Yksin Raamattu?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja Blum » 03. Joulu 2015 11:32

PetriFB kirjoitti:
Blum kirjoitti:Petri, mites, haluatko enää kommentoida ajatuksiani Emil Anton -kirjoituksestasi?

Voin niitä jossakin välissä oikein ajan kanssa katsella ja sitten vastailla, vaikka näyttääkin siltä ettemme saavuta asiassa samanmielisyyttä.

Ok!
Blum

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Joulu 2015 11:54

Mistä koostuu ns. kaanon ja mitä se tarkoittaa? Raamattu koostuu kuudestakymmenestäkuudesta kirjasta. Miksi juuri nämä kirjat ovat päätyneet Raamattuun? Vieraana Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja, teologian dosentti ja kirjailija, Juha Ahvio.

Café Raamattu > Mikä on Raamatun "canon"? - https://www.tv7.fi/vod/player/46451/
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja JHK » 14. Joulu 2015 12:43

Pitäkää varanne, Ahvio on kalvinisti. :roll:
JHK

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Joulu 2015 12:57

JHK kirjoitti:Pitäkää varanne, Ahvio on kalvinisti. :roll:

Olne huomannut, että Patmoksen porukalla tai joillakin heistä on ainakin kalvinismin kauheaan harhaoppiin hyvin suopea suhtautuminen. Voitko laittaa näkyville faktaa siitä, että Ahvio on kalvinisti? Jos hän on, niin millä tavalla hän on kalvinisti kun niitäkin tuppaa olemaan niin erilaisia?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 14. Joulu 2015 14:20

Minulle on kerrottu että hän on, nopea googlehaku esim. "Ahvio kalvinisti" tai "Juha Ahvio predestinaatio" näyttävät pintapuolisesti vahvistavan asian. Minun on ollut tarkoitus tutustua Ahvioo tarkemmin, mutta en ole vielä ehtinyt.
JHK

ViestiKirjoittaja Blum » 11. Tammi 2016 14:35

Nostan tätä keskustelua ylöspäin, koska tämä oikeastaan enää pidättää minua täällä. Sitten kun Petri olet valmis niin lukisin mielelläni, jos sinulla on vielä kommentteja tähän keskusteluun. Mutta en halua siis painostaa. :)
Blum

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Tammi 2016 15:12

Blum kirjoitti:Nostan tätä keskustelua ylöspäin, koska tämä oikeastaan enää pidättää minua täällä. Sitten kun Petri olet valmis niin lukisin mielelläni, jos sinulla on vielä kommentteja tähän keskusteluun. Mutta en halua siis painostaa. :)

Blum katsoitko Ahvion haastattelun tuosta ylhäältä? Mitä mieltä olit siitä?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Tammi 2016 15:30

Blum kirjoitti:Nostan tätä keskustelua ylöspäin, koska tämä oikeastaan enää pidättää minua täällä. Sitten kun Petri olet valmis niin lukisin mielelläni, jos sinulla on vielä kommentteja tähän keskusteluun. Mutta en halua siis painostaa. :)

Blum:

Nykyään sinä ja minä olemme uskon asioissa niin kaukana toisistamme, että en koe enää tässä yhteydessä tarpeellisena käydä tämän aiheen keskustelua. Minä koen sinun olevan tiellä, joka johtaa yhä kauemmas totuudesta ja sinäkin koet minun uskoni ongelmalliseksi ja epäraamatulliseksi monin tavoin. Joten en näe mitään syytä jatkaa keskustelua tällä erää, ehkä joskus toiste täällä tai jossakin muualla.

Toivon mukaan vielä joskus löytäisimme yhteisen sävelen uskossa Herraan Jeesukseen, sinua rukouksissa muistaen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Blum » 11. Tammi 2016 18:44

toni t kirjoitti:Blum katsoitko Ahvion haastattelun tuosta ylhäältä? Mitä mieltä olit siitä?

En ollut aiemmin katsonut, kuuntelin tänään tuossa kävellessäni kaupungilla. Oli mielestäni pari hyvää pointtia, joita en ollut aiemmin ajatellut ja joita pitänee ajatella lisääkin, mutta valtaosin oli tuttua settiä, joka ei ole minua aiemminkaan ihan vakuuttanut (esim. mistä satavarmasti tiedämme, että seurakunta "todetessaan" kaanoniin kuuluvat kirjoitukset teki sen virheettömästi ja oikein?).

PetriFB kirjoitti:Nykyään sinä ja minä olemme uskon asioissa niin kaukana toisistamme, että en koe enää tässä yhteydessä tarpeellisena käydä tämän aiheen keskustelua. Minä koen sinun olevan tiellä, joka johtaa yhä kauemmas totuudesta ja sinäkin koet minun uskoni ongelmalliseksi ja epäraamatulliseksi monin tavoin. Joten en näe mitään syytä jatkaa keskustelua tällä erää, ehkä joskus toiste täällä tai jossakin muualla.

Toivon mukaan vielä joskus löytäisimme yhteisen sävelen uskossa Herraan Jeesukseen, sinua rukouksissa muistaen.

Tämä selvä, kiitos vastauksestasi. Siunausta!
Blum

ViestiKirjoittaja Jukka » 12. Tammi 2016 00:08

Blum kirjoitti: mistä satavarmasti tiedämme, että seurakunta "todetessaan" kaanoniin kuuluvat kirjoitukset teki sen virheettömästi ja oikein?

Kyllä minä olen sisimmässäni surullinen tiestä jolla kuljet. Kysymyksesi ja kommenttisi ovat kuin oman veljeni kirjoittamia, jonka nuoruuden usko vaihtui ihmisviisauden ja järjen päätelmiin ja Jumalan sanan hylkäämiseen (paitsi sen 3 prosentin suhteen, jonka uskoi olevan totta, tosin tietämättä mitkä osat Raamatusta sisältyivät siihen kolmeen prosenttiin).

Erityisen raskaaksi tämän "asiasi" minulle tekee se, että rukouksessa olen hengessäni ymmärtänyt, että olet tullut nuorena "sydämen uskoon" ja nyt kääntymässä ihmisjärjen päätelmiin, jotka eivät milloinkaan voi tavoittaa eivätkä vähäisimmässäkään määrin ymmärtää elävää Jumalaa ja Hänen tekojaan. Tulit kerran Punaisen meren poikki kuivin jaloin, mutta uskotkohon enää siihen, että Punainen meri aivan oikeasti jakautui ja hebrealaiset tulivat sen poikki kuivin jaloin? Voi meitä ihmispoloisia. Olemme tulleet niin viisaiksi (lue:sokeiksi) ettemme enää havaitse suvustamme huononemisen taipumustamme.

Taisin sanoa Sinulle joskus viime vuoden syyspuolella, että tuskin olet palstalla enää vuoden kuluttua tai ettei siihen kulu niinkään pitkää aikaa. Ajattelin noin, koska palstalla kirjoittaa vielä muutama, jotka uskovat Jumalan kirjoitettuun Sanaan ja itse olet luisumassa siitä yhä kauemmas. Sillä seikalla, pysytkö jollain foorumilla ei ole elämäsi kannalta merkitystä, mutta pysytkö Kristuksessa, sillä on sekä tässä elämässä että tulevassa mitä suurin merkitys.

Jotain tahtoisin vielä sanoa, mutta en osaa puhea sanoiksi. Rakastan sinua ja ainakin vielä koen kehoitusta rukoilla puolestasi. Uskon Jeesusta, ettei "kukaan voi ryöstää teitä Minun kädestäni", mutta minä tunnen Hänet ja tiedän, että ihminen voi itse lähteä pois Hänen luotaan ("tahdotteko tekin mennä pois"?). Jätän sinut Jumalan armon haltuun, joka on voimallinen pitämään sinut pystyssä ja tarvittaessa nostamaan takaisinkin pystyyn.
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu