Hyvää joulua!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja Juha » 24. Joulu 2015 13:56

Hmm. Jäin miettimään erään henkilön pointtia siitä että Jeesus itse asetti meille vain ehtoollisen.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Leea » 24. Joulu 2015 14:59

Tirlittan kirjoitti:Ööh, mitenkähän osaisin selittää. Tuli vaan mieleen, kun
on tuosta joulusta ollut täällä puhetta ja vähän synttäreistäkin ja sen sellaisista.

En siitä joulusta jaksa enää höpistä, mutta tuli vaan tuosta mieleen, että
kuinka pitkälle voi lopulta mennä, kun kieltäytyy kaikista elämän pienistä iloista, sellaisista,
jotka eivät oikeastaan ole syntiä, vaikka niitä ei kehoiteta Raamatussa noudattamaankaan.

Kaikki "isiltä" opitut tavat ja perinteet eivät ole pahoja. Mitään Raamatun ulkopuolisia juttuja ei tarvitse noudattaa,
siinä on vapaus, mutta ei kaikki ole väärinkään. Toisaalta taas, jos kieltäytyy kaikesta ja kaikista iloista, tekee jostain askeettisuudesta
ihanteen, niin sitä kai tulee aika eristäytyneeksi kaikesta ja kaikista.
Amerikan amissit ovat yksi hyvä esimerkki kaikesta ulkopuolisesta kieltäytymisestä.
Tukat säännöt ja elävät alkeellista elämää omissa yhteisöissään.

En tiedä, millainen tuo Herran kansa-yhteisö on, mutta tulee vähän surullinen olo, jos esim. lapsia on kielletty osallistumasta toisten
synttäreihin ja koulussa ei saa ottaa edes synttärisankarilta esim. karkkia, jos/kun siitä on tehty paha asia.
Kun perinnäissäännöistä luopuminen on viety äärimmilleen toiseen laitaan, niin sitä ikäänkuin ollaan uudestaan lain alla.
Laitetaan uusia sääntöjä, niitä älä koske, älä maista, älä tartu.
Sellaselta nää jutut näyttää ja tulee ristiriitainen olo.

Itselle joulu on menettänyt täysin merkityksen. En halua viettää juhlaa, joka perustuu valheelle. En koe että jäisin jostain paitsi. Päinvastoin totuus tekee vapaaksi ja iloiseksi. Kristityn elämään kuuluu myös ojentautuminen totuuden mukaan jos joku asia alkaa selkiytymään. Jumala ei meitä tietenkään pakota mihinkään, vaikkakin puhuttelee tietyistä asioista onko ne hyväksi meille uskoville. Eriasia on sitten se jos joku lahko tai toinen ihminen määrää ettei joku saa viettää tiettyä juhlaa, niin se ei tietenkään ole hyvä juttu. Pakottaminen kuuluu uskonnollisuuteen.
Leea

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Joulu 2015 15:24

*
Amen Leea. :thumbup: Tuli mieleen sydämen usko. Kun Jeesuksen nimi Babylonian pohjalta uskovien mielestään riittää hyvin - väärin perustein penseästi Sanan totuutta kohtaan. Raamatun mukaan totuus tavallaan pitää sydämen uskoa oikeilla linjoilla Raamatun kanssa - vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua.

Niin jos tiesi jo että joulu perustuu valheelle ja kuitenkin sydämen usko yhtyy johonkin valheen perusteella vaikka Jeesuksen syntymäjuhla on mukana ja niin sydämen usko voi muuttua penseäksi totuutta kohtaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Joulu 2015 00:08

Juha kirjoitti:Hmm. Jäin miettimään erään henkilön pointtia siitä että Jeesus itse asetti meille vain ehtoollisen.

Niin jäin kans miettimään. Se on liian vähän puhuttu aihe. Joulu on lähein aihe uskovien sydämessä kuin ehtoollinen. Jeesuksen syntymäjuhla oli kertaluonteinen ilosanoma tälle maailmalle että tänne maailmaan syntyi Vapahtaja. Ja sitä juhlaa olisi toistettu vuodesta toiseen jos Raamatusta löytyy Herran tahdonmukainen kehoitus jonka mukaan tulisi juhlia.

Mutta Raamatun mukaan Jeesuksen kuoleman julistamisen Jumala tahtoo meiltä jokaiselta. Se on Jeesuksen asettama tahto Hänen kuolemansa muistojuhla - tulemukseen asti ja se on ainoa asia koko Raamatussa.

Raamatun mukaan Hänen kuolemaa tulee julistaa Hänen tulemukseen asti. Ehtoollinen on Kristuksen rakkausateria jossa teoillamme niin usein teemme Hänen muistoksi. Juuri tällä tavalla Jeesus ilmoitti tahtonsa mitä juhlaa tulee viettää, nimittäin kuolemansa muistojuhlaa.

Luuk. 22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

1Kor. 11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."

26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Joulu 2015 00:23

Leea kirjoitti:Itselle joulu on menettänyt täysin merkityksen. En halua viettää juhlaa, joka perustuu valheelle. En koe että jäisin jostain paitsi. Päinvastoin totuus tekee vapaaksi ja iloiseksi. Kristityn elämään kuuluu myös ojentautuminen totuuden mukaan jos joku asia alkaa selkiytymään.

Leea uteluttaa kun olet vapautettu totuuden takia joulunvietosta niin mitä sinä teit tänään jos saa kysyä? Minulla mieli teki mennä louhokselle kiipeämään mutta mieheni halusi katsoa tv:tä niin ei huvittanut mennä sinne yksin ja jäin lukemaan hengellisen kirjan ja siten katsoin tv-leffaa ajankuluksi. Tämä on tylsä päivä. :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Joulu 2015 00:36

*
Jos te olette facebookista niin siellä on se kuva jossa on kaksi tietä, toisella tiellä Jeesus kantoi ristinsä ja jäi yksin eikä ollut ketään ihmisiä muistamassa Jeesusta. Toisella tiellä joulupukki kantaa joulukuusensa juhlien kaikkien ihmisten kanssa joululauluineen. Jeesus katsoo heitä tällaisena ilmeenä kuin tällä hymiöllä on se ilme :? .Se on hyvin puhuttava kuva joka panee miettimään.

Huom! kuvassa ei puhunut mitään Jeesuksen syntymästä kuin ristinkuolemasta. :shock: :?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 25. Joulu 2015 09:37

Meillä lapset katsoivat heti aamusta lasten ohjelmaa tietokoneilla. Ja minä katsoin joulurauhan julistuksen. Jouluruuat laitoin jo iltapäivällä ja sen jälkeen lapset saivat avata lahjansa. Ihana päivä, koska jotenkin oli niin paljon aikaa olla vain. Ja tänään sama oleminen jatkuu. Eilen luin vihdoin sen Elämän rikkaus Kristuksessa -kirjan loppuun ja se oli yhtä hyvä nyt kuin 10 vuotta sitten. Tänään ajattelin jo alkaa opiskeluhommiin, ettei sentään tule kahta päivää peräkkäin ihan vain lomailtua.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Joulu 2015 10:04

*
On vielä toinen kuva siellä fb:ssa. Se kuva puhuttelee kovasti. Siinä kuvassa lapset juoksevat Jeesusta kohtaan ja Jeesus ilahtuu kädet avoimena luullen että lapset tulevat syliin mutta vasta huomaa että lapset ohittavat Jeesusta juoksemalla joulupukin antamia joululahjoja kohti. Jeesuksella hymy hyytyy.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja RNH » 25. Joulu 2015 12:58

Tyttömme 10v. sai eilen joulupukin tuomana mm. uuden puhelimen. Tätinsä mies sitten hiukan pilaili ja soitti tytön puhelimeen ja kysyi kukas siellä on jne. Tyttö luuli että Jeesus soittaa :) sanoin tytölle kyllä että Jeesuskin sinulle puhuu mutta ei puhelimen välityksellä vaan suoraan ajatuksiisi ja sydämeesi.
Ollaan aina terotettu lapsille sitä että kaikki lahjat, ruoka, vaatteet, koti... on Jumalan meille antamaa hyvää riippumatta siitä kenen kautta ne tulee.
Pointtini oli nyt se että tytöllä nyt ei ainakaan ollut joulupukki
päällimmäisenä mielessä vaan Jeesus vaikka joulupukki lahjat toikin.
RNH

ViestiKirjoittaja Leea » 25. Joulu 2015 13:42

vaisuliini kirjoitti:Leea uteluttaa kun olet vapautettu totuuden takia joulunvietosta niin mitä sinä teit tänään jos saa kysyä? Minulla mieli teki mennä louhokselle kiipeämään mutta mieheni halusi katsoa tv:tä niin ei huvittanut mennä sinne yksin ja jäin lukemaan hengellisen kirjan ja siten katsoin tv-leffaa ajankuluksi. Tämä on tylsä päivä.

Eilen ei oikeastaan erikoisempaa tullut tehtyä :). Meidän perheessä osa viettää joulua, joten esim. ruokailussa olin mukana. Joululahjoista olen sanonut läheisille ettei tarvitsisi ostaa, mutta jos joku ostaa niin otan kuitenkin vastaan. Jokunen vuosi sitten kun päätin etten enää joulua vietä. Silloin saatoin ehkä liiankin tiukasti sanoa asiasta jos jotkut eivät ymmärtäneet. Nykyään yritän olla vähän maltillisempi :lol: . Perinteet ovat monille niin rakkaita että olen huomannut ettei tätä kovin helpolla sulateta.
Leea

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu