Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Maalis 2017 18:32

*
Jukka, Joo tiedän. :) Koetteleminen Sanalla tapahtuu omaksi suojaverkoksi niiltä eksytyksiltä ja vielä katsomatta henkilöön. Hyvänen aika, Israelin juttuun sotkeutui se menestysteologia. :o :shock: :?

Pastorin kanssa keskustelin ajat sitten että hän ei hyväksy menestysteologian oppia. Täytyy kertoa hänelle siitä kans. :?

No menestysteologian tapa on kutsua hakemaan voitelua. En hoksannut kuin vasta nyt luettuani sinun kirjoitusta. :? Voitelun juttu huolettaa kyllä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Maalis 2017 21:17

*
Hei, palataan vielä voitelun juttuun. Mietin mistä he saivat väärinkäsityksen siitä voitelusta ja siten minulle alkoi valaistaa se juttu että pitää ottaa vastaan voitelua toiselta ihmiseltä tulevaa tehtävää varten. Varmaan tämä johtuu eräästä Raamatun kohdasta joka johtaa väärinymmärrykseen luullen että voi ottaa vastaan voitelua toiselta ihmiseltä - tulevaa tehtävää varten. Siinä se vaara että voi saada vieraan voitelun joka ei ole Jumalasta.

Ps. 105:15 "Älkää koskeko minun voideltuihin, älkää tehkö pahaa profeetoilleni." RK

On päivänselvää että Jumala itse asettaa palvelijan johonkin tehtävään ja varustaa hänet ja siten Hän suoraan voitelee ihmistä. Ei ihminen itse voi kutsua itseään johonkin tehtävään. Liian useimmat kutsuivat itseään johonkin tehtävään ilman Jumalaa ja valitettavasti se on yleistä. Mitä mieltä olet että Jumala itse voitelee asettamaa palvelijaa ihan suoraan itse?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 20. Maalis 2017 02:19

vaisuliini kirjoitti:*
Hei, palataan vielä voitelun juttuun. Mietin mistä he saivat väärinkäsityksen siitä voitelusta ja siten minulle alkoi valaistaa se juttu että pitää ottaa vastaan voitelua toiselta ihmiseltä tulevaa tehtävää varten. Varmaan tämä johtuu eräästä Raamatun kohdasta joka johtaa väärinymmärrykseen luullen että voi ottaa vastaan voitelua toiselta ihmiseltä - tulevaa tehtävää varten. Siinä se vaara että voi saada vieraan voitelun joka ei ole Jumalasta.

Ps. 105:15 "Älkää koskeko minun voideltuihin, älkää tehkö pahaa profeetoilleni." RK

On päivänselvää että Jumala itse asettaa palvelijan johonkin tehtävään ja varustaa hänet ja siten Hän suoraan voitelee ihmistä. Ei ihminen itse voi kutsua itseään johonkin tehtävään. Liian useimmat kutsuivat itseään johonkin tehtävään ilman Jumalaa ja valitettavasti se on yleistä. Mitä mieltä olet että Jumala itse voitelee asettamaa palvelijaa ihan suoraan itse?

Tämä voitelua-asia jakaa mielipiteitä. Jos lähtökohtana pidetään sitä Raamatun ilmoitusta, että Uudessa Liitossa jokainen uudestisyntynyt on Jumalan pappi, niin silloin hän on myös voideltu. Vanhan Liiton aikana (josta esikuva voitelusta juontaa) ihmisestä tuli pappi, kun hänet oli pesty ja voideltu.

"Voitele myös Aaron ja hänen poikansa ja pyhitä heidät pappeina palvelemaan minua...Tuo sitten Aaron poikineen ilmestysmajan ovelle ja pese heidät vedellä... Ja voitele heidät, niinkuin sinä voitelit heidän isänsäkin, että he pappeina palvelisivat minua. Niin tämä on oleva heille voitelu ikuiseen pappeuteen, sukupolvesta sukupolveen" (2.Moos. 30:30, 40:12,15). Voitelu tapahtui korkesti pyhällä öljyllä (2.Moos. 30:31ss) joka oli esikuva Pyhästä Hengestä.

Niin kuin Vanhan Liiton pappi ei voinut olla pappi ilman voitelua niin ei voi myöskään olla Uuden Liiton pappi ellei ole tullut Jumalan voitelemaksi. Ei siis ihmisen voitelemaksi vaan Jumalan voitelemaksi.

"Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät, on Jumala, joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme" (2.Kor. 1:21-22). Me kaikki olemme saaneet "juoda samaa Henkeä" (1.Kor. 12:13) ja "meissä pysyy se voitelu, jonka olemme Häneltä saaneet ja se voitelu opettaa meitä kaikessa" (1.Joh. 2:27). Ihmeellinen Voiteluöljy, Pyhä Henki, jonka voitelemaksi tulimme syntyessämme Jumalasta. Tällä Öljyllä ei ihminen voi toistansa voidella ja joka jäljittelee tätä Öljyä, tekee siitä jäljitelmän tai haluaa nauttia sen tuoksusta se hävitettäköön kansasta (2.Moos. 30:32-33, 38).
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Maalis 2017 11:18

*
Niin Jukka. Myös menestysteologian keskeinen piirre on se että pyytää hakemaan voitelua ja siten laittaa kätensä ihmisten päälle, niin tällä tavalla voitelu siirtyy käden kautta ihmisiin näkymättömällä tavalla. Se huolettaa ja se on salakavala tapa koska voitelu on saatanasta.

Minä huomasin miten jono syntyi innokkaasti koska uskovat halusivat voitelua. Mietin mihin he tarvitsevat voitelua ja minulle alkoi valaistaa miettiessäni että he halusivat palvelutehtävää jolla he voisivat menestyä ja voisivat olla siunaukseksi monelle ihmiselle palvelutehtävän kautta. Se on huolestuttava asia.

On päivänselvää kuten sinä sanoit että Jumala itse yksin voitelee ihmistä ja ihan suoraan Jumala ihmistä kohtaan voi voitella. Se on raamatullista.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Maalis 2017 11:26

*
Kummalla on painoarvo joko Sanalla tai voitelulla. Niin uskoville painoarvo on voitelulla ja tällä tavalla he ohittavat Sanaa ja Sanan opetusta hakeakseen voitelua. He etsivät nopeaa oikotietä tulevaa palvelutehtävää varten. He haluavat olla siunaukseksi monelle ihmiselle palvelutehtävän kautta niin tällä tavalla he kutsuvat itseään palvelutehtävään. Se on yleistä mutta se on myös huolestuttavaa.

Jumala itse asettaa uskovan palvelijaksi tiettyyn tehtävään ja Jumala valmistaa ja varustaa ihmisen tulevaa tehtävää varten ja siten voitelee suoraan asettamansa palvelijaa. Ensin Jumala antaa profeetallisen sanan tai näyn tulevasta tehtävästä ja viimeksi Jumala voitelee ihmistä suoraan ylhäältä. Se on totta.

Uskotko sinä että Jumala voi voitella suoraan ylhäältä asettamansa palvelijaa tulevaa tehtävää varten?
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 20. Maalis 2017 11:36, muokattu yhteensä 1 kerran
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Maalis 2017 11:34

*
Niin eilen kirjoitin tämän jutun fb:aan ja yksi uskonveli kommentoi ja sanoi että Jumala toimii ihmisten kautta täällä maan päällä. Omien palvelijoiden [jotka kutsuivat itseään palvelutehtävään ilman Jumalaa].

Olen eri mieltä sillä ei ihminen itse voi kutsua itseään johonkin tehtävään mutta liian useimmat kutsuivat itseään johonkin tehtävään ilman Jumalaa joka voitelee ihmistä tulevaan tehtävään. Valitettavasti se on yleistä.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 21. Maalis 2017 08:10

Kummalla on painoarvo joko Sanalla tai voitelulla. Niin uskoville painoarvo on voitelulla ja tällä tavalla he ohittavat Sanaa ja Sanan opetusta hakeakseen voitelua. He etsivät nopeaa oikotietä tulevaa palvelutehtävää varten. He haluavat olla siunaukseksi monelle ihmiselle palvelutehtävän kautta niin tällä tavalla he kutsuvat itseään palvelutehtävään. Se on yleistä mutta se on myös huolestuttavaa.

Jumala itse asettaa uskovan palvelijaksi tiettyyn tehtävään ja Jumala valmistaa ja varustaa ihmisen tulevaa tehtävää varten ja siten voitelee suoraan asettamansa palvelijaa. Ensin Jumala antaa profeetallisen sanan tai näyn tulevasta tehtävästä ja viimeksi Jumala voitelee ihmistä suoraan ylhäältä. Se on totta.

Uskotko sinä että Jumala voi voitella suoraan ylhäältä asettamansa palvelijaa tulevaa tehtävää varten?

Jumala kasvattaa, opettaa ja kouluttaa jokaista lastaan itse, mutta käyttää siinä myös uskovaisia ja ei-uskovaisia. Monenlaisten ahdistusten ja vastoinkäymisten keskelle joudumme ja siellä meitä kasvatetaan. Jumalan valtakunnan työssä tarvitsemamme kyvyt ovat Jumalalta saatuja varustuksia. "Ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta, joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi" (2.Kor. 3:5-6).

Yritän myöhemmin palata vielä näihin esille ottamiisi asioihin, mutta nyt -taas kerran- pitää valmistautua lähtöön terveyskeskuksen suuntaan. Huomaan vaisuliini, että Jumala on avannut ymmärrystäsi käsittäämään näitä hengellisiä totuuksia. Teksteissäsi on toki toisinaan kirjoitusvirheitä (kenelläpä ei olisi), mutta ne eivät estä ymmärtämästä kokonaisuutta. Jumalan siunausta ja varjelusta päivääsi.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Maalis 2017 17:20

*
Ok Jukka, pahoittelen kirjoitusvirheistäni! Olisi pitänyt kirjoittaa näin: 'voidella'. Sorry! Minua saa ohjata kirjoittamaan oikein, ihan vapaasti! Olisin kyllä kiitollinen siitä. Kiitos samoin, Jumalan siunausta sinun päivääsi ja varjelusta kanssasi, Jukka!

:pc:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2017 16:25

*
No uskovien keskuudessa herätti ärsyttämään tuon yhden lauseen takia 'Jeesus Kristus ei tarjoa ......., hyvinvointia, .... - vaan ristiä.

Kun ensin katsoin tuota tekstikuvaa 'Jeesus kristus ei tarjoa rikkauksia, hyvinvointia tai menestystä - niitä perkelekin tarjoaa - vaan ristiä' ja pysähdyin miettimään eiköhän Jeesus tarjoa myös hyvinvointia ja siten aloin muistella miten pitkään ollessaan uskovat vanhukset sairastuivat ja kärsivät kivuista ja muistelin että yksi väkevä miesevankelista sai peräkkäin vaikeat flunssat eikä vielä toipunut täysin niistä vaikeista flunssista. Yksi sisar kommentoi siihen ja sanoi; 'Jeesus tarjoaa kyllä hyvinvointia. Kylläpä on epäraamatullisesti sanottu!'. No se alkoi mietityttää. :wtf: :? :roll: Mielipiteitänne?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Maalis 2017 22:06

No uskovien keskuudessa herätti ärsyttämään tuon yhden lauseen takia 'Jeesus Kristus ei tarjoa ......., hyvinvointia, .... - vaan ristiä.

Kun ensin katsoin tuota tekstikuvaa 'Jeesus kristus ei tarjoa rikkauksia, hyvinvointia tai menestystä - niitä perkelekin tarjoaa - vaan ristiä' ja pysähdyin miettimään eiköhän Jeesus tarjoa myös hyvinvointia ja siten aloin muistella miten pitkään ollessaan uskovat vanhukset sairastuivat ja kärsivät kivuista ja muistelin että yksi väkevä miesevankelista sai peräkkäin vaikeat flunssat eikä vielä toipunut täysin niistä vaikeista flunssista. Yksi sisar kommentoi siihen ja sanoi; 'Jeesus tarjoaa kyllä hyvinvointia. Kylläpä on epäraamatullisesti sanottu!'. No se alkoi mietityttää. :wtf: :? :roll: Mielipiteitänne?

Hyvinvointi voidaan ymmärtää monella eri tavalla. "Hyvinvointi viittaa yleiskielessä vaurauteen ja hyvään terveydentilaan. Yhteiskunnallisena käsitteenä hyvinvoinnille on erilaisia määritelmiä ja mittareita. Hyvinvointi on subjektiivinen konsepti. Hyvinvointi koostuu useista tekijöistä, sekä mitattavista asioista että yksilökohtaisista arvostuksista ja tuntemuksista. Mitattaviksi hyvinvoinnin osatekijöiksi luetaan yleensä terveys, elinolot ja toimeentulo". (Lähde wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyvinvointi , korostus nimimerkin)

Ihminen voi olla onnellinen ja hyvinvoipa sairauksien ja vaikeuksienkin keskellä sekä suuressa puutteessa (jota ei tuo Wikipedian teksti tosin kielläkään). Ratkaisevaa lienee ihmisen mielenlaatu. Paavali kirjoitti tähän liittyen: "...Olen oppinut oloihini tyytymään. Osaan elää niukkuudessa, osaan myös elää runsaudessa; kaikkeen ja kaikenlaisiin oloihin minä olen tottunut; sekä olemaan ravittuna että näkemään nälkää, elämään sekä runsaudessa että puutteessa" (Fil. 4:11-12).

Uusi Testamentti ei lupaa itsestään selvyytenä Jeesuksen seuraajille maallista onnea ja hyvinvointia. Jonkun osaksi ehkä sellaistakin on tullut, mutta en nyt muista ketään Raamatun henkilöä Uuden Liiton aikakaudelta, jonka osaksi sellaista olisi paljonkaan tullut. Jeesus lupasi seuraajilleen jotain aivan muuta; ahdistuksia, vastoinkäymisiä ja vainoja. Mutta ei ainoastaan noita, vaan "Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla, sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen" (1.Piet. 1:8-9).
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu