Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja Hessu » 22. Syys 2011 19:57

PetriFB kirjoitti:Hessu kysyn sinulta onko oikein tehdä Jumalasta/Jeesuksesta kuvaa, eli patsasta tai piirrosta, jonka tarkoitus on esittää Jumalaa tai Jeesusta?

Kysymys on turha, sillä Jumalasta ei voi tehdä kuvaa. Kukaan ei ole nähnyt Häntä. Jeesuksesta taas emme voi tehdä kuvaa, koska kukaan meistä ei ole nähnyt Häntä.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 22. Syys 2011 19:59

lonelyrider kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
Jukka-Pekka kirjoitti:Siellä voi olla jumalankuviakin. En ole "paniikissa" lähtenyt niitä selailemaan, josko jostain löytyisi kuvia esim. Jeesuksesta. Saattaisipa löytyäkin, tiedä häntä.

Minulla on seinälläni taulu, joka esittää miehiä samankaltaisessa tilanteessa kuin mistä eräs evankeliumin kohta kertoo. Mutta en minä ajattele, että tuo on Jeesuksen kuva, sillä eihän kukaan tiedä minkä näköinen Jeesus tosiasiassa oli. Ajattelen kuvan olevan kuva miehestä, joka on samankaltaisessa tilanteessa mistä evankeliumi kertoo Jeesuksen ja hänen opetuslastensa olleen. Tällä tavalla ajattelemalla se ei siis ole Jeesuksen kuva. Jos sinulta löytyy vastaavanlaisia kuvia kirjoista tai muualta, niin voit ajatella myös tällä tavalla, eikä kuvissa silloin ole mitään väärää.

Mutta sehän on kuva Jumalasta, kun Jeesus on ja oli Jumala, myös maanpäällisessä vaelluksessaan, vai kuinka? Se ei ole vain jokin mies kirjassa, vaan Jumala, eikö kirja kerrokin Jumalasta nimeltä Jeesus?

Et tainnut ihan ymmärtää ajattelutapaani. Minun näkemykseni mukaan se kuva, jota jotkut virheellisesti sanovat "Jeesuksen kuvaksi", esittää jotain miestä samankaltaisessa tilanteessa, kuin mistä Raamattu kertoo. Eikä se muuta kuvaa miksikään, vaikka sen laittaisi kirjaan joka kertoo Jeesuksesta, eikä sekään muuta kuvaa, että jotkut sanovat sitä "Jeesuksen kuvaksi".
Hessu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Syys 2011 20:13

Hessu kirjoitti: Jeesuksesta taas emme voi tehdä kuvaa, koska kukaan meistä ei ole nähnyt Häntä.

Rauhaa sinulle! Osa meistä kristityistä on nähnyt omin silmin Jeesusta. Olen saanut nähdä Jeesusta hengen silmin.
Anteeksi tällainen viesti mutta haluaisin vain kommentoida rauhan merkeis... Siuu :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Hessu » 22. Syys 2011 20:27

vaisuliini kirjoitti:
Hessu kirjoitti: Jeesuksesta taas emme voi tehdä kuvaa, koska kukaan meistä ei ole nähnyt Häntä.

Rauhaa sinulle! Osa meistä kristityistä on nähnyt omin silmin Jeesusta. Olen saanut nähdä Jeesusta hengen silmin.
Anteeksi tällainen viesti mutta haluaisin vain kommentoida rauhan merkeis... Siuu :pc:

Tuo on sinänsä totta. Tai en tietenkään voi olla varma onko se totta, kun kaikkiin Raamatun ulkopuolisiin ilmestyksiin yms täytyy aina suhtautua tietyllä varauksella, mutta totta on, että jotkut väittävät nähneensä Jeesuksen. Mutta en ole tässä keskustelussa tarkoittanut sellaisia, vaan aiheena on osaltani ollut kuvan tekeminen Jeesuksesta ihmisenä, kuin hän eli maan päällä tullessaan sovittamaan syntimme ja valmistamaan meille tien Isän luokse.
Hessu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Syys 2011 21:03

Hessu kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Hessu kysyn sinulta onko oikein tehdä Jumalasta/Jeesuksesta kuvaa, eli patsasta tai piirrosta, jonka tarkoitus on esittää Jumalaa tai Jeesusta?

Kysymys on turha, sillä Jumalasta ei voi tehdä kuvaa. Kukaan ei ole nähnyt Häntä. Jeesuksesta taas emme voi tehdä kuvaa, koska kukaan meistä ei ole nähnyt Häntä.

On totta, että kukaan meistä ei ole nähnyt Jumalaa tai Jeesusta. Ihminen voi uskoa, että Jumalasta saa tehdä kuvan ja hän voi piirtää tai tehdä patsaan Jumalasta, vaikka se ei kuitenkaan esitä oikeasti Jumalaa. Kysymys ei ole kuitenkaan turha, sillä Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen. Jos kysymys olisi turha, niin Raamattu ei edes kieltäisi Jumalan kuvan tekemistä.

5 Moos 4:
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

Tekstiyhteys sanoo meille, että 5 Moos 4:12-19 kertoo Toisesta Käskystä ja selittää sitä. Tämä kohta sanoo, että kansa ei nähnyt Jumalan muotoa, etteivät he olisi menetelleet kelvottomasti ja tehneet itselleen jumalankuvaa, ei minkään muotoista. Jumala ei näyttäytynyt heille, etteivät he olisi tehneet Jumalasta kuvaa ja näin menetelleet kelvottomasti. Menetellä kelvottomasti tarkoittaa myös alkukielellä tuhoutua sekä turmeltua. Jumala ei halunnut, että Hänestä tehdään kuvaa, siksi Hän ei näyttänyt muotoansa kansalle. Toisessa Käskyssä on siis myös selkeästi kysymys siitä, että ei saa tehdä Jumalasta kuvaa. Tuossa ei puhuttu mitään kuvan palvomisesta, vaan ettei saa tehdä kuvaa Jumalasta.

Kuvankielto on selkeä, koska jae 16 sanoo, että jos tekee kuvan, niin menettelee kelvottomasti. Jae 15 paljastaa sen, että kyseessä on juuri kuvan tekemisen kielto koskien Jumalaa, koska Jumalan muotoa ei näkynyt siitä syystä, ettei kansa päässyt tekemään Jumalasta kuvaa ja sen jälkeen Jumala opettaa, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa, eli Jumalaa ei saa kuvata minkään muotoisena, ei ihmisen muotoisena ei eläimen muotoisena.

19 jae sanoo vielä, että kansa ei saanut kumartaa ja palvella Jumalan luomia taivaan kappaleita aurinkoa, kuuta ja tähtiä. Huomaa, että 19 jae ei puhu mitään kuvista tässä kohden, vaan antaa käskyn ettei taivaankappaleita saa palvella, eli pitää epäjumalina. Jae 19 ei puhu mitään epäjumalan kuvien palvonnasta, vaan että kansa ei saa palvella ja pitää itsellään epäjumalina Jumalan luomia asioita.

Näin 5 Moos 4:12-19 todistaa sen, että 2 Moos 20:4 on myös kielto ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Miten Israelin kansa ymmärsi Toisen Käskyn?

Juutalaiset uskoivat, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, ei edes sellaista kuvaa jota ei palvota. Meidän tulee muistaa se että Toinen Käsky kuuluu Kymmeneen Käskyyn, joka on myös voimassa Uuden Liiton järjestyksessä. Juutalaiset ymmärsivät että Toinen Käsky kieltää myös Jumalan kuvan tekemisen, vaikka Jumalan kuvaa ei palvottaisi. He ymmärsivät oikein Raamatun opetuksen Toisesta Käskystä.

Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus (Theios) on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

Theios tarkoittaa koko Jumaluutta, eli Isää, Herraa Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Apt 17:29 sanoo, että emme saa luulla, että Isä, Jeesus ja Pyhä Henki on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (piirros, patsas). Tämä kohta siis sanoo, että emme saa luulla, että Jumalaa voi kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta. Eli tästäkin kohdasta tulee esille kielto että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavali olisi opettanut tuossa väärin ja jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavalin olisi pitänyt sanoa tuossa, että jumaluudesta ei saa tehdä kuvaa, paitsi Jeesuksen Pelastajan voi kuvata piirtämällä tai tekemällä patsaan, sillä Hän on ainoa Pelastaja. Paavali ei kuitenkaan sanonut niin, vaan hän toi esille, että Jumaluutta (Isä, Jeesus ja Pyhä Henki) ei saa kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta piirtämällä tai tekemällä patsaan. Uusi Liitto vahvistaa myös Jumalan kuvan tekemisen kiellon.

Emme tiedä minkä näköinen Jumala tai Herra Jeesus ja siksi jokainen kuva Jeesuksesta on valheellinen eikä esitä oikeasti Häntä. En usko, että Jumala hyväksyy pientäkään valhetta ja totuus on se että kukaan ei tiedä miltä Jeesus näyttää ja siksi kukaan ei voi kuvata Häntä totuudenmukaisesti. Meidän tulee aina muistaa se, että Jumala toimii aina totuuden mukaan ja antaa kaikesta totuuden mukaisen kuvan, siksi Hän ei halua, että Hänen kansansa tekee epäaitoja kuvia Pojastaan, jotka eivät oikeasti edes esitä Jeesusta.

Jotkut ajattelevat, että koska Jeesus oli myös ihminen ja Raamattua lukiessa meille nousee mielikuva Hänestä, niin siksi saamme tehdä Jeesuksesta kuvan. Kun luemme Raamattua ja kun mieleemme nousee mielikuva Jeesuksesta, niin se mielikuva ei ole väärin, koska se on ihmisen mielessä. Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen eli piirtämisen tai patsaan tekemisen. Mielikuva ei ole piirros, vaan ajatus. Apt 17:29 myös kumoaa teorian, että koska meille tulee Raamattua lukiessa mielikuva Jeesuksesta, niin voimme tehdä Hänestä kuvan. Raamattu sanoo, että emme saa luulla Jumalan olevan inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema. Herra Jeesus on Jumala, eikä Häntä saa kuvata (piirros, patsas) sen mukaan millainen mielikuva meillä on Hänestä.

Herraa Jeesusta saamme kuvailla sanan opetuksen kautta puhumalla tai kirjoittamalla kertoa sen mitä Jumalan sana opettaa Herrasta Jeesuksesta.

Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

1 Joh 1:
1 ¶ Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.

Usein kuulen ajatuksia ja kommentteja, joissa sanotaan, että koska Jeesus, eli sana tuli lihaksi ja alkuseurakunnan ihmiset näkivät Jeesuksen, niin Hänestä voidaan tehdä kuvia. Jotkut opettavat että koska kirkkoisät aikoinaan päättivät, että Jeesuksesta (Jumalasta) saa tehdä kuvia, niin siksi Jeesuksesta (Jumalasta) voi tehdä kuvia.

Alkuseurakunnan apostolit näkivät Sanan (Herran Jeesuksen) tulevan lihaksi. Alkuseurakunnan apostolit omin korvin kuulivat Herran Jeesuksen puhetta ja he näkivät Hänet omin silmin. He katselivat Herraa Jeesusta ja omin käsin saivat Häntä koskettaa.

Mitä Raamattu sen jälkeen sanoo?

Alkuseurakunnan apostolit puhuivat Hänestä ja kirjoittivat Hänestä, mutta eivät tehneet Hänestä kuvaa (piirtämällä, patsas), eivätkä opettaneet muita tekemään Hänestä kuvaa (piirros, patsas).

Ymmärrettävä muoto Herrasta Jeesuksesta kertomiselle oli apostoleille Jeesuksesta puhuminen ja kirjoittaminen, ei piirtäminen tai patsaan tekeminen. Apostolit toimivat Pyhässä Hengessä ja antoivat ohjeensa koskemaan kaikkia niin aikuisia kuin lapsia, joille kaikille tuli kertoa Jeesuksesta ymmärrettävästi puhumalla sekä kirjoittamalla. Perinne on tehnyt toisin, mutta sanan opetus on kuitenkin selkeä tässä asiassa.

Kirkkoisien päätöksillä ei ole mitään merkitystä Jumalan kuva asiassa, koska Raamattu kieltää sen. Raamatun opetus määrittelee sen mikä on voimassa, eikä kirkkoisien opetus, joka on vastoin Jumalan sanaa. Jos haluamme uskoa niin kuin Raamattu opettaa, niin silloin meidän tulisi uskoa myös se että Jumalan kuvia ei saa tehdä, koska Raamattu opettaa siten.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 22. Syys 2011 21:40

Hessu kirjoitti:
Et tainnut ihan ymmärtää ajattelutapaani. Minun näkemykseni mukaan se kuva, jota jotkut virheellisesti sanovat "Jeesuksen kuvaksi", esittää jotain miestä samankaltaisessa tilanteessa, kuin mistä Raamattu kertoo. Eikä se muuta kuvaa miksikään, vaikka sen laittaisi kirjaan joka kertoo Jeesuksesta, eikä sekään muuta kuvaa, että jotkut sanovat sitä "Jeesuksen kuvaksi".

Mutta ajatellaanpa näin, siis kuvassa "joka ei mielestäsi esitä Jeesusta", joku mies tyynnyttää myrskyn, joku mies on vain ristinpuulla, joku mies kävelee vetten päällä, joku mies viimeisellä aterialla? Kuka sellainen mies sitten on, jos se ei esitä Jeesusta ja on samanlaisissa tilanteissa? Tavallinen mattimeikäläinenkö?

Eikö itse kirjassa tai kuvassa kuitenkin ole tarkoitus esittää Jeesusta, mitä merkitystä silloin on sillä, käännätkö mielessäsi sen joksikin mieheksi, joka ei ole Jeesus vaan on samassa tilanteessa, mutta kuka mattimeikäläinen joutuu niihin tilanteisiin, kun historian valossa ja raamatun valossa tiedämme, että Hän on se joka ne asiat on tehnyt, Hän tyynnytti myrskyn ja opetuslapset pelkäsivät, Hän käveli vetten päällä ja Hän sovitti syntimme ristinpuulla, se ei ollut mikään mattimeikäläinen.

Jos voin kysyä... piirrätkö itse kuvia miehestä samassa tilanteessa kuin Jeesus oli vai onko sinulla jokin muu syy uskoa niinkuin uskot?
lonelyrider

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Syys 2011 22:40

Hessu kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:

Tuo on sinänsä totta. Tai en tietenkään voi olla varma onko se totta, kun kaikkiin Raamatun ulkopuolisiin ilmestyksiin yms täytyy aina suhtautua tietyllä varauksella, mutta totta on, että jotkut väittävät nähneensä Jeesuksen. Mutta en ole tässä keskustelussa tarkoittanut sellaisia, vaan aiheena on osaltani ollut kuvan tekeminen Jeesuksesta ihmisenä, kuin hän eli maan päällä tullessaan sovittamaan syntimme ja valmistamaan meille tien Isän luokse.

Okkay.
Haluaisin vain sanoa mitä tapahtui. Ennen Kristuksen ilmestystä olen joskus piirtänyt kuvia Jeesuksesta kuin rakastunut teini-ikäinen tyttö. Kun sinä päivänä minulle Jeesus ilmestyi ja se oli täysin yllätys minulle ja hengen silmin en ole nähnyt miltä Hän näytti niin en voinut enää piirtää Hänestä kuvan.

Myöhemmin sain taulun tilattua ja halusin näyttää yhdelle vanhemmalle pariskunnalle sen taulun mutta pieni ääni sanoi minulle ja varoitti siitä kuvasta. En ottanut vakavakseni äänestä joka puhui ja varoitti minua.

Myöhemmin PP kirjoitti kuvankiellosta niin minä aloin lukea sitä ja sit muistin äänen joka puhui ja varoitti minua kuvasta.
Siten yritin pitää niitä tauluja jotka minulla oli, "ei kuvasta todellista Jeesusta" sellaisina. Mutta taulut aina otti silmiini kun menin huoneeseen ja sit taas sieltä niin alkoi minua häiritä. Päätin heittää ne roskiin mutta minulle tuli ajatus että minä muka kiellän Jeesuksen.

Katsoin että se on pelkkä paperi ja heitin sen pois. Siten menin seurakunnankokoukseen ja pastorin vaimolle tuli näky.
Minulla on vielä se paperi tallessa, siis Raamatun välissä kun otin ylös muistiin mitä vaimo sai näyn.

2.11.2010 tiistaina iltarukouskokouksessa:
Kuva silmien eteen, jonkun seinällä on kuva, idoli, jota Jumala ei halua sen olevan.
Jumalasi siunaa kun irrotat viimeisenkin siteen.

Ymmärsin mitä Jumala tarkoittaa siteellä. Minulla oli näkymätön side kun silloin meinasin heittää roskiin niin minulle tuli ajatus että minä muka kiellän Jeesuksen. Se oli side... Järjenpäässäni tiedän että ne eivät kuvasta Jeesusta mutta alitajuntaisesti kyllä kuvastivat kans vaikka en itse mitään huomannut.

Toinen juttu vielä, mieheni tuli kertomaan minulle että äiti alkoi kysellä siitä kalevan rististä. Siinä on patsas jeesus. Sain sen häälahjaksi mieheltäni.
Ihmettelin miksi äiti otti asiasta puheeksi kun sinä samana hetkenä oli keskusteltu kuvankiellosta. Minusta tuntui että saatana olisi kuiskannut äidilleni ajatuksen kans ja olisi koittanut saattaa äitiä minua vastaan kuvan takia. Minusta on selvä juttu että tää kaikki oli saatanan takana. Siupai!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Syys 2011 23:00

Hessu kirjoitti:

Ei ole kysymys siitä voiko Jeesuksesta tehdä totuudellista kuvaa sillä kenestäkään ei voi tehdä täysin totuudellista kuvaa. Jo pienikin virhe tekee kuvasta jollain tapaa valheellisen. Kyse on siitä ketä YRITTÄÄ kuvata. Kirkkojen alttaritalut ja kuvaraamattujen kuvat ovat nimenomaan tehty siinä tarkoituksessa että niillä on yritetty taiteilijan näkemyksellä kuvata Jeesusta meidän Jumalaamme ja tämä on Raamatun mukaan kielletty. Eli Jeesuksesta meidän Jumalastamme ei saa koittaa tehdä kuvaa. Minkään kuvan ei saa sanoa esittävän tai kuvaavan Jeesusta. Tätä kieltoa rikotaan todella paljon kristikunnassa.

Jokainen tietää ettei mikään kuva oikeasti esitä Jeesusta totuudellisesti mutta mitään kuvaa ei saa tehdä siinä tarkoituksessa että sen sanotaan esittävän Jeesusta meidän Jumalaamme.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessu » 23. Syys 2011 00:15

Petri, onko sinun mielestäsi väärin tehdä kuva jostakin miehestä, joka on samankaltaisessa tilanteessa, kuin mistä Raamattu kertoo?
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 23. Syys 2011 00:20

Lonelyrider. Toki Jeesus aikoinaan teki kaikki mainitsemasi asiat, mutta jos näen kuvan miehestä samankaltaisissa tilanteissa, niin on täysin luonnollista ja itsestäänselvää, että en ajattele kuvan esittävän Jeesusta, vaan jotain miestä (todellisen mallin mukaan maalattua tai mielikuvituksesta keksittyä) samankaltaisessa tilanteessa. En ymmärrä miksi tämä on niin vaikeaa joillekin käsittää.

Ja en ole itse muistaakseni koskaan piirtänyt sellaista kuvaa, koska en harrasta piirtämistä tms. Vaikka sillä nyt ei asian kanssa ole mitään merkitystä.
Hessu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu