6. käsky - älä tapa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ammatteja

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Marras 2011 21:07

Kiitos, siunausta sullekin ja perheellesi!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja tph » 24. Marras 2011 10:03

Osaako kukaan sanoa miten Room. 13:1-4 on alkutekstissä?

EDIT: God's Word Translationissa on aika rohkea tulkinta https://www.biblegateway.com/passage/?s ... version=GW Näyttää että kyse on enemmän tulkinnasta kuin käännöksestä.
tph

ViestiKirjoittaja toni t » 24. Marras 2011 13:33

tph kirjoitti:Osaako kukaan sanoa miten Room. 13:1-4 on alkutekstissä?

EDIT: God's Word Translationissa on aika rohkea tulkinta https://www.biblegateway.com/passage/?s ... version=GW Näyttää että kyse on enemmän tulkinnasta kuin käännöksestä.

"The government has the right to carry out the death sentence. It is God’s servant, an avenger to execute God’s anger on anyone who does what is wrong."

Tulkinta jonka linkkisi antaa tallaa jalkoihinsa Jumalan lain ja koko uuden liiton opetuksen jossa kenelläkään ei ole lupaa suorittaa kuoleman rangaistusta muuta kuin Jumalalla.

Room.13:1. Jokainen olkoon esivallalle, jolla valta on, alamainen; sillä ei esivalta ole muutoin kuin Jumalalta: ne vallat, jotka ovat, Jumalalta ne säädetyt ovat.
2. Sentähden jokainen, joka itsensä esivaltaa vastaan asettaa, se on Jumalan säätyä vastaan; mutta ne, jotka vastaan ovat, saavat tuomion päällensä.
3. Sillä ne, jotka vallan päällä ovat, ei ole hyvintekiöille, vaan pahoille pelvoksi. Ellet tahdo esivaltaa peljätä, niin tee hyvää, ja sinä saat häneltä kiitoksen.
4. Sillä hän on Jumalan palvelia sinun hyväkses. Vaan jos sinä pahaa teet, niin pelkää; sillä ei hän miekkaa hukkaan kanna; sillä hän on Jumalan palvelia ja kostaja sille rangaistukseksi, joka pahaa tekee.
5. Sentähden tulee alamainen olla, ei ainoastaan vihan tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6. Sillä sentähden te myös veron maksatte; sillä he ovat Jumalan palveliat, joiden senkaltaisista tulee lukua pitää.
7. Niin antakaat siis kaikille, mitä te velvolliset olette: sille vero, jolle vero tulee; sille tulli, jolle tulli tulee; sille pelko, jolle pelko tulee; sille kunnia, jolle kunnia tulee.
8. Älkäät kellenkään velvolliset olko, vaan ainoastaan että te toinen toistanne rakastatte; sillä joka toista rakastaa, se on täyttänyt lain.
9. Sillä se: ei sinun pidä huorin tekemän; ei sinun pidä tappaman; ei sinun pidä varastaman; ei sinun pidä väärää todistusta sanoman; ei sinun pidä himoitseman, ja mitä muuta käskyä on, se tähän sanaan suljetaan: sinun pitää rakastaman lähimmäistäs niinkuin itsiäs.
10. Ei rakkaus tee lähimmäiselle mitään pahaa; sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Kun lukee lukua 13 niin siinä ei tule esille että esivallalla olisi lupa tappaa. Luku tuo esille että joka nousee esivaltaa vastaan nousee sillloin Jumalan säätyä vastaan ja ne saavat tuomion päällensä. Tämä tuomio tulee Jumalalta ei esivallalta. Koska vain Jumalalla on uudessa liitossa tuomio valta kuolemaan niin miekalla mielestäni tarkoitetaan kyseisessä kohdassa Jumalan sanaa (säätyjä) joita esivalta kantaa. Joka ei tahdo olla alamainen esivallalle nousee siis Jumalan säätyjä vastaan ja saa tuomion ja Jumalan tuomio on Jeesuksen suusta lähtevä miekka (Jumalan sana/säädyt).

Joh.12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Jeesuskaan ei maan päällä olessaan tuominnut ketään mutta Hänen sanansa (suunsa miekka) tuomitsee kaikki ne jotka eivät ota Hänen sanaansa vastaan. Room luku 13 istuu samassa linjassa näiden Jeesuksen sanojen kanssa sillä esivallan miekka ei ole miekka jolla esivala saisia laittaa kuoleman tuomion käytäntöön vaan miekka on Jeesuksen suuta lähtevä miekka (Jumalan sana) koska uudessa liitossa vain sillä miekalla on tuomio valta. Esivalta kantaa Jumalan säädöksiä sanaa ja lakia ja tämä miekka tuomitsee viimeisenä päivänä ne jotka sitä vastaan nousevat.

Room.13:9 Sillä se: ei sinun pidä huorin tekemän; ei sinun pidä tappaman; ei sinun pidä varastaman; ei sinun pidä väärää todistusta sanoman; ei sinun pidä himoitseman, ja mitä muuta käskyä on, se tähän sanaan suljetaan: sinun pitää rakastaman lähimmäistäs niinkuin itsiäs.
10. Ei rakkaus tee lähimmäiselle mitään pahaa; sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Jumala ei ole niin epälooginen ettei Jumalan laki ja säädökset koskisi myös esivaltaa. Esivalta ei ole vapaa noudattamasta Jumalan lakia joka kieltää tappamisen. Esivalta ei saa itse rikkoa Jumalan lakia vastaan ja jos esivalta alkaisi suorittamaan kuoleman rangaistuksia tai tappamaan sama mistä syystä niin silloin esivalta nousisi itse Jumalan säädöksiä vastaan. Siksi Room 13 luku ei missään tapauksessa voi puhua siitä että esivallalla olisi lupa kuoleman rangaistukseen. Esivallan säädöksiin joita se kantaa ja jotka ovat Jumalalta kuuluu tietysti myös Jumalan laki. Jumalan laki on rakkauden laki joka ei opeta tekemään lähimmäiselle mitään pahaa vaan rakastamaan lähimmäistä kuin itseään. Kaikki Jumalan säädöksen käskyt sisältyvät sanaan rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi. Kun lähimmäistä rakastetaan kuin itseään ei lähimmäistä tapeta mistään syystä.

God's Word Translationin tulkinta opettaa täysin Jumalan lakia vastaan ja tuollaista tulkintaa tulee varmasti antikristillinen maailmanvalta käyttämään tukenaan ja oikeutenaan tuomita ihmisiä kuolemaan tottelemattomuudesta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 25. Marras 2011 10:36

Luin vain viestiketjun alun, mutta se herätti ajatuksia. Toivottavasti en siis toista jo jotain sanottua...

Jokaisessa ammatissa on varjopuolia, jos niitä haluaa nähdä. Toisessa ammatissa ne ovat vain enemmän näkyvillä kuin toisissa. Esimerkiksi juuri poliiseilla väkivallan käyttö näkyy selkeästi, vaikka poliisit tekevät liikennekasvatustyötä, valistustyötä, auttavat kriisitilanteissa. Samoin armeijassa tehdään paljon sellaisia asioita, mikä ei näy julkisuudessa. Esimerkiksi juuri kriisitilanteissa varuskunnista lähetetään "hälytysvalmiudessa" olevat varusmiehet auttamaan vaikkapa ruoan tai veden jakamisessa, ohjaamaan liikennettä, vartioimaan jotain aluetta jne. Armeijasta ajatellaan usein tappamislaitoksena, ja useimmat miehet eivät käy armeijaa sen vuoksi. Yksi vaihtoehto on aseeton palvelus, vaikka suorittaisi asepalveluksen. Lääkäreistä halutaan nähdä vain inhottavimmat asiat, kuten juuri abortit. Aborttia tekevä lääkäri osallistuu lapsen/ sikiön tappamiseen, ja mielestäni kristittyjen lääkäreiden pitäisi tässä asiassa totella ennemmin Raamattua kuin ihmisten toiveita. Tietysti lääkärit tekevät paljon hyvääkin työtä, auttavat.

Moni maallisessa työpaikassa työskentelevä uskova joutuu pikkujouluissa tekemisiin alkoholin kanssa. Se, miten asiasta ajattelee ja suhtautuu, on mielestäni verrattavissa jollain tavalla väkivaltaan. Jos joku kutsuu ihmisen armeijan palvelukseen, niin hän tehköön sen hyvin. Miksi uskovat usein ihannoivat hengellisen työn tekemistä, vaikka siihenkin sisältyy käytönnön asioiden hoitamista ja valintoja/ ristiriitoja? Usein halutaan nähdä yksiselitteinen hyvä ja paha, tehdä ylimääräisiä kieltoja ja sääntöjä. Tästä Jeesus puhuttelee fariseuksia.

Mietittäväksi:
Jos oman lapsen henkeäsi uhataan, miten toimit? (Vain kaksi vaihtoehtoa, vaikka kuinka rukoilisit.)
Vaihtoehto a: et tee mitään ja joku tappaa lapsesi.
Vaihtoehto b: tapat uhkaajan ja lapsesi pelastuu.
Kumman elämä on tärkeämpi: uhkaajan vai lapsesi (viattoman osapuolen). Itsepuolustusta?
Toivottavasti meistä ei kukaan ikinä joudu vastaavan esimerkin eteen!
lara.tomb.raider

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Marras 2011 11:31

laran kysymykseen sen verran että kysymys on siinä suhteessä älytön että se jättää Jumalan olemassaolon ja lupaukset huomiotta. Jos luet ketjua hieman pidemmälle niin löydät vastauksen joka kristitylle Raamatun mukaan kuuluu ja se ei ole vaihtoehto a eikä b.

Siunausta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Marras 2011 18:50

Tästä kirjoituksesta saa olla eri mieltä ihan vapaasti, jos niin kokee. Tuon esille muutamia ajatuksia siitä miten ja millä tavalla Jumala opettaa asioita sanassaan. Vanhassa liitossa Jumala antoi käskyn, että ei saa tappaa, sanomalla kuudennessa käskyssä: " Älä tapa". Jumala teki tähän kuitenkin poikkeuksen ja sääti muutamista synneistä kuolemanrangaistuksen, joiden seurauksena synnintekijät tuli surmata. Toinen poikkeus oli sota ympärillä olevia heimoja vastaan, joita sai sodassa surmata. Kun ja jos Jumala tekee poikkeuksen, kuten Hän tietyissä tilanteissa tekee, niin Hän selkeästi kertoo sen. VT:n aikana tämä tulee selkeästi esille esim. älä tapa käskyn kohdalla.

Nyt Uuden Liiton ajassa Jumala opettaa myös, että älä tapa. Uudesta Liitosta on poistettu kuolemanrangaistus. UT:n puolella ei ole yhtään kohtaan, jossa olisi poikkeus älä tapa käskyyn. Tämä tarkoittaa sitä, että missään tilanteessa ei saa tappaa lähimmäistään, ei edes sodassa. Jos olisi Uuden Liiton aikana sodassa mahdollista tappaa lähimmäinen niin Raamattu kertoisi sen. Mutta Uuden Liiton aikana ei ole yhtään poikkeusta älä tapa käskyyn, joten se tarkoittaa ettei missään tilanteessa saa tappaa lähimmäistään. Tämän tähden en voisi olla töissä armeijassa kantaen asetta, jonka tehtävänä on sodassa tappaa vihollisia. Tiedän että armeijassa on muitakin tehtäviä, jotka eivät liity sotimiseen ja on myös ns. aseettomia joukkoja esim. huoltojoukot ja lääkintäjoukot, jotka ei yleensä joudu tappamaan, mutta omassa tunnossani en voisi osallistua organisaatioon, jonka tehtävänä sodassa on tappaa ihmisiä. Armeijan tehtäväkään ei ole suoranaisesti tappaminen, ei ainakaan rauhan aikana, muitta rauhana aikana ihmisiä koulutetaan, että he kykenevät tappamaan vihollisia sodassa. Älä tapa tarkoittaa sitä, että en saa edes kouluttautua tai harjoitella tappamista, koska se on minulta kielletty.

Hes 39:
1 ¶ "Ja sinä, ihmislapsi, ennusta Googia vastaan ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tulen sinun tykösi, Goog, sinä Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas.
2 Minä kuljetan sinua, talutan sinua, nostatan sinut pohjan periltä ja annan sinun hyökätä Israelin vuorille.
3 Mutta minä lyön pois jousesi sinun vasemmasta kädestäsi ja pudotan nuolesi sinun oikeasta kädestäsi.
4 Israelin vuorille sinä olet kaatuva, samoin kaikki sinun sotalaumasi ja kansat, jotka sinun kanssasi ovat: minä annan sinut petolinnuille, kaikille siivekkäille ja metsän eläimille ruuaksi.
5 Kentälle sinä kaadut. Sillä minä olen puhunut, sanoo Herra, Herra.

Sak 14:
1 ¶ Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.

Jumala sallii myös sodan lopun ajassa Uuden liiton aikana ja Hän itse lyö hajalle pakanakansat, jotka nousevat Israelia vastaan. Jumala ei tässäkään kehota israelilaisia tappamaan sodassa, vaan Jumala itse tuomitsee. Tämä näin koska on Uuden Liiton aika, jossa älä tapa käsky Hänen kansalleen on ilman poikkeuksia voimassa. En näe että Raamattu oikeuttaa Uuden Liiton aikana tappamisen edes puolustussodassa vihollisia vastaan. Jumala salli sodan Israelia vastaan mutta Hän itse lyö vihollisen ja näin toteutuu sana:

Room 12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".

Herra Jeesus opettaa, että jos joku lyö sinua, niin älä lyö takaisin, vaan käännä toinenkin poski. Toisen posken kääntäminen kuvaa sitä, että älä kosta pahaa pahalla. Tässäkään kohden ei ole mitään poikkeusta, vaan käsky on sellaisenaan voimassa. Tämä tekisi minulle mahdottomaksi palvella poliisina, joka joutuu käyttämään fyysistä voimaa, väkivaltaa sekä kantamaan asetta ja mahdollisesti ampumaan jotakin ihmistä. Siksi minä jätän poliisin työn sellaisille, jotka voivat sitä tehdä hyvällä omallatunnolla. Arvostan poliisin työtä, mutta en itse voisi tehdä sitä koska en halua ampua ketään, enkä halua joutua käsiryysyyn tai painimaan kenenkään kanssa. Poliisin tehtävä ei ole tappaa, vaan puolustaa ja turvata ihmisten elämää, joka on hyvä asia, mutta joissakin tapauksissa poliisi voi joutua ampumaan. Tiedän kyllä millaista on ja voi olla poliisin työ, sillä nuorena jumalattomana pahantekijänä tappelin myös poliiseja vastaan, eli löin itse poliiseja ja tulin lyödyksi. Taitava asianajaja pelasti minut tässä kohden linnatuomiolta. Paatuneen rikollisen kanssa poliisi voi milloin tahansa joutua käsirysyyn tai ampumavälikohtaukseen. On oikein että esivalta pitää yllä järjestystä, mutta minulle se ei uskovana sovi, sillä en voi kostaa pahaa pahalla (osallistua väkivaltaan tai ampumaan ihmisiä), eikä Raamatussa Uuden Liiton aikana ole yhtään poikkeusta, jossa voisin niin tehdä.

Room 13:1-4 esivallalle kohdassa ei opeteta tai sanota, että uskovalla on oikeus tappaa sodassa tai lyödä takaisin tai käyttää väkivaltaa lähimmäistä kohtaan poliisina.

Room 13:
1 ¶ Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

Jumala on asettanut esivalta järjestyksen maan päälle, mutta ihmiset ovat laatineet esivalta lakinsa osittain Jumalan tahdon mukaisiksi ja osittain Jumalan tahtoa vastaan. Nykyään lainsäädäntö on koko ajan antikristillisempi. Jae kaksi puhuu esivaltaa vastaan nousemisesta ja jae kolme ja neljä kertovat miten se tapahtuu. Jos teet pahaa, eli vastoin esivallan lakeja, jotka kehottavat hyvän tekemiseen, niin pahan tekemällä asetut esivaltaa vastaan. Esivallan tehtävä on rangaista pahantekijöitä. Tässä kohdassa ei kuitenkaan ole opetusta, joka sallisi uskovalle poikkeuksen lyödä takaisin tai tappaa sodassa. Miekka Jumalan palvelijana kuvaa sitä, että esivalta pitää yllä maallista järjestystä maallisin keinoin, jossa rikokset ja pahan tekeminen joutuvat tuomiolle. On hyvä, että maailmassa on esivalta, joka pitää yllä kuria ja järjestystä ja se tekee sen maallisin ja lihallisin keinoin. Minun keinoni uskovana tulisi olla hengelliset aseet, eivät lihalliset aseet. Toisin sanoen minun tulee elää tässä maallisessa maailmassa hengellisesti, Hengen mukaan ei lihan mukaan.

Siksi esim. Stefanus hyväksyi oman hengen riistämisen, kun surmaajat riistivät hänen henkensä. Hän ei kättään nostanut, vaan antoi anteeksi ja rukoili surmaajiensa puolesta. Todellinen lihan kuolema ja Kristuksen elämä oli tullut esiin Stefanuksen elämässä. En halua riidellä kenenkään kanssa ja kunnioitan kaikkia, toin vain esille sen miten uskon tässä asiassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Marras 2011 21:15

Amen.

KIITOS HERRALLE.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 26. Marras 2011 11:15

Rauhan tervehdys kaikille tutuille ja "tuntemattomille" ;)

Oon lueskellu näitä keskusteluja ja mietiskelly asioita.Jokaisella on hyviä ajatuksia mutta jostain syystä ne ei kuitenkaan kohtaa, niinku täs maailman keskellä kuitenkin joudutaan elämään.

Itse ajattelin niin että jos aletaan kattoa tuota antikristillistä voimaa valtaa ja henkeä joka vaikuttaa tänä päivänä joka paikassa, niin ei me voitais olla missään töissä,isoissa firmoissa ,sairaaloissa, poliisissa,elintarvike teollisuudessa tms missä tahansa, ei kouluissa sen kummemmin opettajina kuin oppilaina ym.ym koska antikristuksen henki velloo joka paikassa.

Mutta joka paikassa täytyy olla valona ja suolana.Meillä on ihana etuoikeus rukoilla Jumalan johdatusta, missä kuljemmekin tai työskentelemme ja olla Jeesuksen kirjeenä ja esimerkkinä niille jotka pimeässä vaeltaa.Rukoilla ettei jouduttais tilanteisiin jossa tapettais ketään aseella, kirurgin veitsellä aiheettomasti tai väärällä kasvatuksella tai opetuksella kenenkään "sielun maailmaa", hengellisyydestä puhumattakaan.

Joka paikassa me voidaan tehdä tuhoja jos ei rukoilla Jumalan johdatusta elämäämme.Kuitenkin kaikkia ammatti-ihmisiä tarvitaan...mitä olisi elämä ilman opettajia lääkäreitä poliiseja tai hengellisiä kasvattajia.
No ehkä hengellinen kasvattaja ei oo ammatti vaan kutsumus, mutta siinäkin voidaan pilata monen elämä jollei saa olla Jumalan tahdon tiellä.Jopa kotona voi tehdä tuhoja jos ei valvo tilaansa ja kaikki se mitä on tehty, tulee eteen joskus, viimeistään viimeisellä tuomiolla jollei tee parannusta ja pyydä esim anteeksi läheisiltään tekojaan.

Näin unta jossa kuljin märkää tietä pitkin kevein askelin.Tiellä oli muitakin kulkijoita..tulin erään lastenvaunuja lykkäävän miehen rinnalle ja kysyin että onkohan tie suolattu kun on niin kevyt askeltaa :) Tää puhutteli mua jotenkin niin paljon,suolattu tie...mitä se on? :think2:
Siunattua päivää :hugehug:
systeri

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 03. Joulu 2011 15:16

Heitänpä taas lisää vettä kiukaalle... Hieman aiheesta ja aiheen vierestä.

Jumala käski vanhassa testamentissa tappaa joissain tilanteissa eri heimojen edustajia (vääräuskoisia?). Jumala olisi voinut VT:n aikana ottaa "nirrin pois" vain päättämällä niin, eli 100.000 miestä olisivat vain kaatuneet kuolleena maahan Hänen päätöksellään ilman sotaa. Varmasti Hän toimi myös niinkin ja toimii edelleen, mutta Hän käski myös tappaa. Eli Jumala on käskenyt tietysssä tilanteessa poikkeavan tilanteen, jossa Hän määrää tappamaan. Ja halusihan Jumala Nooan aikana kitkeä synnin maan täyttyessä vedellä. Nooa ja hänen muutama sukulaisensa ja eläimiä pelastui vedenpaisumuksesta. Tosin tällä toiminnalla synti ei kadonnut maan päältä, ja Jumala ei lähettänyt enää uutta vedenpaisumusta. Jumala on sama eilen, tänään ja huomenna. Laista tai Hänen olemuksestaan ei mikään muutu tai katoa meidän elämämme aikana tai maailman lopun jälkeen. Jumala on täydellisen muuttumaton, armahtavainen ja pyhä.

Jumala on siis käyttänyt ja käyttää edelleen ns. äärimmäisiä keinoja tarvittaessa. Mietin Ananiasta ja Safiraa, jotka UT:ssa yrittivät pettää Jumalaa (Pyhää henkeä) huijaamalla rahaa. He kaatuivat kuolleena maahan. Kukaan ihminen ei koskenut heihin veitsellä tai muulla tavoin fyysisesti. Eli Jumala toimii edelleen - ja synnin palkka on kuolema. Ananias ja Safira valehtelivat/ huijasivat. Mikä estää Jumalaa tappamasta kaikkia valehtelijoita? Mitä on valehtelu?

Valehtelu on sitä, että sanat ja teot eivät kohtaa. Esimerkiksi voi sanoa muuttavansa Rovaniemelle ja muuttaakin Porvooseen. Sitä voidaan kutsua valehteluksi. Entäs sitten, jos vaikkapa sanoo Tampereella Hämeenkadulla Stockmannille mutta meneekin Sokokselle (välimatkaa vajaa kilometri). Onko tuokin valehtelua? Jos suunnitelmat muuttuvat??? Jos aina puhuu jotain ja tekee toista, ihmiset alkavat pitää tällaista henkilöä epäluotettavana. Tarkoitan myös siis harmitonta toimintaa, jolla ei peru kahvihetkiä tai muuta toisten ihmisten kanssa sovittua...
Vähän tyhmä kysymys ehkä, mutta mikä estää Jeesusta kaamatasta minua maahan kuolleena, jos toimin noin (sanat ja teot eivät kohtaa)?

Käytännön tilanne omasta elämästäni. Minun oli saatava auto parkkiin ja ei ollut kolikoita parkkimaksuksi. Laitoin vanhan parkkilapun ikkunaan. Tiesin, että toiminta on huijaamista. Toisaalta tiesin, että jos Jumala lähettää jonkun tarkistamaan tuulilaseja, saan ansaitusti parkkisakot. Hoidan mahdollisimman nopeasti toimintani, jotka olin suunnitellut hoitavani ja palasin autolle. Ei ollut tullut sakkoa. Kiitin Jumalaa mutta ajattelen laittavani autoon pienen "parkkikukkaron", jossa on aina muutama euro rahaa. Tämä oli tietoista toimintaa ja tiesin ottavani Jumalalta rangaistuksen (parkkisakon muodossa), jos sellaisen saan. Jumalaa ei voi huijata, vaikka yrittäisin itselleni puolustella miten tahansa. Jos on kolikoita ja on maksamatta parkkimaksun, ottaa riskin sakosta. Miten tällaiset "vapaamatkustajat", jotka toivorikkaana jättävät toistuvasti autonsa parkkiin. He maksavat huomautusmaksut, jos sellaisen saavat - pelaavat venäläistä rulettia.

Jeesus sanoo, ettei saa tappaa. Jeesus sanoo paljon muutakin valehtelusta, haureudesta ja muusta. Moniin ammatteihin liittyy varjopuolia. Onko rahan hoitaminen (pankkitoiminta väärin)? Olihan Jeesuksen aikana esimerkiksi suuren arvon saanut veronkantaja Sakkeus (toimi rahan parissa). Hän sanoi, että hyvittää kaikille niille ihmisille, joilta on liikaa pyytänyt sekä antaa köyhille. Ilmeisesti Sakkeus oli rikas mies, osittain epärehellisesti tosin rikastunut. En tiedä, jatkoiko Sakkeus ammatissaan kohdattuaan Jeesuksen, mutta ainakaan hän ei sanonut vaihtanut työtä. Sakkeus sanoi korvaavansa rahallisesti kaikille, mikä oli oikein. Tuossa on mielestäni esimerkki rahan (mammonan) oikeasta toiminnasta. Raha on vaihtoväline, ja veronkantaja hoitaa osansa. En osaa sanoa keinottalusta tai sijoittamisesta sen enempää. Olen kyllä itse avannut pienen säästötilin pankkiin, jonkun korkosalkkujutun.

On ammatti mikä tahansa, tärkeintä on rukous! Jokaisessa ammatissa joutuu vaikeidein tilanteiden eteen. Jos alkaa pelätä opiskelua ja työn tekoa tällä perusteella, uskovat eivät voisi tehdä lainkaan työtä. Olin työpaikassa aiemmin myyjänä, jossa huijattiin ihmisiä. Se oli ahdistava työpaikka ja toimi moraalittomasti. Sain potkut sieltä eikä minua harmittanut lainkaan. En ole mieltänyt, että poliisin tai sotilaan ammatti sinänsä olisi väärin. Tärkeintä on toimia niin kuin rukouksessa kokee oikeaksi.

Jokainen meistä tekee uskon alkuvaiheessa ensiksi suurempia syntejä. Esimerkiksi joku voi harrastaa irrallisia seksisuhteita. Hän tulee uskoon ja katsoo edelleen pornoa. Vähitellen tällainen ihminen ymmärtää, että pornon katselu on väärin. Ihminen jättää pornon katselun ja huomaa edelleen haaveilevansa väärälaisista suhteista. Vähitellen Jumala hioo ja opettaa ihmistä, että tällainen toiminta ja ajattelu ei ole Hänen sanansa ja mielensä mukaista. Ihminen oppii valitsemaan oikein, ja jos ajattelee tai toimii väärin, hän pyytää anteeksi.

Jumala on kaikkivaltias. Kaikki ihmiset, ammateista riippumatta, ovat syntisiä kuolemaansa asti ja tarvitsevat Jeesuksen armoa. Jokainen ajatus, teko ja tietynlainen asenne voivat olla joko oikein tai väärin Jumalan silmissä. Siksi Jeesus kuoli kaikkien ammattien edustajien puolesta.
lara.tomb.raider

ViestiKirjoittaja toni t » 03. Joulu 2011 17:42

Jumala käski vanhassa testamentissa tappaa joissain tilanteissa eri heimojen edustajia (vääräuskoisia?). Jumala olisi voinut VT:n aikana ottaa "nirrin pois" vain päättämällä niin, eli 100.000 miestä olisivat vain kaatuneet kuolleena maahan Hänen päätöksellään ilman sotaa. Varmasti Hän toimi myös niinkin ja toimii edelleen, mutta Hän käski myös tappaa. Eli Jumala on käskenyt tietysssä tilanteessa poikkeavan tilanteen, jossa Hän määrää tappamaan. Ja halusihan Jumala Nooan aikana kitkeä synnin maan täyttyessä vedellä. Nooa ja hänen muutama sukulaisensa ja eläimiä pelastui vedenpaisumuksesta. Tosin tällä toiminnalla synti ei kadonnut maan päältä, ja Jumala ei lähettänyt enää uutta vedenpaisumusta. Jumala on sama eilen, tänään ja huomenna. Laista tai Hänen olemuksestaan ei mikään muutu tai katoa meidän elämämme aikana tai maailman lopun jälkeen. Jumala on täydellisen muuttumaton, armahtavainen ja pyhä.

Laki (10 käskyä) ja Jumala ei muutu mutta uusi liitto lopetti vanhan. Uuden liiton aikana ei ole oikeutta seurakunnan taholta laittaa kuoleman rangaistuksia käyttöön.

Petri tuo hyvin asian esille:

"Matt 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Hebr 10:
8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt," vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen kautta tuli voimaan lain muutos. Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia, joka on Kymmenen Käskyä. Herran Jeesuksen kautta kuitenkin kumottiin vanhan liiton jumalanpalvelusjärjestys. Kymmenen Käskyä ja vanha liitto ei siis ole sama asia, vaikka Kymmenen Käskyä kuuluivatkin vanhaan liittoon.

Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen sekä ison osan vanhan liiton käskyjä. Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa Uudessa Liitossa. Vanhasta liitosta on kuitenkin voimassa ne opetukset ja käskyt, jotka pitävät yhtä Uuden Liiton opetuksien kanssa ja joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa.

Uuden Liiton aikakautena ei ole voimassa vanhan liiton aikainen jumalanpalvelusjärjestys ja siksi iso osa VT:n käskyistä ei ole enää voimassa. Raamattua ivaajien ja pilkkaajien esiin nostamat ajatukset VT:n käskyjen pohjalta ovat yhtä typeriä kuin se, että joku vaatisi jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistuksen käyttöönottamista. Jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset poistettiin käytöstä vuonna 1894, kun Suomessa astui voimaan uusi rikoslaki.

VT:n käskyt asetettiin noudatettaviksi tietyssä historian vaiheessa, mutta Herran Jeesuksen sovituskuoleman kautta on annettu Uusi Liitto ja uusi jumalanpalvelusjärjestys. Vanhaan ei saa enää palata, koska se ei ole enää voimassa. Samoin myös vuonna 1894 Suomesta poistettiin jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset, jotka eivät enää ole voimassa, siksi ketään ei saa enää vaatia rangaistavaksi jalkapuulla tai häpeäpaalulla. Yhtä typerää on tuoda esille noudatettavaksi sellaisia VT:n aikaisia käskyjä, jotka eivät enää ole voimassa."

https://www.kotipetripaavola.com/vastau ... jille.html
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu