Eilen keskustelin veljen kanssa yksityisviestillä. Hän selitti minulle nämä termit, niin aloin ymmärtää paremmin ja tajusin, että kannattaa olla varovainen termien kanssa, koska nämä väärät termit voi johtaa eksytykseen. Niin ajattelen nyt kirjoittaa omin sanoin sen - omalla ymmärryksellä, miten termit syntyvät.
---------------------------------------
Messiaanisuus:
Oikea messiaanisuus:
Jeesus on lihansa puolesta juutalainen, niin termi tulee siitä, että Hän on Messias, eli messiaanisuus perustuu juutalaispohjaiseen Messias -uskoon. Oikeassa messiaanisuudessa on sama raamatullinen usko Jeesukseen Jumalan Poikana ja lihaan tulleena Jumalana.
Kristus on käännös hepreasta "Messias", kuten UT osoittaa. Messiaaninen on Messiasta seuraava, eli oikeassa raamatullisessa merkityksessä sama kuin kreikaksi sanottuna Kristuksen seuraaja, eli kristitty. Sama merkitys, eri kielelllä. Se on se oikea termi.
Väärä messiaanisuus:
Mutta valitettavasti on väärä termi siitä messiaanisuudesta. Rabbit, jotka eivät usko Messiaaseen tai/ja heillä rabbinistisilla on erilainen messiaskäsitys, kuin UT:ssa, ovat messiaanisia. Eli se on juutalaispohjainen rabbinistinen. Kannattaa olla varovainen tämän termin kanssa.
En silti ymmärrä, miksi heitä kutsutaan messiaanisiksi, ja heistä jotkut kutsuvat itseään messiaanisiksi, koska en näe heissä mitään messiaanisuuteen liittyvää juttua. Kutsun mieluummin heitä juutalaispohjaisiksi rabbinistisiksi.
-----------------------------
Kristinusko:
Kristinusko ei ole missään muodossa oikea (raamatullinen) termi.
Koska kristinusko -termi on syntynyt katoliselta taholta ja siksi kristinusko on terminä liian "katolinen". Kristitty terminä on UT:ssa, joka on kreikkaa ja merkitsee Kristuksen seuraajaa, eli hepreaksi "messiaaninen". Mutta kirkollinen termi "kristitty", "kristinusko" tarkoittaa kirkon oppia ja kirkkoon kuulumista, - ei raamatullista uskoa. Koska sen merkitys on enemmän katolinen ja kirkollinen.
Tämän termin kanssa kannattaa olla varovainen, jos joku luulee, että kristinusko -termi tulee Kristuksesta ja kristityn nimestä, mutta asia ei ole näin. Koska se termi on mukana ekumenian kanssa.
------------------------------
Mikä oma termi, jota sinä ja minä seuraamme?
Sinä ja minä olemme juutalais/messiaanispohjaisia UT:n Jumalan seurakuntaan kuuluvia ja raamatullista uskoa pitäviä. Se on UT:n apostolinen oppi ja usko.