Tapani kirjoitti:
Minä väitän, että ilma on tyyni, koska maapallo ei pyöri.
Tapani kirjoitti:
Minä väitän, että ilma on tyyni, koska maapallo ei pyöri.
Iustus kirjoitti:Tapani kirjoitti:Iustus kirjoitti:Kyllähän sinä saat väittää ja uskoa mitä haluat. Ikävä kyllä faktat eivät tue geosentristä näkemystäsi. Se kertoo jo paljon, jos olemassa olevan käsityksen kumoamiseen tarvitaan salaliittoteoria.
Maakeskeinen näkemys on mahdottomuus, josta esimerkiksi mainitsemani auringolta vaadittava kiertoratanopeus on hyvä osoitus.
Tapani kirjoitti:Mitä perusteluja sinulla on tälle väitteellesi?
Iustus kirjoitti:Tapani kirjoitti:Mitä perusteluja sinulla on tälle väitteellesi?
En ole ihan varma, mihin väitteeseeni viittaat. Mikäli on puhe ehdottamasi geosentrisen mallin auringon kiertonopeudesta, niin ihan fysiikan lait pistävät vastaan. Vertaile vaikkapa muihin planeettoihin tai vastaaviin isoihin taivaankappaleisiin.
Löytyykö sinulta perusteluja väitteellesi, jotka perustuvat puhtaasti faktoihin eivätkä edellytä salaliittoteorioita?
Miten esimerkiksi sinun geosentrisessä mallissa selitetään nk. Chandlerin huojunta, jossa siis tähdet näyttävät hiukan ajan mittaan huojuan taivaalla näkyvillä radoillaan sen sijaan, että kulkisivat aina ratojensa mukaisesti? Heliosentrinen malli pyörivine maapalloineen pystyy selittämään tämän hyvin yksinkertaisesti: Maapallo ei ole täysin pyöreä vaan hieman lititstynyt, ja koska maa on tällä tavalla epätasainen, pyöriessään akselinsa ympäri ja liikkuessaan samaan aurinkoa kiertävällä kiertoradalla, maapallo hieman huojuu, ja siksi kaikki tähdet näyttävät heiluvan samansuuntaisesti ja samanaikaisesti radoillaan. Mutta miten geosentrisessä mallissa, jossa maapallo ei liiku eikä pyöri itsensä ympäri, selitetään kaikissa havainnoitavissa taivaankappaleissa samanaikaisesti tapahtuvat huojumiset?
rpe kirjoitti:Nytkun uskonaskeleen uskonoppineiden kongrekaatio on vapauttanut minut armollisesti pannabullasta, kommentoin seuraavaa:
Miten Tapani antamasi Raamatunkohdat liittyvät aiheeseen? Vaikka Raamatussa on kielikuvia ja tuon ajan kuvauksia tähtitaivaan ilmiöistä, kaikkea ei voi soveltaa kaikkeen. Jos menen ( ja kohta taas kun, jos Luoja suo) tähtitieteen ryhmään opettajaksi, ja pyydän todistamaan heliosentrisen maailmankuvan todeksi, vastaus aika helppo: Iustuksen mainitsema ja kiintotähtien ominaispiirre, radioastronomiset mittaukset, kosmiset tikapuut, spektri-ilmiö, Keplerin lait, johdettuna newtonista...
Ennenkin alat haukkumaan muita ”kristityiksi”, kannattaa huolehtia että on speksejä millä operoida. Älä siis tee puhtaasta astronomista todentamisesta uskonoppeja, jotka pohjautuvat mielivaltaisiin raamatuntulkintoihin.
Tapani kirjoitti:Sinä olet nyt osoittanut nämä Raamatun kohdat valheeksi, Jumalalle ei siis fysiikan lakien mukaan ole mahdollista laittaa aurinkoa kiertämään maata. Hienoa toimintaa "kristityltä". Vai olisiko sittenkin niin, että se tiedemiesten ymmärrys on tässä rajoitteena?
Iustus kirjoitti:Tapani kirjoitti:Sinä olet nyt osoittanut nämä Raamatun kohdat valheeksi, Jumalalle ei siis fysiikan lakien mukaan ole mahdollista laittaa aurinkoa kiertämään maata. Hienoa toimintaa "kristityltä". Vai olisiko sittenkin niin, että se tiedemiesten ymmärrys on tässä rajoitteena?
Muutama havainto tästä keskustelusta:
1. Aloitusviestissäsi vetoat itsekin fysiikan lakeihin väittäen, että heliosentrinen malli ei niiden valossa ole mahdollista, ja vaatien, että minä antaisin sinulle vakuuttavia todisteita heliosentrisen mallin puolesta. Siksi on aika outoa, että aluksi itsekin olet sen kannalla, että fysiikan lait vahvistavat oikean maailmankuvan – joka sinun mielestäsi on siis maakeskeinen kuva – mutta sen jälkeen, kun olen huomauttanut, kuinka fysiikan lakien mukaan geosentrinen malli ei ole varteenotettava vaihtoehto ja kuinka toisaalta fysiikka tukee heliosentrista mallia, yhtäkkiä fysiikan lakien merkitys lentääkin ikkunasta ulos ja alat vihjailemaan, että minä jollain tavalla väitän Raamatun valehtelevan ja että luotan liikaa tiedemiesten ymmärrykseen – tässä yhteydessä siis fysiikan lakeihin. Tämä on aika kaksinaamaista toimintaa kristityltä.
2. Onko Jumalalle mahdollista toimia fysiikan lakien ulkopuolella? Ilman muuta. Mutta et kai sinä sentään usko, että Jumala ei voisi toimia myös fysiikan lakeja noudattaen?
Tapani kirjoitti:Tottakai Jumala toimii pääsääntöisesti fysiikan lakien mukaan. Sinä väitit, että fysiikan lakien mukaan auringon ei ole mahdollista kiertää maapalloa, mutta et perustellut väitettäsi mitenkään. Minä väitän, että fysiikan lakien mukaan auringon on mahdollista kiertää maapalloa. Sitäpaitsi tiede on erehtyväinen.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa