PetriFB kirjoitti:Matt 28:19-20 ” Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti” Aapeli Saarisalo Uusi Testamentti
Kirkko opettaa Jeesuksen asettaman lähetyskäskyn sisältävän käskyn lasten kastamisesta, ollen siten lapsikasteopin sijaintipaikka. Kirkon opin mukaan mukaan lapsikaste perustuu Raamatun sanaan: "Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä...”.
Raamattu ei opeta kirkon lapsikasteoppia Matteuksen evankeliumin luvussa 28 jakeissa 19 ja 20. Aapeli Saarisalon UT:n teksti Matt 28:19,20 on tarkempi käännös kreikankielestä kuin 33/38 käännöksen. Jakeiden ajatus ja opetus on että evankeliumi Herrasta Jeesuksesta tulee julistaa kaikille kansoille ja tehdä evankeliumin julistuksen kautta opetuslapsia, jotka tulee kastaa vedessä. Matt 28:19,20 ei siis opeta, että kaikki kansat täytyy tehdä opetuslapsiksi vedessä kastamalla.
Matt 28:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Alkutekstissä on sana matheteuo, joka tarkoittaa opettamista, olla opetuslapsi ja tehdä opetuslapseksi. Raamattua tutkimalla huomaamme, että ihmisistä tehdään opetuslapsia evankeliumin julistuksen kautta, ei vesikasteen kautta.
Apt 14:21 Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan.
Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Apt 14:12 on alkutekstissä sana matheteuo, joka on tässä käännetty opetuslapseksi tekemisellä, joka tapahtui evankeliumin sanan julistuksen kautta. Apostolien tekojen kautta näemme kuinka opetuslapset toteuttivat Jeesuksen antaman lähetyskäskyn. Apostolien teoissa julistettiin evankeliumia, jonka kautta tehtiin ihmisistä opetuslapsia kun he uskoivat evankeliumin Herrasta Jeesuksesta, ja uskoon tulleet kastettiin vedessä aina uskoontulon jälkeen, pelastuksen seuraamuksena.
Apostolien tekojen luku 14 vahvistaa sen että lähetyskäsky ei opeta vesikasteen tekevän ihmisestä opetuslasta, vaan uskoon tuleminen evankeliumin julistuksen kautta.
Matt 28:19 alkutekstin mukainen ajatus on, että tulee mennä kaikkeen maailmaan ja tehdä opetuslapsia evankeliumin julistuksen kautta ja kastaa uskoontulleet sekä opettaa heitä pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt (mitä Jumalan sana opettaa Uuden Liiton järjestyksen mukaan).
Vesikaste on Raamatun opetus, joka vastaanotetaan pelastumisen ja uskoon tulemisen jälkeen:
Apt 8:36 Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?
37 Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
38 Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen. (Biblia)
Apt 10:
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Käydään tämä nyt kohta kohdalta läpi, kun muuten kai Petri jo luulit, että tämä sinun selityksesi, jotenkin kumosi näkemykseni.
En puutu tuohon lapsikaste asiaan, enkä ymmärrä edes sitä, että miksi sitä tähän keskusteluun ymppäsit.
Mutta tässä seuraavassa ei sanota sanallakaan, että vedellä kastetaan:
Matt 28:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Sinä ja muut vain lisäätte tuohon sanan vesi, vaikka sitä ei siinä ole, siis vain Pyhän Hengen kasteen kautta saadaan aikaan opetuslapsia eli Jumalan lapsia, eli kuten itsekin sanoit oikein, vesikaste ei pelasta ketään, eli senkin mukaan tuossa ei voida nähdäkseni puhua vesikasteesta.
Tuo kamaripalvelija asia sitten, hän ei nähdäkseni sen kohdan mukaan ollut pakana, vaan juutalainen, kuten tässä ketjussa olen jo selvästi selittänyt, eli pakanoilla ei ollut vesikaste käytäntöä, ja tuo kamaripalvelija itse halusi vedellä kastettavaksi, lisäksi tiedät varmasti, että kirjoitukset ja koko juutalaisten usko oli vain heidän, eikä pakanoiden, joten miten olisit kuvitellut pakanan saavan Jesajan kirjan kirjakäärön, kun juutalaiset eivät edes keskustelleet pakanoiden kanssa:
Niin Samarian nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa.
Ja kuten olen jo kirjoittanut, niin Jeesuksen ajan sukupolven juutalaiset menivät vanhan liiton säädöksen mukaan vesikastelle, eli parannuksen kasteelle, siis vesi on parannuksen kaste, eli he tekivät parannuksen epäuskostaan ja ottivat kirjoitusten todistuksen kautta Jeesuksen vastaan Vapahtajana joka oli tuleva.
Pakanoilla ei ollut vesikaste säädöksiä, eivätkä apostolit ja Pyhä Henki määränneet pakanoille muuta kuin tämän:
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Tässäkään ei puhuta mitään vesikaste säädöksestä, eihän ?
Apt 8 luvussa kastettiin taas juutalaisia vedellä, eikä pakanoita, onko tämä selvää sinulle Petri ?
Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Eli kuten olen jo kirjoittanut, niin ensimmäiset pakanat olivat Korneliuksen huonekunta, ja heidät siis Pietari kastoi vasta sen jälkeen kun olivat uudestisyntyneet ja saaneet siis Pyhän Hengen, juutalaisilla se meni toisin päin, eli ensin vesikste Jeesuksen nimeen ja sitten vasta Pyhä Henki.
Pietari siis täysin turhaan ja ymmärtämättömyyttään kastoi heidät vedellä.
Mutta kuten JO olen kirjoittanut, niin ennen tuota Apt 10 luvussa olevaa pakanoiden kastamista, ei pakanoita oltu kastettu, sen todistaa se kuohunta joka siitä syntyi, eli Pietarin piti mennä tekemään tiliä touhuistaan.
Jos siis joku olisi tehnyt sen saman sitä ennen, olisi hän Pietarin sijaan joutunut tulilinjalle.
Eli Petri tähän mennessä, jos luet kaiken kirjoittamani kunnolla, et ole esittänyt yhtään kunnollista perustetta sille, että vesikaste kuuluisi uuteen liittoon ja pakanoille.
Sen sijaan nämä pakanoiden apostoli Paavalin sanat ovat selvääkin selvemmät:
1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan,
On se ollut jännä nähdä, kuinka moni uskova katsoo näitä asioita, niiden vesikasteoppilasien läpi, ja on sokea näille totuuksille, joita olen kirjoittanut.
Se on kuin se peite juutalaisten silmien päällä.
Siis ihan vastaava johon sinä Petri olet törmännyt varmasti vauvakaste keskusteluissa kirkkokunta kristittyjen kanssa, eli ei vain suostuta edes tutkimaan asioita kunnolla, vaan kieltäydytään siksi, kun kuvitellaan itse olevansa oikeassa.
Eli vanhinten perinnäissäännöt ovat todella tiukassa, olen sen huomannut kyllä.
Mutta pyydän siis Petri, lue kunnolla ja ajatuksella kaikki se, mitä jo olen tässä ketjussa jo kirjoittanut, ja sitten anna vastine, eli löydätkö tästä kaikesta aukkoja ja Raamatun vastaista kirjoitusta, kiitos.