6. käsky - älä tapa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ammatteja

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Marras 2011 13:40

tph kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Room 13
1 ¶ Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.

Jumalan asettama esivalta ei toimi vastoin Jumalan tahtoa. Tässä on kyseessä Jumalan asettama esivalta. Jumalan tahdon mukainen esivalta on Jumalan palvelija, mutta Jumalan tahtoa vastaan toimiva esivalta ei ole Jumalan palvelija, vaan toteuttaa tämän maailman ruhtinaan tahtoa. Miekka on maallisen esivallan väline, jolla maallinen esivalta ylläpitää järjestystä lihan tahdon mukaan, ei Jumalan tahdon. Maallinen esivalta ei toteuta silloin Jumalan tahtoa kun ja jos se tappaa ihmisen, vaan lihan tahdon mukaista esivaltaa.

Kirjoituksessasi on hyviä pointteja, mutta tuossa kohtaa eräs asia jota ihmettelen kirjoitusessasi. Kirjoitit "Miekka on maallisen esivallan väline, jolla maallinen esivalta ylläpitää järjestystä lihan tahdon mukaan, ei Jumalan tahdon." Lainamassa raamatunkohdassa on kuitenkin "...sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee."

Sanon amen Petrin kirjoituksille tästä aiheesta.

Tulee katsoa Raamatun kokonaisopetusta eikä takertua johonkin yksityiskohtaan joka ei ole vielä itselle auennut.

Raamatun kokonaisopetuksen valossa on täysin päivänselvää, että Herraan Jeesukseen uskova ei saa tappaa lähimmäisiään eikä mitään muutakaan pahaa tehdä toisille ihmisille. Herran Jeesuksen opetuslapsi ei vihaa lähimmäisiään vaan Herran Jeesuksen opetuslapsen tulee rakastaa lähimmäisiään kuten rakastaa itseäänkin eli kaikesta sydämestään. Ja tämän rakkauden on Jumala lahjoittanut uskovalle ihmiselle hänen sydämeensä Pyhän Hengen kasteen yhteydessä eli tässä Pyhän Hengen voimassa kykenemme rakastamaan lähimmäisiämme niin kuin rakastamme itseämmekin. Vihamiestämme ei tule vihata vaan Pyhän Hengen voimassa kykenemme rakastamaan vihamiehiämme. Kiitos Herralle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Marras 2011 13:47

tph kirjoitti:
Kirjoituksessasi on hyviä pointteja, mutta tuossa kohtaa eräs asia jota ihmettelen kirjoitusessasi. Kirjoitit "Miekka on maallisen esivallan väline, jolla maallinen esivalta ylläpitää järjestystä lihan tahdon mukaan, ei Jumalan tahdon." Lainamassa raamatunkohdassa on kuitenkin "...sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee."

Miekka on esivallan vallan symboli ja näkyvä merkki, samoin kuten poliisin asu sekä ase. Room 13:1-5 ei sano, että uskova voi esivallan kautta rangaista tappamalla lähimmäisensä. Tämä kohta puhuu esivallasta, jonka edustajat kantavat miekkaa ja rankaisevat pahan tekijöitä esim. ottamalla varkaan kiinni ja laittamalla hänet vankilaan. Tämä kohta ei opeta tai puolla tappamista. Tämä kohta puhuu vain siitä, että esivallan tulisi toimia Jumalan palvelijana ja tietenkin Jumalan palvelijana voi toimia vain Jumalan tahdon mukaisesti.

Room 13:
1 ¶ Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
7 ¶ Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse," ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Itseasiassa tästä luvusta tulee selkeästi ilmi, että lähimmäistä ei saa tappaa ja käsky perustuu kuudenteen käskyyn (ei saa tappaa tarkoituksella, vahingossa tai kostaen). Uskon ja ymmärrän, että Jumalan Henki on laittanut tähän kohtaan juuri tuon älä tapa käskyn, että me voimme ymmärtää sen ettei uskova saa tappaa missään tilanteessa lähimmäistään.

Room 12:
17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
20 Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".
21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.

Naah 1:2 Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä.

Uskovan tehtävänä ei ole toimia kostajana, ei missään tilanteessa, ei edes esivallan edustajana. Room 13:4 oleva sana kostaja ei tarkoita sitä, että ihmisen tulee kostaa toiselle ihmiselle, vaan sitä koska esivallan tehtävän olisi toteuttaa Jumalan palvelijana Jumalan tahtoa, niin silloin pahasta teosta tuleva rangaistus esim. sakko tai vankilatuomio toimii Jumalan tahdon mukaisesti siten, että kukin saa niittää tekojensa mukaisen seuraamuksen. Kyse ei ole siis siitä, että ihminen kostaisi ihmiselle, vaan siitä että kukin tuomitaan tekojensa mukaan. Uskovana emme saa missään tilanteessa kostaa kenellekään tai tappaa ketään, tämä on Raamatun selkeä opetus Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Marras 2011 13:52

Joh.18:3 Niin Juudas otti sotilasjoukon sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoita ja tuli sinne soihdut ja lamput ja aseet mukanaan.
18:4 Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?"
18:5 He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista." Jeesus sanoi heille: "Minä se olen." Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan.
18:6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
18:7 Niin hän taas kysyi heiltä: "Ketä te etsitte?" He sanoivat: "Jeesusta, Nasaretilaista."
18:8 Jeesus vastasi: "Minähän sanoin teille, että minä se olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaa näiden mennä";
18:9 että se sana kävisi toteen, jonka hän oli sanonut: "En minä ole kadottanut ketään niistä, jotka sinä olet minulle antanut."
18:10 Niin Simon Pietari, jolla oli miekka, veti sen ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois oikean korvan; ja palvelijan nimi oli Malkus.
18:11 Niin Jeesus sanoi Pietarille: "Pistä miekkasi tuppeen. Enkö minä joisi sitä maljaa, jonka Isä on minulle antanut?"

Joh.18:36 Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä."

Matt.26:51 Ja katso, eräs niistä, jotka olivat Jeesuksen kanssa, ojensi kätensä, veti miekkansa ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan.
26:52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.
26:53 Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legionaa enkeleitä?

Juudas tuli vangitsemaan Herraa Jeesusta maallisen esivallan kanssa. Pietari veti miekkansa esiin ja iski sotilaan korvan irti. Jeesus torui Pietaria sillä Jumalan tahto ei ole se että Hänen omansa tarttuvat miekkaan (aseeseen) missään tilanteessa. Maallinen esivalta jossa ei ollut Jeesuksen opetuslapsia joka piti järjestystä Jerusalemissa kantoi miekkaa ja tuli vangitsemaan Herraa Jeesusta.

Pietari koitti puollustaa Herraa Jeesusta pahalta asein eli pahalla ja Jeesus kielsi sen (ei tule vastata pahalla pahaan). Tässä tulee täysin esille se ettei Herran Jeesuksen opetuslapset joka Pietari oli saa puollustautua ja turvata asein vaikka näyttäisi että vääryys kohtaa meitä tässä ajassa.

Jeesus sanoi sitten todella tärkeät sanat "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä."

Eli jos Jumalan valtakunta olisi vain lihallinen ja maallinen valtakunta niin Jeesus olisi opetuslastensa sallinut taistella lihallisesti puolestaan. Mutta koska Jumalan valtakunta ei ole lihallinen niin sitä ei silloin myöskään puollusteta lihallisesti ja siksi Jumalan lasten sota aseet eivät ole lihalliset ja siksi Jeesus käski Pietaria pistämään miekkansa tuppeen.

Maallinen esivalta on järjestyksen pitäjä tässä maailmassa mutta Jeesuksen Kuninkuus ei ole tästä maailmasta. Jumala on asettanut maalliset esivallat tämän maailman johtoon mutta kun ihminen uudestisyntyy Herran Jeesuksen opetuslapseksi niin ihmisen tulee kuolla tälle maailmalle ja elää Jumalan valtakunnalle joka ei ole tästä maailmasta ja jota ei puollusteta lihallisin asein. Kun ihmisestä tulee Jeesuksen opetuslapsi tulee hänen hylätä se joka on vanhaa ja elää Herralle.

Pietari luuli voivansa puollustaa asein Herraa Jeesusta pahalta eli vastata pahalla pahaan ja Pietari oli opetuslasten vanhimpia. Herra Jeesus kielsi sen sillä Hänen opetuslapsensa eivät enään taistele tämän maailman asein. Jeesuksen opetuslapsi ei saa tarttua Herramme Jeesuksen omin sanoin MIEKKAAN eikä vastata pahalla pahaan sillä Jeesuksen opetuslapset käyvät sotaa Jumalan valtakunnan puolesta jonka sota aseet ovat hengellisiä.

Tämä esimerkki Pietarista kertoo mielestäni hyvin sen ettei Jeesuksen opetuslapsi voi toimia enään ammatissa jossa joutuisi miekkaan tarttumaan. Jumala tietää että maailma on pahan vallassa ja suurin osa ihmisistä ei usko. Maallinen esivalta pitää maallisessa maailmassa järjestystä maallisin keinoin. Jos jokainen ihminen tulisi uskoon ei kukaan enään toimisi väärin eikä olisi enään poliiseja. Kun ihmisestä tulee Jeesuksen opetuslapsi ei hän enään voi elää tämän maailman mukaan ja hän ei saa tarttua miekkaan edes puollustus tarkoituksessa sillä Jumalan lapset eivät taistele maallisen (näkyvän) maailman edestä. Jumalan lapsille ei tapahdu mitään pahaa Jumalan sitä sallimatta ja siinä uskossa tulee vaeltaa turvaten vain Herraan ei maalliseen lihalliseen voimaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja tph » 21. Marras 2011 14:10

PetriFB kirjoitti:
tph kirjoitti:

Miekka on esivallan vallan symboli ja näkyvä merkki, samoin kuten poliisin asu sekä ase. Room 13:1-5 ei sano, että uskova voi esivallan kautta rangaista tappamalla lähimmäisensä. Tämä kohta puhuu esivallasta, jonka edustajat kantavat miekkaa ja rankaisevat pahan tekijöitä esim. ottamalla varkaan kiinni ja laittamalla hänet vankilaan. Tämä kohta ei opeta tai puolla tappamista. Tämä kohta puhuu vain siitä, että esivallan tulisi toimia Jumalan palvelijana ja tietenkin Jumalan palvelijana voi toimia vain Jumalan tahdon mukaisesti.

Room 13:
6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
7 ¶ Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse," ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Itseasiassa tästä luvusta tulee selkeästi ilmi, että lähimmäistä ei saa tappaa ja käsky perustuu kuudenteen käskyyn (ei saa tappaa tarkoituksella, vahingossa tai kostaen). Uskon ja ymmärrän, että Jumalan Henki on laittanut tähän kohtaan juuri tuon älä tapa käskyn, että me voimme ymmärtää sen ettei uskova saa tappaa missään tilanteessa lähimmäistään.

Room 12:
17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
20 Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".
21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.

Naah 1:2 Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä.

Uskovan tehtävänä ei ole toimia kostajana, ei missään tilanteessa, ei edes esivallan edustajana. Room 13:4 oleva sana kostaja ei tarkoita sitä, että ihmisen tulee kostaa toiselle ihmiselle, vaan sitä koska esivallan tehtävän olisi toteuttaa Jumalan palvelijana Jumalan tahtoa, niin silloin pahasta teosta tuleva rangaistus esim. sakko tai vankilatuomio toimii Jumalan tahdon mukaisesti siten, että kukin saa niittää tekojensa mukaisen seuraamuksen. Kyse ei ole siis siitä, että ihminen kostaisi ihmiselle, vaan siitä että kukin tuomitaan tekojensa mukaan. Uskovana emme saa missään tilanteessa kostaa kenellekään tai tappaa ketään, tämä on Raamatun selkeä opetus Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti.

Suomessa poliisi tappaa ihmisiä hyvin äärimmäisissä tapauksissa. Näissä tapauksissa uskova poliisi voi rukoilla, että tilanne ratkeaa ilman vedenvuodatusta ja puhe tehoaa rikolliseen. Mutta ei tästä aiheesta kannata tämän enempää vääntää.
tph

ViestiKirjoittaja tph » 21. Marras 2011 14:17

Lisään vielä, että en puolla tappamista edes poliisin toimesta. Olen pahoillani jos olen antanut kirjoituksillani sellaisen kuvan.
tph

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Marras 2011 14:41

tph kirjoitti:Lisään vielä, että en puolla tappamista edes poliisin toimesta. Olen pahoillani jos olen antanut kirjoituksillani sellaisen kuvan.

Ymmärrän. Jeesuksen käsky Pietarille osoittaa myös sen ettei Herran Jeesuksen opetuslapsi saa tarttua miekkaan ja vahingoittaa ketään lähimmäistä ei edes vihamiestä, puollustus tarkoituksessa joka Pietarilla oli.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja todael » 21. Marras 2011 15:53

Tässä nyt tuntuu menevän sekaisin "puurot-ja-vellit". Pietari puolusti Jeesusta aktiivisella väkivallalla, tarkoituksenaan vahingoittaa toista. Tämän Jeesus tuomitsi ja paransi ylimmäisen papin palvelijan haavoittuneen korvan. Poliisin toiminta ei ole mennä silpomaan ketään aktiivisen väkivallan perusteella - jos pitäydytään niissä toimintaperiaatteissa jotka kuuluvat poliisille. Poliisi käyttää passiivisia voimakeinoja ehkäistäkseen muiden ihmisten loukkaantumisen, ja saattaakseen väkivallantekijän vastuuseen teoistaan. On siis mielestäni harhaanjohtavaa "musta-maalata" poliiseja väkivaltaisina "pamputtajina" - tällainen ajattelu maailma syntyy mielestäni siitä, että ihminen ei tiedä tai ymmärrä poliisin toimintaperiaatteita.

Kukaan ei täällä ole kannattanut väkivaltaa tai puolustanut sitä. On ollut kysmys yhteiskunnassa Jumalan asettaman esivallan rangaistuksellisista toiminpiteistä. Toivon että täällä loppuisi tämä poliisien mustamaalaminen, koska minusta se on häpeäksi uskovalle ihmiselle.Esivallan puolesta tulee rukoilla eikä "sättiä" sitä. Poliisivoimien kuten puolustusvoimienkin puolesta tulee rukoilla.

Puolustusvoimien voiman käyttökin jakaantuu (1) valloittavaan sotaan (2) puolustavaan sotaan. On merkillistä, jos uskovat eivät ymmärrä kuin paljon Suomen itsenäisyys on maksanut, ja kuin paljon ihmisiä kaatui puolustavan sodan merkeissä. On helppo tässä tuomita uskovat jotka toimivat Suomen Puolustusvoimissa sodassa Venäjää vastaan. Rukoukset kantoivat Suomea tässä sodassa, ja se että ylensäkin pidimme itsenäisyyden ooli Jumalan osoittama armon osoitus suomalaisille.

Toisaall jos ajattelemme 2 Maailmansotaa, jos liittoutuneet eivät olisi pääseet Natsi-Saksaa murtamaan, olisi Hitler tappanut meidät kaikki tältä planeetalta. Jumala käytti liittoutuneiden sotavoimia, vapauttaakseen keskitysleireillä olleet, sekä koko keski-euroopan joka oli Natsien vallassa. Sota ei katoa tästä ajasta, se on valitettava totuus, eikä Raamattu oikeuta ketään sotaan toista vastaan, mutta kehoitan TARKASTI pohtimaan 2 Maailmansodan kehitystä ja loppua - uskovan silmin.

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 21. Marras 2011 17:23, muokattu yhteensä 2 kertaa
todael

ViestiKirjoittaja JHK » 21. Marras 2011 16:33

Esivallan voimatoimet toimittavat rikolliset vankilaan, ja esivallan voima ("väkivalta") pitää rikolliset siellä. Kaikki järjestys pohjautuu viimekädessä valtion voimankäyttöön. Joko poliisi ja valtio tekee syntiä pistäessään rikolliset kuriin, tai sitten ei tee. Joko esivalta miekkansa kanssa on synnintekijä, tai jumalan palvelija.

"Rakastava lyöntikin on rakkautta" olisi halventavaa ja rakkaudetonta ihmisiä kohtaan antaa rikollisten tehdä mitä huvittaa. En näe rikollisen panemista aisoihin voimakeinoilla rakkauden puutteena.
JHK

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Marras 2011 18:00

todael:Tässä nyt tuntuu menevän sekaisin "puurot-ja-vellit". Pietari puolusti Jeesusta aktiivisella väkivallalla, tarkoituksenaan vahingoittaa toista. Tämän Jeesus tuomitsi ja paransi ylimmäisen papin palvelijan haavoittuneen korvan. Poliisin toiminta ei ole mennä silpomaan ketään aktiivisen väkivallan perusteella - jos pitäydytään niissä toimintaperiaatteissa jotka kuuluvat poliisille. Poliisi käyttää passiivisia voimakeinoja ehkäistäkseen muiden ihmisten loukkaantumisen, ja saattaakseen väkivallantekijän vastuuseen teoistaan. On siis mielestäni harhaanjohtavaa "musta-maalata" poliiseja väkivaltaisina "pamputtajina" - tällainen ajattelu maailma syntyy mielestäni siitä, että ihminen ei tiedä tai ymmärrä poliisin toimintaperiaatteita.

Itse asiassa näen todael sinun kirjoituksessa suuren ristiriidan. Pietari puollusti Jeesusta ainoalla aseellaan joka hänellä oli. Hän ei tappanut sotilasta mutta yritti vahingoittaa häntä koska hän tuli vangitsemaan Jeesusta. Täysin samalla lailla poliisit turvaavat väkivaltaan jos rupeavat ampumaan tietyissä tilanteissa rosvoja. Eli jos poliisi suojelee jotain toista ampumalla rosvoa vaikka jalkaan niin poliisi toimii täysin samanlailla kuin Pietari joka koitti suojella Herraa Jeesusta. Poliisi joutuu monesti tilanteeseen jossa se joutuu turvautumaan väkivaltaan rikollista kohtaan samoiten kuin Pietari. Jeesus kielsi opetuslastaan tarttumasta miekkaan ja vastaamaan pahalla pahaan. Tämän vuoksi Jeesuksen opetuslapselle ei sovi ammatti jossa joutuu jossain tilanteissa toimimaan Jeesusksen opetusta vastaan.

Poliisi ei edusta kristittyä vaan maallista virkaa. Kristityn ei tule elää enään tälle maalliselle maailmalle vaan Herralle. Ei se ole todeal mustamaalaavaa todeta sitä tosi asiaa että poliisi joutuu jossain tilanteissa tekemään puollustus tarkoituksessa Pietarin tavoin väkivaltaa rikollista kohtaan. Poliisin toiminta periaatteet perustuvat tämän maallisen maailman sääntöihin. Kristityn toiminta periaatteet perustuvat Jumalan sanaan. Jumalan sana opettaa toimimaan aina ja joka tilanteeessa täysin väkivallattomasti vihollista rakastaen ja pistämään pois kaiken lihallisen toiminnan joka koskee myös väkivaltaan turvaamista.

En tuomitse poliiseja vaan koitan vain tuoda sen esille mitä Raamattu opettaa ja minkä ei enään tulisi kuulua Jumalan lapselle. Tulisi ymmärtää se ettei Jumalan lapsen tule enään elää tälle maailmalle tämän maailman kuvan mukaan niiden normien mukaan joita tämä maailma ihannoi vaan Jumalan tahdon mukaan ja silloin vihollinenkin on rakas lähimmäinen jota vastaan ei saa koskaan tehdä pahaa millään tapaa.

Kukaan ei täällä ole kannattanut väkivaltaa tai puolustanut sitä. On ollut kysmys yhteiskunnassa Jumalan asettaman esivallan rangaistuksellisista toiminpiteistä. Toivon että täällä loppuisi tämä poliisien mustamaalaminen, koska minusta se on häpeäksi uskovalle ihmiselle.Esivallan puolesta tulee rukoilla eikä "sättiä" sitä. Poliisivoimien kuten puolustusvoimienkin puolesta tulee rukoilla.

Tämäkin on mielestäni ristiriitainen kommentti sillä jos hyväksyt esimerkiksi poliisin käyttämät voimatoimet ampumisen rikollista kohtaan niin puollustat väkivaltaa. Samoiten jos hyväksyt sodassa puollustus tarkoituksessa tehdyt tappamiset niin puollustat väkivaltaa.

On ristiriitaista että väkivalta ei olisikaan sitä enään puollustus tarkoituksessa tai esivallan tekemänä sillä väkivalta on aina väkivaltaa ja siksi kristityn ei tule osallistua sellaisiin ammatteihin joissa joutuisi ammatin velvoitteiden takia turvaamaan väkivaltaan puollustus tarkoituksessa. Ei tässä olla mustamaalaamassa poliisia sillä poliisi joka on maallinen virka toimii maallisesti lihallisessa maailmassa. Minä haluan uskoa vain sen mitä Raamattu opettaa aiheesta ja katsoa jokaista asiaa Raamatun opetuksen valossa Jumalan tahdon mukaan en maallisesti ihmisen tahdon mukaan.

Puolustusvoimien voiman käyttökin jakaantuu (1) valloittavaan sotaan (2) puolustavaan sotaan. On merkillistä, jos uskovat eivät ymmärrä kuin paljon Suomen itsenäisyys on maksanut, ja kuin paljon ihmisiä kaatui puolustavan sodan merkeissä. On helppo tässä tuomita uskovat jotka toimivat Suomen Puolustusvoimissa sodassa Venäjää vastaan. Rukoukset kantoivat Suomea tässä sodassa, ja se että ylensäkin pidimme itsenäisyyden ooli Jumalan osoittama armon osoitus suomalaisille.

Toisaall jos ajattelemme 2 Maailmansotaa, jos liittoutuneet eivät olisi pääseet Natsi-Saksaa murtamaan, olisi Hitler tappanut meidät kaikki tältä planeetalta. Jumala käytti liittoutuneiden sotavoimia, vapauttaakseen keskitysleireillä olleet, sekä koko keski-euroopan joka oli Natsien vallassa. Sota ei katoa tästä ajasta, se on valitettava totuus, eikä Raamattu oikeuta ketään sotaan toista vastaan, mutta kehoitan TARKASTI pohtimaan 2 Maailmansodan kehitystä ja loppua - uskovan silmin.

Sodassa joutuu sotilas aina turvaamaan väkivaltaan oli hän puollustamassa tai hyökkäämässä. Se EI OLE Jumalan tahto ja Raamatun opetus. Jeesus opettaa rakastamaan vihollisia ja kääntämään toisen posken sille joka teitä lyö ja kieltää vastaamaan pahaan pahalla koska Jumalan lapsen sota aseet eivät ole lihalliset vaan hengelliset. Maallisen lihallisen sodan ei tulisi missään tilanteissa kuulua kristitylle.

Turha Raamatun sanan opetusta on koittaa kumota sillä että Suomi on ollut sodassa ja olemme nyt sen vuoksi itsenäinen kansa. Sota on aina väärin vaikka se toisikin joskus hyvää sille osapuolelle joka sotaa ei ole aloittanut. Jumalan lasten ei tulisi enään sotia maallisten maiden puolesta lihallisesti sillä Jumalan lasten tulisi olla kuolleta tälle maailmalle. Jumalan lasten tulee sotia hengellisesti Jumalan lasten Isänmaan eli uuden Jerusalemin puolesta ja voittaa evankeliumin julistuksen kautta rakkaita lähimmäisiä jotka ovat saatanan vankeudessa Jumalan valtakuntaan. Sodassa ei tule tappaa ketään ei edes puollustus tarkoituksessa sillä Herra Jeesus on myös kuollut jokaisen maailman ihmisen edestä.

todeal kehoitat katsomaan toista maailman sotaa uskovan silmin. Koitin tuossa nyt niin tehdä ja katsoa asiaa uskovan silmin enkä tämän maailman silmin joka sodan hyväksyy puollustus tarkoituksessa.

Siunausta sinulle veljeni Kristuksessa.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Marras 2011 18:19

JHK kirjoitti:Esivallan voimatoimet toimittavat rikolliset vankilaan, ja esivallan voima ("väkivalta") pitää rikolliset siellä. Kaikki järjestys pohjautuu viimekädessä valtion voimankäyttöön. Joko poliisi ja valtio tekee syntiä pistäessään rikolliset kuriin, tai sitten ei tee. Joko esivalta miekkansa kanssa on synnintekijä, tai jumalan palvelija.

"Rakastava lyöntikin on rakkautta" olisi halventavaa ja rakkaudetonta ihmisiä kohtaan antaa rikollisten tehdä mitä huvittaa. En näe rikollisen panemista aisoihin voimakeinoilla rakkauden puutteena.

Kristityn tehtävä ei ole toimittaa rikollisia vankilaan vaan Jumalan valtakuntaan. Siksi Kristityn ei tulisi enään toimia tämän maailman järjestyksen mukaan vaan Jumalan ilosanoman järjestyksen mukaan. Antaa tämän maailman pitää tätä maailmaa järjestyksessä mutta maailma on pahan vallassa sillä jokainen joka ei usko Herraan Jeesukseen elää saatanan vankina synnin orjuudessa toteuttaen saatanan tahtoa. Jumalan lapsi joka on vapautunut pimeydestä saatanan vallasta valkeuteen Jumalan valtaan tulisi myöskin alkaa elämään Jumalan tahdon mukaan kaikissa asioissa. Kristityn tehtävän ei tulisi enään olla edustamassa maallista esivaltaa vaan taivaallista Jumalan valtaa.

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Jos vastaamme pahaan pahalla teemme lähimmäiselle pahaa ja se ei ole Jumalan tahto.

Kerran puhuin tästä samasta aiheesta uskovien kokouksessa ja huomasin edustavani yksin tätä kantaa jota nytkin julistan. Yksi veli sanoi minulle. Jos kotiisi murtautuisi jokin väkivaltainen henkilö ja koittaisi tehdä perheellesi pahaa niin siinä tilanteessa ei tule alkaa rukoilemaan ja huutamaan Jeesusta avuksi vaan tulee toimia itse ja puollustaa perhettä. Hän sanoi että jos silloin ei puollustaisi perhettä toimisi rakkaudettomasti perhettä kohtaan. Toinen veli sanoi minulle ettei minulla taida olla perhettä kun olin sitä mieltä että siinnäkin tilanteessa tulisi turvata vain ja ainoastaan Jumalaan.

Olen todella ihmeissäni sillä Jumalan seurakunnan kokouksessa puollustettiin lihallista toimintaa puollustus muotona ja kiellettiin alkamasta rukoilemaan ja huutamaan Herraa Jeesusta avuksi koska ei olisi aikaa. Sellainen opetus on täysin päinvastaista mitä Raamattu opettaa. Raamattu opettaa huutamaan hädässä Herraa Jeesusta avuksi ja Hän tahtoo silloin AUTTAA meitä ja meidän tulee kunnioittaa Herraa. Jos emme käytännössä uskokkaan että Jumala voisi auttaa niin minkä päällä uskomme silloin oikein lepää. Oman lihallisen voiman ja mielen. Jumalan tulee olla ainut apu Jumalan lapselle ja Jumalan lapsi ei saa koskaan turvata väkivaltaan edes puollustus tarkoituksessa. Jos luotamme Jumalaan ja Hänen apuunsa niin meille ei koskaan tapahdu mitään pahaa ja jos tapahtuu niin se on Jumalan sallimus kohdallamme ja silloin meidän tulee se malja juoda.
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu