Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Maalis 2018 12:44

Kun lainaamme Raamatusta kohtia niin meidän on otettava huomioon missä tilanteessa ja keille puhe / kirjoitus oli osoitettu. Esimerkiksi Roomalaiskirjeen luvuissa 9-11 Paavali käsittelee Israelia ja lupauksia, jotka Jumalan on Israelille antanut. Ensimmäisenä helluntaipäivänä apostolit puhuvat kuulijakunnalle (juutalaisille), jotka tunsivat messiaaniset lupaukset ja VT:n profeettojen opetuksia. Jos taas laitamme rinnan Paavalin kolme todistusta kokemuksistaan Damaskon tiellä, niin huomaamme niissä eroja sen mukaan millaiselle kuulijakunnalle hän kulloinkin puhui.

Mitä tulee Pietarin kuulijoilleen helluntaipäivänä antamaan kehotukseen "huutaa avuksi Herran nimeä" niin hän lainasi siinä Jooelin profetiasta sanoja omiensa vakuudeksi. Kuulijat olivat kyllä juutalaisia, mutta eivät suinkaan vielä uskovaisia. Tuo ilmaus "huutaa avuksi Herran nimeä" oli ikivanha ja esiintyy jo Mooseksen kirjassa: "Ja myöskin Seetille syntyi poika, ja hän antoi hänelle nimen Enos. Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä" 1.Moos. 4:26.

Pelkään että me uskovaiset teemme Herran lähestymisestä liian opillisen tapahtuman. Herra kuitenkin katsoo sydämeemme ja Hän vastaa sille, joka huutaa Häntä avuksi ja Hän opettaa hänelle myös tien, jota tulee käydä. "Avuksesi huuda minua hätäsi päivänä, niin Minä autan sinua ja sinä olet kunnioittava Minua" (Ps. 50:15, käännös Jukan mukaan :).
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Maalis 2018 12:59

*
Amen, Jukka! Kiitos! :thumbup:

Ajattelen vähän todistaa, miten minä tulin uskoon. Minä en ole syntynyt uskovaisessa perheessä. Kun olin pieni, niin silloin olin arka ja ujohko tyttö. Usein kerta Jumala ilmestyi minulle ja alkoi puhua minulle. Olin hämmentynyt, koska en ole koskaan kuullut evankeliumia, enkä Jumalan Sanaa, enkä Jumalan olemassaolosta ja siitä, kuka Jeesus on.

Kun minä siirsin katseeni luokanavustajaan, niin sinä hetkellä Jumala alkoi puhua ja sanoa minulle näin: 'Hän on oikea henkilö vastaamaan'. Niin hänen kautta tulin uskoon kuultuani Jumalan Sanaa. Olen se elävä todiste siitä Sanan merkityksestä ja tärkeydestä, ettei kukaan voi tulla uskoon ilman Jumalan Sanaa. Mutta minä taisin olla ainoa ja viimeinen ihminen maan päällä, joka ei ole koskaan kuullut siitä.

Kasvoihini vaihtui hymy ja minusta tuli hymyilevä tyttö. Minä selaisin lapsuudeni kuvia, niissä näkyi hymy, siis Jumalan ilmestyksien jälkeen. Katsoin myös kuvia, joissa ei näkynyt yhtään hymy, siis ennen Jumalan ilmestyksiä. Arkuus väistyi ja tuli hymy... Päinvastoin moni on kuullut siitä. Ehkä he tietoisesti tai alitajuntaisesti ovat ottaneet Jumalan Sanaa vastaan sisimpään istutettavaksi, joka voi myöhemmin pelastaa heidät [Jaak. 1:21].

Ehkä maailmassa voi olla vielä vähän ihmisiä, jotka eivät ole koskaan kuulleet siitä. Minä jätin jo Herran haltuun rukouksin että he[kin] saisivat myös Jumalan ilmestyksen, kuten silloin lapsena Jumala ilmestyi minulle.

Jukka, jäikö taas sinulta huomaamatta, että sinua odottaa FB:n messenger? Haloo? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Maalis 2018 15:06

vaisuliini kirjoitti:Jukka, jäikö taas sinulta huomaamatta, että sinua odottaa FB:n messenger? Haloo? :)

Olen yrittänyt päästä sinne messengeriin, vaan en jostain syystä pääse. Eilen yritin 4-5 kertaa, mutta ei vaan onnistu. Mikä lie vikana, en tiedä...
Tässä alkaa pian pipo puristaa. kengät kiristää ja käsi hamuilemaan diapaamipurkin kantta :lol:
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Maalis 2018 15:43

*
Ok, Jukka, olet hupsu. :) *hihittää*

No lähetän sinulle kutsun FB-kamuksi. ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Maalis 2018 17:25

vaisuliini kirjoitti:*
Ok, Jukka, olet hupsu. :) *hihittää*

No lähetän sinulle kutsun FB-kamuksi. ;gladly:

Hmm, facebookissa oli vastassa 10 kaveripyyntöä. Hyväksyin yhden, katsotaan tulimmeko kavereiksi.

PS. Minulle on tullut paljon kaveripyyntöjä, mutta en halua hyväksyä niitä kuin liukuhihnalta. Käyn FB:ssa enintään muutaman kerran kuukaudessa. Aika kuluu enemmän kasvotusten ihmisten kanssa ja kuuntelemalla raamatunopetusta ja tutkimalla Kirjoituksia.

PS.2 En todellakaan ymmärrä juuri mitään näistä nykyajan yhteydenpitovempaimista. Katsotaan nyt miten tästä eteenpäin. En halua luopua hiljentymisen ajasta Herran edessä, sillä se on viimeisten vuosien aikana osoittautunut parhaaksi ajaksi vuorokaudessa. Toivon, että uskovat oppisivat arvostaa rukousta ja Herran kanssa viettämäänsä aikaa. Mitä enemmän meillä on tehtäviä, huolia. haasteita ja tapaamisia, sitä tarpeellisempaa on ottaa aikaa rukoukseen enemmän kuin ennen.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Maalis 2018 17:48

*
Anteeksi, Jukka, en tullut ajatelleeksi, että sinulla on noita kamupyyntöjä. Heh, anteeksi, sinä jouduit tukalaan tilanteeseen. Voi hupsua! No kunnioitan sinun periaatettasi ja hiljentymistäsi Jumalan kanssa. Hmm... Mistä minut tunnistetaan FB-profiilin perusteella? Että minä käytän converse-tennareita, ne on minun lempitennarit. Ja olen hulluna 60-luvun pakettiautoon, jonka merkki on wolkswagen. Ssshhh...

No hiljentyminen, kohtaaminen ja viipyminen Herran kanssa on tänäkin päivänä vielä tärkeintä. Niin ja amen! :wise3:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Maalis 2018 19:40

vaisuliini kirjoitti:*
Anteeksi, Jukka, en tullut ajatelleeksi, että sinulla on noita kamupyyntöjä. Heh, anteeksi, sinä jouduit tukalaan tilanteeseen. Voi hupsua! No kunnioitan sinun periaatettasi ja hiljentymistäsi Jumalan kanssa. Hmm... Mistä minut tunnistetaan FB-profiilin perusteella? Että minä käytän converse-tennareita, ne on minun lempitennarit. Ja olen hulluna 60-luvun pakettiautoon, jonka merkki on wolkswagen. Ssshhh...

No hiljentyminen, kohtaaminen ja viipyminen Herran kanssa on tänäkin päivänä vielä tärkeintä. Niin ja amen! :wise3:

No niin, harjoitin salapoliisin tutkimustyötä antamiesi merkkien avulla ja ehkäpä nyt lähti viesti oikeaan osoitteeseen. Sitä en tiedä kenet aikaisemmin hyväksyin kaverikseni, mutta se et ollut Sinä. Noh, nyt minullla on kaksi uutta kaveria :think2:

:thumb:
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Maalis 2018 22:05

*
No kamupyynnöistä vielä... Minulla on kaksi FB-profiilia. Toisen suljen tämän kuukauden sisällä, kun saan ensin kaikki muistiinpanot siirrettyä blogiin. Niin siinä on nyt tällä hetkellä 60 kamupyyntöä. :D No uudella FB-profiililla en aio ottaa paljon kamuja enää. No vanhalla FB-profiililla yksi kamu lähetteli minulle melkein noin jo 4 vuotta positiivista mietelausetta kuvineen yksityisviestillä joka aamu ja ilta. En vielä ymmärrä, miksi hän teki. :eh: Kerran sanoin jo hänelle, että minun vuokseni ei tarvitse lähettää minulle yksityisviestillä, hän ei siihen vastannut tai kommentoinut mitään, lähettelee vaan minulle. Huomasin, että se teki hänet onnelliseksi, joten annoin hänen lähetellä minulle.

Mutta uudella FB-profiilillani sain häneltäkin kamupyynnön. Jouduin miettimään, otanko hänet vastaan vai en, koska joutuisin katsomaan yksityisviestiä joka aamu ja joka ilta. Kyllä minulla omaatuntoa alkoi vähän kolottaa, kun en ottanut hänen kamupyyntöä vastaan. Hän ei paljoa jutellut mitään ja on hiljainen uskova tyyppi. Mitä sinä Jukka, tekisit jos olisit minun housuissani? Vaikea päättää, otanko hänet vastaan vai en. :think:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja oha » 05. Maalis 2018 23:08

vaisuliini kirjoitti:Kerran sanoin jo hänelle, että minun vuokseni ei tarvitse lähettää minulle yksityisviestillä, hän ei siihen vastannut tai kommentoinut mitään, lähettelee vaan minulle. Huomasin, että se teki hänet onnelliseksi, joten annoin hänen lähetellä minulle.

Oletko pohtinut sellaista mahdollisuutta, että hän kaipaisi sinusta ystävää, jonka kanssa voisi vaihtaa ajatuksia privaatisti, mutta ei kehtaa sitä sanoa ? Tai jospa hän on sinuun rakastunut ? ;)

Tulisi mieleeni, että voisit koettaa hieman viestitellä hänen kanssaan, jotta selviää, jos vaikka olisi jokin erityinen syy noihin - mutta sitä ei ehkä kannata kysyä suoraan.
oha

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Maalis 2018 01:03

*
Mutta, Oha, en hae FB:sta tuttavuutta. :) No poistin vanhalla FB-profiilillani kasvokuvat, koska yksi miesuskova [ei sama mies, joka lähetteli joka aamu ja ilta] tunnusti tehneensä syntiä yksityisviestillä ja hänen mukaan kasvokuvani saattoi hänet lankeamaan toistuvaan syntiin, niin siksi poistin ne kuvat. Uudella FB-profiilillani olen varovainen ja en aio julistaa kuvat julkisesti, kuin vain kavereiden sisäpuolella. En laita mitään kuvia itsestäni, kuin vain yhden lapsuuden kuvan. FB:ssa keskustelen muiden kanssa tutkien ja kysellen Raamatun asioista, joista olen kiinnostunut, en muuta mitään, vain uskoni ja Jeesuksen nimen tähden olen FB:ssa. :)
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu