Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 15. Elo 2017 04:29

Aamu-Usva kirjoitti:Armohan on epäoikeudenmukaista. Siksi sanotaan, että "antaa armon käydä oikeudesta". Ei ole oikeudenmukaista, että me pelastumme, vaikka olemme syntisiä. Tuomioistuimen sijaan on kuitenkin tullut armoistuin.

Aivan käsittämättömiä Sinä höpiset! Epäoikeudenmukaisuus on vääryyttä, jonka termin alle luetaan mm. rikollisuus, syrjintä, sortaminen ja vaino, mutta meidän Jumalassamme ei ole vääryyttä.
https://www.suomisanakirja.fi/ep%C3%A4oikeudenmukaisuus
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Ep ... nmukaisuus

Jumala on vanhurskas ja Hänen tuomionsa ovat vanhurskaita, ei koskaan vääriä. Jeesus Kristus on asetettu armoistuimeksi uskon kautta Hänen vereensä ts. sen tuomion kautta joka pantiin täytäntöön vanhurskaasti Golgatalla. Tämä on muuten aivan evankeliumin ydintä ja kyllähän Sinä sen tiedät.

Meidän kaikessa rikkoneiden ihmisten on vaikea ymmärtää tätä Jumalan vanhurskautta ja ylipäätään termien vanhurskas ja vanhurskauttaminen sisältöä, mutta ymmärsimmepä tai emme, niin vahvana pysyy, että "Jumala on se, joka vanhurskauttaa" eli tuomitsee syyttömäksi. Sitä on armo ja siinähän me olemme.

Tätä kirjoittaessani nousi mieleeni ystäväperhe, jossa nuorin lapsista oli silloin ehkä 3-4-vuotias. Lapsi oli ollut päiväunilla ja herättyään juoksi huoneestaan olohuoneeseen, jossa isä istui juttelemassa vieraitten kanssa. Jo ovelta lapsi hihkaisi kirkkaalla äänellä: "Täältä tulee isin rakas!" ja juoksi kädet ojossa isänsä syliin. Se puhutteli, kun "isin rakas" pinkoi isänsä syleilyyn epäilemättä hetkeäkään ottaako isä vastaan. Samoin taivaallinen Isä ottaa meidät vastaan, koska Hän on vanhurskaudessa piirsi meidät "kättensä hipiään" oikeuspaikalla Golgatan kummulla.
Jukka

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Elo 2017 12:47

Armo voi näyttää joskus epäoikeudenmukaiselta, mutta ei se sitä ole, sillä Armo ei koskaan ole sinulta tai minulta pois.

Matt. 20:1-16

1 "Sillä taivasten valtakunta on perheenisännän kaltainen, joka varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.
2 Ja kun hän oli sopinut työmiesten kanssa denarista päivältä, lähetti hän heidät viinitarhaansa.
3 Ja hän lähti ulos kolmannen hetken vaiheilla ja näki toisia seisomassa torilla joutilaina;
4 ja hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani, ja mikä kohtuus on, sen minä annan teille'.
5 Niin he menivät. Taas hän lähti ulos kuudennen ja yhdeksännen hetken vaiheilla ja teki samoin.
6 Ja kun hän lähti ulos yhdennentoista hetken vaiheilla, tapasi hän vielä toisia siellä seisomassa; ja hän sanoi heille: 'Miksi seisotte täällä kaiken päivää joutilaina?'
7 He sanoivat hänelle: 'Kun ei kukaan ole meitä palkannut'. Hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani'.
8 Mutta kun ilta tuli, sanoi viinitarhan herra tilansa hoitajalle: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisistä alkaen ensimmäisiin asti'.
9 Kun nyt tulivat ne, jotka olivat saapuneet yhdennentoista hetken vaiheilla, saivat he kukin denarin.
10 Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin.
11 Kun he sen saivat, napisivat he perheen isäntää vastaan
12 ja sanoivat: 'Nämä viimeiset ovat tehneet työtä vain yhden hetken, ja sinä teit heidät meidän vertaisiksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen'.
13 Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista?

14 Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin.
15 Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?'
16 Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi."

Ennen uskoontuloa olisin varmasti napissut samoin kuin jakeissa 11+12 ,nutta nyt ymmärrän opetuksen erilailla.

Tuo Denari on vertauksuva pelastuksesta (pelastuksen peso.1. Kor. 6:11 ) josta lupauksen sai aluksi israel mutta myöhemmin myös pakanat, vaikka Israelin kansa aloittikin taivalluksen Jumalan kanssa ennen pakanakansoja ja kärsi vaivaa ja kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan satoja vuosia ennen kuin me tulimme areenalle myös nauttimaan heidän jo aloittamastaan Jumalsuhteesta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 15. Elo 2017 12:58

Jos varastan, on oikeudenmukaista että joudun kärsimään teostani. Vastakohta, eli epäoikeudenmukaista, on että en joudu kärsimään siitä, vaan siitä joutuu kärsimään joku viaton.

Olen tehnyt syntiä, eli oikeudenmukaista on että kärsin teostani. Vastakohta, eli epäoikeudenmukaista, on että en joudu kärsimään teostani vaan siitä joutuu kärsimään joku viaton.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Elo 2017 13:25

Peace In Rest kirjoitti:Jos varastan, on oikeudenmukaista että joudun kärsimään teostani. Vastakohta, eli epäoikeudenmukaista, on että en joudu kärsimään siitä, vaan siitä joutuu kärsimään joku viaton.

Olen tehnyt syntiä, eli oikeudenmukaista on että kärsin teostani. Vastakohta, eli epäoikeudenmukaista, on että en joudu kärsimään teostani vaan siitä joutuu kärsimään joku viaton.

os varastan, on oikeudenmukaista että joudun kärsimään teostani. Vastakohta, eli epäoikeudenmukaista, on että en joudu kärsimään siitä, vaan siitä joutuu kärsimään joku viaton.

Samaa mieltä, koska sinua ei ole armahdettu eikä sinun varkauttasi tässä esimerkissä ole sovittanut joku muu. Eli rikos on tehty se pitää sovittaa. Korvasin kärsiä sanan sanalla sovittaa sillä varkaus pitää jotenkin korvata ja sovittaa.

Useinhan oikeuden päätöksissä lukee näin N.N tuomitaan korvaamaan rikoksella saavutetut hyödyt kokonaisuudessaan valtiolle. Eli sovittaaksesi rikoksen joudut korvaamaan rahallisesti sen (maksamaan hinnan)

Samaa mieltä jos et ole tehnyt Tuomarin (Jumala) kanssa erillistä sopimusta mistään muusta. Eli jos joku ei ole sopinut mitään poikkeavaa silloin toimitaan lain mukaan. Tämä on sovitettava jotenkin!

Toisaalta me tiedämme, että on mahdollisuus pyytää semmoista erillistä ja hyväksymääsi (uskomaasi) sopimusta jossa tuomari sanoo, että Hänen poikansa haluaa vapaaehtoisesti itseänsä rangaistavan hinnaksi sinun tästä ja kaikista tulevista synneistäsi, jos vain semmoinen sovittelu ratkaisu asiassa rikkojalle kelpaa.

Taspuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden varmistamiseksi tuomari tarjoaa tätä samaa armahtavaa sopimusta kaikille muillekkin lainrikkojille jotta olemme samalla viivalla, useat heistä vain sylkevät tuomaria naamaan ja sanovat ettei usko että tuomarin ainoa poika on niin rakastava ja hyvä sydämestään, että kantaisi nahoissaan kaikkien rangaistukset kepein ja ruoskinnoin. kaiken lisäksi he pilkkaavat tätä poikaakin.

Lainsäätäjänä ja tuomarina Jumalalla ainoana olentona koko universumissa on mahdollista tehdä tämmöinen diili. Hän on lain antanut ja säätänyt, joten Hän voi sitä muuttaa ja muokata haluamallaan tavalla.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 15. Elo 2017 13:38

Mikko, on totta että jos jollakin on varaa tehdä epäoikeudenmukainen sopimus, niin sellaisen voi kyllä tehdä. Rikkoja ei silloin varsinaisesti tee sopimusta, vaan ainoastaan hyväksyy sen (jos hyväksyy). Jumalalla on varaa tehdä tällainen täydellisen epäoikeudenmukainen sopimus.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Elo 2017 14:01

Peace In Rest kirjoitti:Mikko, on totta että jos jollakin on varaa tehdä epäoikeudenmukainen sopimus, niin sellaisen voi kyllä tehdä. Rikkoja ei silloin varsinaisesti tee sopimusta, vaan ainoastaan hyväksyy sen (jos hyväksyy). Jumalalla on varaa tehdä tällainen täydellisen epäoikeudenmukainen sopimus.

Olen aikani tätä pyöritellyt mielessäni ja ymmärrän täysin tämän epäoikeudenmukaisuuden näkökannan. Ymmärrän mitä tarkoitat tässä.

Mielestäni tarjous on aivan mahtava, itse avaan ihmisille usein sovitusta lakitermein sillä niin kuin laittamissasi esimerkeissä siitä käy ilmi miten hyvä kädenojennus onkaan kyseessä! Ja se on vasta tuo pelkkä uudenliiton sovituksen osuus, sen lisäksi diiliin hyväksynyt otetaan mukaan Tuomarin perhekuntaan ja hänen asemansa muuttuu ulkopuolisesta perheenjäseneksi. Tuomari myös sanoo, että mitä vaan mieleesi tulee niin juttele hänelle taikka pyddä häneltä niin Hän tahtoo auttaa sinua ja lohduttaa sinua. Lopuksi vielä hyvä tuomari sanoo että hän ei menneitä muistele ja tarjoaa vielä osallisuuden perintöön sekä ikuisen elämän.

Kuinka tuosta enää laittaa paremmaksi? :)
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 15. Elo 2017 14:08

Mikko Murpatti kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:Mikko, on totta että jos jollakin on varaa tehdä epäoikeudenmukainen sopimus, niin sellaisen voi kyllä tehdä. Rikkoja ei silloin varsinaisesti tee sopimusta, vaan ainoastaan hyväksyy sen (jos hyväksyy). Jumalalla on varaa tehdä tällainen täydellisen epäoikeudenmukainen sopimus.

Olen aikani tätä pyöritellyt mielessäni ja ymmärrän täysin tämän epäoikeudenmukaisuuden näkökannan. Ymmärrän mitä tarkoitat tässä.

Mielestäni tarjous on aivan mahtava, itse avaan ihmisille usein sovitusta lakitermein sillä niin kuin laittamissasi esimerkeissä siitä käy ilmi miten hyvä kädenojennus onkaan kyseessä! Ja se on vasta tuo pelkkä uudenliiton sovituksen osuus, sen lisäksi diiliin hyväksynyt otetaan mukaan Tuomarin perhekuntaan ja hänen asemansa muuttuu ulkopuolisesta perheenjäseneksi. Tuomari myös sanoo, että mitä vaan mieleesi tulee niin juttele hänelle taikka pyddä häneltä niin Hän tahtoo auttaa sinua ja lohduttaa sinua. Lopuksi vielä hyvä tuomari sanoo että hän ei menneitä muistele ja tarjoaa vielä osallisuuden perintöön sekä ikuisen elämän.

Kuinka tuosta enää laittaa paremmaksi? :)

Toden totta! Tällainen minunkin hyväkseni suotu epäoikeudenmukaisuus on todella murtavaa.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Elo 2017 11:32

Miksi mulle aukee kesken luvun, uusi sivu jossa lukee "hatallinen sivusto estetty" nykyään lähes joka kerta kun luen täällä jotain osiota :think:
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 16. Elo 2017 11:47

systeri kirjoitti:Miksi mulle aukee kesken luvun, uusi sivu jossa lukee "hatallinen sivusto estetty" nykyään lähes joka kerta kun luen täällä jotain osiota :think:

Epäilen että sinulla on jokin virusturva taikka pakettiratkaisu jossa on virusturva, selainturva, ja palomuuri samassa.

Selainturvallisuusohjelmat herjaavat usein sivuista jossa sisäänkirjautumis sivustoa ei ole salattu (kryptattu) SSL tekniikalla.

SSL-salausta käytetään nettikaupoissa, pankeissa jne. kriittisissä järjestelmissä. Foorumit eivät pääsääntöisesti käytä tuota koska maksaa ja foorumilla ei käsitellä rahaa eikä kokonaisia henkilötunnuksia.

Testaa allaolevassa australianterrieri sivustolla herjaako sielläkin sisäänkirjautumissivulla.

https://australianterrieri.foorumi.eu/u ... 0d8d906809

Jos jaksat niin ilmoita tänne löydöksistä.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Syys 2017 07:48

*
Kesäkuu :thumbup:
Heinäkuu :thumbup:
Elokuun alussa ja puolivälissä :thumbup:
Elokuun lopussa :thumbdown:
Syyskuu :? :think:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu