Kirjoittaja PetriFB » 18. Joulu 2015 23:19
Minulla on ollut kiireitä ja on vieläkin, mutta koska täällä aletaan opettamaan Jeesuksesta ja Hänen nimestään täysin eri tavalla kuin Raamattu opettaa, niin siksi joudun nyt kaiken kiireen keskellä tuomaan lyhyesti esille muutaman tärkeän asian Raamatusta.
On totta että kaleoo tarkoittaa kutsua, kutsua nimellä, antaa nimi ja kutsua tittelillä.
Mutta siitä huolimatta Joh 17 luku opettaa Isän nimen olevan Jeesus, vaikka tässä luvussa ei käytetä sanaa kaleoo:
Joh 17:
6 ¶ Minä olen ilmoittanut (faneroo - tuoda julki, ilmaista, ilmoittaa, julistaa) sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
........
11 ¶ Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele (tereo - varjella, suojella, kuv.pitää siinä tilassa missä joku on) heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut (didomi - antaa), että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin (tereo) minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut (didomi - antaa), ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
.......................
26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi (gnoridzo - tehdä tunnetuksi, julistaa, tulla tunnistetuksi) ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
Joh 17 luvussa Jeesus sanoo selkeästi, että Isä on antanut Jeesukselle Isän nimen, jonka Jeesus on ilmoittanut ja tehnyt tunnetuksi ihmisille. Tämä tarkoittaa myös sitä että Isän nimen antaminen (didomi) tarkoittaa sitä että Isän antoi oman nimensä Jeesukselle, sillä eräs Isän nimistä ja nimityksistä on Jeesus (Jehoshua - tulee sanoista Jhvh (Herra) ja yasha (pelastaa).
Jeesus käyttää sanoja tehdä tunnetuksi (gnoridzo) ja ilmoittaa (faneroo) kun Hän sanoo tehneensä tunnetuksi ja ilmoittaneensa Isän nimen (Jehoshua), jonka Isä on antanut Hänelle.
Raamattu todistaa tämän myös muualla, että Isä antoi Jeesukselle oman nimensä:
Näissä kohdissa esim. Jeesus ilmoittaa juutalaisille, että Hänen nimensä on Isän nimi:
Joh 5:43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
Joh 10:25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
Jeesus sanoi tulleensa Isänsä nimessä ja tekevänsä teot Isänsä nimessä, eli Jeesuksen nimessä. Tällä tavalla Jeesus on tehnyt tunnetuksi, tuonut julki, ilmoittanut ja julistanut Isän nimen olevan Jeesus, sillä Hän on tullut ja Hänellä on Isänsä nimi ja kun Jeesus paransi ihmisiä ja teki muitakin tekoja, niin Hän teki ne Jeesus nimisenä, koska Hänen nimensä on Jeesus ja Isän nimi on Jeesus (Jehoshua - Herra pelastaa).
Koska Jeesuksen tuli tehdä juutalaisille (ja meille pakanoille) tunnetuksi (gnoridzo) ja ilmoittaa (faneroo) Isänsä nimi, jonka Isä oli Hänelle antanut, niin se tarkoittaa sitä ettei tätä nimenomaista Isän nimeä (Jehoshua) oltu vielä paljastettu ihmiskunnalle Isän nimenä. Hän ilmoitti ihmisille Isänsä nimen sanomalla Hänen tulleen Isänsä nimessä. Jeesus sanoi tulleensa Isänsä nimessä (Jeesus) ja monet eivät ottaneet Häntä vastaan ja sitten Hän sanoi, jos joku tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan. Jeesuksen nimi ei ollut pelkästään Hänen oma nimensä, vaan myös Isän nimi, jonka Isä antoi Hänelle.
Juud 1:1 Juudas, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja Jaakobin veli, kutsutuille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesukselle Kristukselle varjellut (tereo).
Jeesus sanoi, että Hänen omansa tullaan varjelemaan (tereo) Isän nimessä. Juudas kirjoittaa uskovien olevan Messias Jeesuksessa varjellut (tereo). Koska uskovat varjellaan Jeesuksessa, niin tämäkin todistaa Jeesuksen nimen olevan Isän nimi, koska Jeesus sanoi, että Jumalan lapset tullaan varjelemaan Isän (Jehoshua) nimessä.
Luuk 13:35 Katso, ‘teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi’. Mutta minä sanon teille: te ette näe minua, ennenkuin se aika tulee, jolloin te sanotte: ‘Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen’."
Luke 13:35 Behold, your house is left unto you desolate: and verily I say unto you, Ye shall not see me, until the time come when ye shall say, Blessed is he that cometh in the name of the Lord. (KJV)
Jeesus sanoi juutalaisille, etteivät he näe Häntä ennen kuin kuin he sanovat siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran (Isän) nimessä. Lopunaikana Israelin jäännös ottaa pelastuksen vastaan Jeesuksen nimessä (Herran - Isän nimessä).
Kertaus on opintojen äiti - koska Jeesuksen tuli tehdä juutalaisille (ja meille pakanoille) tunnetuksi (gnoridzo) ja ilmoittaa (faneroo) Isänsä nimi, jonka Isä oli Hänelle antanut, niin se tarkoittaa sitä ettei tätä nimenomaista Isän nimeä (Jehoshua) oltu vielä paljastettu ihmiskunnalle Isän nimenä.
Vanhassa liitossa ihmiset kutsuivat Jumalaa Isäksi:
1 Aik 29:10 Ja Daavid kiitti Herraa koko seurakunnan läsnäollessa; Daavid sanoi: "Ole kiitetty, Herra, meidän isämme Israelin Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen.
Jes 63:16 Sinähän olet meidän isämme, sillä Aabraham ei meistä tiedä eikä Israel meitä tunne: sinä, Herra, olet meidän isämme; "meidän Lunastajamme" on ikiajoista sinun nimesi.
Jes 64:8 Mutta olethan sinä, Herra, meidän isämme; me olemme savi, ja sinä olet meidän valajamme, kaikki me olemme sinun kättesi tekoa.
Isä ei siten voinut olla se nimi, jonka Jeesus ilmoitti, sillä juutalaiset tiesivät Jumalan olevan Isä. Nimi, jonka Jeesus ilmoitti ihmisille Isän nimenä oli Hänen oma nimensä, eli Jeesus, Jehoshua - Herra pelastaa.
Jes 43:11 Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.
Apt 4:
10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11 Hän on ‘se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut’.
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
1 Aik 29:10 Ja Daavid kiitti Herraa koko seurakunnan läsnäollessa; Daavid sanoi: "Ole kiitetty, Herra, meidän isämme Israelin Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen.
Ei ole muuta Pelastajaa kuin Herra, joka on meidän Isämme ja Jumala, eikä missään muussa nimessä ole pelastusta kuin Jeesuksessa (Isän nimi), koska Herrassa on ainoastaan pelastus. Tämän takia Isän nimi, eli Jeesus (Jehoshua), joka nyt on paljastettu ja ilmoitettu tarkoittaa Herra pelastaa. Jeesus ei ole kuitenkaan Isä, vaikka Hänellä onkin Isänsä nimi.
En nyt tällä hetkellä pysty kirjoittamaan enempää ja seuraavan kerran jos Luoja suo ja elämme, niin pääsen foorumille aikaisintaan sunnuntaina.
Viimeksi muokannut
PetriFB päivämäärä 19. Joulu 2015 00:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!