Sami kirjoitti:En tiedä tuosta Patricista. Itsekkään en tunne oloani kotoisaksi sellaisissa rukoushetkissä, joissa kaikki puhuvat kovaan ääneen kielillä. Mutta sen mitä olen kuunnellut puhujaa, niin en kyllä tiedä voiko / uskaltaako ihan harhaopiksikaan julistaa. Ajattelen, että eri puhujilla on erilaisia vivahteita ja painotuksia joista voimme ottaa sen hyvän ja heittää se huono pois.
Tuntuisi aika hurjalta vastustaa kaveria joka kuitenkin rohkeasti julistaa sanaa ja evankelio, kun itse ei saa oikein mitään aikaiseksi.
Sami:"En tiedä tuosta Patricista. Itsekkään en tunne oloani kotoisaksi sellaisissa rukoushetkissä, joissa kaikki puhuvat kovaan ääneen kielillä."
Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan ja järjestyksen Jumala (1. Kor. 14:33-40). "Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle" (1.Kor. 14:27-28). Tämä on Jumalan Sanan ohje. Ei tarvitse arkailla sanoa arviota ääneen, että yhtä aikaa ja suureen ääneen kielillä kokouksissa puhuvat rikkovat Herran Sanaa vastaan. "Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?" (1.Kor. 14:23).
Sami:"Mutta sen mitä olen kuunnellut puhujaa, niin en kyllä tiedä voiko / uskaltaako ihan harhaopiksikaan julistaa. Ajattelen, että eri puhujilla on erilaisia vivahteita ja painotuksia joista voimme ottaa sen hyvän ja heittää se huono pois.
Tuntuisi aika hurjalta vastustaa kaveria joka kuitenkin rohkeasti julistaa sanaa ja evankelio, kun itse ei saa oikein mitään aikaiseksi."
Patrck Tiainen julistaa harhaoppeja, jotka tunnemme nimillä 'uskon sana' ja 'menestysteologia'. Mukana on myös aineksia Jooelin armeija-nimisestä eksytyksestä. Näiden juuret ulottuvat pidemmälle historiassa kuin Toronton ja Lakelandin valheherätyksiin, jotka repivät rikki tuhansia seurakuntia eri puolilla maapalloa ja horjuttivat miljoonien ihmisten uskon. Näin tapahtui, koska vanhimmistot eivät valvoneet vaan päästivät nuo raatelevat sudet seurakuntiin sisälle (vert. Ap.t 20:29-30). Nyt näyttää tapahtuvan sama uudelleen; eksytyksen henki on sama, tosin pukeutuneena jälleen vähän muodikkaampiin vaatteisiin. Uskovat eivät tahdo tai uskalla arvioida ja koetella sitä mitä näkevät ja kuulevat, vaikka kokouksissa tapahtuu aivan kauhistuttavia fyysisiä manifestaatioita ja rikotaan Jumalan Sanon ohjeita. Se mitä noissa kokouksissa tapahtuu on täysin vierasta Raamatulle; sieltä ei löydy tukea kaatuiluille, kiemurteluille, kouristeluille, eläinääntelyille, kirkumiselle, sairaalle naurulle jne.
Sami, silloin kun joku rakentaa muulle perustukselle kuin Kristus-kalliolle, niin se kaikki on hylättä ja heitettävä pois. Heti! Nämä eksyttäjät osaavat houkutella mukaansa ja pettää suostuttelevilla puheilla (Kol. 2:4). He tekeytyvät vanhurskauden palvelioiksi, puhuvat sujuvasti Jeesuksesta ja käyttävät Raamatun sanaa oppiensa tueksi, mutta julistavat kuitenkin "toista evankeliumia toisesta jeesusta, toisen hengen vaikutuksesta" (2.Kor. 11:3-4, 13-15. Vert. Gal. 1:6-8 ym)
Minulla olisi paljon sanottavaa näistä uuskarismaattisuuteen liittyvistä ilmiöistä ja olenkin valmis kirjoittamaan niistä enemmän, mutta nyt kello yksi yöllä lienee parasta mennä jo lepäämään. Ensi viikolla minulla on hyviä ystäviä kyläilemässä ma-to joten ehkä ehdin paneutumaan kirjoituksiin vasta seuraavana viikonloppuna. Katsotaan nyt kuinka asiat johdattuvat. Mutta nyt siis hyvää yötä ja Jeesus myötä.