Jumalan säätämä Pakko-Sinkkuus? Vai ihmisten "tahtojen sota"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jumalan säätämä Pakko-Sinkkuus? Vai ihmisten "tahtojen s

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Heinä 2019 22:03

*
Kai saisin täällä tuoda esille se Matt. 19:12, joka puhuu kolmesta asiasta - kohdistamatta ketään.

Äidinsä kohdusta saakka eli syntymästä saakka he ovat avioon kelpaamattomia, minusta ne viittaa vaikeasti vammaisiin ihmisiin. Ja on niitä ihmisiä, jotka ovat tehneet itseään avioon kelpaamattomiksi eli he ovat avioon sitoutumattomia sinkkuja ja Jumalan valtakunnan tähden he ovat avioon kelpaamattomia eli he ovat Jumalan palvelijoita Jumalan valtakunnan tähden ja/tai he eivät ole löytäneet Kristukseen uskovan puolison uskonsa tähden [1Kor. 7:32].

Matt. 19:12 On sellaisia, jotka ovat äitinsä kohdusta syntyneet avioon kelpaamattomina. On myös niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi. Samoin on niitä, jotka taivasten valtakunnan tähen ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka tämän voi itseensä soveltaa, se soveltakoon." RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 11. Heinä 2019 19:01

Hei pitkästä aikaa !

Niin, tuon enukki sanan liian tiukka tulkinta, ei mielestäni tee oikeutta sanomalle !

Siis tässä kohtaa käytetään samaa sanaa eli "tehdä itsensä eunukiksi":

Samoin on niitä, jotka taivasten valtakunnan tähen ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka tämän voi itseensä soveltaa, se soveltakoon.

Mutta eihän se tokikaan tarkoita, sitä että mies kuohitsisi itsensä !

Kyse on siis van halusta alistaa koko elämänsä Jumalan tahdon alle, ja sitä myöten myös tuo avioitumis asia.

Sen uskovan, joka on alistanut oman tahtonsa Jumalan tahdon alle, ei tarvitse enää asiaa miettiä, eikä ottaa enää omiin käsiinsä, vaan on vapaa ottamaan sitten sen kaiken Herralta vastaan, minkä Herra näkee parhaaksi antaa tai olla antamatta.

Näin tulisi uskovan toimia kaikissa asioissa elämänsä eri osa-alueilla.

Uskovan tulee siis oppia antamaan kaikki Herran käteen, eikä yrittää omavoimaisesti asioita ratkoa, kun oma kapasiteetti ei kuitenkaan siihen riitä, eikä oma ymmärrys riitä käsittämään edes sitä, että mikä on omaksi parhaaksi, saati sitten kaikkien parhaaksi, sen tietään vain ja ainoastaan Herra.

Mutta Jumala ei voi tehdä asialle mitään, jos uskova itse yhä pitää kiinni ja yrittää itse ratkoa asioitaan omavoimaisesti, eli toisin sanoin lihallisesti siis, siis lihamme on se joka laittaa hanttiin niin, että emme luovuta kaikkia asioitamme Herran käteen.
kurja

ViestiKirjoittaja Ariel » 13. Heinä 2019 10:26

Kyllä minua vaan naurattaa ihmisten ”viisauksissaan” tekemät hölmöt opit :lol:
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel

ViestiKirjoittaja kurja » 13. Heinä 2019 15:09

Moni uskova kuvittelee nykyään niin, että Raamattu avautuu teologisella tutkinnalla ja sen avulla.

Tutkitaan ja vertaillaan siis alkukieliä ja eri Raamatunkäännöksiä ja oppeja, ja niistä sitten vailtaan itse mieleinen, eli oikealta kuullostava.

Mutta se todellinen uskovan oppiminen vain ei mene niin, vaan uskova voi oppia ja uskoa oikeasti vain sen, minkä Pyhä Henki on hänelle henkilökohtaisesti avannut Eläväksi Totuudeksi.

Tämä "eunukki" eli "väärä käännös" väite/oppi on siitä erittäin hyvä esimerkki, miten ihmisjärjellä/ "viisaudella" ei Raamattu aukea, eikä se ole tarkoitettukaan siten aukeamaan.

Raamattu on salattua, eli vain ja ainoastaan uudestisyntyneen uskovan perintöosa, ja se on siis kätketty muilta juuri siten, että vain ja ainoastaan Pyhä Henki kykenee sen meille avaamaan se vain ei aukene ilman Hengen opetusta ja avaamista.

Liian moni uskova kuvittelee sitä uskoksi, että hän uskoo muiden opetuksia.

Usko on henkilökohtainen, eli kunkin uskovan tulee saada itselleen opetus suoraan Pyhältä Hengeltä, yhtyminen pelkästään ja sokeasti muiden opetuksiin vie vain erittäin helposti harhaan.

Siis todellista Uskoa on vain se, minkä Pyhä Henki on meille henkilökohtaisesti avannut Eläväksi Totuudeksi, eikä muiden uskovienkaan opetuksiin tunnustautuminen, sellaisella "uskolla" eli ole pohjaa, koska se perustuu toisen käden "tietoon" vain.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 13. Heinä 2019 18:55

No, oletteko yhä sitä mieltä siis, että tuossa Raamatun kohdasssa oikeasti puhuttiin vain eunukeista ?

Matt. 19:12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."

Laitetaan vielä tuo loppuosa niin, kuin te sen muunkin itse käänsitte:

" ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet eunukeiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä eunukeiksi "

Eli kelpaako siis teidän Raamatun tulkintanne mukaan vain itsensä kuohinnut mies Jumalalle ?

Niinkö sitä "sovitetaan itseen" ?

Raamattu on kokonaisuus, ja tähän opetukseen/asiaan kuuluu siis olennaisena osana myös tämä:

1. Korinttolaiskirje 7
7 Soisin kaikkien ihmisten olevan niinkuin minäkin; mutta kullakin on oma lahjansa Jumalalta, yhdellä yksi, toisella toinen.
8 Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;

1. Korinttolaiskirje 7
25 Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että hän on luotettava.
26 Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään.
27 Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa.
28 Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,

1. Korinttolaiskirje 7
32 Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi;
33 mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi,
34 ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne. Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran, että olisivat pyhät sekä ruumiin että hengen puolesta; mutta naimisissa oleva huolehtii maailmallisista, kuinka olisi mieliksi miehellensä.
35 Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa.
36 Mutta jos joku arvelee tekevänsä väärin tytärtänsä kohtaan, joka on täydessä naima-iässä, ja jos kerran sen pitää tapahtua, niin tehköön, niinkuin tahtoo; ei hän syntiä tee: menkööt naimisiin.
37 Joka taas pysyy sydämessään lujana eikä ole minkään pakon alainen, vaan voi noudattaa omaa tahtoansa ja on sydämessään päättänyt pitää tyttärensä naimattomana, se tekee hyvin.
38 Siis, joka naittaa tyttärensä, tekee hyvin, ja joka ei naita, tekee paremmin.
39 Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.
40 Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.

Näissä ei siis varmasti puhuta enukeista eikä kuohitsemisesta, vaan uskovan omasta valinnasta, ja siitä, että alistaako uskova oikeasti itse itsensä Jumalan tahdon alle, vai vaeltaako vain lihan mukaan ?
kurja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Heinä 2019 22:30

Oikein hyvin selitetty, kurja.
Ja oikeassa olet minkä Aamu-Usva tietenkin kaikkein parhaiten tietää :hurraa:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Heinä 2019 07:47

Jeesus vastaa siinä opetuslapsille jotka sanovat, että ei ole hyvä mennä naimisiin. Eli ne jotka ovat fyysisesti kykenemättömiä syystä tai toisesta, voivat sovittaa itseensä sen ettei ole hyvä mennä naimisiin.

Miten tästä näin yksinkertaisesta asiasta voikin saada niin mutkikkaita ajatuskulkuja?
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 13:45

Ariel kirjoitti:Jeesus vastaa siinä opetuslapsille jotka sanovat, että ei ole hyvä mennä naimisiin. Eli ne jotka ovat fyysisesti kykenemättömiä syystä tai toisesta, voivat sovittaa itseensä sen ettei ole hyvä mennä naimisiin.

Miten tästä näin yksinkertaisesta asiasta voikin saada niin mutkikkaita ajatuskulkuja?

Eli sinä siis oikeasti olet sitä mieltä, että se tarkoittaa sitä, että jos uskova mies haluaa sovittaa itseensä naimattomuuden, niin silloin hän kuohitsee itsensä, eli vehkeet veks ?

Siis kuten te itse käänsitte tiukasti eunukiksi, jolla ei vehkeitä siis ole ?

" Matt. 19:12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat eunukkeja, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet eunukeiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä eunukeiksi "

Eli Jumalako haluaa Häntä seuraavalta lapseltaan sitä, että tämä kuohitsee itsensä ?

Oletko siis oikeasti tuota mieltä, sillä teidän oman käännöstulkintanne mukaan näin olisi.

Kannattaa kyyllä mielestäni tarkkaan tutkia se, että mitä oma käännös tarkoittaa käytännön tasolla.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 13:49

Niin ja olen siis oikeasti sitä mieltä, että alkuperäinen käännös on paljon parempi.

Siis ei ole kyse vain eunukeista, kuten jotkut väittivät.

Joten käsite "avioliittoon kelpaamaton" kattaa paremmin kaikki eri vaihtoehdot.

Eikä silloin Jumalan tahtoa seuraavan uskovan tarvitse alkaa itseään kuohitsemaan.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 13:51

Aamu-Usva kirjoitti:Oikein hyvin selitetty, kurja.
Ja oikeassa olet minkä Aamu-Usva tietenkin kaikkein parhaiten tietää :hurraa:

Hauskaa huumoria. :thumbup:

Mutta kuten ymmärsitkin, niin minä en ole Totuus eikä minun sanani ole Totuus.

Joten aina pitää se opetus saada kuitenkin Pyhältä Hengeltä itselle niin,
että se muodostuu sydämen uskoksi, eikä vain pään tiedoksi.
kurja

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu