Immanuel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja kurja » 19. Loka 2017 22:28

Iustus kirjoitti:Kaksituhatta vuotta on uskottu ja opetettu, että Jeesus on todellisesti sekä Marian poika että Jumalan poika. Sinä olet ensimmäinen, jonka tiedän väittäneen, että ollakseen Jumalan poika Jeesus ei voi olla Marian poika. Oletko siksi aivan varma, että edustat sitä raamatullista uskoa, "joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu" (Juud. 1:2)?

Lisäksi en voi olla kommentoimatta tätä:
kurja kirjoitti:Yrittäkää nyt ymmärtää se, että jos Jeesus ei siinnyt vain Pyhästä Hengestä, Hän ei olisi silloin Jumalan poika, vaan vain ihmisen poika.

"Sillä hän opetti opetuslapsiaan ja sanoi heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet; ja kun hän on tapettu, nousee hän kolmen päivän perästä ylös". Mark. 9:31

Siis Jeesus on niin Jumalan Poika, ja ihmisen poika !

Mutta jos poistetaan se Jumalan Poika, väittämällä Jeesusta ihmisen pojaksi vain, jossa Pyhä Henki toimi vain auttajana tai kätilönä ikäänkuin, niin ei puhuta enää samasta Jeesuksesta eli Sanasata eli Jumalasta joka tuli lihaan/lihaksi !

Jos siis Jeesus alennetaan vain ihmisen pojaksi tuon hedelmöitys jutun kautta ja avulla, mielestäni opetamme toista Jeesusta, eikä sitä josta Raamattu puhuu ja opettaa.
kurja

ViestiKirjoittaja Iustus » 19. Loka 2017 22:34

kurja kirjoitti:Mutta Marian lapsi vain juridisesti, kun Maria suostui synnyttämään Jumalan Pojan, siis ei omaansa !

Ja juuri tässä asiassa sinun uskosi eroaa siitä 2000-vuotisesta oikeaoppisestsa uskosta, jota on alusta asti uskottu, opetettu ja tunnustettu, nimittäin että Jeesus on Marian oma poika. On erittäin vastuutonta raamatuntulkintaa yrittää soveltaa modernia sijaissynnyttäjän ajatusta Raamatun teksteihin. Kun esimerkiksi Luukas kirjoittaa, kuinka Maria "synnytti pojan, esikoisensa" (Luuk. 2:7), hän todella tarkoittaa, että Jeesus on Marian oma esikoislapsi, kuten edellä korostamani posessiivisuffiksi asiaa alleviivaa. Alkukielessä on yhtä lailla vahvasti painotettuna, että kyseessä on Marian oma esikoinen.
kurja kirjoitti:Te olette oppineet asiat "vanhemmiltanne", mutta minä olen saanut Herralta opetuksen Pyhän Hengen avaaman Sanan kautta, enkä siis ihmisiltä.

Minusta vaikuttaa siltä, että sinä olet saanut tämän opin omasta hurskaasta mielikuvituksestasi ja päätelmistäsi. Herralta se ei ainakaan ole.
Iustus

ViestiKirjoittaja kurja » 19. Loka 2017 22:45

Iustus hyvä, sinä kirjoitit lisäksi:

" Kaksituhatta vuotta on uskottu ja opetettu, että Jeesus on todellisesti sekä Marian poika että Jumalan poika. Sinä olet ensimmäinen, jonka tiedän väittäneen, että ollakseen Jumalan poika Jeesus ei voi olla Marian poika. Oletko siksi aivan varma, että edustat sitä raamatullista uskoa, "joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu" (Juud. 1:2)? "

Kauanko on uskottu katolilaisen opin mukaan ?

Paljonko on ihmisiä jotka yhä siihen uskovat ?

Wikipedia:
Katolinen kirkko eli roomalaiskatolinen kirkko on kristikunnan suurin kirkko, jonka jäsenmäärä on maailmanlaajuisesti noin 1,25 miljardia

Kertooko siis johonkin uskomiseen aika tai siihen uskovien määrä siis sen, mikä on Totuus ?

Raamattu sanoo seuraavaa lopun ajasta myös seuraavaa:

Dan. 12:4 Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.

Itse en kuitenkaan ole etsinyt mitään eritysi tietoa, vaan tämä asia selvisi minulle sen kautta mitä olen Raamatusta opetusta Herralta saanut laajemmin.

Yksi minulle perustavaa laatua kohta oli juuri se, että Jeesuksesta sanotaan, että Hän on Pyhä Puhdas ja Tahraton ja Turmeltumaton, ja Aadamin jälkeläisestä ei voi sanoa niin, sillä Aadamin kaikilla jälkeläisillä on turmeltunut liha riesana, eli jos Jeesus olisi Aadamin jälkeläinen, niin Hänestä ei voisi sanoa Pyhä Puhdas ja Tarharton ja Turmeltumaton.

Siis tuossa yhdistyy moni Raamatun paikka ja ne nivoutuvat yhteen selväksi kokonaisuudeksi toinen toistaan vahvistaen, eli tämä ei ole mikään yhden jakeen oppi vaan laajempi kokonaisuus.

Nyt vasta Herra nosti tuon yhden vahvistuksen vielä lisää:

1 Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet;
2 jolle Aabraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksi vielä "Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas";
!!!
3 jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava - hän pysyy pappina ainaisesti.
!!!

Miten sinä selität itsellesi ja minulle tämän Raamatunkohdan ?
kurja

ViestiKirjoittaja Iustus » 19. Loka 2017 23:06

Ainakin tässä kysymyksessä katolilaiset ovat sinua oikeauskoisempia.

Raamattu puhuu sekä siitä, kuinka Jeesus on iankaikkinen Jumala ja kuinka hän on syntynyt Daavidin sukuun. Molemmat pitävät paikkansa. Iankaikkinen Jumala syntyi vaimon siemenestä Aadamin jälkeläiseksi. Aadamin kauttahan Raamatussa hahmotetaan ihmisyys ja ihmiskunta. Jotta Jeesus olisi ihminen, hänen täytyy kuulua ihmissukuun, ja tuon ihmissuvun kantaisä on Aadam.

Nyt vasta Herra nosti tuon yhden vahvistuksen vielä lisää:

1 Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet;
2 jolle Aabraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksi vielä "Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas";
!!!
3 jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava - hän pysyy pappina ainaisesti.
!!!

Miten sinä selität itsellesi ja minulle tämän Raamatunkohdan ?

Helposti ja samalla tavalla, kuin kristityt ovat aina tällaiset kohdat ymmärtäneet: Jeesus on iankaikkinen Jumala. Hänellä ei ole alkua eikä loppua. Mutta ei tämä sulje pois hänen syntymäänsä autuaasta Mariasta osaksi Daavidin sukua eikä hänen tehtäväänsä ja asemaansa jo Raamatun ensilehdillä luvattuna vaimon siemenenä.
Iustus

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Loka 2017 23:12

Mä oon nyt kyllä vähän pihalla :crazy: mutta mietin täs sitä kun Jeesuksen veri on puhdas. Joku joskus sanoi, että äidin veri ei virtaa lapsessa,joten se on Jumalasta.Ja vihollinen taas kiusasi Jeesusta, että lihansa puolesta ihminen.Jollei hän olisi ihmisen lihaa, ei vihollinen voisi kiusata :think2:
systeri

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 19. Loka 2017 23:32

Kävin äsken kaivelemassa netistä juttuja Jeesuksen kiusauksista ja tutkin Raamatusta.
Hieman erikoisia juttuja. Enkä ymmärrä Petrin kirjotuksessa paria kohtaa. Mutta oottelen, kun
se taas tuo kirjotuksensa, että laittaako Raamatun kohtia tueksi. En viitsi kysellä tässä.
Tarpeeksi jo väittelyä.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja kurja » 19. Loka 2017 23:51

systeri kirjoitti:Mä oon nyt kyllä vähän pihalla :crazy: mutta mietin täs sitä kun Jeesuksen veri on puhdas. Joku joskus sanoi, että äidin veri ei virtaa lapsessa,joten se on Jumalasta.Ja vihollinen taas kiusasi Jeesusta, että lihansa puolesta ihminen.Jollei hän olisi ihmisen lihaa, ei vihollinen voisi kiusata :think2:

Tuo kiusaamis asia on oma jännä juttunsa.

Jeesus siis oli: Lihaan tullut Jumala, mutta Hänen tuli ihmisen kaltaisena ja olennaltaan kuin ihminen täyttää laki !

Fil. 2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

Siis ihmisen KALTAINEN !

Olennaltaan KUIN ihminen !

Jeesus ei siis saanut käyttää omaa Jumaluuttaan hyväkseen vaan Hänen tuli siis ihmisen tavoin ja kaltaisena täyttää laki, johon Aadam siis ei kyennyt.

Huomaa tässä se, että Aadamin liha ei ollut ensin turmeltunut ja siten siinä tilassa hän olisi voinut kyetä synnittömyyteen.

Toinen Aadam eli viimeinen Aadam on siis Jeesus, ja Jeesus oli siis samassa tilassa kuin ensimmäinen Aadam johon häntä siis verrataan eli turmeltumattomassa lihassa, ja se siis ei olisi mahdollista Aadamin jälkeläisille Raamatun mukaan:

Room. 5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.

Room. 3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

Tässä pitää ymmärtää nyt se tosiasia, että yksikään ihminen ei kykene synnittömyyteen, vain Jumala pystyy.

Siis yksikään ihminen ei kykene tietämään, joka ikisessä asiassa ja tapauksessa, täysin tarkkaan ja pilkulleen Jumalan tahtoa, joten on siten mahdotonta kyetä synnittömyyteen, kyetäkseen siis siihen ihmisestä pitäisi tulla itse Jumala.

Siis jokainen Jumalan tahdon vastainen teko on syntiä, ja jokainen Jumalan tahdon mukainen teko, jonka jätämme tekemättä on syntiä, ja jos emme ole varmoja asiasta sekin on syntiä:

Room. 14:23 mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

Mutta palataan siis siihen, että mitä Saatana siis yritti saada Jeesuksen tekemään ja siten lankeamaan:

2 Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä.
3 Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi".

Jos siis Jeesus olisi muuttanut nuo kivet OMASTA tahdostaan leiviksi, olisi Hän toiminut Jumalana eli Luojana !

Silloin Hänen uhrinsa ei olisi ollut sovitukseksi kelpaava, vaan Hänen piti ihmisen keinoin selvityä voittajana ja synnittömänä, eikä siis Jumalan keinoilla ja tavoin !

6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

Jeesuksen oma todistus siitä, miten Hän toimi ihmisen KALTAISENA ja OLENNALTAAN KUIN ihminen:

Joh. 5:19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.

Joh. 12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

Joh. 17:7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
Joh. 17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.

Siis Jeesus on täysi ja Täydellinen Esikuva siitä, kuinka meidän uskovien tulisi toimia, eli kuunnella ja totella, eli olla kuuliaisia !

8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.

1. Sam. 15:22 Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.

Nämä asiat on hyvä käsittää tässä yhteydessä, eli Jeesus ei toiminut oman tahtonsa mukaan, vaan oli vain kuuliainen, kuten meidän ihmistenkin tulee olla suhteessamme Jumalaan.

Jeesus ei saanut toimia Jumalana eli siis Jumalan keinoilla, vaan vain kuten me ihmiset, kuuliaina Herran äänelle !

kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 19. Loka 2017 23:59

Tirlittan kirjoitti:Kävin äsken kaivelemassa netistä juttuja Jeesuksen kiusauksista ja tutkin Raamatusta.
Hieman erikoisia juttuja. Enkä ymmärrä Petrin kirjotuksessa paria kohtaa. Mutta oottelen, kun
se taas tuo kirjotuksensa, että laittaako Raamatun kohtia tueksi. En viitsi kysellä tässä.
Tarpeeksi jo väittelyä.

Hei Tirlittan !

Minulle ainakaan tämä ei ole väittelyä eikä kiistelyä.

Tämä on vain ja ainoastaan asioiden tutkimista ja näkemysten jakamista yhdessä !

Ei sen kummempaa, eli ole ihan Rauhassa. :thumbup:

Ja asioista pitää voida olla eri mieltä, ja sen kautta tutkia puolin ja toisin omia ja toisten näkemyksiä ja siten verrata siintä siihen, mitä Raamattu asioista sanoo ja opettaa oikeasti.

Olen itse vapautunut useista ihmisiltä omaksumistani harhaopeista juuri tälläisten kesksutelujen kautta ja avulla.

Eli näin me rakennumme yhdessä ja rakennamme toinen toistamme, sillä Herra sirottelee ja Pyhä Henki jakaa kullkin Jumalan lapselle tahtonsa mukaan, että me tarvitsisimme toisiamme ja tajuaisimme sen yhteisen rakentumisen tarpeellisuuden ja kaikkien ruumiin jäsenten yhtäläisen arvokkuuden ja tarpeellisuuden.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 20. Loka 2017 00:09

Ymmärrän mistä kirjoitat Tirlittan, Petrillä on outo käsitys asioista.

Meillä uskovina voi olla esim. parantamisen armolahja, ja sen kautta voi Jumala luoda jopa uutta.

Mutta uskova itse ei sitä päätä eikä voi vaikuttaa siihen, kenet Jumala parantaa hänen kauttaan.

Ihmettelen sitä nyt, että kuinka Petri ei tajua edes tätä perus periaatetta.

Jeesus sanoo toimineensa ihan samoin eli ihmisen keinoilla ja tavoin:

Joh. 5:19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.

Joh. 12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

Joh. 17:7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
Joh. 17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.

Tämä on niin selvä asia, että en voi kuin ihmetellä Petrin kirjoitusta hänen sivuillaan !
kurja

ViestiKirjoittaja rpe » 20. Loka 2017 06:56

Minulla ei edelleenkään ole mitään syytä luopua apostolisesta opista, että Neitsyt Maria on jumalansynnyttäjä ja jumalanäiti ja Herran äiti.
rpe

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu