Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Joulu 2010 18:07

Ainoa tapa ja keino siihen että vääryyden, uskonnollisen perinteen tai valheen vallassa oleva uskova vapautuisi uskomaan totuuteen on se että hän ymmärtää Jumalan rakastavan häntä ja että hän myös alkaisi rakastamaan Jumalaa Pyhän Hengen voiman kautta. Tämä johtaa tietenkin parannuksen paikalle hylkäämään epäraamatulliset opetukset ja käsitykset ja uskomaan sen mukaan kuinka Jumalan sana opettaa.

1 Joh 2:
3 ¶ Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet," eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

Jos joku sanoo, että hän tuntee Jumalan, niin silloin se tarkoittaa sitä hän myös pitää Jumalan käskyt, eli elää Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti uskoen Jumalaa. Se että emme usko ja pidä Jumalan käskyjä tarkoittaa, että emme kuitenkaan tunne Jumalaa tarpeeksi ja niiltä osin kun emme elä Hänen käskyjensä mukaisesti, niin elämme jollakin tavalla väärin, eli uskonnollisten perinteiden, väärien oppien tai oman korvasyyhyn mukaan jne.

Totta kai Jumalan käskyjen pitämisessä on kysymys myös uskossa kasvamisesta. Jokainen voi pitää käskyjä vain sen mukaan kun niitä on sydämelle avautunut. Jumalan käskyjen pitäminen Uudessa Liitossa ei tarkoita lain alla olemista tai lain käskyjen täyttämistä. Jumalan käskyjen pitäminen Uudessa Liitossa tarkoittaa uskomista sekä uskon kautta Pyhässä Hengessä käytännön ojentautumista sen mukaisesti mitä Jumalan sana opettaa Uuden Liiton järjestyksen mukaan.

Kukin voi uskoa ja pitää Jumalan käskyjä vain sen mukaan kun on uskossa ymmärtänyt. Mutta jos olemme ymmärtäneet jotakin Jumalan käskyistä ja kuitenkin palaamme takaisin vanhaan perinteeseen, väärään oppiin tai lihamme korvasyyhyyn, niin silloin siltä osin tällainen uskova on valheessa kiinni, eikä elä tässä kohden totuuden mukaan.

1 Joh 5:
2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

Usein kuulee syytöksiä, että on kova eikä rakasta lähimmäisiään, jos ei ole heidän kanssaan samaa mieltä. Ja usein tällaisen syytöksen takana on uskova joka on mieltynyt uskonnolliseen epäraamatulliseen opetukseen ja hän sen kautta lyö sisartaan tai veljeään. Hyvin usein tällainen lyöjä kääntää asian vääryydellä siten, että totuudenpuhujista tehdään rakkaudettomia lyöjiä, vaikka asia ei olekaan niin. Totuudellakin toki voi lyödä ja tehdä sen taitamattomasti ilman rakkautta ja näin on monta kertaa tapahtunutkin. Olen tuohon myös itsekin syyllistynyt.

Mutta asia on myös niin että ihan aidosti voi rakastaa ja kertoa totuuden, vaikka ei olekaan samaa mieltä muiden kanssa. Tähän suuntaan jokaisen uskovan tulisi kasvaa. Jos todella rakastamme Jumalaa, niin silloin otamme vastaan aina totuuden kun Jumala sen meille avaa, emmekä välitä muiden ihmisten mielipiteistä tai painostuksesta, vaan uskomme sen mitä Jumalan sana opettaa.

Se on kuitenkin avain terveeseen kasvuun, että ymmärrämme sen että Jumala rakasti ensin meitä. Tämän jälkeen on meidän vuoromme rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiämme kuin itseämme. Kun rakastamme Jumalaa, niin se näkyy myös ihmissuhteissamme, eivätkä ne silloin johda kriisiytymiseen meidän toimintamme tähden. Rakkaus ja totuus saa kyllä aikaan kriisin ihmisen sydämessä, joka haluaa seurata jotakin muuta kuin Jumalan sanan totuutta. Jos elämme uskossa Jumalaa rakastaen, niin silloin myös rakastamme lähimmäisiämme Jumalan rakkaudella ja puhumme heille Jumalan sanan totuutta.

Uskova ei aina kykene ymmärtämään kaikkea totuutta ja voimme syyllistyä sellaiseen, että liian aikaisin koitamme opettaa toiselle sellaista mitä hän ei kykene vielä kuitenkaan ymmärtämään. Tähänkin olen itse syyllistynyt. Mutta Jumalan armosta terveen uskonkasvun kautta opimme myös opettamaan ja tuomaan asioita esille oikeaan aikaan.

Silloin kun toinen ei asiaa ymmärrä, vaan sortuu lihallisuuteen ja vilppiin ja vääryyteen, niin voit ymmärtää että aika ei ollut oikea tämän tietyn asian aukeamiselle. Olet silloin arvioinut tai kokenut ajankohdan väärin. Mutta samoin myös lihallisuuteen, vilppiin ja vääryyteen sortunut on tehnyt väärin.

Oikea aika ei aina tarkoita että uskova heti ymmärtää mistä on kysymys, vaan usein voi olla ikään kuin heräte jonkun Raamatun opetuksen ymmärtämiseen, jota ei heti ymmärrä, mutta heräte asettaa asian sydämelle, jota alkaa koetella ja tutkia. Tämä johtaa myös siihen, että hän Jumalan armosta löytää totuuden sillä alueella. Aina ei ole jonkin asian kohdalla edes herätteen aika, vaan täysi hiljaisuus asian suhteen, kunnes joku päivä on aika herätteelle, joka johtaa totuuden löytymiseen jonkin tietyn aiheen tai opetuksen ymmärtämiseen. Oikea aika voi olla tälle herätteelle, vaikka toinen ei sitä vielä ymmärrä, mutta se johtaa asian kiinnostumiseen sekä lopulta totuuden avautumiseen.

Todelliseen Jumalan rakastamiseen kuuluu aina se, että kun ja jos todella oikeasti rakastamme Jumalaa ja olemme tutkineet ja koetelleet jonkin asian ja siitä totuus on avautunut meille, niin emme keksi ja yritä kehitellä kaikenlaisia verukkeita vedoten milloin mihinkin että voisimme kiertää totuuden, vaan silloin kun totuus on meille avautunut, niin me iloiten hyväksymme ja vastaanotamme totuuden sekä uskomme siihen Jumalan armosta.

1 Kor 13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 10. Joulu 2010 10:32

Kiitos Petri ja Toni hyvistä kirjoituksista. Minulle on kyllä selvinnyt lepopäivä ja joulun valhe. Näin ei välttämättä ole aina perheissä, joissa molemmat puolisot ovat uskossa. Herra kyllä ajallaan päästää vääristä kahleista ja siihen tarvitaankin pitkämielisyyttä ja kärsivällisyyttä toista osapuolta kohtaan. Tietämättömyyttäni olen opettanut lapsilleni joulupukki jutut tonttuineen. He ovat jo aikuisia, eivätkä uskossa, mikä on mieltäni ajoittain kovastikin painava asia. :cry: . Tämän asian olenkin jättänyt Jumalalle. Uskon Hänen vastaavan rukouksiin, sillä olen nähnyt niin monen perhekunnan pelastuvan :wise3: . Oikeastaan minun pitäisi jo etukäteen kiittää siitä, että Herra on vastaava rukouksiin :hurraa: . Ehkäpä Herran aika on silloin, kun seurakunta tullaan ennalleenasettamaan. Eivätpähän joudu suoraan antikristillisiin laitoksiin kasvamaan. :think2: .
Yksi syy, mikä estää kahta vanhempaa poikaani tulemasta uskoon on se, että he tietävät kristinUSKONNON verisen historian tarkkaan.
KristinUSKOLLA ja kristinUSKONNOLLA ei ole mitään tekemistä keskenään kuin jälkimmäisellä kristillisyyden 'savuverho' vain. Seurakunta on tehnyt liiton valtion kanssa jo v.380. Syntyi ensimmäinen varsinainen lahko, valtiouskonto, katolinen kirkko, johon alkoi tulla Raamatulle vieraita oppeja yhä enemmän ja enemmän. Lopputulos on kaikkien nähtävissä. :( . Paavi on nyt yleisesti hapatuskristillisyyden pää. Ekumenia etenee vauhdilla ja herätysliikkeet sekä vapaat suunnat menevät kilvan mukaan. Katolista kirkkoa ei juuri kritisoida vapaissakaan suunnissa ainakaan kovin äänekkäästi. Sen sijaan he ovat erityisen hyökkäyksen kohteena, jotka haluavat palata apostolisen ajan uskoon jättäen isien perinnäissäännöt taakseen. Voimakasta liikehdintää tähän suuntaan on ja kas' kummaa myös voimakasta vastustusta, mikä lienee ihan hyvä merkki, sillä perkeleelle se ei ole mieleen. Ei vaivuta epätoivoon, vaan

2.Piet.1:2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
1:4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
1:5 niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
1:6 ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta,
1:7 jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.
1:8 Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.
1:9 Jolla sitävastoin ei niitä ole, se on sokea, likinäköinen, on unhottanut puhdistuneensa entisistä synneistänsä.
1:10 Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
1:11 sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.
1:12 Sentähden minä aina aion muistuttaa teitä tästä, vaikka sen tiedättekin ja olette vahvistetut siinä totuudessa, joka teillä on.
1:13 Ja minä katson oikeaksi, niin kauan kuin tässä majassa olen, näin muistuttamalla herättää teitä.

:wise3: Amen
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Joulu 2010 17:34

PetriFB kirjoitti:Ainoa tapa ja keino siihen että vääryyden, uskonnollisen perinteen tai valheen vallassa oleva uskova vapautuisi uskomaan totuuteen on se että hän ymmärtää Jumalan rakastavan häntä ja että hän myös alkaisi rakastamaan Jumalaa Pyhän Hengen voiman kautta. Tämä johtaa tietenkin parannuksen paikalle hylkäämään epäraamatulliset opetukset ja käsitykset ja uskomaan sen mukaan kuinka Jumalan sana opettaa.

1 Joh 2:
4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet," eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

Jos joku sanoo, että hän tuntee Jumalan, niin silloin se tarkoittaa sitä hän myös pitää Jumalan käskyt, eli elää Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti uskoen Jumalaa. Se että emme usko ja pidä Jumalan käskyjä tarkoittaa, että emme kuitenkaan tunne Jumalaa tarpeeksi ja niiltä osin kun emme elä Hänen käskyjensä mukaisesti, niin elämme jollakin tavalla väärin, eli uskonnollisten perinteiden, väärien oppien tai oman korvasyyhyn mukaan jne.

Totta kai Jumalan käskyjen pitämisessä on kysymys myös uskossa kasvamisesta. Jokainen voi pitää käskyjä vain sen mukaan kun niitä on sydämelle avautunut. Jumalan käskyjen pitäminen Uudessa Liitossa ei tarkoita lain alla olemista tai lain käskyjen täyttämistä. Jumalan käskyjen pitäminen Uudessa Liitossa tarkoittaa uskomista sekä uskon kautta Pyhässä Hengessä käytännön ojentautumista sen mukaisesti mitä Jumalan sana opettaa Uuden Liiton järjestyksen mukaan.

Kukin voi uskoa ja pitää Jumalan käskyjä vain sen mukaan kun on uskossa ymmärtänyt. Mutta jos olemme ymmärtäneet jotakin Jumalan käskyistä ja kuitenkin palaamme takaisin vanhaan perinteeseen, väärään oppiin tai lihamme korvasyyhyyn, niin silloin siltä osin tällainen uskova on valheessa kiinni, eikä elä tässä kohden totuuden mukaan.

1 Joh 5:
2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

Usein kuulee syytöksiä, että on kova eikä rakasta lähimmäisiään, jos ei ole heidän kanssaan samaa mieltä. Ja usein tällaisen syytöksen takana on uskova joka on mieltynyt uskonnolliseen epäraamatulliseen opetukseen ja hän sen kautta lyö sisartaan tai veljeään. Hyvin usein tällainen lyöjä kääntää asian vääryydellä siten, että totuudenpuhujista tehdään rakkaudettomia lyöjiä, vaikka asia ei olekaan niin. Totuudellakin toki voi lyödä ja tehdä sen taitamattomasti ilman rakkautta ja näin on monta kertaa tapahtunutkin. Olen tuohon myös itsekin syyllistynyt.

Mutta asia on myös niin että ihan aidosti voi rakastaa ja kertoa totuuden, vaikka ei olekaan samaa mieltä muiden kanssa. Tähän suuntaan jokaisen uskovan tulisi kasvaa. Jos todella rakastamme Jumalaa, niin silloin otamme vastaan aina totuuden kun Jumala sen meille avaa, emmekä välitä muiden ihmisten mielipiteistä tai painostuksesta, vaan uskomme sen mitä Jumalan sana opettaa.

Se on kuitenkin avain terveeseen kasvuun, että ymmärrämme sen että Jumala rakasti ensin meitä. Tämän jälkeen on meidän vuoromme rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiämme kuin itseämme. Kun rakastamme Jumalaa, niin se näkyy myös ihmissuhteissamme, eivätkä ne silloin johda kriisiytymiseen meidän toimintamme tähden. Rakkaus ja totuus saa kyllä aikaan kriisin ihmisen sydämessä, joka haluaa seurata jotakin muuta kuin Jumalan sanan totuutta. Jos elämme uskossa Jumalaa rakastaen, niin silloin myös rakastamme lähimmäisiämme Jumalan rakkaudella ja puhumme heille Jumalan sanan totuutta.

Uskova ei aina kykene ymmärtämään kaikkea totuutta ja voimme syyllistyä sellaiseen, että liian aikaisin koitamme opettaa toiselle sellaista mitä hän ei kykene vielä kuitenkaan ymmärtämään. Tähänkin olen itse syyllistynyt. Mutta Jumalan armosta terveen uskonkasvun kautta opimme myös opettamaan ja tuomaan asioita esille oikeaan aikaan.

Silloin kun toinen ei asiaa ymmärrä, vaan sortuu lihallisuuteen ja vilppiin ja vääryyteen, niin voit ymmärtää että aika ei ollut oikea tämän tietyn asian aukeamiselle. Olet silloin arvioinut tai kokenut ajankohdan väärin. Mutta samoin myös lihallisuuteen, vilppiin ja vääryyteen sortunut on tehnyt väärin.

Oikea aika ei aina tarkoita että uskova heti ymmärtää mistä on kysymys, vaan usein voi olla ikään kuin heräte jonkun Raamatun opetuksen ymmärtämiseen, jota ei heti ymmärrä, mutta heräte asettaa asian sydämelle, jota alkaa koetella ja tutkia. Tämä johtaa myös siihen, että hän Jumalan armosta löytää totuuden sillä alueella. Aina ei ole jonkin asian kohdalla edes herätteen aika, vaan täysi hiljaisuus asian suhteen, kunnes joku päivä on aika herätteelle, joka johtaa totuuden löytymiseen jonkin tietyn aiheen tai opetuksen ymmärtämiseen. Oikea aika voi olla tälle herätteelle, vaikka toinen ei sitä vielä ymmärrä, mutta se johtaa asian kiinnostumiseen sekä lopulta totuuden avautumiseen.

Todelliseen Jumalan rakastamiseen kuuluu aina se, että kun ja jos todella oikeasti rakastamme Jumalaa ja olemme tutkineet ja koetelleet jonkin asian ja siitä totuus on avautunut meille, niin emme keksi ja yritä kehitellä kaikenlaisia verukkeita vedoten milloin mihinkin että voisimme kiertää totuuden, vaan silloin kun totuus on meille avautunut, niin me iloiten hyväksymme ja vastaanotamme totuuden sekä uskomme siihen Jumalan armosta.

1 Kor 13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;

Todella hyvä kirjoitus Petriltä! Amen

Jer 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. 33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Uudessa liitossa Jumala laittaa lakinsa uskovan sydämeen Pyhän Hengen kautta uudestisyntymisessä.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti

Room.5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Jumalan laki on siis laitettu uudestisyntymässä Pyhän Hengen kautta uskovan sydämeen kun Jumalan rakkaus Hengen kautta vuodatettiin uskovaan. Laki on siis 10 käskyä. Jumalan rakkaus vaikuttaa sen että haluamme elää 10 käskyn ja uuden liiton järjestyksen opetuksen mukaan. Me ei täytetä lakia vaan pyrimme uskossa kasvamaan ja elämään niiden mukaan.

1 Joh 5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat

Jumalan laki on 10 käskyä ja sana sanoo että rakkaus Jumalaan on se että pidämme Hänen käskynsä! Ja ne eivät ole raskaita pitää. Sillä kun laki on Pyhän Hengen kautta sydämessä vaikuttaa se silloin sitä että uskova haluaa elää Jumalan tahdon (lain) mukaan ei lain tekoina vaan uskon kuuliaisuuden tekoina ja käskyt eivät ole raskaat pitää.

Matt.22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat eli Koko kymmenen käskyä sisältyy näihin kahteen käskyyn rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Neljä ensimmäistä käskyä käsittelee Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta ja kuusi viimeistä käskyä käsittelee ihmisen ja lähimmäisen välistä suhdetta.

Kun ihminen rakastaa Jumalaa niin hän pitää hänen käskynsä (10 käskyä Jumalan laki) se on rakkautta Jumalaan ja rakkaus Jumalaan antaa ihmiselle voiman rakastaa lähimmäistään kuin itseään! Siitä tiedemme että rakastamme Jumalan lapsia kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme Hänen käskyjänsä!

Kysymys on siis Jumalan käskyistä ei ihmisten perinnäissäännöistä joita fariseukset ja kirjanoppineet liittivät sapatin viettoon ja ruokailuun jne.. Näistä perinnäissäännöistä eli ihmisten itse keksimistä käskyistä Jeesus joutui fariseuksia ja kirjanoppineita ojentamaan monesti ja fariseukset jotka koittivat saada Jeesuksen kiinni virheestä opetuksessaan joutuivat täysin pussiin keskustelussa Jeesuksen kanssa eivätkä kyenneet Jeesukselle vastaamaan.

Jotkut sekoittavat näitä perinnäissääntöjä joita fariseukset olivat keksineet sapattiin ja ruokailuun jne.. koskevan Jumalan lakia ja koittavat sillain luistaa Jumalan laista. Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia (10 käskyä) vaan vahvisti sen!

Matt.5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Laista 10 käskystä ei katoa pienenkään kirjain ei ainoakaan piirto ja joka purkaa laista (10 käskystä) yhdenkään käskyn ja sillain opettaa ihmisiä se pitää pienimmäksi taivaissa kusuttaman mutta joka niitä noudattaa ja NIIN OPETTAA se pitää suureksi kusuttaman taivasten valtakunnassa KIITOS HERRALLE!

10 käskyä on Jumala ihmisille antama laki joka on peruspilari koko uskonelämälle ja 10 käskyä ei ole kumottu.

10 käskyä ovat Pyhiä käskyjä ja Raamattu ilmoittaa monissa kohdissa mikä on syntiä eli Jumalan tahtoa vastaan rikkomista. Kymmenen käskyn rikkominen on syntiä ja epäpyhää sillä kaikki Jumalan tahdon vastaiset asiat ovat epäpyhiä ja ne pysyy epäpyhinä vaikka ihminen ei niitä epäpyhinä pitäisikään sillä Jumala on se kuka määrittää lain ja sen mikä on pyhää ja epäpyhää ei ihminen. Homous on epäpyhää Jumalan silmissä ja kauhistus Jumalalle vaikka ihminen päättäisi että homous ei hänelle ole epäpyhä asia samoin on jokaisen 10 käskyn lain suhteen! Ihmisten keksimiä perinnäissääntöjä joita fariseukset tykkäsivät noudattaa ei saa sotkea Jumalan käskyihin ja lakiin vaikka fariseukset niin tekivätkin! Jeesus myös kumosi vanhan liiton 603 käskyä jotka olivat vain sen ajan israelin kansalle jotta se erottuisi Jumalan kansaksi pakanoiden keskellä.

Ihminen joka itse alkaa määrittämään mikä itselle on pyhää ja epäpyhää nousee jumalan asemaan sillä me itse emme saa sitä määrittää vaan Jumala määrittää sen mikä on pyhää ja epäpyhää sanassaan.

Jaak 4:11. Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sinä tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari.
12. Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

3.Moos.19:15 Älkää tehkö vääryyttä tuomitessanne; älä ole puolueellinen köyhän hyväksi äläkä pidä ylhäisen puolta, vaan tuomitse lähimmäisesi oikein.
19:16 Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. Minä olen Herra.
19:17 Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.
19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

Tämä 3.Moos kohta sisältyy 10 käskyn opetukseen. Jos tuomitset lain eli hylkäät lain ja sanot ei tämä minua koske niin et ole sen noudattaja vaan sen tuomari, hylkäämällä Jumalan käskyn nouset tuomariksi eli jumalaksi. Yksi on lainsäätäjä ja tuomari eli Jumala ja Jumala sääti 10 käskyä laiksi ihmisille ja tätä lakia ei ole Jumala kumonnut. Ihmisten perinnäissääntöjä esim, älä ota, älä koske, älä maista joita ihmiset olivat liittäneet sapatin viettoon eli Jumalan lakiin ei saa sekoittaa niiden olevan Jumalan lakia sillä ne ovat vain perinnäissäädöksiä.

1 Joh 2:

Vapaus Kristuksessa tarkoittaa meidät on vapautettu pois syntiä harjoittamasta ja kaikenlaisista vääristä perinnäissäännöistä. Vapaus Kristuksessa ei tarkoita Jumalan käskyjen (10 käskyä) rikkomista vaan Jumalan sanan opetuksen ja käskyjen mukaan elämistä ja uskomista!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Joulu 2010 10:44

toni l kirjoitti:Amen Jukka-Pekan ja Petrin todella hyviin kirjoituksiin! Niitä oli ilo lukea. Otan tähän vielä esimerkin super valehtelijalta miten hän toimii. Eli perkele ei totuudessa voi pysyä ja hän muuttaa totuuden aina osatotuudeksi ja monesti kääntää asian aivan päälaelleen totuudesta tehden valheesta totta ja totuudesta valhetta.

Joh.8:43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

perkele on valheen isä ja hän ei voi pysyä totuudessa.

Psalmit:119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Jumalan sana on kokonaan totta. perkele kuitenkin siteeraa Raamatussa joissain kohdin Jumalan sanaa joka siis on totuus. Kuinka tämä on mahdollista kun perkele ei totuudessa voi pysyä? Eihän pysykkään vaan hänen siteerauksensa sanastakin on vääristeltyä.

Luuk.4:9 Niin hän vei hänet Jerusalemiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas;
4:10 sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua',
4:11 ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"

perkele siteeraa tässä psalmia 91.

Psa 91:11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.
12 He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.

perkele lisäsi sanat että he ja otti pois sanat kaikilla teilläsi. perkele koittaa eksyttää myös Jeesuksen opetuslapsia sanalla, joka näyttää olevan Jumalan sanaa, mutta ei ole Jumalan sanaa. perkele ja riivaajahenget toimivat aina siten, että he lisäävät jotakin Jumalan sanaan tai ottavat sieltä jotakin pois. Näin riivaajahenget käyttävät väärennettyä "jumalan sanaa". riivaajahenget ovat mieltyneet vääristämään Jumalan sanaa sekä he mielellään esiintyvät Jumalan Pyhän Henkenä, siksi Jeesuksen opetuslasten tulee olla tarkkoina ja tuntea Jumalan sana sekä Pyhän Hengen toiminta.

Ps 119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Jumalan sana on kokonansa totuus, eli Jumalan sana on totuus siten kuin se on Raamattuun kirjoitettu. perkele käyttää mielellään "puolitotuuksia" lisäämällä sanoja Raamattuun tai ottamalla pois Raamatusta sanoja, jolloin siitä tulee valhe. Siksi on hyvä, että päivittäin rukouksen kera luemme Jumalan sanaa sekä antaudumme elämään käytännössä Jumalan sanan opetuksen mukaisesti sen mukaan kuinka Jumalan sana on avautunut meille.

Aihetta on Petri tutkinut ja jolta lainasin;

https://www.kotipetripaavola.com/Jerusaleminportit.html

Eli perkele ei voi siteerata totuudessa pysyen Jumalan sanaa joka on kokonaansa totuus. Se että Raamattu ilmoittaa yhdessä kohdassa Jumalan sanan olevan kokonaansa totuus ja toisessa kohdassa Raamattu sanoo että perkele on valheen isä joka ei totuudessa voi pysyä ja sitten kun tutkimme Raamattua niin huomaamme että perkele koittaa lainata Jumalan sanaa mutta joutuu vääristämään sitä koska ei totuudessa voi pysyä. Eli tämä asia myös todistaa mahtavasti että Raamattu on Jumalan sanaa ja kokonansa totuus.

Aamunrauhaa.

Täydennän hieman tätä kirjoitusta.

Psa 91:11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.

Matt. 4:6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"

Tästä voimme kaikki huomata että perkele ei pysty siteeraamaan totuutta totuudessa pysyen koska on valheen isä ja Matteuksen evankeliumissa perkeleen siteeraus psalmi 91 jättää enemmän sanoja pois kuin Luukkaan evankeliumi. Eli Matteuksen evankeliumissa perkeleen siteeraus pslamista 91 jättää pois todella tärkeät sanat eli varjella sinua kaikilla teilläsi!

Lukkaan evankeliumi perkeleen siteeraus sanoo, 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua', eli perkele lisäsi sanat että he ja otti pois sanat kaikilla teilläsi.

Eli Matteuksen evankeliumi jättää enemmän sanoja pois perkeleen siteerauksesta. Evankeliumit ovat kirjoitettu neljän eri ihmisen näkökulmasta/silminnäkijä/kuulija ja jokainen evankeliumi on täysin totta mutta joku evankeliumi kertoo jonkun asian tarkemmasti kuin toinen mutta evankeliumit siis kertovat yhtä ja samaa evankeliumia ja ne täydentävät toisiaan ja kun ne laitetaan yhteen saamme asioista kaikista tarkimman kuvan. Eli kaikki evankeliumit ovat 100% totta mutta joku kertoo toisen kohdan tarkemmin/yksityiskohtaisemmin kuin toinen. Eli Luukkaan evankeliumissa on kaikista tarkin saatanan siteeraus psalmi 91:stä ja siksi Luukkaan evankeliumin sitteraus on se tarkka siteeraus minkä saatana Jeesukselle sanoi.

saatana ei pysty siis siteeraamaan Jumalan sanaa totuudessa pysyen koska Jumalan sana on totuus ja saatana on valheen isä ja kun hän puhuu hän puhuu omiaan eli valhetta ja tämän evankeliumien saatanan siteeraukset todistavat.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Joulu 2010 21:21

Matt 4: 6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: ‘Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta’, ja: ‘He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi’."

Luuk 4: 10 sillä kirjoitettu on: ‘Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua’,
11 ja: ‘He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi’."

Psa 91: 11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.

Toni otti esille tärkeän asian ja toi sen esille hyvin ja Raamatullisesti. Muistuu mieleeni kun olin kerran puhumassa jossakin päin Suomea ja opetin tästä asiasta. Sanoin että perkele siteerasi väärin Psalmi 91:11,12 kohtaa jättämällä osan pois, koska saatana puhuu valhetta eikä kykene puhumaan totta. Selitin tätä kohtaa ja sanoin, että ottakaa esille Psalmi 91:11,12 ja näette, että saatana jätti pois muutaman sanan tästä kohdasta. Psalami 91 sanoo hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi; Luuk 4 sanoo antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua; Matt 4 sanoo Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta.

Matt 4 saatanan sanoista puuttuu kokonaan sanat varjella sinua kaikilla teilläsi; Luuk 4 saatanan sanoista puuttuu kokonaan sanat kaikilla teilläsi. Kun puheeni päättyi ja tuli loppurukousten aika, niin luokseni tuli eräs nainen. Hän sanoi minulle, että olin sanonut väärin, koska ei evankeliumista puutu saatanan sanoista mitään, vaan se on samanlainen kuin Psalmi 91 on. Vasta kun istuuduimme alas ja sain näyttää hänelle "kädestä pitäen", että saatana todellakin jätti sanoja pois siteeratessaan Psalmi 91, niin hän näki ja ymmärsi mitä Raamatussa todella luki. Meillä kaikille myös minulla on joskus ikään kuin peite silmillä, joka estää näkemästä mitä Raamattu todella sanoo. On todella vaarallista jos luulemme saatanan puhuvan totta ja pysyvän totuudessa. Itse asiassa siihen saatana tähtää ja aina paratiisista asti saatana on eksyttänyt ihmistä luulemaan, että saatana puhuu totta. Jos luulet saatanan pystyvän pysymään totuudessa, niin silloin olet todella isoissa vaikeuksissa ja hän pystyy sinua eksyttämään.

Jumalan sana opettaa, että te eksytte jos ette tunne kirjoituksia (Raamattu) ja Jumalan voimaa (Jumalan Henki). Raamattu myös todistaa, että saatana ei voi puhua totta:

Joh 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Koska saatana koittaa eksyttää ihmisiä (myös uskovia) vääristetyn Jumalan sanan kautta, johon joka lisää jotakin tai ottaa pois sekä muuttaa merkitystä, niin meidän tulisi todella oppia ymmärtämään Jumalan sanaa sekä oppia tuntemaan Herraa Pyhän Hengen kautta, että emme eksy. Tämä ei ole väärää pelkoa, vaan todellista Jumalan pelkoa (kunnioitusta), jonka kautta haluamme elää Jumalan tahdon mukaan ja koska rakastamme Jumalaa niin pidämme Hänen käskynsä, eli haluamme elää Jumalan sanan opetuksen mukaan Uuden Liiton järjestyksen perustalla. Tämä on Jumalan armon vaikuttama kasvuprosessi, jossa saamme kasvaa Jumalan armosta, kiitos ja kunnia siitä Herralle!
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 14. Joulu 2010 22:01

Kaikki uskon elämän asiat tulisi omaksua Jumalan Hengen ja Sanan valaisemana sisäisesti, siten että Jumala avaa asiat uskovan ymmärrykselle ja uskova elää Hengessä, uudesta luomuksesta käsin ja siten tahtoo tehdä kaiken sen mitä Jumala hänelle antaa.

Lihassa omaksutuista hengellisistä asioista voi itse asiassa olla haittaa; ihmiset ja vihollinen voivat tuoda uskovalle lihallisen ymmärryksen/mielen mukaan raamatusta asioita ja sanoa että näin tulisi tehdä; sitten uskova ahdistuu ja sekoittuu, koska jos näiden asioiden aika ei vielä ole, ne eivät tule sisäistetyksi, vaan jäävät lihan asioiksi - lihalliseksi ymmärrykseksi, mistä on vain haittaa. Meidän ei tule elää ulkoisen ihmisen mukaan, vaan sisäisen, näin minä ajattelen.
JHK

ViestiKirjoittaja toni t » 24. Joulu 2010 02:06

Raamatun sanan valossa koen, että on kaksi tärkeää asiaa koskien joulua, johon uskovilla ei saisi olla osuutta eikä varsinkaan silloin, kun totuus on avautunut. Uskova ei saisi uskoa Jeesuksen syntyneen joulukuun 25 päivä, koska se ei ole totta. Joulupukit ja tontut eivät saisi kuulua uskovien elämään, koska niiden kautta opetetaan valhetta lapsille joulupukista ja tontuista, jotka eivät ole todellisia asioita, vaan joulun ympärille rakennettuja kuvitteellisia hahmoja, joiden alkuperä on pakanallinen sekä monelta osin Jumalaa pilkkaavia.

Joulupukin tausta ja juuri on Jumalaa pilkkaavaa, sillä voiko kuvaus ja opetus joulupukista olla vain sattumaa siinä merkityksessä kuinka joulupukkia kuvataan kuin Jumalaa ja Jeesusta:

Joulupukilla sanotaan olevan valkoinen tukka; samoin ilmestyskirja 1:14 kertoo, että Jeesuksella on valkoinen tukka. Joulupukilla on punainen asu; samoin Jes 63 luku kertoo Vapahtajasta, joka tulee punaisessa puvussa, jonka Hänen verensä on värjännyt punaiseksi. Kun "kiltit" lapset odottavat joulupukkia, niin lapset eivät kuitenkaan tiedä koska hän tulee, mutta silti hän tulee lahjat mukanansa; Raamattu opettaa että Jeesuksen tulemuksen hetkeä ei kukaan tiedä, mutta Hän palaa ajallansa ja tulee hakemaan omansa luoksensa. Joulupukki tietää onko lapsi ollut kiltti vai tuhma; Jumala näkee kaiken, ihmisten hyvät ja pahat teot. Joulupukki kehottaa lapsia olemaan kilttejä; Jumala kehottaa kansaansa tekemään hyviä tekoja ja rakastamaan lähimmäisiään. Joulupukki on iätön ja ajaton; Jumala on Kaikkivaltias, jolla ei ole ikää. Joulupukki on lahjojen antaja; Jumala antaa iankaikkisen pelastuksen lahjan. Joulupukki on joulun isä; Jumala on Taivaan Isä. Joulupukille esitetään, toivotaan, kirjoitetaan lahja toivomuksia; Jumalalle kohdistetaan rukouksia. Joulupukilla on yliluonnollisia voimia, sillä hän ratsastaa taivaalla porovaljakolla; Jumala toimii yliluonnollisesti. Joulupukilla on näkymättömiä apureita (tonttuja); Jumalan enkelit toimivat näkymättömissä palvellen Jumalaa. Joulupukin sanotaan olevan maailman rauhan ja hyvän tahdon symboli; Jeesus Kristus on Rauhanruhtinas, joka ainoastaan kykenee tuomaan todellisen rauhan ihmisille.

Voiko kaikki edellä esitetty olla sattumaa? Ei voi olla, sillä antikristuksen ja saatanan henki on joulupukki tarun takana, jonka kautta se irvailee ja pilkkaa Jumalaa. Jeesuksen opetuslasten ei tulisi opettaa lapsiaan uskomaan joulupukkiin, eikä Jeesuksen opetuslasten tulisi millään tavalla osallistua joulupukki tarun pönkittämiseen.

Voiko uskova sitten osallistua joulun viettämiseen? Voi tietenkin kunhan ei usko valheita Jeesuksen syntymästä sekä joulupukista. Eli ei joulu juhlana ole itsessään pahaa, kun pitää siitä huolen, että pitää kaikenlaisen valheen poissa omasta joulustaan. Sama asia koskee myös juhannusta, moni uskova viettää myös juhannusta, mutta ei valheen ja synnin mukaisesti, vaan Jumalaa rakastaen ja kunniottaen. Jos joku uskova ei halua viettää ollenkaan joulua, niin emme saa häntä siitä tuomita, eikä myöskään saa tuomita sellaista uskovaa joka viettää joulua, mutta ei valheen mukaan, vaan totuuden mukaan. Jos joku uskova viettää joulua valheen mukaan, niin siinäkään tapauksessa en tuomitse häntä, mutta uskon että Jumala haluaa tällaista uskovaa johdattaa totuuteen.

Todella tärkeitä ja viisaita sanoja tuossa Petrillä ja tänään mitä ajankohtaisimpia. Niin kuin Petri toi esille on joulupukki kopioitu Raamatusta ja joulupukista on tehty epäjumala ja huolestuttavaa on se että jos vanhemmat vielä opettavat lapsiaan uskomaan tähän joulupukkiin. Kun lapsi uskoo joulupukkiin kun vanhemmat sitä hänelle opettavat muodostuu joulupukista lapselle epäjumala. Tämä joulupukki on myös syrjäyttänyt suurelta osin Jumalan/Jeesuksen varsinkin lapsien keskuudessa jouluaikaan ja minkähän vuoksi...

Muuten mtv3:lla pyörii nyt joulun aikaan coca cola mainos jossa joulupukki istuu kotonaan ja pitää kädessään lasipalloa jonka sisällä on talvimaisema ja kun joulupukki kääntelee palloa eri asentoihin niin ihmiset kaupungissa liikkuvat siihen suuntaan mihin joulupukki palloa kääntää. Joulupukki näkee pallon kautta ne ihmiset ja ohjaa ne kaupasta kotiin kääntelemällä lasipalloa kädessään jolloin ihmiset liikkuvat joulupukin ohjauksessa.

Eli joulupukilla lasipallon sisällä on ihmisten elämä ja joulupukki lasipalloa kääntelemällä ohjaa tapahtumia. Näin mainostaa suomen suurin tv kanava ja mainos on varmaan alkujaan amerikkalainen. Eli mainoksessa joulupukilla on Jumalan ominaisuus. Tässä tulee todella hyvin ilmi se kuinka joulupukista on tehty epäjumala ihmisille ja kuinka sitä valhetta ruokitaan mainoksien kautta ihmismieliin.

Eli mainoksen joulupukki omasi jumalallisia ominaisuuksia juuri niin kuin Petri kirjoittaa tuossa joulupukista. Jeesukseen uskovien ei tulisi olla osallisia tällaisen valheen pönkittämiseen eikä Jeesuksen opetuslapsi saa muutenkaan valehdella mistään asiasta. Ei myöskään saa valehdella lapsille. Valehtelu ei kuulu millään lailla totuuteen. Ei tule valehdella silloinkaan kun luullaan valehtelulla tekevän lapselle kiva mieli. Lapsia ei tule opettaa uskomaan joulupukkiin vaan Jeesukseen ja lapsille tulisi kertoa että joulupukkia ei ole oikeasti olemassa. Jos olosuhteet on ne että joulupukki jouluun kuuluu niin sille ei mitään voi mutta totuus pitää kuitenkin kertoa sillä muuten ollaan osallisia valheeseen.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 24. Joulu 2010 14:39

lainaan toisesta ketjusta (rakkautta on - antaa kasvunaikaa) tuota omaa joulunvieton kertomista..
kun aikanaan Herra alkoi kertomaan joulunvietosta, Hän aloitti sen lempeästi. :hearts:
Ensimmäisenä vuonna joulukoristeet olivat jääneet riippumaan paikoilleen jopa kesän yli.
Sen jälkeen seuraavana vuonna niitä ei jaksanut katsella enää eikä niitä ripustettu.
Muuton jälkeen uuteen kotiin vielä ripustettiin ne jouluksi paikoilleen.
Siitä seuraavana vuonna pyysin Herraa siunaamaan ne Kristuksen kunniaksi. Hän armossaan jopa tuntui ne siunanneen. Ei enää lähetetty joulukortteja.
Sitten ei enää sen jälkeen ripustettu joulukoristeita, ei ostettu lahjoja eikä lähetetty joulukortteja. Kävimme kyllä sukulaisten luona syömässä ja oleilemassa mutta joulun viettoon ei enää osallistuttu kuten tapana on. Sen tueksi, että olimme saaneet kuulla Herraa tuli vahvistus siitä, mistä perinne oli lähtöisin.

Kesti noin viisi vuotta irrottautuminen joulun perinteestä. Tänä päivänä on paineita siitä, miten opettaa lapsille, että se kiinnostava joulun juhla ei ole niin mieluinen Jumalalle. Tässä on ristiriita sukulaisten ja niiden ihmisten kanssa, joiden kautta jatkuvasti juhla näyttäytyy mieluisena, hyvänä ja luvallisena, rauhan juhlana maailman kanssa. Olen toiminut lasten kanssa painostavasti katsoen vain siitä näkökannasta, joka minulle on jo avattu. On vaikea selittää asioita pienelle, joka haluaa juhlia jos ei kotona niin muualla ja haraa vastaan asioita. Lapsi ei ole pystynyt heti omaksumaan samaa, jonka Jumala on itselle avannut vähitellen.
rakkautta on - antaa kasvuaikaa. :hearts:

olen myös sitä mieltä, että pukista on yritetty jollain lailla tehdä Jumalan sijaista, siinä onnistumatta (halpakopio). silti, meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, ei myöskään pukkia vastaan vaan hallituksia ja valtoja vastaan taivaan avaruuksissa. vastustamalla pelkkää joulupukkia, vastustetaan vain halpakopiota, ei sen antavaa alkulähdettä. on niinkuin sohittaisiin kepillä pukkiin hosuen. :) olen kertonut lapsille, ettei joulu ole Jeesuksen syntymän ajankohta. olen kertonut, että sen perinteet ovat epäjumalanpalveluksessa. katsoimme betlehemin tähti videosarjan. silti pieni on innoissaan mummilassa, jossa kaikki joulunvieton elementit (paitsi pukki) ovat esillä ja mieluisina. enpä voi enempää tehdä kuin pyytää Jumalalta varjelusta.

Kaikki uskon elämän asiat tulisi omaksua Jumalan Hengen ja Sanan valaisemana sisäisesti, siten että Jumala avaa asiat uskovan ymmärrykselle ja uskova elää Hengessä, uudesta luomuksesta käsin ja siten tahtoo tehdä kaiken sen mitä Jumala hänelle antaa.

Lihassa omaksutuista hengellisistä asioista voi itse asiassa olla haittaa; ihmiset ja vihollinen voivat tuoda uskovalle lihallisen ymmärryksen/mielen mukaan raamatusta asioita ja sanoa että näin tulisi tehdä; sitten uskova ahdistuu ja sekoittuu, koska jos näiden asioiden aika ei vielä ole, ne eivät tule sisäistetyksi, vaan jäävät lihan asioiksi - lihalliseksi ymmärrykseksi, mistä on vain haittaa. Meidän ei tule elää ulkoisen ihmisen mukaan, vaan sisäisen, näin minä ajattelen.

:happy:

uskovan valehtelu onkin sellainen aihe, johon likainen pieni varpunen (tämän tunnuksen lähtökuoppa omaava) ei paljoa uskalla sanoa. sen verran vain mikä tuli mieleen Jeesuksen sanoista:
Luukas 9:
49Silloin Johannes rupesi puhumaan ja sanoi: "Mestari, me näimme erään miehen sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia, ja me kielsimme häntä, koska hän ei seuraa meidän mukanamme". 50Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Älkää kieltäkö; sillä joka ei ole teitä vastaan, se on teidän puolellanne".
tässä asiayhteydessä ilmeisimmin eri asia, mutta voiko sitä myös soveltaa siihen, että kaikkeen ei voi aina sanoa jyrkästi poikkiteloin. silti voi olla Jeesuksen puolella, Jeesuksessa.
lähtökuoppa

ViestiKirjoittaja toni t » 24. Joulu 2010 15:12

olen myös sitä mieltä, että pukista on yritetty jollain lailla tehdä Jumalan sijaista, siinä onnistumatta (halpakopio). silti, meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, ei myöskään pukkia vastaan vaan hallituksia ja valtoja vastaan taivaan avaruuksissa. vastustamalla pelkkää joulupukkia, vastustetaan vain halpakopiota, ei sen antavaa alkulähdettä. on niinkuin sohittaisiin kepillä pukkiin hosuen.

Eihän uskova saa taistella lihassa ketään vastaan eikä siitä ole edes kyse vaan siitä että ei osallistuta valheeseen ja valehteluun joulupukista. Se että ei valehdella joulupukista ei ole joulupukin vastustamista mitenkään lihassa vaan sitä että ei valehdella ja osallistuta valheeseen.

uskovan valehtelu onkin sellainen aihe, johon likainen pieni varpunen (tämän tunnuksen lähtökuoppa omaava) ei paljoa uskalla sanoa. sen verran vain mikä tuli mieleen Jeesuksen sanoista:
Luukas 9:
49Silloin Johannes rupesi puhumaan ja sanoi: "Mestari, me näimme erään miehen sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia, ja me kielsimme häntä, koska hän ei seuraa meidän mukanamme". 50Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Älkää kieltäkö; sillä joka ei ole teitä vastaan, se on teidän puolellanne".
tässä asiayhteydessä ilmeisimmin eri asia, mutta voiko sitä myös soveltaa siihen, että kaikkeen ei voi aina sanoa jyrkästi poikkiteloin. silti voi olla Jeesuksen puolella, Jeesuksessa.

Matt.12:30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

1Joh 3:18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.

Efes 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus

Jeesuksen omien tulee elää totuudessa joka on Jeesus. Meidän tulee pyrkiä noudattaa totuutta rakkaudessa jolloin kasvamme koko ajan enemmän Kristukseen. Eli uskovan ei tule olla osallinen valehteluun sillä Kristuksessa ei valhetta ole. Ei ole kyse siitä että jyrkästi asetutaan poikkiteloin jotain vastaan ja kielletään jokin vaan siitä että ei itse osallistuta valheeseen/valehteluun vaan pyritään aina pysymään totuudessa.

Totuudessa pysyminen ei ole sellaista jossa asetutaan aina jyrkästi vastustamaan jotain ja kielletään tai pakotetaan muita johonkin. Jotkut voivat sillain koittaa syyllistää niitä jotka totuudessa haluavat pysyä ja saada heidät näyttämään "raakoilta" mutta totuudessa pysyminen ei ole sellaista.

Vaan sitä ettei osallistuta valehteluun jos ollaan totuuden tuntoon päästy eli ei valehdella vaan pysytään totuudessa ja kerrotaan muillekkin totuus asiasta mutta ei pakoteta ketään tai asetuta poikkiteloin estämään jotain vaan rakkaudellisesti ilmoitetaan Jumalan sanan totuus ja itse pysytään siinä esimerkkiä näyttäen.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 24. Joulu 2010 16:29

Vaan sitä ettei osallistuta valehteluun jos ollaan totuuden tuntoon päästy eli ei valehdella vaan pysytään totuudessa ja kerrotaan muillekkin totuus asiasta mutta ei pakoteta ketään tai asetuta poikkiteloin estämään jotain vaan rakkaudellisesti ilmoitetaan Jumalan sanan totuus ja itse pysytään siinä esimerkkiä näyttäen.

itse en voi oikein näyttää esimerkkiä tässä asiassa. :prayer4: en tarkoita oikeastaan valehtelua vaan totuuden puolesta, ei sitä vastaan.
3.kirje Johannes 1:
8Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta.

sen yhdistäisin tähän:
50Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Älkää kieltäkö; sillä joka ei ole teitä vastaan, se on teidän puolellanne".

valehtemisesta sellaista, että jos sosiaaliviranomaiset kysyvät, näkeekö näkyjä? tuleeko tällaiseen kysymykseen vastata silloin kyllä jumalattomalle, joka ei asioista mitään ymmärrä, ja seuraus olisi mielentilatutkimus? minun mielestäni ja siis omasta mielestäni ei. lopunaika sitten poikkeustila.
matteus 7:
6Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
lähtökuoppa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu