Sielun kuolemattomuudesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 24. Tammi 2016 15:06

Young's literal translation kääntää sanan aionios sanalla age-during.

Liddel & scott :in greek-english lexicon kääntää sanan aionios seuraavilla tavoilla

αἰώνιος ,
lasting for an age [“αἰών” ], perpetual, eternal [but dist. fr. Ἀΐδιος ]

[kyseinen sanakirja antaa muitakin merkityksiä sanalle aionios, mutta tuossa on sen kirjan ensimmäisenä antamat käännökset].

S.E. kirjoitti: Sana ikuinen ei myöskään Raamatussa aina tarkoita päättymätöntä aikaa.

Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä. Silti hän itse sanoo olleensa vatsassa ikuisesti (Joon. 1:17; 2:6).

Jakeessa joona 2:7 [2:6] on hebrean sana owlam joka kreikankielisessä septuaginta käännöksessä on käännetty sanalla aionios tuossa jakeessa.

Jakeesta matt. 12:32 löytyy kreikan sana aion, joka sanakirjan mukaan on samaa sanajuurta kuin kreikan sana aionios.

Uskon että sanat owlam, aion ja aionios eivät aina viittaa loppumattomaan ajanjaksoon.
uuhi

Re: Sielun kuolemattomuudesta.

ViestiKirjoittaja S.E. » 25. Tammi 2016 20:07

Aloin selaamaan Petri Paavolan wikipedia tyylistä Raamattu sivua, niin on pakko puuttua yhteen kohtaa.
https://www.kotipetripaavola.com/Jeesustuonelassa.html

Ensinnäkin tämä kommentti tässä ketjussa ...

"Sielun kuolemattomuus oppi on epäraamatullinen opetus, joka on johtanut kyseisen henkilön uskomaan ettei ole olemassa iankaikkista kadotusta jumalattomille synnintekijöille. Silloin kun synnintekemisestä ei saa tuomiota, niin se johtaa siihen ettei kukaan halua etsiä pelastusta Herrassa Jeesuksessa, sillä miksi etsisit pelastusta, jos ei olisi olemassa tuomiota synnistä, siksi jumalaton iloiten jatkaa synnintekemistä. Tämä on kyseisen henkilön iso ongelma ja harhaoppi. Hänen opetuksensa vääristää Raamatullisen pelastuksen evankeliumin johdattaen ihmisiä tilaan, jossa heidän ei tarvitse tehdä parannusta, koska hänen opissaan ei ole olemassa iankaikkista kadotuksen tuomiota."

Erittäin omituinen näkemys kaikinpuolin. Ensimmäinen kuolema (en puhu toisesta nyt) on Jumalan julistama tuomio, joka on kaikkien kohdattava (ellei pelastettu satu olemaan elossa viimeisenä päivänä). En edes jaksa kommentoida asiaa sen enempää. 

Lisäksi Petri sanoo:

”Herran Jeesuksen tulemuksen läheisyys saa aikaan myös luopumusta totuudesta sekä saatanan kavalia ansoja sekä eksytyksiä.”

Aivan totta, allekirjoitan täysin... Päivänselvä asia ollut niin kauan kuin maailma on ollut. Ja sit itse asiaan, joka koskee 1.Pietarin kirjettä, kun Jeesus saarnasi hengille. 

1Pi 3:17 Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden. 
1Pi 3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, 
1Pi 3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 
1Pi 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. 
1Pi 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, 
1Pi 3:22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. 

"Raamattu kertoo Jeesuksen olleen kuolemansa jälkeen kolme päivää ja yötä maan povessa, jonka aikana Hän kävi tuonelassa" -Petri

Tässä kohtaan Petri, kun sinulla on näkemys, että sielu on kuolematon (mistä lie saanut koko käsityksen), rikot koko Jeesuksen lunastustyön ja sitä myöten koko kristinuskon(!). Haluaisin huomauttaa vielä, että kristinusko on ainutlaatuinen maailmassa, sen takia siitä halutaan eroon ja sitä hapatetaan mm. pakana uskontojen avulla ja lopulta hävitetään (tavoite ainakin). Raamattu on Jumalan Kaikkivaltiaan sanaa, eikä toista ole missään muodossa. Puhut hienosti mm. ekumenian vaaroista, mutta et huomaa, että olet itse jäänyt ansaan.

Sitä myöten, kun Petri sinulla on näkemys, että sielu on kuolematon näet, että tässä Jeesus saarnaa hengille kuolemansa ja ylösnousemuksen välisenä aikana, etkä huomaa mitä tässä todellisuudessa tapahtuu, vaikka asia esitetään varsin selkeästi. Jeesus saarnasi vankeudessa oleville hengille vasta ylösnousemuksensa jälkeisenä aikana, jolloin Hän meni ja istui Jumalan oikealla puolella. Jeesuksen kuolema oli kirjaimellinen kuolema, aivan sama mitä kaikkien ihmisten kuolema tulee olemaan. Ilman sitä faktaa meidän on turha pitää toivoa ylösnousemuksesta, kun kaikki ovat syntisiä ilman pelastajaa.

Toivon, että itse oikeasti näet tämän. Katso vaikka koko päivä kunnes näet mitä tuossa sanotaan ja heitä se sun kuviteltu kuolemattomuus jonnekin... 

Sit...

”Hengessä olisi elämä tarkoittaa sitä ettei ihmisen sielu kuole koskaan, vaan jatkaa elämää ruumiin kuoleman jälkeen joko iankaikkisesti Jumalan luona tai iankaikkisesti erossa Jumalasta (kadotus), riippuen siitä onko ihminen uskonut Raamatun Jumalaa tai ei.”
:crazy:
Taas jätät kristinuskon ja menet uskontoihin. Kuollessa Henki palaa Jumalalle (kaikkien elävien) ja sinä mätänet maassa tietämättä mitään, puf, olet poissa...   

1Ko 15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, 
1Ko 15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. 
1Ko 15:53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. 
1Ko 15:54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".

"Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera." -Petri

Kyllä, koin voimakasta tunnetta korjata sanojasi. Olen niin kyllästynyt kuulemaan tästä kuoleman jälkeisestä elämästä. Me ei olla kuolemattomia millään tasolla, ennen kuin viimeinen pasuuna soi. 

Rom 6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
S.E.

ViestiKirjoittaja Lily » 26. Tammi 2016 10:46

Tuli tuosta vertauskuvallisuudesta sellainen mieleen, että kun ihminen joutuu kadotukseen, niin siellä on siis kirjaimellisesti tulinen järvi ja ihmisellä itku ja hänen hampaitaan kiristää?

Kun itse olen pitänyt tuota itkua ja hammasten kiristystä vertauskuvallisena sille tuskalle joka siellä ihmistä kohtaa, mutta miksi se olisi vertauskuvallinen jos tulijärvi ja liekit ovat kirjaimellisesti otettavia?
Lily

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Tammi 2016 11:41

S.E. kirjoitti:Aloin selaamaan Petri Paavolan wikipedia tyylistä Raamattu sivua, niin on pakko puuttua yhteen kohtaa.
https://www.kotipetripaavola.com/Jeesustuonelassa.html

Ensinnäkin tämä kommentti tässä ketjussa ...

"Sielun kuolemattomuus oppi on epäraamatullinen opetus, joka on johtanut kyseisen henkilön uskomaan ettei ole olemassa iankaikkista kadotusta jumalattomille synnintekijöille. Silloin kun synnintekemisestä ei saa tuomiota, niin se johtaa siihen ettei kukaan halua etsiä pelastusta Herrassa Jeesuksessa, sillä miksi etsisit pelastusta, jos ei olisi olemassa tuomiota synnistä, siksi jumalaton iloiten jatkaa synnintekemistä. Tämä on kyseisen henkilön iso ongelma ja harhaoppi. Hänen opetuksensa vääristää Raamatullisen pelastuksen evankeliumin johdattaen ihmisiä tilaan, jossa heidän ei tarvitse tehdä parannusta, koska hänen opissaan ei ole olemassa iankaikkista kadotuksen tuomiota."

Erittäin omituinen näkemys kaikinpuolin. Ensimmäinen kuolema (en puhu toisesta nyt) on Jumalan julistama tuomio, joka on kaikkien kohdattava (ellei pelastettu satu olemaan elossa viimeisenä päivänä). En edes jaksa kommentoida asiaa sen enempää. 

Lisäksi Petri sanoo:

”Herran Jeesuksen tulemuksen läheisyys saa aikaan myös luopumusta totuudesta sekä saatanan kavalia ansoja sekä eksytyksiä.”

Aivan totta, allekirjoitan täysin... Päivänselvä asia ollut niin kauan kuin maailma on ollut. Ja sit itse asiaan, joka koskee 1.Pietarin kirjettä, kun Jeesus saarnasi hengille. 

1Pi 3:17 Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden. 
1Pi 3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, 
1Pi 3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 
1Pi 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. 
1Pi 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, 
1Pi 3:22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. 

"Raamattu kertoo Jeesuksen olleen kuolemansa jälkeen kolme päivää ja yötä maan povessa, jonka aikana Hän kävi tuonelassa" -Petri

Tässä kohtaan Petri, kun sinulla on näkemys, että sielu on kuolematon (mistä lie saanut koko käsityksen), rikot koko Jeesuksen lunastustyön ja sitä myöten koko kristinuskon(!). Haluaisin huomauttaa vielä, että kristinusko on ainutlaatuinen maailmassa, sen takia siitä halutaan eroon ja sitä hapatetaan mm. pakana uskontojen avulla ja lopulta hävitetään (tavoite ainakin). Raamattu on Jumalan Kaikkivaltiaan sanaa, eikä toista ole missään muodossa. Puhut hienosti mm. ekumenian vaaroista, mutta et huomaa, että olet itse jäänyt ansaan.

Sitä myöten, kun Petri sinulla on näkemys, että sielu on kuolematon näet, että tässä Jeesus saarnaa hengille kuolemansa ja ylösnousemuksen välisenä aikana, etkä huomaa mitä tässä todellisuudessa tapahtuu, vaikka asia esitetään varsin selkeästi. Jeesus saarnasi vankeudessa oleville hengille vasta ylösnousemuksensa jälkeisenä aikana, jolloin Hän meni ja istui Jumalan oikealla puolella. Jeesuksen kuolema oli kirjaimellinen kuolema, aivan sama mitä kaikkien ihmisten kuolema tulee olemaan. Ilman sitä faktaa meidän on turha pitää toivoa ylösnousemuksesta, kun kaikki ovat syntisiä ilman pelastajaa.

Toivon, että itse oikeasti näet tämän. Katso vaikka koko päivä kunnes näet mitä tuossa sanotaan ja heitä se sun kuviteltu kuolemattomuus jonnekin... 

Sit...

”Hengessä olisi elämä tarkoittaa sitä ettei ihmisen sielu kuole koskaan, vaan jatkaa elämää ruumiin kuoleman jälkeen joko iankaikkisesti Jumalan luona tai iankaikkisesti erossa Jumalasta (kadotus), riippuen siitä onko ihminen uskonut Raamatun Jumalaa tai ei.”
:crazy:
Taas jätät kristinuskon ja menet uskontoihin. Kuollessa Henki palaa Jumalalle (kaikkien elävien) ja sinä mätänet maassa tietämättä mitään, puf, olet poissa...   

1Ko 15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, 
1Ko 15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. 
1Ko 15:53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. 
1Ko 15:54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".

"Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera." -Petri

Kyllä, koin voimakasta tunnetta korjata sanojasi. Olen niin kyllästynyt kuulemaan tästä kuoleman jälkeisestä elämästä. Me ei olla kuolemattomia millään tasolla, ennen kuin viimeinen pasuuna soi. 

Rom 6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Minulla on tällä hetkellä paljon monenlaista kiirettä, mutta kun löytyy sopiva ajankohta, niin vastaan sinulle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja S.E. » 26. Tammi 2016 12:00

"Tuli tuosta vertauskuvallisuudesta sellainen mieleen, että kun ihminen joutuu kadotukseen, niin siellä on siis kirjaimellisesti tulinen järvi ja ihmisellä itku ja hänen hampaitaan kiristää?"

En sanoisi, että "siellä" aivan kuin se olisi joku toinen paikka vaan, että se paikka on tässä maailmassa. Maailman viimeiset hetket.
Lisäys: Jonka seuraus on kadotus/tuho.

"Kun itse olen pitänyt tuota itkua ja hammasten kiristystä vertauskuvallisena sille tuskalle joka siellä ihmistä kohtaa,"

Totta.

"mutta miksi se olisi vertauskuvallinen jos tulijärvi ja liekit ovat kirjaimellisesti otettavia?"

Tulijärvi kuvaa juuri sitä miten lopulta maailma eli kaikki tuhoutuu. Sen takia porukka pakenee bunkkereihin (onpas fiksuja), kun Jumalan viha räjähtää, joka huipentuu tuhoon. Mehän lähetään tässä kohtaan pois (tai ainakin ollaan kuolemattomia), kun aurinko ja kuu pimenee, kun ylösnousemus tapahtuu (Matt. 29-31) ja pelastumattomat jäävät kamppailemaan kuolemaan mistä ei enään ole paluuta, (kaikki on ohi heille). Tervetuloa "helvettiin" niin sanotusti. En nyt ehdi tarkemmin selitellä, kun olen töissä.
S.E.

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Tammi 2016 13:25

Lainaan tähän hiukan tekstiä Petrin kotisivuilta:

"Raamatun opetus sielusta"

https://www.kotipetripaavola.com/Sielu% ... tussa.html

"Luuk 16:19-26: Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan .Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'

Tässä Raamatun kohdassa Jeesus kertoi, mitä ihmiselle tapahtuu kun hän kuolee. Rikas mies ensin kuoli, hänen ruumiinsa kuoli. Hänen ruumiinsa haudattiin eli laitettiin hautaan. Rikas mies oli siis kuollut. Mutta hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan ja näki Aabrahamin ja Lasaruksen. Tässä ovat tietoisen tilan tunnusmerkit, hän oli vaivoissa ja näki Aabrahamin ja Lasaruksen. Raamattu opettaa tuskan ja ahdistuksen sille sielulle, joka pahaa tekee. Rikas mies teki syntiä, josta hän nautti täysin siemauksin, eikä kärsinyt tuskaa elämässään. Mutta kuoltuaan hänen sielunsa kokee tuskan ja ahdistuksen niin kuin Raamattu opettaa: Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.

Jeesus yleensä selitti vertaukset tai Hän sanoi, että kerron vertauksen, mutta tässä kohdassa Jeesus ei sanonut, että tämä on vertaus, eikä Hän selittänyt tätä asiaa, koska se on tosiasia, mitä ihmiselle käy hänen kuollessaan. Tämä Raamatun kohta on myös sopusoinnussa edellisiin Raamatun kohtiin, jotka käsittelevät kuolemaa."

S.E.,

Laitoin tuon lainauksen tuohon ylle sen takia että ymmärrän tuon asian samalla tavalla (ja mulla tuli päällimmäisenä mieleen just tuo Luukas 16) eli kyllä Raamattu opettaa selkeästi että ihmisen sielu ei kuole koskaan. Onhan toki Raamatussa paljonkin opetusta sielusta, kannattaa lukea vaikka koko tuo Petrinkin kirjoitus, siinä on paljon Raamatullista opetusta tästä aiheesta. Mutta esimerkiksi tuo kohta (Luukas 16) jonka tuohon laitoin on minustakin hyvin selkeä opetus siitä että sielu ei kuole koskaan.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Tammi 2016 18:27

Tästä ketjusta on siirretty kolme viimeistä kirjoitusta suljetulle osastolle.

Nimimerkki S.E.:lle annetaan ensimmäinen varoitus epäasiallisen kirjoittelun takia.

Kannattaa lukea foorumin säännöt mitä siellä sanotaan kirjoittamisesta foorumille:

https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=4

-Ylläpito

Kirjoittelua saa jatkaa tässä ketjussa jos kirjoittelu pysyy asiallisena ja foorumin sääntöjä kunnioittaen. Kiitos!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Tammi 2016 19:05

Siirretty S.E.:n kirjoitus jälleen suljetulle osastolle epäasiallisen kirjoittelun takia. Seuraavasta epäasiallisesta kirjoituksesta annetaan S.E.:lle toinen varoitus joten kannattaisi nyt miettiä tarkasti kuinka tänne foorumille tulee kirjoittaa:

Foorumin säännöt:

https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=4

-Ylläpito

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Tammi 2016 11:47

S.E.:

Raamattu opettaa iankaikkisesta elämästä uskon kautta Raamatun Jumalaan (usko Jeesukseen) sekä iankaikkisesta kadotuksesta, jossa jumalattoman sielu joutuu olemaan iankaikkisesti. Tämä on selkeä Raamatun opetus, joka tulee Raamatusta esille todella selkeästi.

Monet jotka eivät usko kadotuksen olevan iankaikkinen sanovat että heprean ja kreikankielen sanat iankaikkinen ei aina tarkoita iankaikkisuutta, vaan pitkää aikaa. He myös hyvin usein uskovat jumalattoman kuolleen sielun lakkaavan olemasta, joka olisi sama asia kuin iankaikkinen rangaistus.

Se on totta että Raamatussa alkukielen sana iankaikkinen ei aina tarkoita iankaikkisuutta, vaan pitkää ajanjaksoa sekä joissakin kohden se tarkoittaa iankaikkisuutta, eli aikaa joka ei koskaan pääty.

Matt 25:
41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ‘Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.’
44 Silloin hekin vastaavat sanoen: ‘Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?’
45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: ‘Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle’.
46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen (aionios) rangaistukseen (kolasis), mutta vanhurskaat iankaikkiseen (aionios) elämään."

Herra Jeesus sanoi, että vasemmalla puolella olevat (jumalattomat) joutuvat iankaikkiseen tuleen (iankaikkinen kadotus), eli paikkaan, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sitten Jeesus sanoi, että osa ihmisistä (jumalattomat) menee iankaikkiseen rangaistukseen (kadotus - iankaikkinen tuli) ja osa ihmisistä (uskoivat Raamatun Jumalaan) menee iankaikkiseen elämään.

Raamattu käyttää sanaa aionios kun se puhuu iankaikkisesta elämästä ja iankaikkisesta rangaistuksesta (kadotus). Jos iankaikkinen kadotus ei olisi iankaikkinen ja jumalattoman sielu lakkaisi olemasta, eikä joutuisi olemaan kadotuksessa iankaikkisesti, niin silloin Matt 25:46 pitäisi olla toinen sana jos iankaikkinen tuli ja rangaistus ei olisi iankaikkinen ja sielu lakkaisi olemasta. Mutta koska iankaikkinen tuli (kadotus) ja rangaistus on iankaikkinen, niin siksi Matt 25:46 käyttää iankaikkisen rangaistuksen kohdalla samaa sanaa kuin iankaikkisen elämän, koska on kyse siitä että iankaikkinen elämä ei lopu koskaan, eikä iankaikkinen rangaistus iankaikkisessa tulessa lopu koskaan. Tämä kohta jo yksistään (monien muiden kohtien kanssa) todistaa ettei jumalattoman sielu kuole koskaan, eli lakkaa olemasta, vaan joutuu kärsimään iankaikkisesti kadotuksessa.

2 Kor 4:18 meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia (proskairos), mutta näkymättömät iankaikkisia (aionios).

Raamatusta tulee esille myös selkeästi ajallisen ja iankaikkisen ero, sillä ajallinen päättyy joskus, mutta iankaikkisuus ei pääty koskaan. Jos Matt 25:46 olisi kyse rangaistuksesta, joka päättyisi sielun olemassaolon lakkaamiseen, niin Raamatussa pitäisi lukea ajallinen rangaistus, koska silloin kun sielu lakkaisi olemasta, niin ei olisi kyse enää iankaikkisesta rangaistuksesta, koska sielu joka lakkaisi olemasta saisi helpotuksen, eikä joutuisi kärsimään iankaikkisesti. Raamattu opettaa kadotuksen olevan iankaikkinen ja se on jokaisen jumalattoman sielu osa iankaikkisesti.

Ilm 20:
12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Ilm 22:
14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

Raamatun todistuksen mukaan tulinen järvi on toinen kuolema, eli iankaikkinen kadotus ja se on oleva jokaisen jumalattoman osa iankaikkisesti. Koska Raamatun opetuksen mukaan jokaisen jumalattoman osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa, niin se tarkoittaa sitä ettei jumalattoman sielu lakkaa olemasta, vaan joutuu kärsimään iankaikkisesti kadotuksessa. Raamattu todistaa ettei jumalattoman sielu lakkaa olemasta aj että kadotus on iankaikkinen, joka ei koskaan pääty.

Jumala ei kiduta ketään kadotuksessa, vaan jumalattomat kärsivät siellä omien syntiensä tähden iankaikkisen rangaistuksen tuskaa.

Matt 13:
36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Selitä meille vertaus pellon lusteesta".
37 Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.
38 Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.
39 Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit.
40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta,
42 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
43 Silloin vanhurskaat loistavat Isänsä valtakunnassa niinkuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon.
44 ¶ Taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen, jonka mies löysi ja kätki; ja siitä iloissaan hän meni ja myi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen pellon.
45 Vielä taivasten valtakunta on kuin kauppias, joka etsi kalliita helmiä,
46 ja löydettyään yhden kallisarvoisen helmen hän meni ja myi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen.
47 Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja.
48 Ja kun se tuli täyteen, vetivät he sen rannalle, istuutuivat ja kokosivat hyvät astioihin, mutta kelvottomat he viskasivat pois.
49 Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista
50 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

Luuk 13:28 Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos.

Itku ja hammasten kiristys on vertauskuvallinen opetus, jolla oli todellinen vastine Jeesuksen aikaisessa maailmassa, eli se ei ole vain pelkkä vertaus ilman todellista vastinetta, vaan vertauskuva, jolla on todellinen vastine.

Jeesuksen aikana ja ennen Hänen syntymäänsä myös Israelissa oli sellainen tapa, että jotkut juhlatilaisuudet sekä viihdytystilaisuudet pidettiin iltaisin sisätiloissa, jotka olivat valaistu kirkkaasti soihduin ja lampuin, kun kaduilla oli pimeätä. Pimeillä kujilla kuului iltaisin köyhien itkua sekä hammasten kiristelyä kylminä talviöinä ja nämä köyhät ja vähäosaiset eivät päässeet näihin juhliin, vaan he joutuivat kärsimään ulkona oman kurjuutensa tähden itkua ja hammasten kiristelyä kylmän tähden.

Herra Jeesus otti vertauksen todellisesta eletystä elämästä ja käänsi sen sillä tavalla, että Jumalan uskovat pääsevät "taivaan iankaikkisiin" juhliin, mutta jumalattoman osa on kärsiä iankaikkisesti syntiensä tähden. Jeesuksen opetuksessa ihmisten osat voivat vaihtua, sillä synnin korskeudessa ja ylpeydessä elävä jumalaton juhlija ja kemuilija, joka ei auta köyhää, eikä usko Jumalaan elää synnillisesti juhlien (nauttien synnistä monin tavoin) maan päällä, mutta hänen osansa on jumalattomuutensa tähden iankaikkinen kadotus, jossa hän itkee ja kiristelee hampaitaan iankaikkisesti, mutta köyhä joka turvaa elämänsä Jumalaan voi kärsiä maan päällä itkua ja hammasten kiristelyä, mutta uskon tähden Jumalaan hän pääsee Jumalan armosta iankaikkiseen "taivaan juhlaan", jossa hän saa elää iankaikkisesti Jumalan rakkauden ja pyhyyden ilmapiirissä.

Raamatun opetuksen mukaan jokainen jumalattomana kuollut ihminen joutuu oman valintansa (ei uskonut Herraan Jeesukseen) tähden iankaikkiseen kadotukseen. Opetus ettei kadotus ole iankaikkinen ja että jumalattoman sielu lakkaa olemasta on paha harhaoppi, sillä se vääristää evankeliumin ja saa sen aikaan etteivät kaikki jumalattomat halua vastaanottaa pelastusta, sillä monet (eivät kaikki) jumalattomat ihmiset toivovat, että sielun elämä päättyisi kuolemaan, eikä olisi olemassa minkäänlaista elämää kuoleman jälkeen.

Jumala ei anna jumalattoman voittaa, sillä se olisi jumalattoman voitto, jos hän haluaisi ettei kuoleman jälkeen olisi enää elämää ja niin hän saisi tehdä vaikka minkälaisia syntejä ilman rangaistusta, jos elämää ei olisi enää kuoleman jälkeen ja se tekisi evankeliumin turhaksi tällä tavalla ajattelevien jumalattomien keskuudessa. Kukaan jumalaton synnintekijä ei kuitenkaan voita ja pääse kuin koira veräjästä ilman rangaistusta, sillä Raamatun opetuksen mukaan kadotus on iankaikkinen rangaistus jumalattoman ihmisen sielulle.

2 Tess 1:
1 ¶ Paavali ja Silvanus ja Timoteus tessalonikalaisten seurakunnalle Jumalassa, meidän Isässämme, ja Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
2 Armo teille ja rauha Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,
4 niin että me itsekin Jumalan seurakunnissa kerskaamme teistä, teidän kärsivällisyydestänne ja uskostanne kaikissa vainoissanne ja ahdistuksissa, joita teillä on kestettävänä
5 ¶ ja jotka ovat osoituksena Jumalan vanhurskaasta tuomiosta, että teidät katsottaisiin arvollisiksi Jumalan valtakuntaan, jonka tähden kärsittekin,
6 koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat,
7 ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa
8 tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.
9 Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

Ps. Teen tästä hiukan muuttaen uuden lyhyehkön kirjoituksen sivulleni.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Lily » 27. Tammi 2016 13:06

Raamattuhan ei anna selkeää kuvaa siitä miten ihminen kärsii käsityksessä.

Onko kellään mitään ajatuksia mitä se kärsimys olisi? Onko se niin, että madot syö ja on valtavat fyysiset kivut jne. Vaiko ennemminkin suurta henkistä tuskaa kun on erossa Jumalasta?
Lily

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu