pekka kirjoitti:En minä ihan noin sanonut, koitapa lukea uudestaan se viestini.
Luulin että sanoit, että kanan tai kukan kuvakin on kielletty jos joku on yrittänyt kuvata sillä Jumalaa.
pekka kirjoitti:Mutta teet nyt niin teoreettisia kysymyksiä, en nimittäin oikein jaksa uskoa, että joku ihminen pitäisi esim. kanaa tai kukkasta jumalankuvanaan ja vielä olisin saamassa lahjaksi joltain henkilöltä tuommoisen jumalankuvataulun, mutta eiköhän ne yleisimmät jumalankuvat kristittyjen keskuudessa ole krusifiksit ja kaikenlaiset maalaukset joissa on mukamas Herramme Jeesus Kristus kuvattuna...
Tai sitten vanha mies on piirrettynä pilvenreunalle ja tuo vanha mies mukamas on kuva Isästä Jumalasta...
Sinä miellät nämä yleisimmiksi, koska ne sattuvat olemaan sinun kulttuurisassi tunnettuja. Mutta jossain päin maailmaa saattaa olla kristittyjä jotka eivät ole koskaan kuullutkaan siitä taulusta jossa vanha mies istuu pilven päällä. Siinä kulttuurissa on ehkä saattanut olla yleisempää kuvata jumaluutta jollain toisella tavalla, esimerkiksi kanalla tai kukalla.
Minä en kehittele tässä jotain outoja teorioita, vaan koettelen lukemaani opetusta. Minusta se ei ihan kestä koetusta, eikä sitä näköjään edes saisi koetella. Minä koettelen asiaa niin, että mietin mitä käytännössä tarkoittaisi jos uskoisin tuohon opetukseen. Se tarkoittaisi sitä, että en voisi varmuudella koskaan tietää onko jokin kuva jumalankuva vai ei. Jos kuvassa on ristillä riippuva juutalainen mies, se saattaa kuvata Jeesusta, mutta yhtä hyvin se saattaa kuvata Jeesuksen vierellä ristiinnaulittua miestä. Tai pilven päällä istuva vanha mies, sillä on saatettu yrittää kuvata Jumalaa, mutta yhtä hyvin taiteilijalla on saattanut vaan olla vilkas mielikuvitus ja hän on maalannut itsensä vanhana ukkona halkomaan taivaita pilven päällä ratsastaen. Ja kuten edellä kirjoitin, kukka tai kana tai lehmä tai kolmio tai mikä tahansa saattaa olla alunperin tehty jumalankuvaksi. Eli en voisi olla melkein mistään kuvasta varma, onko se vai eikö se ole jumalankuva. Silloin pitäisi joko varmuuden vuoksi olla omistamatta mitään kuvia (edes kirjoissa) koska niillä on saatettu yrittää kuvata Jumalaa, tai sitten hyväksyä kaikki kuvat koska on mahdollista että niillä ei olekaan yritetty kuvata Jumalaa. Mutkikkaaksi menee, kun opetusta koettelee.