Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Citymission ja Jeesuskuvien käyttö

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 29. Syys 2017 11:04

Jäin miettimään tätä asiaa ja luin Petrin opetusta asiasta. Petrihän opettaa, ettei Jeesuksesta saa tehdä kuvia ja
ymmärsin ettei Petrin mielestä enkeleistäkään saa tehdä kuvia. Laitan linkin Petrin kirjoitukseen.
https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... ielto.html

Kyllä minäkin ymmärrän siitä Mooseksen kirjan kuvan teko kielto kohdasta, että siinä puhutaan palvottavista kuvista.
Sitten vaan olen ymmärtänyt, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, koska Jumalan kuva on automaattisesti Juamalan kuva.
En kuitenkaan miettinyt Jeesuksen ihmisyyttä ja sen kuvaamista. En tiedä, olenko minäkin ollut liian tiukka ja kirjaimellinen tässä
asiassa. Pitänee hiukan miettiä ja kysellä Jumalalta uudelleen.

Enkeleiden kuvaamista en ole osannut pitää hirmu vaarallisena tai kiellettynä.

Petri kirjoittaa tuosta samaisesta liiton arkin enkeleistä näin:

Jotkut sanovat, että koska Jumala käski tehdä kaksi kerubia armoistuimen molempiin päihin, niin se on sen merkki, että Jumalasta ja enkeleistä voi tehdä kuvia. Kerubit olivat piilossa kaikkien pyhimmässä, jonne vain ylimmäinen pappi sai kerran vuodessa mennä sovittamaan kansan synnit. Ylimmäinen pappi oli esikuvaa Herra Jeesus Messiaasta, joka kykenee näkemään taivaan enkelit, jotka ovat ihmissilmiltä piilossa. Israelin kansa ei nähnyt ilmestysmajan ja temppelin kaikkein pyhimmässä olevaa liitonarkkia kerubeineen, sillä vain ylimmäinen pappi sai mennä kerran vuodessa kaikkein pyhimpään.

Kaksi kerubia eivät siis olleet kaiken kansan nähtävillä, vaan ne olivat kaikkein pyhimmässä, jossa Jumala ilmestyi ja puhui kahden kerubin välistä armoistuimen päältä, joka oli liitonarkin kantena. Liitonarkin pohjalla oli lain taulut (Kymmenen Käskyä), Aaronin viheriöivä sauva sekä kultainen manna-astia.

Kaksi kerubia eivät ole kuva Jumalasta, vaan kahdesta kerubista. Kaksi kerubia on polvistuneena Herran edessä armoistuimen päällä kuten myös ihmisten osa on polvistua Kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Kahden kerubin tekemisen salliminen ei kumonnut Toista Käskyä, sillä Herra Jeesus ei kumonnut lakia, joka on Kymmenen Käskyä, joista Toinen Käsky kieltää Jumalan kuvan tekemisen. Raamattu ei missään kohtaa kerro, että Toisen Käskyn kuvan tekemisen kielto olisi kumottu, siksi se on yhä vielä voimassa.

Tässä nyt on yksi outo kohta. Petrin mielestä liiton arkin enkeleillä ei voi perustella, että enkeleistä saisi tehdä kuvia tai patsaita, koska sitä arkkia ja kerubeja ei nähnyt muut kuin ylimmäinen pappi, kansa ei niitä nähnyt. Liiton arkki ei kuitenkaan ollut ainoa paikka, jossa kerubeita oli kuvattu.
kerubi patsaita oli Salomon temppelissä yltympäriinsä, myös ovissa ja kerubien kuvia oli kudottu myös sinne esirippuun.

1, Kun. 6:29 Ja kaikkiin temppelin seiniin yltympäri hän leikkautti veistoksia, kerubeja, palmuja ja kukkakiehkuroita sekä perä-että etuosaan.
32 Ja molempiin öljypuusta tehtyihin oviin hän leikkautti kerubeja, palmuja ja kukkakiehkuroita, ja päällysti ne kullalla; hän levitti kultaa kerubien ja palmujen päälle.
33 Niin hän teki myös temppelisalin oviaukkoon öljypuusta pielet, nelikulmion muotoiset,
34 ja kypressipuusta kaksi ovea; toisen oven molemmat laudat olivat kääntyviä, ja toisen oven molemmat laudat olivat kääntyviä.
35 Ja hän leikkautti niihin kerubeja, palmuja ja kukkakiehkuroita ja päällysti ne kullalla, joka levitettiin veistosten päälle.

2. Aik. 3:14 Ja hän teki esiripun punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja valkoisista pellavalangoista ja laittoi siihen kerubeja.

Tekikö Salomo väärin, kun niitä enkeli patsaita oli pitkin temppeliä ja esiripussakin oli kuvia ja eikö muut kuin ylipappi nähnyt niitäkään?

Minusta Petrin selitys vähän ontuu.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Syys 2017 11:13

Niin, ei ollut kameraa vielä keksitty silloin kun Jeesus Nasaretilainen vaelsi maan päällä...

Eli kaikki kuvat (piirrokset, maalaukset, veistokset ja patsaat) jotka ovat tehdyt Jeesuksesta ovat automaattisesti valheellisia kuvia Jeesuksesta ja mitä Raamattu sanoo valehtelusta ?

Niinpä, Jumalan tahto on että me uskovat emme valehtelisi missään tilanteessa, ei edes niitä "valkoisia hätävalheita" vaikeissa tilanteissa.

Valheista ja valehtelusta on paljon Raamatun kohtia, tässä kaksi Raamatun kohtaa:

1. Joh. 2:21

En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.

Ilm. 22:15

Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

Jumalan siunausta kaikkien päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Syys 2017 12:22

*
No tuossa lukee ettei enkeleistä saa tehdä kuvia. Niin siinä liitonarkin yhteydessä kerubien kasvojen peittäminen viestittää ettei Jumalaa tule kuvailla.

Minä haluaisin kertoa että sain nähdä enkelin kasvojaan. Enkelin kasvojaan muistuttaa lapsen kasvoja kun enkeli näyttäytyi minulle sinä iltana.

Jukka kirjoitti Elämän Sanasta ja siitä Raamatun kohdasta 'Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta' [1Joh. 1:1]. Niin, täällä kaikki varmaan tietävät jo että sinä päivänä entisessä navetassa sain itse kokea miten Elämän Sanat tulivat eri tahoilta minua kohtaan ja avasivat minulle luettavakseni ja tekstit tulivat ilmaan minua kohtaan seitsemän kertaa ja sain kokea miten ne olivat käsin kosketeltavia eli Elämän Sanoja oli seitsemän eri tahoilta minua kohtaan.

Ne kaikki tekstit olivat suoraan Raamatusta. Sana on tyypiltään itse ilmielävä Jumala. Navetassa sain kohdata Jumalaa omin käsin. Johannes eli Jeesuksen lempiopetuslapsi kirjoitti Elämän Sanasta omin käsin kun hän vietti aikaa Jeesuksen kanssa maanpäällisessä vaelluksessa ja Johannes kirjoitti että Jeesus on itse Elämän Sana omin käsin. Se on aika ihmeellisintä että Johannes tunnusti Jeesusta Elämän Sanaksi omin käsin. :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 29. Syys 2017 12:43

Löysin artikkelin, miten taiteen ja tutkijoiden käsitykset Jeesuksen ulkomuodosta eroavat.

https://yle.fi/uutiset/3-8529376

Image

Pahoittelut, en osannut pienentää kuvaa.

Tutkijat eivät yrittäneet kuvata tarkasti Jeesusta, vaan Jeesuksen aikana eläneitä juutalaisia tai seemiläisiä miehiä.
Tutkijat olivat ilmeisesti kaivelleet tietoja argeologisista tutkimuksista yms. Seemiläisten pituus on ollut noin 155 cm ja paino n. 50 kg.
Ihonväri on ollut huomattavasti tummempi, kuin länsimaalaisten piirustelemien Jeesuksen kuvien ihonväri.

Yllä oleva kuva voisi kuvata jotain opetuslasta tai Jeesuksen aikaan elänyttä ihmistä ja voisi päätellä, että Jeesus ihmisenä eläessään on
näyttänyt tuon ajan ihmiseltä.
Varsin eri näköisiä ihmisiä, kuin länsimaisessa taiteessa.

Huom! Pienensin laittamaasi kuvaa. Terv. pekka
Tirlittan

Re: Citymissionin luopumus

ViestiKirjoittaja Iustus » 29. Syys 2017 13:28

tanu kirjoitti:Jos sanotaan ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa, koska "Jumala on Henki, Hänen olemuksensa on ihmiselle käsittämätön ja Hän täyttää taivasten taivaat eikä niihin mahdu". Niin aivan samalla tavalla tämä kuvaus koskee Jeesusta. Sitä ei muuta se, että Jeesus oli kolmisenkymmentä vuotta ihmisen muodossa maan päällä. Jeesus on henki ja samalla tavalla käsittämätön Jumala. Jeesus on aina ollut olemassa ja tuntuu kummaliselta, että häntä voisi kuvata sen ihmisenä ollun lyhyen ajan mukaisesti. Kukaan ei edes voi kuvata oikein sitä miltä Jeesus maan päällä ollessaan näytti. Jeesus tuskin näytti siltä pitkätukkaiselta hipiltä, joksi hänet yleisesti kuvataan.

Jeesus on on lihaksi tullut Jumala, ei ainoastaan henki. Hänellä on ruumis ja sielu, eikä hän ollut vain lyhyen aikaa ihminen, vaan hän on edelleen ihminen. Henkeä on mahdotonta kuvata, mutta ihmistä voi. Minä tiedän, että Jeesuksella on kaksi jalkaa, kaksi kättä, kaksi silmää, kaksi korvaa, nenä, parta, suu, naulanjäljet käsissään ja jaloissaan jne.

tanu kirjoitti:Mitä hyödyttää Jeesuksen kuvien tekeminen ja levittäminen? Tuleeko usko Jumalan sanasta vai kuvien katselusta?

Seinälläni on tälläkin hetkellä krusifiksi, joka muistuttaa minua päivittäin, kuinka minun Herran ja Vapahtajani on pyhällä, kalliilla verellään lunastanut minut, ostanut omakseen ja vapauttanut minut synnin, kuoleman ja paholaisen vallasta. Uskoon en ole tullut tuota krusifiksia katsomalla, mutta kun sen näkemällä muistan, mitä Jeesus on puolestani tehnyt, uskoni kyllä vahvistuu.
tanu kirjoitti:Jumala käski tekemään liitonarkin päälle kaksi kerubia=enkeliä, jotka siivillään suojasivat liitonarkkia. Tämä liittyy liitonarkin valmistamiseen (yhden ja ainoan kerran) Jumalan ohjeiden mukaan, eikä sitä voi mielestäni verrata toisen käskyn kieltoon tehdä jumalan kuvaa.

Samassa käskyssä, jossa Jumala kielsi epäjumalankuvien tekemisen, hän kielsi myös kaikenlaisten muiden kuvien tekemisen. Vaikka kerubipatsas ei ole jumalankuva, se on silti kuva, ja siten myös käskyssä kielletty, jos kuvantekokielto ymmärretään niin, että se kieltää kaikkien kuvien käytön eikä vain kuvien palvomisen.
Iustus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 29. Syys 2017 13:40

Onkohan tämä nyt varmasti asia, johon Jumala tahtoo omiensa käyttävän näin paljon aikaa ja voimia? Siitä saako vai eikö saa tehdä jotain turhanpäiväisiä kuvia, on tämän palstan etusivulla kaksi ketjua joista toinen on yli 50 sivua pitkä (!) ja toinen (eli tämä) palstan viime aikojen suosituin ketju. Sen lisäksi aihe rönsyili välillä muihinkin ketjuihin ja ylläpito taisi poistaa tai yhdistää tähän jokusen aihetta käsittelevän uuden keskustelun.

En usko, että Jumala seuraa tätä keskustelua kovin suurella mielenkiinnolla.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Syys 2017 13:48

*
Iustus, Jumalan rinnallaan ei saa pitää muita jumalia eli sinulla on kotosalla se krusifi Jumalan rinnallaan. Tuli mieleen sanat joiden mukaan ihmisviisauden varassa tekee itse tiensä mutkaiseksi nojautuen omaan ymmärrykseen mutta Jumala tekee tiensä suoraksi ja tasaiseksi niin yksinkertaiset sen tajuavat. No koen että tästä keskustelusta ei tule hedelmälliseksi joten vetäydyn tästä keskustelusta ajatellen keskinäistä rauhaa.

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Iustus » 29. Syys 2017 15:30

Tuo puukappale seinällä ei ole minun jumalani, joten en ymmärrä, miten sen pitäminen seinällä voisi olla muiden jumalien pitämistä Jumalan rinnalla. Sen sijaan tuo puukappale seinällä muistuttaa minua siitä, mitä minun Jumalani on tehnyt puolestani.
Iustus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Syys 2017 16:07

*
Ok Iustus. Toivottavasti muut eivät tulkkaa sinun kirjoitustasi riidaksi. Minä tiedän ettet riitele ja minä voin kommentoida riitelemättä. Mitä puukappaleeseen tulee; Raamattu sanoo että puu ei näe eikä kuule eikä kävele. Iustus mitä se puukappale tekee sinun kotosalla? Minä näen että sinä pidät sen Jumalan rinnallaan sillä Jumala asuu sinussa. :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Syys 2017 16:11

*
Iustus, haluaisin sanoa vielä...

Se on aika vaikea sulattavaa ja vaikea niellä ja hyväksyä tosiasiaa että se on epäjumala. Minä haluaisin kertoa että ostin 1 tai 2 eurolla hengellisen CD-levyn ja täällä foorumissa kerroin siitä ja sanoin että aion katsoa siitä. Mutta täältä foorumista yksi uskonveli kommentoi ja sanoi että se on harhaoppista.

Minun oli vaikea sulattaa ja nielin sen ja minusta tuntui melkein että se olisi liian iso pala nieltäväksi ja siten lopultakin heitin sen pois katsomatta ollenkaan.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu