SavingGrace22 kirjoitti:"Tuota Hesekielin kohtaa ei mielestäni voi, toisin kuin monet tekevät, soveltaa suoraan tämän päivän uskovaan... Huolestuttaa kun monet tulkitsevat Raamattua niin paljon välittämättä kontekstista. Silloin päädytään lähes poikkeuksetta vääristymiin uskonelämässä..."
Mihin perustat tämän mielipiteesi, ettei tuota Hesekielin kohtaa voisi soveltaa tähän päivään?
Jos tarkasti luet mitä kirjoitin, en kirjoittanut että sitä ei "voisi soveltaa tähän päivään", vaan että sitä ei voi "soveltaa suoraan tämän päivän uskovaan". Tottakai sitä voi ja tuleekin soveltaa tähän päivään, kun vaan ensin ymmärtää alkuperäisen tekstin kontekstin. Tarkoitin sitä, että mielestäni ei ole Jumalan tahto esimerkiksi irroittaa tuolta jaetta ja sillä perustella ajatella että meidän tehtävä olisi varoitella ja nuhdella ihan "summamutikassa" kaikkia vääryyden tekijöitä ympärillämme, tai muuten Jumala vaatisi heidän verensä meidän kädestä. Aika usein tuota jaetta käytetään tällä tavalla, mikä saattaa täysin kirjaimellisesti otettuna viedä jopa jonkunlaiseen uskonnolliseen psykoosiin (tämän olen itse joutunut todistamaan).
SavingGrace22 kirjoitti:Hieman nuhdellen joudun nyt myös toteamaan, että mielestäni myöskin eksegeesisi koskien tuota Sananlaskujen 25:17 jaetta, on huonoa eksegeesiä, jossa kyseinen jae on väkisin väännetty tukemaan omaa mielipidettä ja olettamusta, näin antaen jakeelle merkityksen, jota Raamattu ei vahvista millään tavoin. Jae 16 tulisi huomioida myös tuota tulkitessa. Toki on hyvä lähimmäistä kunnioittaa, mutta emme tässäkään asiassa voi toimia ristiriitaisesti muun Raamatun ilmoituksen kanssa. Kun Raamattu käskee "harhaoppista karttamaan kerran tai kahdesti häntä nuhdeltuamme", niin näin meidän tulee myös tällaiseen tilanteeseen joutuessamme toimia, mikäli haluamme Jumalan tahdonmukaisesti asiassa toimia.
Mielestäni Raamatun kokonaisilmoitus vahvistaa aika selkeästi sen, että toisen henkilökohtaista tilaa tulee kunnioittaa hyvin paljon. En kuitenkaan näe ristiriitaa sen kanssa, että joskus Jumala tahtoo meidän poikkeavan siitä. Tämä ei ole täysin mustavalkoinen asia. Esimerkiksi jos toisen koti on tulessa ja sisällä on ihmisiä, on varmasti Jumalan tahto että tunkeudumme sinne väkisin. Ehkä se voisi olla osuva vertaus tuosta harhaoppisen nuhtelemisesta ja karttamisesta. Mutta pääsääntöisesti ymmärrän, että meidän tulee "astua jalallamme toisen taloon" vain kun meidät kutsutaan sinne.
Minkä kautta päästään asian ytimeen, nimittäin siihen että meidän tulisikin elää niin, että toisten on helppo avata meille sydämensä ovet ja kutsua meidät sisään. Uskon, että aito Jumalan Hengen vaikuttama rakkaus ja Hänen mielensä mukainen toisia kunnioittava käytös voi saada aikaan näitä kutsuja enemmän kuin sellainen lähestymistapa, jossa suoraan hyökätään toisen pimeisiin kohtiin ja aletaan niistä nuhtelemaan ja varoittelemaan. Tulee mieleen esimerkiksi tapa jolla Jeesus kohtasi Sakkeuksen. Hän ei nuhdellut Sakkeusta ollenkaan, vaikka tiesi kaiken hänen elämästään, vaan tarjoutui aterioimaan hänen kanssa (joka oli suuri kunnioituksen osoitus). Seurauksena siitä Sakkeus toi itse sydämensä pimeydet valoon ja teki parannuksen.
Aamu-Usva kirjoitti:Peace in Restitä vielä kysyisin, että mitä tarkoitat sillä että et harjoita uskonyhteyttä vaikkapa Jehovan todistajien.kanssa? Voisitko kuitenkin vaikka rukoilla tai lukea Raamattua yhdessä jonkun yksittäisen siihen halukkaan Jehovan todistajan kanssa? Minä voisin. Vai tarkoitatko, että et kävisi heidän kokouksissaan? Minäkään en.
Hyvä kun kysyit, täytyi miettiä tarkemmin asiaa. Itse asiassa voisin lukea Raamattua ja rukoilla yhdessä jehovan todistajan kanssa. Ja oikeastaan voisin myös käydä heidän kokouksessaan, olen ajatellut että joskus voisin käydäkin ihan mielenkiinnosta. Mutta en voisi vaikkapa lähteä heidän kanssa kiertämään ovelta ovelle Vartiotornia jakamassa, tai liittyä heidän järjestöön. Eli tarkoitin lähinnä heidän uskonnon harjoittamista. Omaa uskoani voin tietysti harjoittaa kenen tahansa seurassa.