Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Citymissionin luopumus

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Syys 2017 11:03

jukka1954 kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti: Olisi parasta jos Herra Jeesuksen kuvia ei käytettäisi, sillä ne ovat valhetta eikä kukaan oikeasti tiedä miltä Herra Jeeus näytti ollessaan liharuumiissa. Eikä Jeesuksen käyttämä liharuumis muutoinkaan ole palvomisen arvoinen sillä Herra Jeesus on Henki ja myös Isä Jumala on henki. Kuvan teko kielto koskee myäs Raamatun Jumalaa ,koska kukaan ei tiedä myöskään miltä Isä Jumala näyttää. Miten voisimmekaan tehdä Jumalalle kunniaa veistoksillamme ja kuvillamme jos ne perustuvat valheisiin.

Mikon ilmaisu Jeesuksen kuvien käyttämisestä on varsin voimakas, kun hän kirjoitti, että "ne ovat valhetta eikä kukaan oikeasti tiedä miltä Herra Jeeus näytti ollessaan liharuumiissa". Noin se pääosin on, mutta toisaalta VT:n pyhät Kirjoitukset piirtävät eteemme jotakin hänen muodostaan ja luonteestaan - ilmeisesti enemmänkin kuin UT:n tekstit. Jos joku Jeesuksen aikalainen tai myöhemmin hänet näyssä nähnyt on yrittänyt kuvata Herraa inhimillisin keinoin, niin en kutsuisi sitä valheelliseksi teoksi. Itse en ole Herraa nähnyt. Onkohan joku palstalle kirjoittava nähnyt Hänet?

Jumala on Henki, jota emme voi kuvata luodun ihmisen käytössä olevin keinoin. Jumala on kieltänyt sen (esim. 2.Moos. 20:4, Ap.t 19:29). Voidaanko tuota kieltoa sitten sovittaa Jeesukseen, joka tuli yhdeksi meistä ja hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin mitä mekin olemme ts. tosi ihmiseksi (1.Joh. 1:1). Hän on sitä myös ylösnousemuksensa jälkeen (Luukas 24:39). Nyt me odotamme Hänen palaavan takaisin ja Hän "on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi" (Fil. 3:21). Jotkut uskovat näkevät Jumalan kuvantekokiellon koskevan myös Jeesusta, koska sekä VT että UT kuvaavat Jeesuksen Israelin Messiaana ja Jumalana - jota Hän myös on.

Tällaisia lyhykäisesti päätin tähän kirjoittaa... on lienee aika mennä levolle.

Otan moitteesi vastaan ja myönnän että niillä on sijaa, ja teen asiassa parannuksen. Raamatussa on ihmisiä jotka ovat nähneet Herra Jeesuksen ja täten kun sanoin "ei kukaan oikeasti tiedä miltä Herra Jeesus näyttää" -on ainakin siltä osin valhetta että Hänet nähneet ihmiset tietävät.

Toisaalta "kiiltokuva Jeesuksen" kuvan aitoudesta Raamattu ei mitenkään todista, eikä minulla ole tietoa tuon tyypillisen kauniin ja puhtoisen Jeesuskuvan taustasta, mutta Raamatun sivuilta se ei mielestäni ole.

Tässä Raamatun kuvaus Herra Jeesuksesta:

Jesaja 53.

1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. [b]Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.[/b]

Raamattu kuvaa Jeesuksen lyhyeksi, tautien runtelemaksi mieheksi, joka oli niin rujon näköinen, että ihmiset peittivät kasvonsa nähdäkseen häntä...eli totuus on hyvin hyvin kaukana pitkästä komeasta melkein mallinkasvoisesta sekä täydellisin liehuvin hiuksin varustellusta komeasta miehestä jona Herra Jeesus valheellisesti esitetään. Myös pitkät hiukset miehellä on hänelle häpeäksi opettaa Raamattu, joten tämäkin yksityiskohta vie "kiiltokuva Jeesus" kuvalta arvokkuutta sillä hänelle annetaan tämmöinen naisellinen piirre jota Raamattu kuvaa häpeäksi.

Täten se kuva on valhetta mielestäni edelleen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2017 11:11

*
Kun koin lukemiseni työlääksi lukemisvaikeuksien takia. Sain kuitenkin luettua vähän ja vaivalloisesti. Siten Jeesus ilmestyi minulle. Sain hengen silmin nähdä Hänet. Olin kovasti ihmeissäni että Jeesus oli juuri täsmällinen ja sellainen mitä Raamattu ilmoittaa. Sana on itse Jeesus.
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 26. Syys 2017 12:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: siirretty toisesta ketjusta
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Syys 2017 11:14

vaisuliini kirjoitti:*
Kun koin lukemiseni työlääksi lukemisvaikeuksien takia. Sain kuitenkin luettua vähän ja vaivalloisesti. Siten Jeesus ilmestyi minulle. Sain hengen silmin nähdä Hänet. Olin kovasti ihmeissäni että Jeesus oli juuri täsmällinen ja sellainen mitä Raamattu ilmoittaa. Sana on itse Jeesus.

Kuvailetko Häntä tähän niin saamme varmuuden oliko Hän juuri täsmälleen sellainen miten Raamattu ilmoittaa?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2017 11:24

*
Kun sinä päivänä tunsin miten Hän laskeutui alas ja siten Hän kääntyi ja katsoi minua ja tervehti. Näin Hänet hengen silmin, - ei fyysisin silmin. Alussa lukeminen tuntui tökkivän ja se tökkiminen poisti vasta kun Hän näyttäytyi minulle juuri täsmälleen sellaiseksi mitä Raamattu ilmoittaa. Ja Hän on Sana mitä Raamattu ilmoittaa. En osaa pukeutua sanoiksi kertoakseni...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Syys 2017 11:29

Kun sinä päivänä tunsin miten Hän laskeutui alas ja siten Hän kääntyi ja katsoi minua ja tervehti. Näin Hänet hengen silmin, - ei fyysisin silmin. Alussa lukeminen tuntui tökkivän ja se tökkiminen poisti vasta kun Hän näyttäytyi minulle juuri täsmälleen sellaiseksi mitä Raamattu ilmoittaa. Ja Hän on Sana mitä Raamattu ilmoittaa. En osaa pukeutua sanoiksi kertoakseni...

Raamattu ilmoittaa Jeesuksen lyhyeksi, tautienruntelemaksi , rumaksi mieheksi joka oli niin ruma että ihmiset peittivät kasvonsa ettei tarvitsisi nähdä häntä.

Pitikö tämä paikkansa vai oliko Jeesus saman näköinen kuin uskovien julisteissa yleensä?
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2017 11:39

*
Hän on suunnilleen tällainen, - ei lyhyt. Vaikea näyttää läppärillä ja kertoa että Hän on suunnilleen tällainen...
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Syys 2017 11:43

Hän on suunnilleen tällainen, - ei lyhyt. Vaikea näyttää läppärillä ja kertoa että Hän on suunnilleen tällainen...

ei sinun tarvitse osata kuvailla, sanot vaan onko hän sen näköinen kuin kirkkojen tauluissa ja maalauksissa ja Jeesuskuvissa yleensäkkin vai erinäköinen. Samannäköinen tai erinäköinen valitse jompikumpi niin homma on sillä selvä eikä tarvitse kuvailla ;)
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2017 11:47

*
Murpatti ok. Häntä ei voi kuvailla koska näin Hänet hengen silmin. Mutta sain selvän muodon ja pituuden Hänestä. Tarkoitan että näin Hänen kasvojaan mutta Hänen kasvoja ei voi kuvailla koska näin hengen silmin.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Syys 2017 12:06

Murpatti ok. Häntä ei voi kuvailla koska näin Hänet hengen silmin. Mutta sain selvän muodon ja pituuden Hänestä. Tarkoitan että näin Hänen kasvojaan mutta Hänen kasvoja ei voi kuvailla koska näin hengen silmin.

En pysty uskomaan kertomustasi, pyydän anteeksi. :(

En kysele enään sinulta tästä.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2017 12:10

*
Murpatti, ei se mitään.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu