Oma elämäni murjoutui jo ennen kouluikää joutuessani toistuvien pahoinpitelyiden ja hyväksikäytön uhriksi. Sitten rattijuoppo ajoi päälleni ja myös fyysinen elämäni murjoutui. Kaiken kaikkiaan takana on 12 leikkausta ja seuraavasta päätetään 7.1. Pisteenä iin päälle sairastuin sokeritautiin 15 vuotta sitten ja nyt leijuu ilmassa jalkojen amputaatioiden uhka polvien alapuolelta ja silmäpohjissa tapahtuneet infarkit varjostavat näkökykyäni. Minäkin olen herkkä; en itke päivittäin, mutta kuitenkin usein.
Kun olin tuossa mietteissäni ja rukoilin, niin mietin meitä herkkiä ihmisiä. Uskallammeko katsoa Jeesusta sellaisena kuin Hänet kuvataan Raamatun sivuilla? Vai onko hän kiiltokuvajeesus, sellainen kuin taiteilijat ovat hänet kuvanneet ristille. Vaikka Jesajan kirjan 53 luku samoin esimerkiksi psalmi 22 ovat syvälle luotaavia kuvia lunastuksesta, niin ne kertovat myös Jeesuksesta, joka oli niin runneltu ja rikkirevitty, että ihmiset käänsivät päänsä pois. He kauhistuivat Häntä, sillä Hänen hahmonsa ei ollut enää ihmislapsen hahmo. Tämä muodottomaksi runneltu Jeesus krampeissaan kiemurteli kuin mato ristinpuulla (Ps. 22:6). Tämä Jeesus sanoo Jes. 45:22 "Katsokaa Minuun ja pelastukaa" (engl.käännös). Hän on se kirottu vaskikäärme, johon katsomalla pelastuimme. Itse olen saanut armon katsoa ristille, mitä Jumalalle maksoi syntini, turmellukseni, halpamaisuuteni. Kuinka minun syntini kohtasivatkaan Jeesusta. Ja ihmeellistä ristin tapahtumissa on myös se, että kun ryöväri katsoo vierellään muodottomaksi runneltua Jeesusta, niin hän sanoo käsittämättömät sanat suurimmassa alennus- ja häpeätilassa olevalle Jeesukselle: Muista minua, kun tulet valtakuntaasi". Mitä hän sanoi. Hän sanoi, että tuolla runnellulla miehellä on valtakunta ja Hän on sen kuningas. Lienee sanon oikein, kun väitän, ettei kukaan muu ristin ympärillä nähnyt mitä ryövärin silmät oli avattu näkemään. Uskaltakaamme katsoa ja kehottaa muitakin katsomaan ristille. "Katsokaa Minuun ja pelastukaa"!
Vuosi on vaihtunut. Jumala kansaamme siunatkoon.