kirkkaus, sillä Herra Jeesus tuli pelastamaan ja vapauttamaan ihmisiä synnin ja saatanan orjuudesta, täydellisyytensä kautta ja täydellisten tekojensa kautta, verensä ja sovitustyönsä kautta.

Lehtimajanjuhla on myös kaikkien kansojen juhla

5 Moos 31:
10 Ja Mooses käski heitä sanoen: "Joka seitsemäs vuosi, määrättynä aikana vapautusvuonna, lehtimajanjuhlassa,
11 kun koko Israel tulee Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen siinä paikassa, jonka hän valitsee, lue tämä laki koko Israelin läsnä ollessa, heidän kuultensa.
12 Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä muukalaiset, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat,'

Raamatun opetuksen mukaan lehtimajanjuhla ei ole ainoastaan israelilaisten juhla, vaan myös muukalaiset (pakanat) saavat osallistua lehtimajanjuhlaan.

Sak 14:
16 ¶ Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.
18 Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
19 Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.

Tuhatvuotisessa valtakunnassakin, jossa Herra Jeesus hallitsee Jerusalemista käsin ja myös pakanakansojen tähteiden on joka vuosi tultava kumartamaan ja rukoilemaan Kuningas Herraa Sebaotia ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Koska Herra Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikana lihaksi maan päälle Pelastajaksi, Herraksi ja Messiaaksi, joka verensä ja kuolemansa kautta on vapauttanut kaikki ne ihmiset saatanan ja synnin orjuudesta, jotka tekivät parannuksen ja Jumalan armosta uskoivat Herraan Jeesukseen, niin siksi Herran Jeesuksen, eli Pojan rauhanvaltakunnassa kaikki viettävät lehtimajanjuhlaa, joka on myös ajankohta jolloin Jeesus syntyi maan päälle.

4 Moos 29:12 ¶ Ja seitsemännen kuukauden viidentenätoista päivänä olkoon teillä pyhä kokous; älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako, vaan viettäkää juhlaa Herran kunniaksi seitsemän päivää.

Lehtimajanjuhla on seitsemännessä kuussa ja oli se juhla, josta 4 Moos 29:12 puhuu. 4 Mooseksen kirjan 29 luvussa lehtimajanjuhlan aikana määrättiin uhrattavaksi 70 härkää (mullikka), jotka kuvaavat joidenkin Raamatun tutkijoiden mukaan pakanakansoja. Edellä oleva ajatus tulee Jaakobin (Israel) jälkeläisten lukumäärästä:

2 Moos 1:5 Ja Jaakobin kupeista lähteneitä oli kaikkiaan seitsemänkymmentä henkeä. Mutta Joosef oli jo ennestään Egyptissä.

Jaakobin (Israel) kupeista lähti 70 jälkeläistä. Jaakob sai Jumalalta nimen Israel.

Devarim 32:8 When HaElyon divided to the Goyim their nachalah, when He separated the Bnei Adam, He set the gevulot (borders) of the people according to the number of the Bnei Yisroel. (OJB - Orthodox Jewish Bible)

5 Moos 32:8 Kuin kaikkein korkein jakoi pakanat ja hajoitti ihmisten lapset*, silloin hän laski kansain maan rajat, Israelin lasten luvun jälkeen. (Biblia)

Alkutekstin mukaan Jumala asetti kansojen rajat Israelin (Jaakob) poikien (lasten) mukaan. Jaakobilla oli 70 jälkeläistä ja siten edellä oleva ajatus yhdistettynä lehtimajanjuhlan mullikka uhreihin, jotka kuvaisivat pakanakansoja voi hyvinkin olla Raamatun ajatus ja opetus. Se on kuitenkin Raamatun opetuksen mukaan varmaa, että lehtimajanjuhla on kaikkien kansojen juhla.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Joulu 2019 23:04

*
Enkelin tervehdys

Luuk 2:
1 ¶ Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
2 Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
3 Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
4 Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,
5 verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.
6 Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli.
7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
8 ¶ Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"

Luuk 2:10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille hyvän sanoman (euaggelizo) suuresta ilosta, joka on tuleva kaikelle kansalle. (Raamattu kansalle käännös kääntää jakeen lähes tarkasti alkutekstin mukaan)

Lu 2:10 And the angel said unto them, Fear not: for, behold, I bring you good tidings of great joy, which shall be to all people. (kaikille ihmisille - kansoille) (KJV)

Enkeli ilmestyi paimenille ilmoittaen Jeesuksen syntymästä sanoen ilmoittavansa hyvän sanoman (evankeliumi) suuresta ilosta, joka on tuleva kaikille ihmisille. Juutalaisilla oli tapana toivottaa iloista juhlaa varsinkin kolmen pääjuhlan aikaan. Lehtimajanjuhla on myös kaikkien kansojen juhla ja siksi enkeli toivotti paimenille suuren ilon toivotuksen evankeliumista, joka on tuleva kaikille ihmisille (kansoille) Jeesuksen kautta, joka Pelastaja (Vapahtaja), Herra ja Messias. Jotkut Raamatun tutkijat sanovat enkelin tervehtineen paimenia lehtimajanjuhlan tervehdyksellä suurella ilolla, joka koskettaa kaikkia ihmisiä evankeliumin kautta, joka todistaa Jeesuksen syntyneen lehtimajanjuhlan aikaan. Kun itse tutkin kaikkea mikä liittyy Jeesuksen syntymiseen, niin itse ajattelen samalla tavalla kuin edellä mainitut Raamatun tutkijat.

5 Moos 16:
13 Lehtimajanjuhlaa vietä seitsemän päivää, korjatessasi satoa puimatantereeltasi ja kuurnastasi.
14 Ja iloitse tänä juhlanasi, sinä ja sinun poikasi ja tyttäresi, palvelijasi ja palvelijattaresi, leeviläinen, muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella.
15 Seitsemän päivää juhli Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi siinä paikassa, jonka Herra valitsee; sillä Herra, sinun Jumalasi, on siunaava sinua kaikessa, minkä satona saat, ja kaikissa kättesi töissä; sentähden ole iloinen.

Viides Mooseksen kirja luku 16 vahvistaa sen, että enkelin tervehdys paimenille liittyi lehtimajanjuhlaan. Jumala käski iloitsemaan lehtimajanjuhlan aikana niin että kaikki israelilaiset sekä myös heidän luonaan asuvat pakanat (muukalainen) iloitsivat ja juhlisivat seitsemän päivää lehtimajanjuhlassa Herran kunniaksi. Enkeli ilmoitti paimenille suuresta ilosta (evankeliumin kautta) kaikille ihmisille ja mikä ajankohta olisi ollut kaikista sopivin enkelin ilmoittamasta suuresta ilosta kuin lehtimajanjuhla, joka oli erityinen Jumalan asettama ilon juhla kaikille kansoille. Jumala antoi Israelin kansalle seitsemän juhlaa ja vain yhteen juhlaan, eli lehtimajanjuhlaan Herra antoi erityisen iloitsemisen kehotuksen, joka koski niin juutalaisia kuin pakanoitakin. Lehtimajanjuhla on ainoa esikuva ja juhla, jolloin Jeesus on voinut syntyä. Jumalan sanan ilmoituksessa ei ole sattumia, vaan kaikilla asioilla on oma tärkeä paikkansa ja sanomansa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Joulu 2019 10:59

*
Danielin kirjan 70 vuosiviikon laskemisen ajankohta ajoitetaan siihen kun Esra kumppaneineen lähti Jerusalemiin Persian kuninkaan Artahsastanin (Artaxerxes) seitsemäntenä hallitusvuotena. Encyclopaedia Iranica, joka on Iranin sivilisaation tietoteos ja käsittelee myös muinaisen Persian historiaa sanoo, että Artaxerxes I (sama kuin Esra 7:7 Artahsastan) valtakausi kuninkaana alkoi 465 eKr. Kun laskemme tästä Artaxerxesin seitsemännen hallitusvuoden, niin päädymme vuoteen 458 eKr.

Danielin 70 vuosiviikon profetian laskemisen ajankohta alkoi vuodesta 458 eKr. Annettu aikamäärä oli 490 vuotta ja profetian keskipiste on Messias ja Hänen palvelutehtävänsä. Jos 490 vuosiviikon viimeinen vuosiviikko (7 vuotta) siirretään lopunaikaan yli kahdentuhannen vuoden päähän, niin silloin profetia Messiaasta päättyisi vuoteen 27 jKr. joka tarkoittaisi sitä, että kaikkein tärkein asia vuosiviikkojen ajankohdasta jäisi täyttymättä, joka on vuonna 30 jKr. tapahtunut Messias Jeesuksen kuolema ja sovitustyö syntien anteeksisaamiseksi. Tämä tärkeä yksityiskohta todistaa sen, että Danielin 70 vuosikymmenen profetia Messiaasta on vuodesta 458 eKr. eteenpäin 490 vuoden pituinen ajanjakso, jonka sisään mahtuu profetian tärkein asia, eli Messias Jeesuksen kuolema syntien sovitukseksi, Hänen veressään, joka tapahtui vuonna 30 jKr.

Edellä olevan yksityiskohdan kautta ymmärrämme sen, että Danielin kirjan 9 luvun viimeisen vuosiviikon (7 vuotta) siirtäminen lopunaikaan yli 2000 vuoden päähän kumoaisi Jeesuksen sovitustyön ajankohdan, joka tapahtui vuonna 30 jKr. Herran Jeesuksen kuoleman ja sovitustyön kumoaminen ja halveksunta on sielunvihollisen agenda alusta loppuun asti. Ymmärrän sen ettei monikaan Herran Jeesuksen opetuslapsi tee sitä tahallisesti, vaan väärän opetuksen takia uskoo, että viimeinen vuosiviikko siirretään lopunaikaan yli 2000 vuoden päähän, joka johtaa Jumalan sanan ilmoittaman Herran Jeesuksen kuoleman ja sovitustyön ajankohdan tyhjäksi tekemiseen, jonka Raamattu kuitenkin tarkasti ilmoittaa täsmällisellä vuosilukujen tarkkuudella.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Joulu 2019 11:08

*
Danielin kirjan 9 luvun jae 24 kertoo profetiasta, jonka aikamäärä on seitsemänkymmentä vuosiviikkoa, 490 vuotta. Dan 9:24 kertoo yhtäjaksoisesta 490 vuoden pituisesta jaksosta, jossa ei ole mitään ylimääräistä aikahyppyä lopunaikaan ja antikristukseen.

Lain rikkomisen loppu, lopun tekeminen synnistä, pahojen tekojen sovittaminen tarkoittaa Messias Jeesuksen sovitustyötä, jonka perusteella Jeesuksen iankaikkisen syntiuhrin kautta Jumala lakkautti jatkuvan eläinuhrien uhraamisen, koska Herran Jeesuksen syntiuhri on nyt iankaikkinen uhri, jonka kautta ainoastaan saadaan synnit anteeksi ja yhteys Jumalaan. Tämän tähden Dan 9:24 puhuu lain rikkomisen loppumisesta, lopun tekemisestä synnistä ja pahojen tekojen sovittamisesta.

Iankaikkisen vanhurskauden voimaan saattaminen tarkoittaa juuri sitä kun Herran Jeesuksen sovitustyön kautta saadaan aikaan iankaikkinen syntien anteeksiantamus, jonka takia ei enää tarvita jatkuvia eläinuhreja. Näky ja profeetta vahvistetaan sinetillä ja kaikkeinpyhin voidellaan tarkoittaa sitä, kun Herra Jeesus kuoli, niin Hänen sovitustyönsä kautta ja ansioista on suora pääsy Jumalan luokse, jonka todisteeksi temppelin esirippu repeytyi ylhäältä alas asti. Näky vahvistetaan sinetillä tarkoittaa koko profetiallisen 490 vuoden ajanjakson täyttymistä, joka täyttyy kun koko profetia on toteutunut ja se on jo täyttynyt saaden lopullisen täyttymyksen vuonna 33jKr.

Jos kyse olisi siitä, että 70 vuosiviikon viimeinen vuosiviikko (7 vuotta) olisi tarkoitus toteutua kokonaan vasta yli tuhansien vuosien päästä lopunajassa, niin kyse ei olisikaan enää 490 vuoden pituisesta ajasta, vaan paljon pitemmästä ajasta. Koska profetia lukitsee aikamäärän 490 vuoteen Jerusalemin jälleenrakentamisesta, niin kyseessä ei voi olla profetia, joka ulottuisi tuhansien vuosien päähän lopunaikaan. Danielin kirjan 70 vuosiviikon profetiassa ei ole sellaista aikahyppyä, että profetia kertoo kuinka 483 vuoden päästä Jerusalemin jälleenrakentamisesta Messias saapuu ja sitten 483 vuoden väliin tulee yli parin tuhannen vuoden aikahyppy ja 70 vuosiviikon profetian viimeinen seitsenvuotiskausi toteutuisi vasta parin tuhannen vuoden päästä. Danielin 70 vuosiviikon profetiassa Dan 9:25 kerrotaan Jerusalemin jälleenrakentamisesta Messiaan ensimmäiseen tulemiseen ja Hänen julkisen palvelutehtävän alkamiseen on 483 vuotta, jonka jälkeen heti siitä suoraan alkaa profetian viimeinen vuosiviikko, seitsemän vuotta, josta Dan 9:27 opettaa.

Dan 9:26 kertoo siitä kuinka Messiaan ilmestyttyä Hänet tuhotaan, eli tapetaan (tapahtui vuonna 30 jKr.). Seuraavaksi profetia puhuu hyökkäävän ruhtinaan väestä, joka hävittää Jerusalemin ja temppelin, joka tapahtui 70 jKr. Hyökkäävän ruhtinaan väki ja vuosi 70 jKr. ei ole osa 490 vuoden jaksoa, vaan on sen seurausta, kun Israel ei kansana kääntynyt Messiaansa puoleen, jonka tähden Jumala salli temppelin hävittämisen ja Israelin kansan karkottamisen pois omasta maastaan.

Dan 9:27 sanoo Hän (tarkoittaa Messiasta) vahvistaa (alkutekstin mukaan vahvistaa) liiton monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi; ja viikon puolivälissä lakkauttaa uhraamisen ja uhrin; ja hävittäjä tulee iljetysten siivin. Dan 9:27 tulee selkeästi esille kuinka liiton vahvistaminen yhdeksi vuosiviikoksi ja uhraamisen sekä uhrien lakkauttaminen on yhden ja saman henkilön (Messias) tehtävä. Liiton vahvistaminen ja uhrien lakkauttaminen on kytketty tässä yhteen, eikä tässä ole kyse tuhansien vuosien aikahypystä.

Yhden vuosiviikon aikana Uusi Liitto vahvistetaan siten, että kun Jerusalemin jälleenrakentamisesta on kulunut 483 vuotta, niin Messias aloittaa julkisen palvelutehtävänsä vuonna 27 jKr. Uuden Liiton asettamiseksi, Viikon puolivälissä, kolmen ja puolen jälkeen Messias tapetaan syntiuhrina, jonka seurauksena temppelin esirippu repeytyy ylhäältä alas asti vanhan liiton päättymisen ja Uuden Liiton alkamisen merkiksi. Viimeisen vuosiviikon loput kolme ja puoli vuotta ovat aikaa, jolloin Messias helluntaipäivänä asettaa alkaneen Uuden Liiton käytäntöön Pyhän Hengen vuodatuksen kautta, jonka seurauksena Uuden Liiton seurakunta aloittaa Pyhän Hengen voimassa evankeliumin julistamisen, joka päättää 490 vuoden pituisen profetian Messiaasta ja Hänen tehtävästään. Messias Jeesus toki jatkaa edelleen Herrana ja Messiaana sekä seurakunta jatkaa edelleen evankeliumin julistamista, mutta Danielin kirjan profetian aikaikkuna Messiaasta päättyi vuoteen 33jKr.

Talmud Yoma 39B juutalaisten teksti sanoo kuinka 40 vuotta ennen temppelin tuhoutumista punainen villaköysi ei enää muuttunut valkoiseksi. Tämä oli Jumalan merkki syntien anteeksiantamisesta, mutta villaköyden muuttuminen valkoiseksi loppui kokonaan vuonna 30 Jkr. joka on sama vuosi kun Herra Jeesus kuoli ja ristiinnaulittiin syntien anteeksisaamiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Herran Jeesuksen syntiuhrin, sovitustyön ja veren kautta Jumala lakkautti ja teki tehottomiksi vanhan liiton eläinuhrit. Tämän tähden Dan 9:27 puhuu liiton vahvistamisesta ja uhraamisen sekä uhrien lakkauttamisesta, koska Messias Jeesuksen syntiuhrin kautta uhraaminen ja eläinuhrit menettivät merkityksensä Jumalan silmissä, jonka tähden ne tulivat tehottomiksi.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Joulu 2019 20:42

*
Danielin kirjan 70 vuosiviikon laskemisen ajankohta ajoitetaan siihen kun Esra kumppaneineen lähti Jerusalemiin Persian kuninkaan Artahsastanin (Artaxerxes) seitsemäntenä hallitusvuotena. Encyclopaedia Iranica, joka on Iranin sivilisaation tietoteos ja käsittelee myös muinaisen Persian historiaa sanoo, että Artaxerxes I (sama kuin Esra 7:7 Artahsastan) valtakausi kuninkaana alkoi 465 eKr. Kun laskemme tästä Artaxerxesin seitsemännen hallitusvuoden, niin päädymme vuoteen 458 eKr.

Danielin 70 vuosiviikon profetia alkoi Jerusalemin jälleenrakentamisesta, joka alkoi vuonna 458 eKr. Kun laskemme vuodesta 458 eKr. tiedostaen ettei vuotta nolla ole olemassa, niin 490 vuoden profetian ajanjakso päättyy vuoteen 33 jKr. Edellä oleva aikajakso on oikea Raamatun ilmoittama aikajakso Danielin kirjan 70 vuosiviikon profetian aikajaksosta. Historiasta löydämme tälle vahvistuksen, sillä juutalaisten Talmud Yoma 39B teksti kertoo kuinka 40 vuotta ennen temppelin tuhoamista (tuhottiin 70 jKr.) punainen villaköysi ei enää muuttunut valkoiseksi, joka oli sen merkkinä, että Jumala oli antanut anteeksi Israelin kansan synnit eläinuhrien sovitusveren kautta. Vuonna 30 jKr. juutalaisten todistuksen mukaan oli se vuosi, jolloin punainen villaköysi ei muuttunut valkoiseksi, joka on sama vuosi milloin Herra Jeesus kuoli syntien anteeksisaamiseksi. Herran Jeesuksen sovitustyö ristillä teki eläinuhrit tehottomiksi, siksi punainen villaköysi ei enää koskaan vuoden 30 jKr. muuttunut valkoiseksi, koska synnit saadaan anteeksi tässä Uuden Liiton ajassa vain Herran Jeesuksen sovitustyön kautta.

Juutalaisen Talmudin todistus vuodesta 30 jKr. vahvistaa myös Danielin kirjan todistuksen, sillä 458 eKr. alkoi Jerusalemin jälleenrakentaminen ja kun siitä laskemme 490 vuotta eteenpäin päädymme vuoteen 33 jKr. Kun laskemme Danielin kirjan profetian viimeisen vuosiviikon (7 vuotta) sen viikon puolivälissä (3,5 vuotta Messiaan julkisesta palvelutyön aloittamisesta) tapahtuneeseen Messiaan kuolemaan, niin päädymme vuoteen 30 jKr. joka oli Herran Jeesuksen kuolinvuosi. Juutalainen ja persialainen historia todistavat todeksi Danielin kirjan 70 vuosiviikon aikajaksot, joka huipentui vuoteen 30 jKr. jolloin Herran Jeesuksen kuoleman kautta saatettiin voimaan iankaikkinen syntiuhri, jonka kautta ainoastaan voi saada syntejä anteeksi Uuden Liiton aikakaudessa.

Kreikkalainen historioitsija Thukydides (n. 460-400 eKr.) eli niihin aikoihin, kun Persia kävi sotia Kreikkaa vastaan vuosina 492-449 eKr. Thukydideksen sanotaan kirjoittaneen, että vuonna 471 eKr. Persian kuningas Xerxes I:n poika Artaxerxes I (sama kuin Esra 7:7 Artahsastan) oli noussut kuninkaaksi samana vuonna, eli 471 eKr. Tämän tiedon kautta monet sanovat ettei Artaxerxesin seitsemäs hallitusvuosi olisi ollut 458 eKr. joka romuttaisi Danielin kirjan profetian Messiaan kuolinvuodesta vuonna 30 jKr. Raamatun todistus on tosi ja jos Thukydides on sanonut Artaxerxesin 7 hallitusvuoden olleen 471 eKr. niin se on väärää tietoa.

Thukydides oli kreikkalainen historioitsija ja hän ei varmaankaan pitänyt persialaisia ylimpinä ystävinään ja kirjoittaessaan persialaisista hän hyvinkin saattoi tehdä tahattomia tai tahallisia virheitä. Thukydideksella saattoi olla myös väärää tietoa vuosiluvuista, eikä hän itse edes elänyt vuonna 471 eKr. Kumpaan sinä luotat enemmän muinaisten persialaisten tekemään listaan omien kuninkaidensa hallitusvuosista vai heidän kreikkalaisen vihollisen kirjoittamaan tekstiin, jossa viitataan persialaisen kuninkaan hallitusvuosiin, joka on ristiriidassa persialaisten itsensä tekemien kuninkaiden hallitusvuosien aikajärjestyksen kanssa? Oikea vastaus on tietenkin, että persialaisten oma todistus omien kuninkaidensa hallitusvuosista on tietenkin oikeata tietoa. Erilaisissa lähteissä on erilaisia vuosilukuja liittyen Persian muinaisten kuninkaiden hallitusvuosiin, mutta itse uskon, että Encyclopaedia Iranica, joka on Iranin sivilisaation tietoteos ja käsittelee myös muinaisen Persian historiaa tietää oman kansansa historiasta ja kuninkaidensa hallitusvuosista muita paremmin ja tarkemmin.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Joulu 2019 20:12

*
Raamatun sanan ehdoton totuus on että vain Messias voi sovittaa Israelin ja koko maailman synnit. UT:n todistus on selkeä osoittaen, että Herra Jeesus oli ja on Israelin kansan Messias.

Luuk 2:
9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"

Luke 2:
9 and lo, the angel of God came to them, and the glory of the Lord shone upon them: and they feared with great fear.
10 And the angel said to them: Fear not; for, behold I announce to you great joy, which will be to all the world.
11 For there is born to you this day a deliverer, who is the Lord Messiah, in the city of David
12 And this is the sign for you: Ye will find the babe wrapped in bandages, and placed in a stall.
13 And instantly there were seen with the angel, the many hosts of heaven, praising God, and saying:
14 Glory to God in the highest [heavens], and on earth peace and good hope for men.

Herran enkeli ilmoitti Jeesuksen olevan Herra Messias, joka syntyi Daavidin kaupungissa, eli Beetlehemissä. UT ilmoittaa Beetlehemin olevan Daavidin kaupunki, Luuk 2:4. Daavid oli syntynyt Juudan Beetlehemissä, siksi UT käytti sanontaa, että Pelastaja, Herra Messias syntyi Daavidin kaupungissa.

Juutalainen rabbi Rashi on sanonut, että Miika 5:2:ssa oleva Israelin hallitsija, jonka alkuperä on muinaisuudessa, joka syntyy Beetlehemissä on Messias. Rashi on sanonut Messiaan alkuperän olevan muinaisuudessa, ajassa ennen kuin aurinko luotiin.

Juutalainen rabbi David Kimchi (Radak) on suuresti arvostettu juutalaisten keskuudessa. Hän on jopa niin suuressa arvossa, että hänen ymmärryksensä hengellisiin asioihin juutalaisten mukaan on niin suuri ettei ole olemassa oikeaa raamatullista tulkintaa ilman Kimchin oivalluksia ja ymmärrystä.

Rabbi David Kimchi on sanonut Miika 5:2:sta, että se kertoo Messias Kuninkaasta, joka on El (Jumala), koska Hänen alkuperänsä on muinaisuudessa. Kimchi sanoi myös Miika 5:2:sta, että Messias syntyy Beetlehemissä, sillä Hän tulee olemaan Daavidin sukukunnasta.

On todella mielenkiintoista, että niin Rashi kuin Kimchi uskoivat Messiaan olevan Jumala (jumalallinen). Joidenkin mielestä rashi ja Kimchi ovat kaikkein suurimmat ja arvostetuimmat rabbit juutalaisuudessa, siksi myös heidän tulkinnoillaan on suuri merkitys ja varsinkin siksi, koska heidän tulkintansa mukaan Messias oli Jumala (jumalallinen).

Miika 5:
2 (5:1) Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.
3 (5:2) Sentähden Herra antaa heidät alttiiksi siihen aikaan asti, jolloin synnyttäjä on synnyttänyt; silloin jäljellejääneet hänen veljistänsä palajavat israelilaisten luokse.
4 (5:3) Ja hän on astuva esiin ja kaitseva Herran voimassa, Herran, Jumalansa, nimen valtasuuruudessa. Ja he asuvat alallansa, sillä silloin on hän oleva suuri hamaan maan ääriin saakka.

Raamattu kertoo Messiaan syntyvän Beetlehemissä, joka on oleva Israelin hallitsija, jonka alkuperä on muinaisuudessa, iankaikkisissa ajoissa. Kaikki profetiat Messiaasta täsmäävät Herraan Jeesukseen.

Apt 26:
22 Mutta Jumalan avulla, jota olen saanut tähän päivään asti, minä seison ja todistan sekä pienille että suurille, enkä puhu mitään muuta, kuin minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,
23 että nimittäin Kristuksen (Messias) piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille."

Acts 26:
22 but unto this day god hath helped me; and lo, I stand and bear testimony, to the small and to the great; yet saying nothing aside from Moses and the prophets, but the very things which they declared were to take place:
23 namely, that Messiah would suffer, and would become the first fruits of the resurrection from the dead; and that he would proclaim light to the people and to the Gentiles.—

Apostoli Paavali sanoi VT:n profeettojen ja Mooseksen puhuneen Messiaasta, joka tulisi kärsimään ja kuolemaan sekä ylösnousemuksen esikoisena julistamaan valkeutta Israelin kansalle ja pakanoille.

Raamattu opettaa VT:n asioiden olevan varjoja ja esikuvia tulevasta, Hebr 10:1. Tästä syystä Mooses opetti ja puhui Messiaasta esimerkiksi VT:n syntiuhrijärjestelmän kautta, jonka täyttymys oli Herran Jeesuksen veren kautta iankaikkinen syntien anteeksiantamus, Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksen kautta.

Muun muassa Jesaja luvussa 53 sekä Daavid psalmissa 22 kertoivat tarkasti Messiaan kuolemasta syntien anteeksisaamiseksi. Täten koko Raamattu (VT - UT) on täynnä ilmoitusta Messiaasta, profetioita ja niiden täyttymys Herran Jeesuksen kautta. Esimerkiksi Miika 5:2 kertoo missä Messias syntyy (Beetlehem) ja että Hänen alkuperänsä on muinaisuudessa ja iankaikkisissa ajoissa. Luukas 2:11 sanoo Messiaan olevan Herra, joka syntyi Beetlehemissä. Raamatun todistus Messiaasta on, että Hän on Herra (Jumala), mutta ei Isä.

Raamattu todistaa selkeästi Messiaan olemassaolosta ennen kuin maailma on luotu, sillä Hän on Herra, Jumalan Poika. Raamattu antaa myös selkeän todisteen Messiaan (Herran) olleen auttamassa ja varjelemassa Israelin kansaa erämaassa.

1 Kor 10:
1 ¶ Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus (Messias).

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Joulu 2019 18:05

*
Syväpesu Jeesuksen

Niin kuin puut metsän lumen alla huokaa,
meille vapaus raskaan taakan alta suokaa.
Niin myös ihminen tuskissaan huokaa,
mulle vapaus syntitaakasta tuokaa.

Teot pahat ja väärät sanat mieltä painaa.
Ja sanomatta jätetyt, nekin vielä muistuttaa,
kuinka onneton ihminen onkaan,
jos kaikki tuo roska on tunnollaan.

Muista, ei onnea sinulle tarjottimella tuoda,
eikä vapautta omin voimin suoda.
Siihen tarvitaan pesu perusteellinen,
syväpuhdistus, sovitustyö Jeesuksen.

Ei lika vaatteesta lähde kulumalla,
eikä tuska sisältä huutamalla.
Anna Jeesuksen syntisi pestä,
älä mestarin työtä sydämessäsi estä.

Kun oikea aika koittaa
ja Jeesus sisintäsi hoitaa,
voit olla sydämessäsi varma,
et ole enää syntinen ihmis parka.

Toki ihmistä vieläkin synnin houkutus kiusaa,
kaikkea ikävää mieleesi kuiskaa.
Muista et yksin voi pahaa vastustaa,
Jeesuksen kanssa voit ainoastaan voittaa.

Marja-Liisa Paavola 26.12.2019
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta