Jumalan säätämä Pakko-Sinkkuus? Vai ihmisten "tahtojen sota"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jumalan säätämä Pakko-Sinkkuus? Vai ihmisten "tahtojen s

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Heinä 2019 14:39

*
Kurja, haluaisin kysyä, jos sopii. Miten eunukkina oleminen voi soveltua niihen ihmisiin, jotka ovat esimerkiksi vaikeasti vammaisia ja mitä "eunukki" tarkoittaa nähden nykyaikaa, jolloin ei leikata ihmistä eunukiksi ja miten eunukkina oleminen voi soveltaa uskonsa tähden, kun Matt. 19:12 puhuu siitä kohdasta" 'jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi'?

Anteeksi tyhmyyteni, kun täällä puhutaan eunukista ja eunukkina olemisesta.

:think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Heinä 2019 15:32

kurja kirjoitti:
Ariel kirjoitti:Jeesus vastaa siinä opetuslapsille jotka sanovat, että ei ole hyvä mennä naimisiin. Eli ne jotka ovat fyysisesti kykenemättömiä syystä tai toisesta, voivat sovittaa itseensä sen ettei ole hyvä mennä naimisiin.

Miten tästä näin yksinkertaisesta asiasta voikin saada niin mutkikkaita ajatuskulkuja?

Eli sinä siis oikeasti olet sitä mieltä, että se tarkoittaa sitä, että jos uskova mies haluaa sovittaa itseensä naimattomuuden, niin silloin hän kuohitsee itsensä, eli vehkeet veks ?.

:lol:

No koitetaan vielä kerran..

Opetuslapset sanoivat, että EI OLE HYVÄ mennä naimisiin. Jeesus vastasi, että siihen voi sovittaa itsensä ne jotka ovat fyysisesti kykenemättömiä. Eli heidän EI OLE HYVÄ mennä naimisiin. Koko tuossa keskustelussa oli kyse siitä, onko hyvä mennä naimisiin, eikä siitä voiko halutessaan jäädä naimattomaksi.

Eli Jeesus ei siinä ota kantaa siihen tai puhu ollenkaan siitä, jos joku ei vaan halua mennä naimisiin tai ei löydä itselleen kumppania. Naimattomuuden syitä voi olla paljon muitakin, kuin se että ei olisi hyvä mennä naimisiin.

Ymmärrätkö tarkoitukseni?
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 16:07

vaisuliini kirjoitti:*
Kurja, haluaisin kysyä, jos sopii. Miten eunukkina oleminen voi soveltua niihen ihmisiin, jotka ovat esimerkiksi vaikeasti vammaisia ja mitä "eunukki" tarkoittaa nähden nykyaikaa, jolloin ei leikata ihmistä eunukiksi ja miten eunukkina oleminen voi soveltaa uskonsa tähden, kun Matt. 19:12 puhuu siitä kohdasta" 'jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi'?

Anteeksi tyhmyyteni, kun täällä puhutaan eunukista ja eunukkina olemisesta.

:think2:

Ariel kirjoitti näin:
---------
Tuo avioon kelpaamattomat on yksi huvittavimmista väärään käännökseen perustuvista opetuksista.

Tuossa ei puhuta mistään ihmisistä jotka henkisiltä ominaisuuksiltaan olisivat avioon kelpaamattomia, vaan eunukeista eli fyysisesti kykenemättömistä ;)
----------

Eli minä en todellakaan allekirjoita tuota, että kyse tuossa Raamatunkohdassa olisi vain fyysiesti kykenemättömistä.

Ja jos ja kun sitten haluttiin tehdä oma käännös, jossa käsitteestä "avioon kelpamattommasta" tehtiin "eunukki" eli siis kuohittu ja siten fyysiesti kykenemätön, siis vain ja ainoastaan, niin nähdäkseni silloin on eksytty Raamatun Totuudesta ja siitä sanomasta, kuten olen edellä osoittanut.

Siis avioon kelpaamaton voi olla fyysisesti kykenemätön tai henkisesti kykenemätön !

Ja lisäksi voi olla siis oman valinnan mukaan/Jumalan tahdossa avioitumaton, joka oli se loppuosa Raamatun kohdasta.
Viimeksi muokannut kurja päivämäärä 14. Heinä 2019 16:13, muokattu yhteensä 1 kerran
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 16:11

Ariel kirjoitti:
kurja kirjoitti:
Ariel kirjoitti:Jeesus vastaa siinä opetuslapsille jotka sanovat, että ei ole hyvä mennä naimisiin. Eli ne jotka ovat fyysisesti kykenemättömiä syystä tai toisesta, voivat sovittaa itseensä sen ettei ole hyvä mennä naimisiin.

Miten tästä näin yksinkertaisesta asiasta voikin saada niin mutkikkaita ajatuskulkuja?

Eli sinä siis oikeasti olet sitä mieltä, että se tarkoittaa sitä, että jos uskova mies haluaa sovittaa itseensä naimattomuuden, niin silloin hän kuohitsee itsensä, eli vehkeet veks ?.

:lol:

No koitetaan vielä kerran..

Opetuslapset sanoivat, että EI OLE HYVÄ mennä naimisiin. Jeesus vastasi, että siihen voi sovittaa itsensä ne jotka ovat fyysisesti kykenemättömiä. Eli heidän EI OLE HYVÄ mennä naimisiin. Koko tuossa keskustelussa oli kyse siitä, onko hyvä mennä naimisiin, eikä siitä voiko halutessaan jäädä naimattomaksi.

Eli Jeesus ei siinä ota kantaa siihen tai puhu ollenkaan siitä, jos joku ei vaan halua mennä naimisiin tai ei löydä itselleen kumppania. Naimattomuuden syitä voi olla paljon muitakin, kuin se että ei olisi hyvä mennä naimisiin.

Ymmärrätkö tarkoitukseni?

Minä ymmärrän täysin sen, mitä sinä haluat sanoa.

Sinä et näytä ikävä kyllä ymmärtävän sitä, mitä minä olen yrittänyt sinulle kertoa.

Jos sinä väität/väitit, että tuossa puhuttiin vain fyysisesti kykenemättömistä, niin silloin sen uskovan joka haluaa sovittaa itseensä tuon Sanan, pitäisi saman logiikan mukaan tehdä itse itsestään fyysisesti kyvyttömän eli siis uskovan miehen tulisi sen opin ja tulkinnan mukaan kuohia itsensä.

Meneekö tämä jo perille ?

En osaa tätä asiaa tämän paremmin selittää, jos et yhä ymmärrä, niin minä en osaa sinua enempää auttaa.
kurja

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Heinä 2019 17:21

Et sinä vieläkään ymmärtänyt mitä tarkoitan.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 20:31

Ariel kirjoitti:Et sinä vieläkään ymmärtänyt mitä tarkoitan.

Tämä sinun kirjoittamasi kyllä on ihan selvää:

-------------

-----------

Missään tuossa ei sanota niin että on kyse fyysisestä kyvyttömyydestä.

Siinä on kyse omasta valinnasta olla uskova ei avioidu Jumalan vuoksi, eikä siten fyysisestä kyvyttömyydestä.

Siis etkö ymmärrä sanontaa "sovittaa itseensä" ?

King James käännös puhuu ehkäpä selvemmin sen, että mistä on kyse:

12 For there are some eunuchs, which were so born from their mother's womb: and there are some eunuchs, which were made eunuchs of men: and there be eunuchs, which have made themselves eunuchs for the kingdom of heaven's sake. He that is able to receive it , let him receive it .

Siis " which have made themselves eunuchs for the kingdom of heaven's sake "

Mutta mistään itsensä kuohitsemisesta siis ei tuossa todellakaan ole kyse.

Vai onko sinun mielestäsi ?

Tuo "eunukki" on siis käsite, ja uskova joka luopuu avioitumisesta, hänestä tulee Jumalan valtakunnan(kuningaskunnan) "eunukki" kuvainnollisesti mutta ei fyysisesti.

Yritä siis ymmärtää se, että se "eunukki" on kuvakieltä, eikä tarkoita fyysistä toimintaa eli vehkeettömyyttä.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 20:49

Ariel kirjoitti:Et sinä vieläkään ymmärtänyt mitä tarkoitan.

Selvennän vielä.

Sinä kaiken aikaa väität tuota fyysiseksi kyvyttömyydeksi, sen on käynyt jo hyvin selväksi.

Mutta minä näen siinä Hengellisen elämän ja kasvun ja luopumisen ulottuvuuden.

Luukas 18
29 Niin hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka Jumalan valtakunnan tähden on luopunut talosta tai vaimosta tai veljistä tai vanhemmista tai lapsista,
30 ja joka ei saisi monin verroin takaisin tässä ajassa, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää".

Eli kuten jo olen kirjoittanut ja lainannut noita toisia Raamatunpaikkoja, niin uskova voi valita itse joko avioitua tai ei, ja se uskova joka avioidu Herran tähden, se sovittaa sen "eunukuuden" itseensä eli omalle kohdalleen.

Se joka ei avioidu siis luopuu Herran vuoksi avioitumisesta ja parisuhteesta palvellakseen vain Herraa, näin hänestä tulee Jumalan valtakunnan "eunukki".

Minä itse näen omalla kohdallani tämän asian niin, että minä en etsi puolisoa itselleni, vaan olen antanut koko asian Jumalan käteen, ja Hän tietää paremmin sen, että tuleeko minulla olla puoliso jatkossa vai ei ?

1. Korinttolaiskirje 7
26 Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään.
27 Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa.
28 Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,

32 Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi;
33 mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi,
34 ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne. Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran, että olisivat pyhät sekä ruumiin että hengen puolesta; mutta naimisissa oleva huolehtii maailmallisista, kuinka olisi mieliksi miehellensä.
35 Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa.

Kuka siis "sovittaa itseensä" nämä tai sitten ei sovita, vaan valitsee itse lihassaan eli oman tahtonsa ja halujensa mukaan ?

Mutta sen siis sanon itsekin jo, että olen samaa mieltä Paavalin kanssa siitä, että jos on puoliso, niin harrastus käy kahtaalle, eli miellyttääkkö Jumalaa vai puolisoa ?

Joten siinä siis puhutaan oikeasti Herran vuoksi luopumisesta ja siten tulemisesta kuvainnollisesti "eunukiksi", mutta ei siis fyysisesti.
kurja

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Heinä 2019 21:12

Sen kyllä ymmärsit että mielestäni kyse on fyysisestä kyvyttömyydestä, mutta et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Mutta se siitä...
Ariel

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 21:34

Ariel kirjoitti:Sen kyllä ymmärsit että mielestäni kyse on fyysisestä kyvyttömyydestä, mutta et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Mutta se siitä...

Eihän tässä ole mitään epäselvää:

----------------

Opetuslapset sanoivat, että EI OLE HYVÄ mennä naimisiin.
(1) Jeesus vastasi, että siihen voi sovittaa itsensä ne jotka ovat fyysisesti kykenemättömiä. Eli heidän EI OLE HYVÄ mennä naimisiin.)
Koko tuossa keskustelussa oli kyse siitä, onko hyvä mennä naimisiin,
(2) eikä siitä voiko halutessaan jäädä naimattomaksi.)

--------------

Olen eri mieltä kanssasi.
1) Jeesus käsittelee juuri sitä asiaa, että miksi monet on monista eri syistä(fyysinen henkinen vajavaisuus, rikkinäisyys...) tulleet avioon kelpaamattomiksi.
2) Lisäksi Jeesus puhuu juuri siitä, minkä sinä tässä kielsit, eli voiko halutessaan jäädä naimattomaksi.

Tässä kerrotaan se kohta 2:

" ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden OVAT TEHNEET ITSENSÄ avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."

Joten tuossa 2 kohdassa olet aivan hakoteillä kyse on juurikin omasta valinnasta.

Eli noissa kohdin meillä on aivan eri näkemys ja ymmärrys, ja epäilen sen johtuvan juuri siitä markkinoimastasi "eunukki" tulkinnasta, sinä et tajua sen olevan kuvakieltä ja siksi kai jumitat tuossa fyysisyydessä.

"Eunukki" kuva siis on paljon laajempi kuin kuohittuna oleminen, eunukki palveli isäntäänsä vain ja luopui siis omasta elämästään ja siihen kaikkeen liittyen myös mahdollisuudesta avioitua,oman isäntänsä vuoksi.

Eli ei ole kyse todellakaan vain fyysisyydestä, kuten sinä väität.
kurja

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Heinä 2019 21:46

Ok, ymmärrät sitten jokseenkin mitä tarkoitan.

Mutta minä ymmärrän Jeesuksen sanoilla "joka voi sen itseensä sovittaa" viittaavan opetulasten sanoihin "ei ole hyvä mennä naimisiin". Eli Jeesus tarkoitti mielestäni että fyysisesti kykenemättömien on hyvä sovittaa itseensä se sana, että ei ole hyvä mennä naimisiin. Muiden on hyvä mennä naimisiin, mutta mikään pakko ei tietenkään ole, eikä se aina ole omasta tahdosta kiinni. Jeesus ei viittaa kuohitsemiseen sanoilla "joka voi sen itseensä sovittaa". Siinä ei tosiaan olisi järkeä.
Ariel

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu