*
Mitä mieltä olette tästä jutusta?
https://www.tv7.fi/vod/player/49083/
Ok kiitos Janne. Se oli varmaan paras lahja Jeesuksesta tälle maailmalle. Mutta miksei voi juhlia muina päivinä jos haluaa muistaa Jeesuksen syntymää? Uskovat puhuvat miten on tärkeä muistaa Jeesuksen syntymää vaikka jokapäivä vuoden läpi mutta teoilla he juhlivat vain jouluna. Se ihmetyttää![]()
Janne kirjoitti:Ok kiitos Janne. Se oli varmaan paras lahja Jeesuksesta tälle maailmalle. Mutta miksei voi juhlia muina päivinä jos haluaa muistaa Jeesuksen syntymää? Uskovat puhuvat miten on tärkeä muistaa Jeesuksen syntymää vaikka jokapäivä vuoden läpi mutta teoilla he juhlivat vain jouluna. Se ihmetyttää![]()
Nii-i, sanoppas se...
Itse luulen että monet ihmiset viettävät jouluna Jeesuksen syntymäpäivää sen takia että se kuuluu ihmisten perinteisiin. Suomessa luterilainen kirkko on aina rummuttanut valheellisena faktana sitä että jouluna on Jeesuksen syntymäpäivä joten ei tämä mikään ihme ole.
Ihmiset kun eivät itse tutki raamattua niin he uskovat suoraan sen mitä kirkko sanoo koska he luottavat siihen että kirkko on asiantuntia raamatun saralla.
Itsekkin ennen uskoontuloa vietin jouluna Jeesuksen syntymäpäivää ja olin siinä luulossa että Jeesus on syntynyt jouluna.
Vasta uskoon tultuani ja alettuani tutkimaan Jumalan Sanaa ymmärsin sen että Jeesus ei ole syntynyt jouluna.
Tämän ymmärrettyäni en enään viettänytkään joulua Jeesuksen syntymäpäivänä vaan lähinnäkin lasten juhlana ja pitkän syksyn katkaisevana lomana jolloin voi heittää arkihuolet romukoppaan.
Ja olen iloinen että tänäkin vuonna jos Herra suo saan viettää joulua lähimmäisten kanssa ja ehkäpä nauttia hyvästä ruuasta ja nauttia siitä kun näkee lasten iloa ja riemua. Tätä on minulle joulu parhaimmillaan.
Niin... Mitä lapseille joulu merkitsee? Oletko joskus kysellyt lapseilta mitä joulu merkitsee? En itse pidä hyvänä asiana jos lasten usko perustuu johonkin valheeseen joka liittyy jouluun. Minulle joulu on lomaviikko ja se on vähän tylsää koska kurssit ovat joulutauolla...
Janne kirjoitti:Niin... Mitä lapseille joulu merkitsee? Oletko joskus kysellyt lapseilta mitä joulu merkitsee? En itse pidä hyvänä asiana jos lasten usko perustuu johonkin valheeseen joka liittyy jouluun. Minulle joulu on lomaviikko ja se on vähän tylsää koska kurssit ovat joulutauolla...
Kyselin lapsilta mitä joulu heille merkitsee ja tässä on vastauksia.
Tyttö 10 v.
Joulu merkitsee kuulema yhteistä perheaikaa ja ilon aikaa jota voi viettää suvun ja perheen kanssa. Ja joulu merkitsee myös sitä että voi antaa toisille hyvää ja iloa. ja kuulemma jokainen on ainakin yhden paketin arvoinen, ( eli lahjat on myös se juttu)
Poika 11v.
Eli Pojalle joulu merkitsee lyhyesti ja ytimekkäästi: Iloa, perheaikaa, rakkautta, hauskuutta ja lahjoja
poika 5 v.
Oli sitä mieltä että sauna on jouluna kiva ja voi nähdä kuulemma tonttuja ja saada lahjoja
Tässä oli lyhyesti ja sensuroimatta mitä joulu lapsilleni merkitsee. Pienin ei osaa vielä sanoa mitään kun tuskin tajuaa kunnolla joulusta mitään.
Itse yllätyin kun kukaan lapsista ei nostanut ruokaa esiin![]()
Tästä voisin itse vetää sellaisen johtopäätöksen että myöskään kukaan lapsistani ei vietä jouluna Jeesuksen syntymäpäivää koska he ei maininnut Häntä sanallakaan.
jukka1954 kirjoitti:Janne.
1. Sakarian kirjan 9:9 ennustuksella ei ole mitään tekemistä joulun kanssa eikä Hän ratsastanut Jerusalemiin kapaloissa ikeenalaisen aasintamman varsalla vaan viikkoa ennen kuolemaansa ja se oli yksi messiaaninen tunnusmerkki.
2. Luukkaan evankeliumi 2:6-14 ja Matteuksen kertomukset tapahtuivat vain yhden kerran historiassa, Jeesuksen syntyessä. Se oli ainutlaatuinen tapahtuma, joka ei ole toistunut eikä toistu (tietäjien lahjat olivat arvokkaita ja viittasivat myös messiaanisiin ennustuksiin; kulta oli kuninkuuden, suitsuke rukouksen ja pappeuden sekä mirha ihmisyyden ja uhrikuoleman vertauskuva).
Mielestäni mikään lainaamistasi raamatunpaikoista ei tue ajatusta, että joulua olisi juhlittu alkuseurakunnassa tai että paikat ylipäätään kehottaisivat erityisesti Jeesuksen syntymää juhlimaan. Joulun traditio ei ole ainoa jota 'kristikansa' juhlistaa. Pääsiäisenä on jos minkälaista ristin saattuetta kaduilla. Nämä kaikki tällaiset 'juhlat' ovat minulle kovin vieraita ja ulkokohtaisia. Itselleni Jeesuksen syntymä merkitsee ainutkertainen tapahtuma samoin kuin kuolema ristillä ja ylösnousemus. En osaa kuvitella Herraani enää seimessä tai ristillä. Hän asuu sydämessäni. Näin minun kohdalla, mutta en ole halunnut pilata kenenkään joulumieltä arvostelemalla joulun viettämistä kenellekään henkilökohtaisesti.
No eipä se olisi juurikaan Jeesuksen tyyliin sopinutkaan että Hän olisi itseään käskenyt alkaa juhlistelemaan. Aika vaatimattoman kuvan tuosta raamatun sivuilta Hänestä saa.
Mutta onhan sekin totta että Jeesuksen syntymää juhlittiin silloin kuin Hän todellisuudessa syntyi, ja olihan se juhlan paikka kun vapahtaja oli syntynyt maailmaan. En kuitenkaan usko että tätä juhlaa olisi toistettu vuodesta toiseen vaan että kyseessä oli kertaluonteinen tapahtuma.
Janne kirjoitti:Kannattaa hyvä veli lukea koko asiayhteys ennen kuin käy laittamaan sanoja toisen suuhun. Tarkkuutta, tarkkuutta
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa