Raamatullinen vesikaste

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Marras 2016 12:17

Iustus:

Molemmin päin tapahtuu muutoksia, eli kirkon lapsikaste hylätään ja otetaan vesikaste uskoon tulemisen jälkeen sekä jotkut uskovien kasteella kastetut palaavat "lapsikasteen armoon" ja hylkäävät uskovien kasteen.

Totuus ei kuitenkaan löydy ihmisten tekemistä ratkaisuista, vaan Jumalan sanan totuudesta.

Herra Jeesus sanoi tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Apostoli Paavali sanoi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Parannus tarkoittaa katumusta, mielenmuutosta ja ajatella toisella tavalla.

Heprealaiskirje opettaa, että ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

Raamatun opetuksen mukaan vesikaste on uskon seuraus, joka vastaanotetaan uskon ja pelastuksen seurauksena. Vesikaste ei ole pelastuksen ehto, vaan sen seuraus.

Pelastus perustuu ja lepää Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä ristillä, jonka seurauksena Hän nousi ylös Isän oikealle puolelle. Pelastuksen vastaanottamisen Jumala on säätänyt uskon kautta Herraan Jeesukseen:

Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

David Pawsonin opetus vesikasteesta, pelastumisesta ja uudestisyntymisestä ei ole Raamatun opetuksen mukainen. Pawson opettaa, että kun ihminen on tehnyt parannuksen, uskoo Jeesukseen, ottaa vesikasteen (uskon jälkeen) sekä saa Pyhän Hengen, niin silloin vasta ihminen on kokonaan pelastunut ja uudestisyntynyt. Pawsonin oppi tekee luterilaisesta lapsikasteen kannattajasta jumalattoman ja pelastumattoman ihmisen. Luterilaisen lapsikasteen kannattajan ei kannata ottaa Pawsonin kaste opetusta oppinsa tueksi, koska Pawsonin opin mukaan ilman uskovien kastetta ihminen ei ole kokonaan uudestisyntynyt ja pelastunut.

Kun Jumala pelastaa ihmisen uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin hän pelastuu ja uudestisyntyy siinä samassa hetkessä ja uskoon tulemisen ja pelastumisen seurauksena hän vastaanottaa vesikasteen, ei pelastuksen ehtona, vaan pelastuksen seuraamuksena.

Kannattaa pysyä Raamatun sanan totuudessa, jolloin uskova ihminen on kykenevä löytämään ja ymmärtämään kaste totuuden sekä muitakin totuuksia. Ilman Jumalan sanan totuuteen perustuvaa opetusta uskova eksyy pois totuudesta uskomaan ja kannattamaan valheellisia opetuksia.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Iustus » 30. Marras 2016 14:07

PetriFB kirjoitti:Kannattaa pysyä Raamatun sanan totuudessa, jolloin uskova ihminen on kykenevä löytämään ja ymmärtämään kaste totuuden sekä muitakin totuuksia. Ilman Jumalan sanan totuuteen perustuvaa opetusta uskova eksyy pois totuudesta uskomaan ja kannattamaan valheellisia opetuksia.

Olen samaa mieltä. Ja juuri näin olen toiminutkin.
Iustus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Joulu 2016 13:15

*
No haluaisin vielä kirjoittaa kastekäsityksestä. Kaste on osa Jumalan teoista. Minulla oli eiliseen asti tällainen naiivi usko jolla uskoin kastekäsitykseen mutta vasta eilen avasi silmiäni näkemään kastekäsitystä uusin silmin.

Kirjoitin näin: ”Jos sinun pelastumisesi perustuu kasteeseen, sinä olet jo langennut pois armosta, koska se tapahtuu teoilla, eikä Jumalan armolla.” Se oli naiivi usko. Eilisestä lähtien minulla on uusi alkuseurakunnan mukainen usko siitä kastekäsityksestä.

Se on osittain Jumalan teoista. Kaste on itseasiassa Jumalan teko. Kun ihminen ei voi pelastua omien tekojensa kautta, vaan ainoastaan Jumalan tekojen kautta, sillä pelastuksen tie on alusta loppuun saakka Jumalan tekoa.

Kun uskomme Jeesukseen, itse asiassa teemme silloin koko ajan Jumalan tekoa: "se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt"

Joh. 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."

Uskossa Jeesukseen on kätkettynä kaikki meille valmistetut Jumalan teot, joita tekemällä kuljemme pelastuksen tiellä eteenpäin. Ihmiset jotka korostavat jakeita; "olette pelastetut uskon kautta... ette tekojen kautta" (Ef 2:8-9), eivät tunne sen asiayhteyttä.

Jakeissa oleva lause nimittäin jatkuu: "sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme" (Ef. 2:10).

Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

"ette tekojen kautta" - lause jäi kesken. Palataan tuohon lauseeseen vielä. Se tarkoittaa, ettemme voi pelastua omilla teoillamme. Mutta mitä kasteeseen tulee; se on samassa paketissa; jossa on 'usko Jeesukseen' ja 'kaste'.

Kaste on itseasiassa Jumalan teko, jolla emme voi kerskata. Jos väitämme että kasteen ottaminen ei liity pelastukseen, vaan pelkkä usko riittää, emme ole vielä ymmärtäneet niiden ykseyttä. Ei voi väkisin erottaa uskoa ja kastetta toisistaan, koska se on samassa paketissa.

Kasteen ottaminen on sitä kun uskomme Jeesukseen ja Jeesukseen uskominen on sitä kun otamme kasteen. Ihmisistä jotka lähtevät kulkemaan Jumalan tekojen sijaan omien tekojensa tietä, Raamattu sanoo: "he väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät" (Tiit. 1:16) Ja "näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon... mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?... sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut" (Jaak 2:18-26)."

Tällaista kuollutta uskoa edustivat nimenomaan fariseukset, jotka kieltäytymällä ottamasta kastetta. Jos siis jo Johannes Kastajan kasteen hylkääminen merkitsi Jumalan suunnitelman hylkäämistä, kuinka paljon pahempi osa onkaan niillä, jotka hylkäävät heille kuuluvan Uuden Liiton kasteen!

Luuk. 7:30 Mutta fariseukset ja lainoppineet hylkäsivät suunnitelman, joka Jumalalla oli heitä varten, eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta. RK

Jos joku meistä hylkää Jumalan teot, hänen tekemättä jättämistensä vuoksi "hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi" (1. Tim. 5:8). Eilen ehtoolliskokouksessa sain yhdeltä sisarukselta lahjakortti syntymäpäivälahjaksi ja tällä lahjakortilla otetaan vain hengellisiä kirjoja hengelliseltä kirjakaupalta.

Niin otin uuden Raamatun 33/38. Ja siten aloin kotosalla lukea sitä uutta Raamattua. Silmiini pisti sellainen lihavoitu teksti. Siinä lukee näin: Hän tarjoaa nyt kasteen kautta pelastusta kaikille 18-22. (1Piet. 3:18-22)

Saitteko te ajatuksen kanssa hahmottaa tarkoittamani kastekäsitystä? Juuri se on alkuseurakunnan mukainen kastekäsitys joka avautui minulle vasta eilen. :wtf: :think2:
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 05. Joulu 2016 14:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Joulu 2016 13:30

*
David Pawsonista vielä...

Tuntuu että tämä on sattunut jotain väärinymmärretty hänestä ja hänen kasteopista. Minä luin hänen juttua ja se oli ihan toisin, kuin se, mitä täällä on kirjoitettu hänestä ja hänen kasteopista.

Lainaan tekstiä tänne luettavaksi. Sitä nopeampi ja parempi.

David Pawson kertoo puheessaan "Haudatut Kristuksen kanssa":

"Kaupungissamme oli eräs mies nimeltä Roger. Hänellä oli ihana vaimo ja hän oli ammatiltaan konsultti-insinööri. Mutta aina kun hän lähti kotoaan toimiakseen konsulttina jollain toisella alueella, hän oli uskoton vaimolleen. Jokaisessa kaupungissa minne hän meni, hän vei jonkun naisen sänkyynsä.

Mutta sitten hän ja hänen vaimonsa alkoivat käydä seurakunnassamme ja hyvin nopeasti he alkoivat uskoa Jeesukseen. Mies tunnusti syntinsä vaimolleen: 'aina kun minä jätin sinut kotiin, olin uskoton sinulle ja olen ollut vieraiden naisten kanssa sängyssä kaikissa kaupungeissa missä olen ollut.'

Vaimo antoi hänelle anteeksi, mutta mies ei saanut syntejään pois omaltatunnoltaan. Hän tuli tapaamaan minua ja sanoi:

'David, mitä voin tehdä... olen tunnustanut syntini vaimolleni, mutta ne vaivaavat yhä omaatuntoani... minulla on todella kurja olo, enkä voi katsoa vaimoani silmiin... kun istumme aamiaispöydässä, pidän pääni jatkuvasti kumarassa... en kestä katsoa häntä silmiin.'

Minä sanoin hänelle: 'minä tiedän mitä sinä tarvitset: kasteen!' Sitten osoitin hänelle Raamatusta kohdan Pietarin kirjeestä: 'vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta' (1. Piet. 3:21). Sanoin että ensi sunnuntaina kastan sinut ja vaimosi.

Vaimo otti ensin kasteen ja siirtyi sitten odottamaan altaan toiselle puolelle. Sitten aloimme kastaa tätä miestä. Juuri ennen kuin hänen päänsä oli menossa veden alle, hän huusi:

'Jeesus, pese omatuntoni puhtaaksi!'

Ja Jumala teki sen! Kun mies nousi vedestä, hän meni suoraan vaimonsa luokse, piteli tätä hellästi käsillään ja katsoi suoraan hänen silmiinsä. Hän oli puhdas mies. Menneisyys oli pyyhitty pois. Sen jälkeen hän puhui entisestä elämästään aivan kuin se olisi kuulunut jollekin toiselle ja aivan kuin se ei olisikaan hän. Eikä se ollutkaan hän. Hänen omatuntonsa oli puhdas."

Kaste ei ole ihmisen lahja ja teko Jumalalle, vaan Jumalan lahja ja teko ihmiselle, kuten uskokin. Kastettu ihminen ei voi kehua tehneensä jotain oikein, vaan kunnia kasteesta kuuluu yksin Jumalalle.

Toisin kuin usein väitetään, kaste ei ole ensisijaisesti kuuliaisuuden askel, vaan pakenevan ihmisen askel, joka kulkee Jumalan avaaman pakotien kautta vapauteen.

Israelin kansaltakaan ei kysytty kuuliaisuutta kun he pakenivat Egyptin sotajoukkoja meren läpi, kuten ei myöskään Nooan perheeltä kun he pakenivat arkkiin veden peittäessä maan. Ainoastaan itsetuhoinen ihminen olisi jäänyt meren rannalle tai arkin ulkopuolelle. Ihminen joka pakenee syntejään ja uskoo Jeesukseen, ei jää "rannalle ruikuttamaan".

Kaikenlaisten väärinkäsitysten välttämiseksi ja paremman kokonaiskuvan saamiseksi suosittelen edelleen lukemaan ajatuksella sen erään uskonveljen opetusartikkelin kasteesta. Se on alkuseurakunnan mukainen kastekäsitys eli Uuden Liiton kastekäsitys. Usko ja kaste ovat samassa paketissa.

Image
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 05. Joulu 2016 16:38

On aivan päivänselvää ,että kaste on siis liitetty uskonratkaisuun ja kun tekstejä lukee niin huomaa sen .Usko on se ,joka pelastaa ja kaste on kuin postimerkki liimattuna kirjeeseen niin samoin tavoin se on uskoon tuloon liitetty.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Joulu 2016 17:31

*
Aivan ninkuin postimerkki ja kirje saman matkan, Mr Kerimäki. :thumbup: Hyvä että kirjoituksellani kastekäsitys alkaa avautua ja se pohjautuu Raamattuun. Saamme nähdä kastekäsitystä "uusin silmin" ikäänkuin Jumala olisi avannut meidän silmät näkemään kastekäsitystä selkein ja uusin silmin.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Joulu 2016 18:04

Vaisuliinilla todella selvä ja kirkas opetus kasteesta tässä.

Tiedän itsekin tuon tunteen, kun todella voi kokea oman vanhan ihmisen ihan eri tyypiksi kuin uuden ihmisen. Vanhan ihmisen teot eivät olleet nykyisen minun tekojani.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 05. Joulu 2016 19:13

Tahdon myös sanoa ,että vaisuliini ..Sinulla on hyvä kysyvä tyyli ja olet hyvin ollut eduksesi täällä .
Jos oltaisiin armeijassa niin sanoisin ...Hyvä jatkakaa samaan tyyliin :)
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Joulu 2016 19:33

*
Hei, oikeastaan kiitos kuuluu eräälle uskonveljelle joka avasi ymmärrystä siitä kastekäsityksestä fb-yksityisviestillä. :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 05. Joulu 2016 20:16

Tarkoitin noin yleisesti vaisuliini :) siihen ei uskonveli vaikuta :)
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu