Peace In Rest kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Mielenkiintoisia kysymyksiä, Peace In Rest.
Ei tässä laulussa lyriikan puolesta ainakaan ole mitään erityisen eksyttävää.
Ei tosin biisi minun makuuni, mutta makuasioistahan me ei täällä kiistellä
Iustus kirjoitti:Huomaan olevani tässä(kin) kysymyksessä enemmän Jukan linjoilla. Onhan tuo laulu tarttuva ja liikuttava, mutta minua ainakin häiritsee se, että oikeastaan laulun päähenkilönä on laulaja itse. Kyllä laulussa mainitaan Jeesus, mutta ei siinä kerrota kuka Jeesus on tai mitä hän tekee. Sen sijaan laulussa kerrotaan, mitä laulun "minä" tekee: hän näkee Jumalan kirkkauden, katselee tämän kasvoja ja viipyy hänen lähellään, lankea polvilleen Jeesuksen kasvojen eteen ja sydämestään palvoo häntä. Kieliopillisesti tarkasteltuna kyse on subjekteista, verbeistä ja objekteista, eli kuka tekee, mitä tekee ja kenelle tekee. Ehkäpä siksi pidän enemmän vanhoista hengellisistä lauluista, kuten esimerkiksi virsistä. Niissä usein lauletaan siitä, mitä Jumala tekee meidän puolestamme eikä siitä, mitä me teemme hänelle.
Iustus kirjoitti:Jos laulun kuulijalla on itsellään kuiva kausi, jolloin Jumala tuntuu kaukaiselta ja uskominen vaikealta, tuollainen "minä palvon sydämestäni ja lankean polvilleni"-meininki saa aikaan epätoivoa ja ahdistusta, koska kuulija itse ei voi samaistua laulun sanoihin. Jos sen sijaan laulussa kerrotaan Jumalan suurista teoista, ennen kaikkea Jeesuksen sovitustyöstä ristillä, silloin laulu ravitsee ja vahvistaa uskovaa, oli hänen elämäntilanteensa ja uskon vahvuutensa mikä tahansa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa