Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 03. Loka 2017 14:43

Ok, ymmärrän, että jotkut haluavat ajatella ekologisia ja luontoystävällisiä arvoja mukaillen... niitä arvoja vaan riistetään niin kovin kaikessa, missä on markkinarako.. ja jos alkaa ajattelemaan muita ekologisia valintoja niin... toki jos koko elämä, itse ompelee vaatteensakin niinkuin vaisuliini (tietää kankaat mistä tehty ja se työvoima tulee omasta takaa) ja silleen... niin, varmaan silloin siinä voisi olla jotain järkeä, että jos se on elämäntapa kaikessa elää luonnonmukaisesti... mutta sitten taas, se "eläinsuojeluteema"... että jos ostaisi kaupasta pitkälle tuotettua lihaa ja muita elintarvikkeita, joiden tuotantoketjusta ei loppuviimein paljoa tiedä muutakuin ehkä että haluaa valita suomalaista, valitsee vaan kaupasta mitä kokee tarvitsevansa... ja sitten kosmetiikassa ja sen sellaisessa, valitsisi tarkkaan... niin silloin ei ehkä nähtäisi koko jutussa "metsää puilta"... toki ajattelen, että vaikka kuinka ekologisesti eläisimme tai toimisimme, länsimainen ihminen ei taida ekologisuutensa kanssa, olla plussan puolella, vaikka kuinka arvoja vaalisi... että mitenhän sen sitten ottaapi... mutta enpä mie ole ekologisia arvoja vastaan, koen kait olevani vaan aikaslailla realisti siinä, mitä täällä voidaan tehdä ja saavuttaa sitten niinkuin kaikenkaikkiaan, että jos käytän esimerkiksi autoa menoihin ja hirveästi ekologisia arvoja toisin julki, kun se autoilujen päästötkin tuhoaa otsonikerrosta ja meidän elinympäristöämme ja ne elukat kuolevat niiden saasteiden vuoksi... niin, se on kyllä vähän niin ja näin mielestäni... ja jossain tehtaissa jotka saastuttavat, ne ekologiset eläinystävällisetkin tuotteet yleensä tehdään... ja kalat kuolee vesiin niidenkin saasteiden vuoksi... jos ei sitten kaupattaisi ihan käsityönä tehtyä kasvovoidetta...jonka raaka-aineetkin on saatu jostain itse jauhamalla ja jotain keittämällä ja liottamalla...mutta jokainen "uskonsa" mukaan näissäkin :)

Sinänsä ymmärrän, että jos haluaa välttää voimakkaita tuoksuja tai muuten voimakkaita kemikaaleja, jotka voivat allergisoida ja voisi vaikuttaa esim. astmaan ja ihonkuntoon... eläinsuojelu tai ekologisuusteemasta en ole sinänsä ihan varma, koska mielestäni länsimaisen ihmisen olisi todella vaikea "pitää omatuntonsa puhtaana", siinä... ettei saastuttaisi tai tuhoaisi eläinkuntaa ja luontoa, jonkin muun toimintonsa kautta... toki, ei pidä suosiakaan sellaista vastuutonta tuottamista ja toisaalta itsekin mieluummin satsaisin sellaiseen, jossa oikeasti olisi palaset kohdillaan, jos vaan mahdollista, en toisaalta ajattele sitä niin, että siinä olisin itse saavuttanut mitään, mutta tietenkin jonkin asian tukemismielessä voi ostaa ekologisempaa, esim. suosien käsityötä tai arvostaen kotimaisuutta niin ruan kuin muun kulutustavaran osalta, toki ekologisuuskin on asia, jota voi suosia... mutta en ehkä kuvittele ainakaan itse saavuttavani sillä mitään, enkä tarkoita, ettäkö tässä muutkaan keskustelijat ajattelisi niin... lähinnä vain kannanottona... tämäkin on mielenkiintoinen teema sinänsä... kun sanotaan, että Jumala antoi ihmisille luomakunnan hallittavaksi... niin kuinkahan moni ihminen, on elänyt elämänsä tai tulee elämään elämänsä täysin kaikessa niin, ettei olisi tullut saastutettua jollain kemikaalin käytöllä tai autolla ajamisella tms. tätä luomakuntaa... ei varmaan kovin moni... eikä se ole pelkästään elintasosta kiinni, että kun on länsimaa, taitaa olla intiat sun muut olla vielä pahempia saastuttajia teollisuudessa... lähinnä kait en koe sitä asiaa sellaisena, että ottaisin siitä sellaisen aiheen itselleni, johon käyttäisin liikaa "aikaani", kun se ei sillä tavoin hyödytä kuitenkaan, tiedän että ihmisen ekologinen jalanjälki on aina enemmän tai vähemmän huonoksi ympäristölleen kaikessa... että jos ostan jonkin suuren jätskifirman jätskin kaupasta ja hirveesti paasaan ekologisuudesta... niin... hmm.. että mihin sen aikansa kannattaa "uhrata", tekee jäätelönsä, leipänsä ja kasvattaa karjaakin itse ja kulkee kävellen työmatkansa sun muut kulkemisensa... bussiakaan ei voi suositella, ei sekään ole ekologista loppuviimein, ei siis nollatulokseen päästä saatuttamattomuudessa... ja siihen ei tämä ihmiskunta taida päästäkään, omaksi tuhokseenhan se toimii, jälkipolville jättäen saastuneen maailman... ei kiva juttu lainkaan, jonka jokainen myöntää... mutta eristyksellisen kolhoosin järjestäminenkään jollekin ryhmittymälle, joka haluaisi toimia toisin, ei taitaisi "pelastaa maailmaa" sen tuholta.
lonelyrider

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Loka 2017 20:28

Minusta on hyvä kantaa kortensa kekoon ympäristön, luonnon, eläinten ja ihmisten puolesta edes jossain asiassa. Pienistä teoista lopulta kuitenkin kaikki suuret kokonaisuudet koostuvat. Jos jokainen autoileva ihminen maailmassa menisi vaikka kerran viikossa bussilla tai pyörällä töihin, niin siitä tulisi iso juttu ympäristösaasteiden vähentämiseksi. Minä teen omalta osaltani mitä pystyn kovinkaan paljon mukavuudesta kuitenkaan tinkimättä.

Käytän kuitenkin kosmetiikkaa. Meikkaan hiukan ja laitan dödöä kainaloon aina alumiinipitoisuuksista välittämättä. Minulle on tärkeää olla puhtaan ja huolitellun näköinen, mutta kuitenkin sillä tavalla luonnollinen, että ei liian voimakkaita tuoksuja eikä voimakkaita meikkejä. Mieluiten käytän kosmetiikkaa, jota ei ole testattu eläimillä. Avonin tuotteet ovat myös eläimillä testaamattomia.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 03. Loka 2017 20:53

Tarkoitus ei ollut syyllistää niitä, jotka haluavat kantaa "kortensa kekoon" ympäristöasioissa.. hieno homma :) ken löytää sopivat bussivuorot, tehköön niin... ja niinpoispäin... mutta tuskin kannattaa tehdä mitään yleistä sääntöä tästäkään... kaikkien elämäntilanteeseen ja elämänrytmiin... ehkä ne bussit eivät sovi tai kulje sopivasti... arvostan todella sillä tavoin kaikessa jaksavia ihmisiä, jolla on kaikkeen voimia ja aikaa, jopa ajatella näitä ympäristön suojelujuttuja ihan työmatkakulkemisten merkeissä tai muutenkin arjessa... :) tokihan sitä nyt teen itsekin kirjoittamalla, ihan hyvä aihe tämäkin on toisaalta... ja tästäkin saisi juttua vaikka kuinka paljon pohtia... mutta ehkä tähän on hyvä lopettaa itseni osalta aihe. ;)
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Loka 2017 04:17

Aamu-Usva kirjoitti:Minusta on hyvä kantaa kortensa kekoon ympäristön, luonnon, eläinten ja ihmisten puolesta edes jossain asiassa. Pienistä teoista lopulta kuitenkin kaikki suuret kokonaisuudet koostuvat. Jos jokainen autoileva ihminen maailmassa menisi vaikka kerran viikossa bussilla tai pyörällä töihin, niin siitä tulisi iso juttu ympäristösaasteiden vähentämiseksi. Minä teen omalta osaltani mitä pystyn kovinkaan paljon mukavuudesta kuitenkaan tinkimättä.

Käytän kuitenkin kosmetiikkaa. Meikkaan hiukan ja laitan dödöä kainaloon aina alumiinipitoisuuksista välittämättä. Minulle on tärkeää olla puhtaan ja huolitellun näköinen, mutta kuitenkin sillä tavalla luonnollinen, että ei liian voimakkaita tuoksuja eikä voimakkaita meikkejä. Mieluiten käytän kosmetiikkaa, jota ei ole testattu eläimillä. Avonin tuotteet ovat myös eläimillä testaamattomia.

Avon ei tee eläinkokeita Euroopassa. Sen tuotteita kuitenkin testataan eläimiin eräissä Euroopan ulkopuolisissa maissa. Tästä syystä Avonille ei ole voitu myöntää "Ei eläinkokeita-mainintaa". Mutta onhan punaiset huulet, tummat silmäripset, vihreiksi värjätyt hiukset ja hehkeät persikkaposket niin tärkeä asia, että eläimiä saa tietenkin käyttää, jotta ihmisen turhamaisuus jatkuisi maailman tappiin saakka... ja se jatkuukin. Eihän ihminen pääse luonnostansa eikä pantteri pilkuistansa...

Kunhan nyt marmatin. Voi olla, että käytän itsekin tuotteita (ainakin lääkkeitä), joita on testattu eläimillä.
Jukka

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 04. Loka 2017 04:47

Aiheesta toiseen, olen pannut merkille miten paljon oma mieliala saattaa vaikuttaa siihen miten toisia kohtelee. Itsestäänselvä asia tavallaan, mutta pitäisi varmaan enemmän yrittää ettei se vaikuttaisi negatiivisesti, ts. ettei purkaisi pahaa oloaan muihin. Sitä ei aina tee nyrkit ojossa ovia paukutellen, vaan sitä voi tehdä myös passiivisagressiivisesti. Olisikohan se meille yleistäen pidättyväisille Suomalaisille jopa ominaisempaa. Kunpa Luoja auttaisi niin, että pahat olot voisi aina purkautua muihin kuin toisiin ihmisiin!
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Loka 2017 08:53

Minä olen ainakin huomannut, että olen kovassa paineessa paljon negatiivisempi kuin hyvin palautuneena.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Loka 2017 11:44

*
Apuvah! En löytänyt mistään sen mikä on jäänyt kesken. Juttu oli Harry Potterista ja haluaisin vielä kommentoida... :crazy:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 04. Loka 2017 12:12

Vaisuliini, Juha siirti niitä tekstejä tolkienin ja narnian okkultismi ketjuun.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Loka 2017 17:16

Yksi veli laittoi fb:iin seuraavan ajatuksen: "Älä yritä selvittää Raamattua järjelläsi, vaan anna Raamatun selvittää järkesi." :thumb:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Loka 2017 11:28

*
Ok kiitos, Tirlittan! Minulla oli laatunaikaa josta en halunnut luopua niin en tullut tänne sättäilemään. Tarkoitan laatunajalla että minä planneroin. Katsotaan jos viikonlopulla on aikaa sättäillä täällä.

Muistetaan vielä Irkaa rukouksissa. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu