Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja eetu » 25. Elo 2017 19:28

vaisuliini kirjoitti:*
Tokihan ajaisin ilman vyötä luottaen Herraan sillä haluan käyttää ensisijaisesti Herraa turvaksi enkä haluaisi luottaa johonkin turvautuen siihen ikäänkuin se olisi jumala minulle.

Jumala on asettanut esivallan säätämyksen epäuskoisille ihmisille jotka eivät kuolisi turhaan vaille Jumalan pelastusta. Esivallan säätämys on tavallan niiden ihmisten turvaksi niin sen kautta heillä olisi mahdollista oppia tuntemaan totuuden niin pelastuisivat.

Eli uskovienko ei tarvitse noudattaa lakeja? David Wilkerson kuoli kun ajoi ilman turvavyötä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/David_Wilkerson#Kuolema

Tieliikennelaki

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

"88 § (31.3.2006/234)

Turvavyön ja muun istuinpaikan turvalaitteen käyttövelvollisuus

Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta:

1) henkilöautossa;

2) linja-autossa;

3) pakettiautossa;

4) kuorma-autossa;

5) kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä, jos ajoneuvon alkuperäisvarusteisiin kuuluvat turvavyöt;

6) kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa, jos ajoneuvon alkuperäisvarusteisiin kuuluvat turvavyöt."

Ja kyllä myös nopeusrajoituksia pitää noudattaa. Entä jos joku uskova ajaisi vaikkapa 160 km/h ja ajaisi kolarin, jossa kuolisi jumalattomia? Silloinhan uskova olisi aiheuttanut jumalattomien kuoleman.
eetu

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 25. Elo 2017 19:57

eetu kirjoitti:
Tokihan ajaisin ilman vyötä luottaen Herraan sillä haluan käyttää ensisijaisesti Herraa turvaksi enkä haluaisi luottaa johonkin turvautuen siihen ikäänkuin se olisi jumala minulle.

Jumala on asettanut esivallan säätämyksen epäuskoisille ihmisille jotka eivät kuolisi turhaan vaille Jumalan pelastusta. Esivallan säätämys on tavallan niiden ihmisten turvaksi niin sen kautta heillä olisi mahdollista oppia tuntemaan totuuden niin pelastuisivat.

Eli uskovienko ei tarvitse noudattaa lakeja? David Wilkerson kuoli kun ajoi ilman turvavyötä.

Tieliikennelaki

"88 § (31.3.2006/234)

Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta:

1) henkilöautossa;

2) linja-autossa;

3) pakettiautossa;

4) kuorma-autossa;

5) kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä, jos ajoneuvon alkuperäisvarusteisiin kuuluvat turvavyöt;

6) kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa, jos ajoneuvon alkuperäisvarusteisiin kuuluvat turvavyöt."

Ja kyllä myös nopeusrajoituksia pitää noudattaa. Entä jos joku uskova ajaisi vaikkapa 160 km/h ja ajaisi kolarin, jossa kuolisi jumalattomia? Silloinhan uskova olisi aiheuttanut jumalattomien kuoleman.

Vaisuliini vastasi tähän kysymykseeni edelliseltä sivulta:

mikko murpatti kirjoitti:Jos turvavyöt eivät olisi lain vaatimia niin ajaisitko ilman niitä siinä tapauksessa ilman vöitä luottaen Herraan , vai pitäisitkö turvavöitä varmuudeksi ?

Tämä lyhyt postini jäi sivun alalaitaan piiloon huonolle näkyvyydelle ja vahingossa jäi sinulta huomaamatta, näitä tapahtuu. ;)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja eetu » 25. Elo 2017 20:58

Mikko Murpatti kirjoitti:
eetu kirjoitti:

Tieliikennelaki

"88 § (31.3.2006/234)

1) henkilöautossa;

2) linja-autossa;

3) pakettiautossa;

4) kuorma-autossa;

Vaisuliini vastasi tähän kysymykseeni edelliseltä sivulta:

mikko murpatti kirjoitti:Jos turvavyöt eivät olisi lain vaatimia niin ajaisitko ilman niitä siinä tapauksessa ilman vöitä luottaen Herraan , vai pitäisitkö turvavöitä varmuudeksi ?

Tämä lyhyt postini jäi sivun alalaitaan piiloon huonolle näkyvyydelle ja vahingossa jäi sinulta huomaamatta, näitä tapahtuu. ;)

oho anteeksi epätarkkuuteni :)
eetu

ViestiKirjoittaja Jukka » 25. Elo 2017 21:45

vaisuliini kirjoitti:Jumala on asettanut esivallan säätämyksen epäuskoisille ihmisille jotka eivät kuolisi turhaan vaille Jumalan pelastusta.

Missä Raamatussa noin opetetaan? Pyydän siis raamatunpaikkaa?
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Elo 2017 22:15

*
Room. 13 alkuluvussa tämän mainitaan. Hyvää yötä Jeesus myötä, Jukka! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 26. Elo 2017 03:30

vaisuliini kirjoitti:Room. 13 alkuluvussa tämän mainitaan. Hyvää yötä Jeesus myötä, Jukka! :pc:

Minulta oli jäänyt kirjoittamastasi kappaleesta osa lainaamatta. Laitetaanpa se tähän nyt kokonaisuutena.
Vaisuliini kirjoitti:Jumala on asettanut esivallan säätämyksen epäuskoisille ihmisille jotka eivät kuolisi turhaan vaille Jumalan pelastusta. Esivallan säätämys on tavallan niiden ihmisten turvaksi niin sen kautta heillä olisi mahdollista oppia tuntemaan totuuden niin pelastuisivat.

Tuo Roomalaiskirjeen kohta (13:1-7) käsittelee nähdäkseni uskovaisten suhdetta esivaltaan, ei epäuskoisten ihmisten suhdetta esivaltaan. Uskovaisia kehotetaan täyttämään velvollisuutensa sitä yhteisöä kohtaan jossa asuvat. Edellisessä luvussa Paavali käsitteli uskovien suhdetta (velvollisuuksia) veljiä ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Room. 13:1-7 ei liity -eikä voi liittyä- sielun pelastuskysymykseen. Meidän tulee julistaa evankeliumi raittiina ja puhtaana. Kukaan ei pelastu noudattamalla maallisia lakeja, mutta pelastunut ihminen haluaa noudattaa sen yhteisön lakeja, jonka piirissä elää -niin pitkälle kuin se omantunnon kannalta on mahdollista. Raja kulkee tässä: enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Jos tätä rajaa ei ylitetä niin meidän tulee totella esivaltaa, mutta sielun pelastukseen se ei liity, sillä "pelastus tulee Jumalalta ja Karitsalta, joka valtaistuimella istuu".

Tuosta pidin, kun Vaisuliini kirjoitti: "Luulen että jos ostan turvasumuttimen niin usko alkaisi heikentää ja pitäisin sen varmana turvana ja Herrasta tulisi kakkonen tässä asiassa. En halua sitä itselleni eikä Jumala varmaan halua sitä minulle."
Jumala on luvannut pitää meistä huolta. Onnellinen (peräti autuas) on ihminen joka uskaltaa Jumalaan, niin kuin vanha kansa pruukasi sanoa. Toisaalta, en osaa tällaisia asioita ihan mustavalkoisesti tarkastella. Useimmat uskovaisetkin turvaavat esimerkiksi kotinsa lukoilla. Tältä kantilta ajatellen se tuskin on epäluottamuslause Jumalalle vaikka tepasteleekin kadulla turvasumutin taskussa.

Hyvää ja turvallista viikonloppua kaikille ja nimimerkille kmble onnentoivotukset synttärisi johdosta. Herra Sinua ja vaimoasi kaikessa tukekoon "armonsa rikkauden mukaan".
Jukka

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Elo 2017 07:01

Raamatussa on myös tällainen kohta: "Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan (1.Tim.1:8-10)." Tässä puhutaan alkuperäisestä Jumalan laista, mutta kyllä minä ajattelen, että maallinenkin laki on uskosta osattomia varten, koska uskovathan noudattavat sitä tietenkin. Uskovat ovat jo rakkauden laissa, joka ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Jos maallinen laki ei sanoisi, että varastaminen on kielletty, niin eivät uskovat kuitenkaan voisi varastaa. Se on kirjoitettu meidän sydämeen, että sellainen on väärin. Sitten taas jos maallinen laki sanoo, että tappakaa juutalaiset, niin me pyrkisimme piilottamaan juutalaiset tuollaiselta esivallalta ja taistelisimme vastaan. Tietenkään emme tuossa taistelussa olisi valmiita vahingoittamaan esivaltaa, koska rakastamme myös heitä, jotka tekevät pahaa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja eetu » 26. Elo 2017 08:30

jukka1954 kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:Room. 13 alkuluvussa tämän mainitaan. Hyvää yötä Jeesus myötä, Jukka! :pc:

Minulta oli jäänyt kirjoittamastasi kappaleesta osa lainaamatta. Laitetaanpa se tähän nyt kokonaisuutena.
Vaisuliini kirjoitti:Jumala on asettanut esivallan säätämyksen epäuskoisille ihmisille jotka eivät kuolisi turhaan vaille Jumalan pelastusta. Esivallan säätämys on tavallan niiden ihmisten turvaksi niin sen kautta heillä olisi mahdollista oppia tuntemaan totuuden niin pelastuisivat.

Tuo Roomalaiskirjeen kohta (13:1-7) käsittelee nähdäkseni uskovaisten suhdetta esivaltaan, ei epäuskoisten ihmisten suhdetta esivaltaan. Uskovaisia kehotetaan täyttämään velvollisuutensa sitä yhteisöä kohtaan jossa asuvat. Edellisessä luvussa Paavali käsitteli uskovien suhdetta (velvollisuuksia) veljiä ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Room. 13:1-7 ei liity -eikä voi liittyä- sielun pelastuskysymykseen. Meidän tulee julistaa evankeliumi raittiina ja puhtaana. Kukaan ei pelastu noudattamalla maallisia lakeja, mutta pelastunut ihminen haluaa noudattaa sen yhteisön lakeja, jonka piirissä elää -niin pitkälle kuin se omantunnon kannalta on mahdollista. Raja kulkee tässä: enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Jos tätä rajaa ei ylitetä niin meidän tulee totella esivaltaa, mutta sielun pelastukseen se ei liity, sillä "pelastus tulee Jumalalta ja Karitsalta, joka valtaistuimella istuu".

Tuosta pidin, kun Vaisuliini kirjoitti: "Luulen että jos ostan turvasumuttimen niin usko alkaisi heikentää ja pitäisin sen varmana turvana ja Herrasta tulisi kakkonen tässä asiassa. En halua sitä itselleni eikä Jumala varmaan halua sitä minulle."
Jumala on luvannut pitää meistä huolta. Onnellinen (peräti autuas) on ihminen joka uskaltaa Jumalaan, niin kuin vanha kansa pruukasi sanoa. Toisaalta, en osaa tällaisia asioita ihan mustavalkoisesti tarkastella. Useimmat uskovaisetkin turvaavat esimerkiksi kotinsa lukoilla. Tältä kantilta ajatellen se tuskin on epäluottamuslause Jumalalle vaikka tepasteleekin kadulla turvasumutin taskussa.

Hyvää ja turvallista viikonloppua kaikille ja nimimerkille kmble onnentoivotukset synttärisi johdosta. Herra Sinua ja vaimoasi kaikessa tukekoon "armonsa rikkauden mukaan".

Uskon että on tärkeää tehdä niin kuin Herra kehottaa eli jos Herra kehottaa ostamaan turvasumutteen niin sittenhän se tulee ostaa. Uskon myös että Herra varoittaa vaaratilanteista.

Olin joskus Espanjassa automatkalla, ja pysähdyttiin Pohjois-Espanjassa kaverin kanssa P-paikalle valmistautumaan autossa nukkumiseen.
Kun laitoin autossa silmät kiinni, näin kuin valokuvana sen että minua osoitetaan auton ikkunan kohdalta aseella. Kerroin asiasta kaverille ja sitten kaverikin alkoi miettiä että on parasta lähteä eri paikkaan, hänkin siis sai Herralta saman varoituksen. Uskon että Herra varoitti maantierosvoista joita Pohjois-Espanjassa liikkuu, ja siis siellä bensa-asemillakin on varoituskyltit että varo maantierosvoja eli sitäkin kautta tuli varoitusta. Ajettiin sitten seuraavan huoltoaseman läheiselle parkkipaikalle nukkumaan.
eetu

ViestiKirjoittaja eetu » 26. Elo 2017 08:44

Ennen vanhaan aikaan oli paljon "lepsumpi" niin sai ajaa 10km/h ajonopeus päälle nyt se on poissa ja pitää ajaa tarkalleen ja täsmälleen mitä liikenteen merkki määrää. Se tuntuu tiukkapipolta noudattaa liikennettä täsmälleen ja tarkalleen. Naurettavaa! :thumbdown:

Kaksi kertaa jouduin kiistamaan poliisin kanssaan. Katsoin olevani syytön ja selvitin asiaa poliisin kanssa kunnes poliisi myönsi ja sanoi ettei voi sille mitään mitä "laki" määrää. Sen poliis myönsi minulle. :wtf: :shock: Mutta kuitenkin se oli arvokasta käydä läpi keskustelua poliisin kanssaan ja poliisi vaikutti mukavalta tyypiltä ja oli kiva vääntää asiaa hänen kanssaan. :)

Mutta eihän se ole tiukkapipoisuutta, koska sehän on meidän kaikkien parhaaksi että ajamme liikennerajoitusten mukaan niin ei tule vaaratilanteita, ja tilannenopeushan pitää sovittaa myös sen mukaan mikä säätila on. Olen tässä viime viikot ajanut toiselle paikkakunnalle töihin ja nähnyt ties minkälaisia ohitteluita. Ihmisillä tuntuu olevan kova kiire, eivät varmaan kiireessään edes huomaa sähkötolppiin kiinnitettyjä evankeliointijulisteita joissa kehotetaan mm tekemään parannus ja uskomaan evankeliumi. Minulla on jumalattomia työkavereita kyydissä, niin varsinkaan sen takia en voi ajaa ylinopeutta koska sittenhän he alkaisivat ihmetellä että mikä uskova se tuo on kun ajaa ylinopeutta. Yhtenä päivänä erehdyin puhumaan kännykkään ajaessa ja pyysin sitä työkaverilta anteeksi koska oli täysin turhaa ja typerää vastata puhelimeen ajaessa, ja kaiken kukkuraksi se on laitonta ajaa kännykkä korvalla. Pitää tehdä asiassa parannus. Pitää tehdä parannus myös siitä että työmaan lähellä kulkevalla tiellä olen ajanut yli 30 km/h vaikka siinä on semmoinen hymynaamakylttinäyttö joka näyttää tasan tarkkaan paljonko ajan. Eli pitää saada se hymynaama näkyviin joka kerta. Muutenhan kyydissä olevat jumalattomat alkavat ajatella että minä olen joku anarkisti.

Liikennelaki 24 a § (24.5.2002/423)

"Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana

Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään."

Eli lailliset puhelut onnistuvat ajaessa vain niin että aloittaa puhelun ennen liikkeelle lähtöä ja käyttää hands-free kuulokkeita.
eetu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Elo 2017 08:46

*
Jukka, voi sinua taas, kun miksi sinun täytyy syöttää lusikalla perätöntä juttua suuhuni?!? :shock: Jukka, älä vääristä asiani. Se on ahdistavaa! Sinä tunnut olevasi ahdasmielinen ja koitat saada minua siltä vaikka en sitä asiaa tarkoita. Lopeta!

Tiedän joo että esivalta on uskovia varten ja myös tiedän että Jumala toimii uskovien välityksellä kun he noudattavat esivaltaa epäuskoisia ihmisiään siis asukkeja kohti.

Tiedän, tiedän, Jukka! En oikein itseäni varten vaan kamuni kanssa aluksi. En nyt ala selittää sinulle siitä enemmän peläten että tulen taas väärinymmärretyksi. Sanon nyt suoraan että sinunlaista minä vältän ja kierrän kaukana sinunlaisesta joka panee minua vääränlaisen kuvan kohteeksi enkä jaksa oikaista väärinymmärrys pois.

Mikset esitä ensin kysymystä varmistaaksesi ymmärrätkö asiaa oikein ennenkuin menet kommentoimaan saattamalla vääränlaisen kuvan kohteeksi ja väärinymmärretyksi? Lopeta se koska se minua ahdistaa ja olen siitä syystä haavoittunut ja minulla kestää tämä prosessi kasvaakseni ulos haavasta. Stop ja pysy minussa erossa jos et vielä ymmärrä minua!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu