Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Syys 2011 22:09

En näe itse sitä pahana jos meillä on seinällä kuva joka muistuttaa meitä Jeesuksesta.
Meidän tulee tietää ja varmasti tiedämmekin, että se on kuva, eikä se kuva puhu, liiku, tai mitään voi.
Paperia, kangasta, puuta ja vaikka siinä olisikin kuvattuna mitä tahansa, se on vain kuva.
Muistuttamiseen se kelpaa, mutta palvottavaksi tai jotenkin erityiseksi taikakaluksi tai Jumalan kuvaksi ei.

Silloin mennään metsään jos ihminen rupeaa järkeistämään itselleen Jumalan sanaa. Eli ajattelemaan mitä pahaa jostain kuvasta joka esittää Jeesusta voisi olla. Sitä katsomallahan Jeesus tulee mieleen.. Tällöin ihminen haluaa itse päättää onko kuva hänelle sovelias vai ei. Sellainen toiminta ei ole kuuliaisuutta Jumalalle jota Jumala ennen kaikkea vaatii. Jumala haluaa ihmiseltä kuuliaisuutta sellaisissakin asioissa joissa ihminen ei välttämättä näe mitään pahaa.

Jumala on sanonut ettei Hänestä saa tahdä minkäänlaista kuvaa. Se on Jumalan ehdoton tahto asiassa. Jumalaa ei saa kuvata minkäänlaisella ihmisen muodolla ei edes tikku-ukolla eli minkäänlaisen taiteen kautta. Jumala ei myöskään halua että jokin valhe muistuttaisi ihmisiä Hänestä. Eli valheellinen kuva muistuttaisi totuudesta. Se ei ole Jumalan tahto ja siksi Jumalan sana kieltää Jumalan kuvan tekemisen millään tapaa.

Raamattu opettaa että Jumalan ilosanomaa tulee julistaa ainoastaan Jumalan sanan kautta sillä usko tulee kuulemisesta. Jumalan sana on totuus ja totuutta voidaan julistaa vain totuuden (sanan) kautta ei valheellisten kuvien. Jumala haluaa että hän tulee ihmisille mieleen totuuden kautta ei valheen sillä mikään valhe ei ole Jumalasta vaan perkeleestä valheen isästä. Jeesus oli ruumiissaan myös Jumala ja siksi Jeesusta ei saa kuvata minkään valheellisen kuvan kautta eikä valheen tule muistuttaa meitä Jumalasta sillä Jumala itse asuu Pyhässä Hengessä lapsissaan.

Se käskyssä on kielletty, kun mennään esim. patsaan äärelle rukoilemaan, niinkuin se patsas olisi itse se, jota se esittää.

Tuokin on tietysti kielletty mutta käsky kieltää tekemästä Jumalan kuvaa. On siis kielto olla tekemästä kuvaa se on yhtä kiellettyä kuin kuvan palvonta.

Lainaus Petriltä.

5 Moos 4:
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

Tekstiyhteys sanoo meille, että 5 Moos 4:12-19 kertoo Toisesta Käskystä ja selittää sitä. Tämä kohta sanoo, että kansa ei nähnyt Jumalan muotoa, etteivät he olisi menetelleet kelvottomasti ja tehneet itselleen jumalankuvaa, ei minkään muotoista. Jumala ei näyttäytynyt heille, etteivät he olisi tehneet Jumalasta kuvaa ja näin menetelleet kelvottomasti. Menetellä kelvottomasti tarkoittaa myös alkukielellä tuhoutua sekä turmeltua. Jumala ei halunnut, että Hänestä tehdään kuvaa, siksi Hän ei näyttänyt muotoansa kansalle. Toisessa Käskyssä on siis myös selkeästi kysymys siitä, että ei saa tehdä Jumalasta kuvaa. Tuossa ei puhuttu mitään kuvan palvomisesta, vaan ettei saa tehdä kuvaa Jumalasta.

2 Moos 32:
30 ¶ Seuraavana päivänä Mooses sanoi kansalle: "Te olette tehneet suuren synnin. Minä nousen nyt Herran tykö-jos ehkä voisin sovittaa teidän rikoksenne."
31 Ja Mooses palasi Herran tykö ja sanoi: "Voi, tämä kansa on tehnyt suuren synnin! He ovat tehneet itselleen jumalan kullasta.
32 Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois kirjastasi, johon kirjoitat."
33 Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani.
34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa."
35 Niin Herra rankaisi kansaa, koska he olivat teettäneet vasikan, jonka Aaron teki.

Raamattu ilmoittaa, että syy oli kultaisen vasikan tekeminen ja tästä Jumala rankaisi kansaa, koska he olivat tehneet Jumalasta kuvan, kultaisen vasikan. Tämäkin todistaa sen, että Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen, sillä rangaistus tuli siitä kun he tekivät Jumalasta kuvan. Kuvan tekeminen johti sen lisäksi kuvan, eli patsaan palvomiseen, mutta rangaistus tuli kuvan (patsaan) tekemisestä.

https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... ielto.html
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessu » 23. Syys 2011 22:11

Minä en ihan ymmärrä miten buddhan tai faaraon kuvat tähän liittyy. Hehän olivat ihan tavallisia ihmisiä, eikä tässä keskustelussa kukaan ole edes väittänyt ettei tavallisista ihmisistä saisi tehdä kuvia. On täysin toinen asia, miksi kristityn ei ole suotavaa pitää sellaisia kuvia, nimittäin koska ne liittyvät niin olennaisesti kristinuskosta poikkeaviin harhaoppeihin ja promotoivat niitä. Sanasta syystä ajattelen, ettei kristityn ole suotavaa pitää katolisuuteen ja ortodoksisuuteen liittyvää rekvisiittaa.
Hessu

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Syys 2011 22:17

Hessu kirjoitti:Lonelyrider, ei ole kyse siitä mitä haluan nähdä, vaan siitä mitä näen. En näe "Jeesuksen kuvissa" (eli kuvissa joita yleisesti kutsutaan Jeesuksen kuviksi) Jeesusta, vaan miehen samankaltaisessa tilanteessa. Minulla ei ole asiassa mitään "omaa lehmää ojassa", en rehellisesti sanoen hirveästi pidä kuvista joissa on tehty mies samankaltaisessa tilanteessa kuin Jeesus. Yksi maalaus minulla on seinälläni jossa on miehiä viljapellolla, joka tuo mieleeni evankeliumin kertomuksen (ja mitä yleisesti sanotaan "Jeesuksen kuvaksi"). Mutta minulla ei ole siihen tauluun minkäänlaisia tunnesiteitä, pidän sitä seinällä kun se on ihan hieno maalaus, ja ainoa suurikokoinen taulu minkä omistamme (peittää hyvin isoa seinää :)). Haluan vain tässä(kin) asiassa etsiä ja seurata totuutta. Siunauksin, Hessu.

Kysyisin sinulta Hessu saako mielestäsi Jeesuksesta tehdä oman mielikuvituksen mukaista kuvaa. Eli saako jonkun kuvan sanoa esittävän Jeesusta maanpäällä vaikka tietääkin ettei kuva esitä totuudellisesti Jeesusta vaan oman mielikuvituksen tulosta.?? Saako jonkun kuvan sanoa siis esittävän Jeesusta?

En kysy saako tehdä kuvaa jostain toisesta miehestä joka tekee samanlaisia asioita kuin Jeesus vaan saako tehdä jonkunlaista kuvaa jonka sanoo esittävän Jeesusta?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Syys 2011 22:19

lonelyrider kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Lonelyrider, ei ole kyse siitä mitä haluan nähdä, vaan siitä mitä näen. En näe "Jeesuksen kuvissa" (eli kuvissa joita yleisesti kutsutaan Jeesuksen kuviksi) Jeesusta, vaan miehen samankaltaisessa tilanteessa. Minulla ei ole asiassa mitään "omaa lehmää ojassa", en rehellisesti sanoen hirveästi pidä kuvista joissa on tehty mies samankaltaisessa tilanteessa kuin Jeesus. Yksi maalaus minulla on seinälläni jossa on miehiä viljapellolla, joka tuo mieleeni evankeliumin kertomuksen (ja mitä yleisesti sanotaan "Jeesuksen kuvaksi"). Mutta minulla ei ole siihen tauluun minkäänlaisia tunnesiteitä, pidän sitä seinällä kun se on ihan hieno maalaus, ja ainoa suurikokoinen taulu minkä omistamme (peittää hyvin isoa seinää :)). Haluan vain tässä(kin) asiassa etsiä ja seurata totuutta. Siunauksin, Hessu.

Täytyy myöntää että ihan ei mene jakeluun, koska se mielestäni riittää, että joku on tarkoittanut kuvalla esittää Jumalaa.

Aivan kuin ostaisi budhan patsaan ja miettisi että se on vain joku mies tai egyptiläisen faaraon patsaan ja miettisi että se on vain joku mies jne. että laitetaanpa esille. Siinä on listattuna epäjumalia, joita ei myöskään pidä tehdä, ei tehdä eikä palvoa, eikä niitä myöskään ole suotavaa pitää kotiansa kaunistamassa, ainakaan jos uskoo Herraan Jeesukseen. Näin myös uskon olevan kuvien laita, joilla ei ole mitään tekemistä todellisen Jeesuksen kanssa vaan ovat ihmisen oman päänluomuksia. Tekaistut kuvat johtavat ihmisiä harhaan ja ovat johtaneetkin. Eikö tietyntyyppinen kuva miehestä tuo mieleen Jeesuksen ja miksi, koska on annettu uskoa, että siinä on Hän vaikkei olekaan eli se on ihmisten harhaan johtamista jo sinänsä jos Jeesuksesta tehdään jokin stereotypia.

Mutta sinulla on oikeus uskoa miten haluat.

Amen Lonelyriderillä on todella hyviä kirjoituksia tässä ketjussa. Olen iloinen että olet sisar alkanut näkemään totuuden asiassa.

Kiitos Herralle! ;gladly:
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 23. Syys 2011 22:32

Hessu kirjoitti:Minä en ihan ymmärrä miten buddhan tai faaraon kuvat tähän liittyy. Hehän olivat ihan tavallisia ihmisiä, eikä tässä keskustelussa kukaan ole edes väittänyt ettei tavallisista ihmisistä saisi tehdä kuvia. On täysin toinen asia, miksi kristityn ei ole suotavaa pitää sellaisia kuvia, nimittäin koska ne liittyvät niin olennaisesti kristinuskosta poikkeaviin harhaoppeihin ja promotoivat niitä. Sanasta syystä ajattelen, ettei kristityn ole suotavaa pitää katolisuuteen ja ortodoksisuuteen liittyvää rekvisiittaa.

Epäjumalia kaikkinensa, siksi toin esiin kirjoituksessani. Sinänsä ei nimittäin ole merkitystä onko se epäjumala Jeesusta esittävä kuva vai faaraon kuva.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Hessu » 23. Syys 2011 23:04

Toni, olen jo sanonut mitä mieltä olen asiasta. Eli "Jeesuksen kuvat" (joita siis yleisesti kutsutaan sellaisiksi) ovat kuvia miehestä samankaltaisessa tilanteessa kuin mistä Raamattu kertoo.

Lonelyrider, minä ymmärrän epäjumalan tarkoittavan nimenomaan jotakin, mitä palvotaan. Buddhan tai faaraon patsas itsessään on pelkkä kuva tavallisesta ihmisestä, epäjumalia niistä tekee vain se, että tietyissä kulttuureissa niitä kuvia palvotaan.
Hessu

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Syys 2011 23:09

Toni, olen jo sanonut mitä mieltä olen asiasta. Eli "Jeesuksen kuvat" (joita siis yleisesti kutsutaan sellaisiksi) ovat kuvia miehestä samankaltaisessa tilanteessa kuin mistä Raamattu kertoo.

En kysynyt tätä vaan saako mielestäsi minkään kuvan sanoa esittävän Jeesusta?

Tuohon on helppo vastata joko kyllä tai ei.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina* » 23. Syys 2011 23:30

Myönnän että (olin ahdistunut ihan eriasioista kylläkin mutta) halusin tahallani provosoida tuolla Suonnon videolla kun näin että se oli täynnä Jeesuksen kuvia, mutta silti häneltä kelpuutettiin opetusvideo tälle foorumille.
Kun taas jotkut henkilöt varsinkin ne edellisen foorumin aikaiset ovat ihan kuin eri luokkaa,vaikka sanotaan että uskokoon kukin siten missä kasvun vaiheessa on mutta silti koko ajan kirjoituksillaan ihan kuin muita ärsyttäen kehutaan muiden kasvua.
Ajattelin ensin että Hessun vertaukset miehen kuvista ontuvat ,mutta sitten tuli mieleen että jos Hessu näkeekin ryövärin ristillä tai Pietarin tai itsensä uskon silmin kävelemässä veden päällä...eikös se Pietarikin hetken matkaa kävellyt veden päällä :think2:

No tää nyt oli vaan tämmöstä...mä koen aina jotain kurjaa oloa kun tästä keskustellaan,en tiedä miksi??
Lumina*

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 23. Syys 2011 23:46

Lumina* kirjoitti:Myönnän että (olin ahdistunut ihan eriasioista kylläkin mutta) halusin tahallani provosoida tuolla Suonnon videolla kun näin että se oli täynnä Jeesuksen kuvia, mutta silti häneltä kelpuutettiin opetusvideo tälle foorumille.
Kun taas jotkut henkilöt varsinkin ne edellisen foorumin aikaiset ovat ihan kuin eri luokkaa,vaikka sanotaan että uskokoon kukin siten missä kasvun vaiheessa on mutta silti koko ajan kirjoituksillaan ihan kuin muita ärsyttäen kehutaan muiden kasvua.
Ajattelin ensin että Hessun vertaukset miehen kuvista ontuvat ,mutta sitten tuli mieleen että jos Hessu näkeekin ryövärin ristillä tai Pietarin tai itsensä uskon silmin kävelemässä veden päällä...eikös se Pietarikin hetken matkaa kävellyt veden päällä :think2:

No tää nyt oli vaan tämmöstä...mä koen aina jotain kurjaa oloa kun tästä keskustellaan,en tiedä miksi??

Ikävää jos tulee kurja olo :? mutta eihän Jumalan sanan totuus saisi aiheuttaa kurjaa oloa. Mielestäni tämä aihe on aika vakavanlainen, jos puhutaan Jumalan sanasta ja Hänen tahdostaan. Ajattelen, että jos tuo Jumalan sanaa, sen pitäisi olla kuin aarre, jonka löytää, eikä niin päin että se tuottaa pahaa oloa.

Ymmärrän sinänsä mitä koet.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Lumina* » 23. Syys 2011 23:54

lonelyrider kirjoitti:
Lumina* kirjoitti:Myönnän että (olin ahdistunut ihan eriasioista kylläkin mutta) halusin tahallani provosoida tuolla Suonnon videolla kun näin että se oli täynnä Jeesuksen kuvia, mutta silti häneltä kelpuutettiin opetusvideo tälle foorumille.

Ikävää jos tulee kurja olo :? mutta eihän Jumalan sanan totuus saisi aiheuttaa kurjaa oloa. Mielestäni tämä aihe on aika vakavanlainen, jos puhutaan Jumalan sanasta ja Hänen tahdostaan. Ajattelen, että jos tuo Jumalan sanaa, sen pitäisi olla kuin aarre, jonka löytää, eikä niin päin että se tuottaa pahaa oloa.

Ymmärrän sinänsä mitä koet.

No ei Jumalan Sanan totuus sinänsä aiheuta kurjaa oloa, vaan se että jos se ei oo auennu niin se asenne sitä ihmistä kohtaan..näin mä luulisin että se on se joka tekee surulliseksi :think2:
Lumina*

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu