Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja Hessu » 23. Syys 2011 23:54

Toni, se on mielestäni jokaisen itsensä päätettävissä oleva asia. Itse koen voivani puhua "Jeesuksen kuvista", koska suurimmalle osalle ihmisistä asia on yhdentekevä. Mutta esimerkiksi tällä foorumilla jossa teillä on asiasta sellainen usko kuin on, puhun mielummin kuvista miehestä jne..., mitä tosiasiassa tarkoitan aina puhuessani "Jeesuksen kuvista".
Hessu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 23. Syys 2011 23:55

Hessu kirjoitti:Lonelyrider, minä ymmärrän epäjumalan tarkoittavan nimenomaan jotakin, mitä palvotaan. Buddhan tai faaraon patsas itsessään on pelkkä kuva tavallisesta ihmisestä, epäjumalia niistä tekee vain se, että tietyissä kulttuureissa niitä kuvia palvotaan.

Samalla tavoin siis sillä periaatteella voisit pitää budhan patsaita talossasi, aivan kuten Jeesustauluja jne.?
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Syys 2011 00:01

Lumina* kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:
Lumina* kirjoitti:Myönnän että (olin ahdistunut ihan eriasioista kylläkin mutta) halusin tahallani provosoida tuolla Suonnon videolla kun näin että se oli täynnä Jeesuksen kuvia, mutta silti häneltä kelpuutettiin opetusvideo tälle foorumille.
Kun taas jotkut henkilöt varsinkin ne edellisen foorumin aikaiset ovat ihan kuin eri luokkaa,vaikka sanotaan että uskokoon kukin siten missä kasvun vaiheessa on mutta silti koko ajan kirjoituksillaan ihan kuin muita ärsyttäen kehutaan muiden kasvua.
Ajattelin ensin että Hessun vertaukset miehen kuvista ontuvat ,mutta sitten tuli mieleen että jos Hessu näkeekin ryövärin ristillä tai Pietarin tai itsensä uskon silmin kävelemässä veden päällä...eikös se Pietarikin hetken matkaa kävellyt veden päällä :think2:

No tää nyt oli vaan tämmöstä...mä koen aina jotain kurjaa oloa kun tästä keskustellaan,en tiedä miksi??

Ikävää jos tulee kurja olo :? mutta eihän Jumalan sanan totuus saisi aiheuttaa kurjaa oloa. Mielestäni tämä aihe on aika vakavanlainen, jos puhutaan Jumalan sanasta ja Hänen tahdostaan. Ajattelen, että jos tuo Jumalan sanaa, sen pitäisi olla kuin aarre, jonka löytää, eikä niin päin että se tuottaa pahaa oloa.

Ymmärrän sinänsä mitä koet.

No ei Jumalan Sanan totuus sinänsä aiheuta kurjaa oloa, vaan se että jos se ei oo auennu niin se asenne sitä ihmistä kohtaan..näin mä luulisin että se on se joka tekee surulliseksi :think2:

Ainakaan minulla ei ole ketään kohtaan mitään asennetta, kenenkään toisen puolesta en tietenkään voi sitä sanoa, mutta mitään asennetta en ole ainakaan huomannut että olisi ketään kohtaan.

Mielestäni ketään ei ole mitenkään ala-arvoisesti kohdeltu, mihinkään henkilökohtaisuuksiin en ole nähnyt kenenkään menevän.

Tämän kristikansan yksi harha on se, että Jumalan sana pitäisi ikäänkuin lakaista maton alle ja hyväksyä kaikenlaiset mielipiteet ja uskomukset. Sinänsä kuka vaan saa uskoa sen mukaan miten kokee, eihän ketään voi mihinkään pakottaa eikä saakaan, mutta yleisesti ottaen ei voi sanoa että kaikki uskomukset olisivat Jumalan mielenmukaisia ja Hänen tahdossaan.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Lumina » 24. Syys 2011 00:06

No okei..se on varmaan katsojan "silmässä" mutta tämän jälkeen jos joku admin näkee tämän niin voi poistaa Lumina:n lopullisesti foorumilta..ei mun pitänyt tulla kirjoittelemaan mutta toisin kävi :?
Lumina

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Syys 2011 00:12

Lumina kirjoitti:No okei..se on varmaan katsojan "silmässä" mutta tämän jälkeen jos joku admin näkee tämän niin voi poistaa Lumina:n lopullisesti foorumilta..ei mun pitänyt tulla kirjoittelemaan mutta toisin kävi :?

Kirjoittele ihmeessä, sinuakin tarvitaan. Saathan sinä sanoa miltä sinusta tuntuu ihan "ääneen", ei sen takia tarvitse lähteä livohkaan. :)

Kristusruumiissa jokainen on arvokas ja tasavertainen, kukaan ei ole toisen yläpuolella eikä kukaan ole toisen alapuolella, näin uskon. Kristus on tietysti kaiken pää, mutta me olemme tasavertaisia keskenämme, sinä ja minä ja ihan kuka tahansa joka uskoo Jeesukseen Vapahtajanaan.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Lumina » 24. Syys 2011 00:29

Luulen että mut on "nähty"...oon nykyään pelkkänä taakkana,kai se on vaan helpotus foorumille :think2: Muistetaan kuitenkin toisiamme rukouksin...ihan tosissani oon poiston kanssa :thumb:
Lumina

ViestiKirjoittaja Hessu » 24. Syys 2011 00:46

Lonelyrider, vastasin jo siihen mitä kysyit, että voisinko samalla periaatteella pitää buddhan tms kuvaa kodissani. Buddhan kuvassa itsessään ei ole sinänsä mitään väärää, hän oli vain tavallinen ihminen niinkuin kuka tahansa meistä. Mutta kuten aiemminkin kirjoitin, ei kristityn tule pitää sellaisia, koska ihmiset liittävät ne niin olennaisesti kristinuskosta poikkeaviin uskontoihin. Vertaisin asiaa Paavalin opetukseen epäjumalille uhratusta lihasta. Lihassa itsessään ei ollut mitään väärää, mutta koska ihmiset liittivät lihan palvomiinsa epäjumaliin, kehoitti Paavali uskovia pysymään erillään sellaisesta lihasta, ihmisten tähden, etteivät he saisi käsitystä, että kristityt myös palvovat niitä samoja epäjumalia.
Hessu

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja toni t » 24. Syys 2011 00:48

Hessu kirjoitti:Toni, se on mielestäni jokaisen itsensä päätettävissä oleva asia. Itse koen voivani puhua "Jeesuksen kuvista", koska suurimmalle osalle ihmisistä asia on yhdentekevä. Mutta esimerkiksi tällä foorumilla jossa teillä on asiasta sellainen usko kuin on, puhun mielummin kuvista miehestä jne..., mitä tosiasiassa tarkoitan aina puhuessani "Jeesuksen kuvista".

Jokainen voi itse päättää haluaako noudattaa Raamatun opetusta. Tuo että sanot voivasi puhua "Jeesuksen kuvista" koska suurimmalle osalle ihmisistä asia on yhdentekevä on todella rankasti sanottu. Nimittäin sanot tuossa että ihmisille joille asia on yhdentekevä voit sanoa joidenkin kuvien esittävän Jeesusta. Näin toimiessa on johtamassa ihmisiä harhaan ja sorrut valehteluun. Joillekkin siis voi valehdella kuvien esittävän Jeesusta ja niille joille valhe ei uppoa sanotaan että kuvat esittävät vain jotain toista miestä joka tekee samantyyppisiä asioita. Toiselle ihmiselle kuvan voi sanoa esittävän Pelastajaamme ja toiselle jotain tuntematonta miestä.. Hessu tuollainen toiminta on todella kaukana kristityn toiminnasta. Kristityn ei tule olla sillain kiero että puhuu toisille ihmisille toista ja toisille toista samasta asiasta.

Eli joillekkin voit sanoa jonkun kuvan esittävän Jeesusta. Kyllähän jokainen taiteilijakin tietää sen saman kuin sinäkin ettei heidän tekemät kuvat esitä Jeesusta totuudellisesti mutta silti he sanovat kuvien esittävän Jeesusta. Näin rikotaan Jumalan kuvan teko kieltoa koska Jumalaa ei saa koittaa kuvata millään ihmisen muodon kaltaisella kuvalla. Tämä tarkoittaa sitä että minkään ihmisen kuvan ei saa sanoa esittävän Jumalaa/Jeesusta.

5.Moos.4:16. Ettette turmelisi teitänne, ja tekisi teillenne kuvaa, jonkun muotoista, miehen eli vaimon kaltaista,
17. Jonkun eläimen kaltaista, joka on maan päällä, jonkun linnun kaltaista, joka lentää taivaan alla;
18. Eli jonkun madon muotoa maan päällä, eli jonkun kalan muotoa, joka on vedessä maan alla

Jumalasta ei saa tehdä minkään miehen tai naisen muotoista kuvaa. Tämä tarkoittaa ettei kenenkään miehen ei edes erään miehen kuvaa saa sanoa esittävän Jeesusta sillä silloin rikotaan käskyä olla tekemästä Jumalasta minkään muotoista miehen kuvaa. Raamattu opettaa ettei Jumalaa/Jeesusta saa kuvata minkään muotoisella ihmisen kuvalla. Silloin ei tule myöskään valehdella joillekkin että jonkun ihmisen kuva kuvaisi Jeesusta.

Se vielä että koska taiteilijat jotka tekevät alttaritauluja koittavat kuvata Jeesusta meidän Jumalaamme mielikuvituksensa mukaan eivätkä ketään muuta miestä niin se heidän tekemänsä kuva esittää silloin heidän näkemyksensä Jeesuksesta meidän Jumalastamme. Se ei esitä ketään toista miestä ja on valheellista sanoa että siinä on joku toinen mies sillä taiteilija ei koittanut piirtää ketään toista vaan Jeesuksen. Jos sanoo ettei kuva koita esittää Jeesusta vaan jotain toista miestä niin se on valhe sillä kuvalla on koitettu kuvata vain Jeesusta. Se ettei taiteilija pystynyt totuudellisesti kuvaamaan Jeesusta ei tee kuvan henkilöstä ketään muuta miestä vaan kuva esittää valheellisesti Jeesusta sillä kuva on taiteilijan mielikuva Jeesuksesta.

On itsensä huijaamista jos luulee taiteilijan koittaneen kuvata jotain muuta miestä kuin Jeesusta alttaritaulussa keskinmäisellä ristillä. Jos taiteilija tulisi nyt paikan päälle piirtämään Hessun kuvan kun Hessu istuu tietokoneen edessä niin kuva olisi jollain tapaa valheellinen sillä taiteilija ei pysty Hessun kuvaa täysin totuudellisesti piirtämään. Olisi kuitenkin itsensä huijaamista sanoa Hessun kuvan esittävän jotain toista miestä joka vain istuu samanlailla tietokoneen edessä kuin Hessu. Sillä taiteilija koitti parhaan taitonsa mukaan kuvata Hessua ei ketään toista miestä. Hessun kuvan teko on sallittua mutta Jeesuksen ei. Kummastakaan ei täysin totuudellista kuvaa voi tehdä mutta se ei olekkaan pointti vaan se kenestä YRITTÄÄ kuvaa tehdä ja ketä kuvan sanoo esittävän. Jumalasta/Jeesuksesta ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa jota kuvaisi jollain luodulla eliöllä.

Nyt lähden nukkumaan. Huomisiin. :sleep:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 24. Syys 2011 00:56

Lumina kirjoitti:Luulen että mut on "nähty"...oon nykyään pelkkänä taakkana,kai se on vaan helpotus foorumille :think2: Muistetaan kuitenkin toisiamme rukouksin...ihan tosissani oon poiston kanssa :thumb:

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa rakkaalle sisar Luminalle! :toghether: :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessu » 24. Syys 2011 01:24

Enpä voi muuta sanoa, kuin että voi voi voi... :(

Hessun tunnuksen saa myös poistaa foorumirauhaanne häiritsemästä, kiitos.

Siunausta kaikille ja kaunista syksyä!
Hessu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu