Rauhaa!
Olen jonkin verran tutustunut aiheeseen, mutta Janne tällä foorumilla taitaa olla spesialisti näiden asioiden suhteen. Minä olen syönyt terveelliseen ("suomalainen ravintoymppyrä") ruokavalioon yhdistettynä D3 vitamiinilisää jo kolme vuotta. Viimeisen vuoden aikana olen lisännyt purkista otettavan vitamiinilisän 60 mikrorammaan (2400 IU). Ulkoilua ja liikuntaa olen lisännyt viimeisen kahdeksan kuukauden ajan radikaalisti niin, että sohvaperuna

jaksaa juosta jo puolimaratonin, kunhan vaan polvi ja selkä kestävät.
Mutta kokemuksiin kolmenvuoden ajalta palatakseni, totean seuraavaa,
Ennen kolmen vuoden D-vitamiinin käyttöperiodia sairastin satavarmasti ainakin neljä täkäläisittäin kuumeista 'lentsua' (nuhakuume, flunssa jne.) vuodessa. Auringossa en tykkää olla muutoin kuin suojattuna vaattein, koska palan helposti, enkä siis rusketu, enkä haluakaan. Ihotyyppinen on sellainen, etten helposti rusketu, vaan aina ensin iho palaa ja olen punainen kuin tomaatti. Aurinkosuoja auttaa vähän tähän asiaan, mutta en ole 'auringonpalvojarannallaloikoilija' ollut ikinä.
Eräs nimeltämainitsematon ravitsemusterapeutti syö terveellisen ja monipuolisen ravinnon lisäksi itse n. 50 mikrogrammaa D-vitamiinilisää ja syöttää lapsilleen per nenä (leikki-ikäisiä) 20 mikrogrammaa ja kokemukset ovat samansuuntaisia kuin minulla.
Korostan kuitenkin, että on täysin Herran varassa kaikinpuolinen terveyteni hengen ja ruumiin alueella - aivan jokainen hengenveto.
Päämääränä on kilvoitella Armosta käsin hengellisesti kasvaen usko säilyttäen Taivaan Kotiin, mikä ei taas tarkoita terveen järjen käyttöä koskien ruumiimme terveyttä. Siinäkin Herra antaa viisautta, kuten kaikissa maallisissa/hengellisissä asioissa, kunhan sitä Häneltä anomme. Ensin Taivasten Valtakunta ja lopusta Herra huolehtii.
Lk.12:23 Sillä henki on enemmän kuin ruoka, ja ruumis enemmän kuin vaatteet.
12:24 Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut!
12:25 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
12:26 Jos siis ette voi sitäkään, mikä vähintä on, mitä te murehditte muusta?
12:27 Katselkaa kukkia, kuinka ne kasvavat: eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
12:28 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, kuinka paljoa ennemmin teidät, te vähäuskoiset!
12:29 Älkää siis tekään etsikö, mitä söisitte ja mitä joisitte, älkääkä korkeita tavoitelko.
12:30 Sillä näitä kaikkia maailman pakanakansat tavoittelevat; mutta teidän Isänne kyllä tietää teidän näitä tarvitsevan.
12:31 Vaan etsikää Jumalan valtakuntaa, niin myös nämä teille annetaan sen ohessa
Em. kohdan pitäisi sopia tähänkin yhteyteen. Toki se on hyvä lukea konaisuudessaan Raamatusta koko Lk.12.
Jaak.1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
Edellisen uskon tarkoittavan hengellistä viisautta sen kasvunmäärän mukaan, missä olemme itsekukin menossa, mutta myös maallista viisautta AINA Herramme kunniaksi.
Siunausta

Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."