Tolkienin ja Lewisin okkultismi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tolkienin ja Lewisin okkultismi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Syys 2017 20:38

*
En jaksa lukea mistä keskustelunaiheesta täällä keskusteltiin mutta pikaisesti vilkaisin ja ymmärsin näin saako uskova lukea satukirjoja vai ei. Ymmärränkö oikein että täällä keskustellaan saako uskova lukea satukirjoja vai ei? :shock: :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Syys 2017 20:55

Minulla on pojan kanssa Uppo-Nalle -kirja meneillään :shock: Kamala sentään, kun kaikkialla pitää olla puhuvia koiria ja käveleviä nalleja yms. Ei ihme jos pienokaisten pää menee sekaisin ;)

Viihdekirjallisuuden kanssa on varmaan samoin kuin elokuvien ja tv:n kanssa eli joillain uskovilla ei todella ole mitään kiinnostusta niihin, koska Herra on saanut koko elämän ja ihan oikeasti viettää vilpittömästi mieluiten vapaa-aikansa lukien Raamattua ja rukoillen. Kyllä minä ajattelen, että tällainen olisi tietenkin ihanne, vaikka itse olenkin kaiken kirjallisuuden supersuurkuluttaja. Nyt alan olla hieman huolissani, kun lukemattomien kirjojen pinossani on enää 11 kirjaa :think:

En kuitenkaan ajattele, että uskovan tulee noudattaa ulkoapäin tulevaa sääntöä, joka käskee jättää jonkun maallisen harrastuksen kuten lukemisen. Henki kirjoittaa elämän asiat suoraan sydämeen, jolloin voi psalmin sanoin sanoa: "Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni (Ps.40:9)."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 22. Syys 2017 21:01

vaisuliini kirjoitti:*
En jaksa lukea mistä keskustelunaiheesta täällä keskusteltiin mutta pikaisesti vilkaisin ja ymmärsin näin saako uskova lukea satukirjoja vai ei. Ymmärränkö oikein että täällä keskustellaan saako uskova lukea satukirjoja vai ei? :shock: :?

Joo, ihan oikein ymmärsit.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 22. Syys 2017 21:07

Mulla on sormusten herra ruokalukemisena, kun olen lukenu niin monta kertaa kaikki aku ankkani, niin muistan ne ulkoo. En viitsi ottaa Raamattua ruokapöytään, sotkisin
sen kuitenkin. Sormusten herra ei haittaa, vaikka sotken sen. Länttejä löytyy jo mukavasti ja muruja sivujen välistä.
Tuossa kirjassa on paljon sellaista, mistä en pidä, mutta en nyt jaksa kirjottaa.
Luen kohtia, joista tykkään. Vaihdan johonkin muuhun, jos löydän.
Voisin ehkä kaivellä x-men sarjiksia kaapista.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Syys 2017 21:25

Tirlittan: Pysytkö ihan kärryllä tuossa kirjassa? Minä en todella ollenkaan ymmärtänyt koskaan, että mistä siinä oikeastaan on kysymys :roll: Ehkä älyn lahjoja ei ole kaikille jaettu kauhalla :lol:
Nyt aloitin 'Siilin eleganssi' -kirjan, mikä vaikuttaa sinänsä syvälliseltä, mutta yksi kertojista on muka 12-vuotias ja päästelee syvällisyyksiä kuin joku vanhus. Ei kovin uskottavaa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 22. Syys 2017 21:30

Joo, kärryillä ollaan. Olen lukenu sen monta kertaa ja tutkinut monia asioita
siihen liittyen. Siinä on aika paljon sellaista, josta tuumailen vaan, että hohhoijaa.
Miten mies voikin kirjottaa niin lällyä tekstiä. :lol:
Tirlittan

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Syys 2017 23:20

Tirlittan kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

Joo, ihan oikein ymmärsit.

Ahdistaa jo ajatuskin että pitäisi alkaa lukemaan satukirjoja. Mutta ymmärrän sen kyllä hyvin, että joku pieni lapsi haluaa kuulla joitain satuja (tai jos osaa jo lukea niin lukea sarjakuvalehtiä) esim. nalle puhista, nakke nakuttajasta tai taruja sormusten herrasta (vai mikä sen kirjan tai kirjasarjan nimi nyt olikaan) jne.
Jonkun lahjakkaan runoilijan runoja voisin kyllä aivan hyvin ajatella lukevani jonkun verran.

Mutta telkkarinkin heivasin jo monta vuotta sitten pois asunnostani minua kiusaamasta, se olikin todella hyvä päätös aikanaan. Radiotakaan ei tuu juurikaan kuunneltua mutta muuten kyllä seuraan uutisia lähinnä netistä että tiedän mitä maailmalla tapahtuu.

Niin ja musiikkipuolella kuuntelen lähinnä klassista ja hengellistä kuten vaikkapa virsiä. Silloin harvoin kun musiikkia tai lauluja kuuntelen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Syys 2017 05:31

Runojen suhteen olen mielestäni melko valikoiva, vaikka proosaa luen joskus huonoakin. Mutta jos löydän hyviä runoja niin nautin niistä todella.

Me ostettiin telkkari viime jouluna. Sitä ennen meillä ei ole koskaan ollut tv:tä. En kyllä osaa sitä katsoa, mutta lapset käyttää sitä. Radiota en kuuntele muualla kuin autossa, koska kuulen huonosti. Klassista popitan autossa välillä antaumuksella.

Uutisia seuraan satunnaisesti somen kautta.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Syys 2017 08:58

Minulla on muuten Raamattu ruokapöydässä. Luen sitä ainakin aina vapaapäivän aamupalalla.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 23. Syys 2017 10:46

Aamu-Usva kirjoitti:Minulla on muuten Raamattu ruokapöydässä. Luen sitä ainakin aina vapaapäivän aamupalalla.

Syöt varmaan siistimmin kuin minä. :lol: Minä tarvitsisin sellaisen lasten ruokalapun kaulaan, kun syön. Sellainen kaukalo, jonne tippuu
haarukasta ruokaa. Paidoistakin löytyy aina se viikon ruokalista. Taidan olla jokseenkin sivistymätön barbaari. Kanankoivista rasva lentää.
Ehkä pitäisi etsiä jostakin kirppikseltä joku vanha raamattu ruokapöytään, niin ei haittaisi, vaikka se sotkeutuu.
Tirlittan

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu