Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käyttäminen

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 15. Joulu 2015 23:45

En tiedä, löydänkö oikeita sanoja ilmaisemaan tätä ymmärrettävästi, mutta yritän.
En tarkoita loukata ketään, eikä tämä ole kenellekään henkilökohtaisesti tarkoitettu.

Toisinaan, kun lukee näitä väittelyitä tai keskusteluja, niin joistakin kommenteista tulee sellainen tietynlainen vaikutelma.
Vaikka kriittisyys ja tutkiminen onkin hyvä asia ja pitääkin tutkia,
silti tulee vaikutelma, että kyseenalaistetaan asiat omaan älyyn ja järkeen nojaten.

Tulee sellainen vaikutelma, kun paholainen siinä taustalla sanoisi: onko Jumala todella sanonut?

Tietämisen hedelmä on edelleen maukas.

Kyseenalaistetaan aivan kaikki. Mitä pidemmälle mennään nojaten omaan järkeen, sitä vähemmän jää uskosta jäljelle.
Revitään kaikki auki ja rikotaan perustukset ja muurit.
Murennetaan vähän tuolta ja vähän sieltä.
Laitetaan peliin koko Raamatun arvovalta ja auktoriteetti.

En oikeastaan ihmettele, jos joidenkin usko on kaatunut opiskeltuaan teologiaa. Kun on tutkittu kaikki
ja aukaistu kaikki, kyseenalaistettu kaikki ja älyllisesti lyöty alas kaikki se, mikä on synnyttänyt uskon.

Sama vaara vaanii meitä jokaista. Jossain teologisessa tiedekunnassa vaan on enemmän työkaluja rakennelman ja perustuksen
moukaroinnille.

Viimeinen älyllinen päätelmä on se, että Jumalaa ei ole.

Paholainen ampuu kovilla ja osuu maaliin ja ihminen ei sitä käsitä omassa viisaudessaan.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Iustus » 16. Joulu 2015 01:03

Juha kirjoitti:Roomalaiskirjeessä Pyhää Henkeä kutsutaan Kristuksen Hengeksi.

"Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Room. 8:9

Allaolevassa Apostolien tekojen kohdassa Pyhää Henkeä kutsutaan Jeesuksen Hengeksi. Tosin, tämä kohta on hieman epävarma todiste siinä mielessä että sanaa "Jeesus" ei esiinny bysanttilaisissa teksteissä, vaan aleksandrialaisissa teksteissä. Bibliassa ei tuossa kohdin ole sanaa "Jeesus", kirkon uudemmissa käännöksissä taas on.

"Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä." Apt. 16:7

Kiitos näistä kohdista. Noiden perusteella ei kuitenkaan voi väittää, että joko Isää tai Pyhää Henkeä kutsuttaisiin Jeesukseksi.
- Room. 8:9:n perusteella voisimme korkeintaan todeta, että Kristus on Jumala. Tämä olisi varmasti raamatullinen väittämä, mutta en usko, että Paavali tämän vuoksi kirjoittaa noin. Raamatun mukaan sekä Isä että Poika lähettävät Pyhän Hengen. Siksi Henkeä voi kutsua myös Kristuksen Hengeksi. Mutta tuon perusteella ei voi sanoa, että Isän nimi on Jeesus. Eihän siinä mainita edes Jeesus-nimeä vaan Kristus. Ja täällä tuskin ajatellaan, että Isä on Kristus, eli että Isä on messias.
- Ap. t. 16:7:n kohdalla voin todeta saman, minkä totesin edellä: Sekä Isä että Poika lähettävän Pyhän Hengen. Siksi Henkeä voi kutsua Jeesuksen Hengeksi. Tuon kohdan perusteella ei voi kovinkaan vakuuttavasti väittää, että Isän nimi olisi Jeesus.
Iustus

ViestiKirjoittaja Lily » 18. Joulu 2015 00:41

Systeri, minäkin hiukan miettinyt olen sitä miksei pestä toistemme hikisiä ravipalikoita joissa saattaapi olla ties mitä kynsisieniä tai känsiä. Siinähän hyvin näkyisi se, että ollaanko valmiita luopumaan omasta mukavuus alueesta toisia palvellen :lol:
Lily

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Joulu 2015 03:09

toni t kirjoitti:Jeesus nimenomaan käskee kastamaan Hänen nimeensä kastekäskyssä. Sillä Raamatun mukaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi on Jeesus ja opetuslasten esimerkit kastetilaisuuksissa vahvistaa sen että he tulkitsivat Jeesuksen käskyn tarkoittavan nimenomaan sitä että tulee kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen joka on Jeesus.

Niin miksi sinä sitten opetat että tulisi kastaa noilla titteli sanoilla kun kastekäsky opettaa kastamaan nimenomaan Heidän nimeen? Esimerkiksi Matilla on isä jonka nimi on Pekka. Matti voi kutsua Pekkaa isäkseen mutta isän todellinen nimi on Pekka. Jos opettaja kysyy Matilta koulussa että mikä sinun isäsi nimi on niin ei "isä" ole silloin oikea vastaus vaan Pekka. Samoiten Isä Jumalan nimi on Raamatun ilmoituksen mukaan Jeesus -> Herrassa on pelastus ja Hän on antanut nimensä Pojalleen ja Isän ja Pojan Pyhä Henki toimii Isän ja Pojan nimessä Jeesus. Yksi Jumala, Yksi nimi -> Herrassa on pelastus > Herra pelastaa -> Jeshua ->Jeesus.

Minä en voi yhtyä tuohon toni t:n tekstiin. Siinä on mielestäni jotain perustavaa laatua olevaa virheellistä Raamatun tulkintaa, jossa näyttäisi olevan samoja aineksia kuin Branhamilaisessa harhaopissa. (Toivon hartaasti, että olen ymmärtänyt ja tulkinnut tonin kirjoituksia väärin). Tahdoin tässä tuoda esille oman näkemykseni, en pyrkien keskustelemaan syvällisesti Jumalan olemuksesta, ykseydestä tai kolminaisuudesta, sillä olen monasti sanonut, että Jumalan olemukseen liittyy asioita, joita ei ihminen voi ymmärtää, joka on vain hyppysellinen savea ja jolla on vain henkäys sieraimissaan.

Omaa äidinkieltäni suomea osaan sen verran, että jos johdonmukaisesti seuraan tonin tekstiä "tulee kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen joka on Jeesus" niin, kun edelleen hän opettaa "Jos opettaja kysyy Matilta koulussa että mikä sinun isäsi nimi on niin ei "isä" ole silloin oikea vastaus vaan Pekka". Ei mielestäni oikea vastaus ole Pekka, vaan Matin isän nimi on Matti, jos kerran "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi -jokaisen Heidän- on Jeesus".

Itse en pyri tutkimaan Jumalan olemusta pidemmälle kuin miten Jeesus on sen minulle ilmoittanut Sanassaan sen jälkeen, kun synnyin Jumalan lapseksi, sain Pyhän Hengen ja tulin Jumalan perilliseksi ja Kristuksen kanssaperilliseksi. Mitä yksinkertaisemmaksi olen tullut sen läheisemmäksi ja todellisemmaksi on tullut minulle Isäni, joka on taivaassa.

Kuulin kertomuksen miehestä, joka pohti Jumalan olemusta ja Hänen 'kolminaisuuttaan'. Mies ei ponnisteluistaan huolimatta päässyt eteenpäin pohdinnoissaan, vaikka osasi Pyhät Kirjoitukset läpikotaisin. Sitten eräänä yönä hän näki unta. Hän oli valtameren rannalla ja siellä oli myös pikkupoika, joka oli kaivanut kuopan rantahiekkaan ja kantoi pienellä ämpärillään ahkerasti merestä vettä kuoppaan. Mies kysyi: "Mitä sinä teet poika?" Poika sanoi: "Minä kannan tuon valtameren vedet tähän kuoppaan!" Siihen mies: "Voi lapsi hyvä, ethän sinä saa valtamerta mahtumaan pieneen kuoppaasi." Silloin poika katsoi miestä silmiin ja sanoi: "Mutta yritäthän sinäkin saada Kaikkivaltiasta Jumalaa mahtumaan päähäsi!"
Jukka

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Joulu 2015 07:59

jukka1954 kirjoitti:
toni t kirjoitti:Jeesus nimenomaan käskee kastamaan Hänen nimeensä kastekäskyssä. Sillä Raamatun mukaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi on Jeesus ja opetuslasten esimerkit kastetilaisuuksissa vahvistaa sen että he tulkitsivat Jeesuksen käskyn tarkoittavan nimenomaan sitä että tulee kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen joka on Jeesus.

Niin miksi sinä sitten opetat että tulisi kastaa noilla titteli sanoilla kun kastekäsky opettaa kastamaan nimenomaan Heidän nimeen? Esimerkiksi Matilla on isä jonka nimi on Pekka. Matti voi kutsua Pekkaa isäkseen mutta isän todellinen nimi on Pekka. Jos opettaja kysyy Matilta koulussa että mikä sinun isäsi nimi on niin ei "isä" ole silloin oikea vastaus vaan Pekka. Samoiten Isä Jumalan nimi on Raamatun ilmoituksen mukaan Jeesus -> Herrassa on pelastus ja Hän on antanut nimensä Pojalleen ja Isän ja Pojan Pyhä Henki toimii Isän ja Pojan nimessä Jeesus. Yksi Jumala, Yksi nimi -> Herrassa on pelastus > Herra pelastaa -> Jeshua ->Jeesus.

Minä en voi yhtyä tuohon toni t:n tekstiin. Siinä on mielestäni jotain perustavaa laatua olevaa virheellistä Raamatun tulkintaa, jossa näyttäisi olevan samoja aineksia kuin Branhamilaisessa harhaopissa. (Toivon hartaasti, että olen ymmärtänyt ja tulkinnut tonin kirjoituksia väärin). Tahdoin tässä tuoda esille oman näkemykseni, en pyrkien keskustelemaan syvällisesti Jumalan olemuksesta, ykseydestä tai kolminaisuudesta, sillä olen monasti sanonut, että Jumalan olemukseen liittyy asioita, joita ei ihminen voi ymmärtää, joka on vain hyppysellinen savea ja jolla on vain henkäys sieraimissaan.

Omaa äidinkieltäni suomea osaan sen verran, että jos johdonmukaisesti seuraan tonin tekstiä "tulee kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen joka on Jeesus" niin, kun edelleen hän opettaa "Jos opettaja kysyy Matilta koulussa että mikä sinun isäsi nimi on niin ei "isä" ole silloin oikea vastaus vaan Pekka". Ei mielestäni oikea vastaus ole Pekka, vaan Matin isän nimi on Matti, jos kerran "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi -jokaisen Heidän- on Jeesus".

Itse en pyri tutkimaan Jumalan olemusta pidemmälle kuin miten Jeesus on sen minulle ilmoittanut Sanassaan sen jälkeen, kun synnyin Jumalan lapseksi, sain Pyhän Hengen ja tulin Jumalan perilliseksi ja Kristuksen kanssaperilliseksi. Mitä yksinkertaisemmaksi olen tullut sen läheisemmäksi ja todellisemmaksi on tullut minulle Isäni, joka on taivaassa.

Kuulin kertomuksen miehestä, joka pohti Jumalan olemusta ja Hänen 'kolminaisuuttaan'. Mies ei ponnisteluistaan huolimatta päässyt eteenpäin pohdinnoissaan, vaikka osasi Pyhät Kirjoitukset läpikotaisin. Sitten eräänä yönä hän näki unta. Hän oli valtameren rannalla ja siellä oli myös pikkupoika, joka oli kaivanut kuopan rantahiekkaan ja kantoi pienellä ämpärillään ahkerasti merestä vettä kuoppaan. Mies kysyi: "Mitä sinä teet poika?" Poika sanoi: "Minä kannan tuon valtameren vedet tähän kuoppaan!" Siihen mies: "Voi lapsi hyvä, ethän sinä saa valtamerta mahtumaan pieneen kuoppaasi." Silloin poika katsoi miestä silmiin ja sanoi: "Mutta yritäthän sinäkin saada Kaikkivaltiasta Jumalaa mahtumaan päähäsi!"

Parahin jukka minä uskon niin että Yhden Jumalan Isä, Poika sekä Pyhä Henki ovat eri persoonia. Isä ei ole siis Poika eikä Poika ole Isä. Uskon kuitenkin että heillä on sama nimi. Ihmistenkin on joskus tapana antaa sama nimi pojalle kuin isällä on eikä sama nimi tee heistä kuitenkaan samaa persoonaa. Esimerkissäni poika "Matista" ja isä "Pekasta" kuvasin sitä ettei sana "isä" ole Matin isän oikea nimi vaan Pekka. Tarkoitus oli siis eroittaa sana "isä" joka ei ole nimi vaan ansio ja hänen nimensä joka oli esimerkissä Pekka. Toki olisi ollut johdonmukaisempaa ottaa esimerkissä Matin isän nimeksi myös Matti tämän keskustelun kannalta.

Joh.17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

Jeesus rukoilee Isää että Hän varjelisi opetuslapset nimessään jonka Isä on antaut Pojalleen. Raamatun mukaan Isä on antanut Pojalleen nimensä ja tässä nimessä Jeesus pyytää varjelemaan opetuslapsia. Kysymys kuuluu nyt siis mikä on tämä Isän nimi jonka Hän antoi Pojalleensa ja jossa opetuslapset tulevat varjelluiksi?

Apt.4:10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
4:11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'
4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Raamattu opettaa ettei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu kuin Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen nimi jossa meidän tulee pelastuman. Kristus viittaa Poikaan se ei tarkoita Isää ja Poika tuli lihaan ja kasvoi Nasaretissa ei Isä joten nimi Jeesus on se nimi joka on Isän nimi jonka Hän antoi Pojalleensa. Jeesus on hebreaksi Jeshua joka tarkoittaa joko Herra pelastaa tai Herrassa on pelastus. Tämä on johdonmukaista sillä niin Isä kuin Poikakin ovat Pelastajia sillä Isä lähetti Poikansa pelastamaan ne jotka haluavat rakastaa Jumalaa. Täten nimi Jeshua (Herra pelastaa) kuvaa johdonmukaisesti niin Isää kuin Poikaakin koska niin Isä kuin Poikakin toimivat Pelastajina.

Lisäksi Raamattu vahvistaa sen missä nimessä opetuslapset suojautuivat ja vastustivat pahaa eli missä nimessä he varjeltuivat pahasta ja se nimi oli se Isän nimi jonka Hän oli antanut Pojalleensa.

Mark.16:10 Tämä meni ja vei sanan niille, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
16:11 Mutta kun he kuulivat, että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt, eivät he uskoneet.
16:12 Ja sen jälkeen hän toisenmuotoisena ilmestyi kahdelle heistä, heidän kävellessään, matkalla maakylään.
16:13 Hekin menivät ja veivät sanan toisille; mutta nämä eivät uskoneet heitäkään.
16:14 Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
16:18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita;
he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Jeesus sanoo että Hänen nimessään opetuslapset ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita. Jeesuksen nimi varjelee siis opetuslapsia vahingoittumasta ja Jeesus rukoili Isää että "Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut," (Joh.17:11). Jos opetuslapset varjeltuvat pahalta Jeesuksen nimessä ja jos maailmaan ei ole annettu muuta nimeä kuin Jeesuksen Kristuksen Nasaretilaisen nimi jossa meidän tulee pelastua pahalta niin mielestäni silloin on johdonmukaista uskoa niin että Jeesus joka tarkoittaa Herra pelastaa on tämä Isän nimi jonka Hän antoi Pojalleensa ja jossa varjellutaan/pelastutaan pahalta/pahasta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lily » 18. Joulu 2015 10:39

Toni, miten tuo sopii yhteen muiden hebreankielisten ihmisten nimien kanssa.

Kun vt on pullollaan raamatun henkilöitä joiden nimi liittyy tavalla tai toisella ilmentämään Jumalan olemusta ja suuruutta. Esim. Mikael, Jeremia ym.

Tuon ajatus juoksin mukaan mennään vähän hassuun suuntaan minunkin mielestä.
Lily

ViestiKirjoittaja tanu » 18. Joulu 2015 11:21

toni t kirjoitti:
jukka1954 kirjoitti:

Parahin jukka minä uskon niin että Yhden Jumalan Isä, Poika sekä Pyhä Henki ovat eri persoonia. Isä ei ole siis Poika eikä Poika ole Isä. Uskon kuitenkin että heillä on sama nimi. Ihmistenkin on joskus tapana antaa sama nimi pojalle kuin isällä on eikä sama nimi tee heistä kuitenkaan samaa persoonaa. Esimerkissäni poika "Matista" ja isä "Pekasta" kuvasin sitä ettei sana "isä" ole Matin isän oikea nimi vaan Pekka. Tarkoitus oli siis eroittaa sana "isä" joka ei ole nimi vaan ansio ja hänen nimensä joka oli esimerkissä Pekka. Toki olisi ollut johdonmukaisempaa ottaa esimerkissä Matin isän nimeksi myös Matti tämän keskustelun kannalta.

Joh.17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

Jeesus rukoilee Isää että Hän varjelisi opetuslapset nimessään jonka Isä on antaut Pojalleen. Raamatun mukaan Isä on antanut Pojalleen nimensä ja tässä nimessä Jeesus pyytää varjelemaan opetuslapsia. Kysymys kuuluu nyt siis mikä on tämä Isän nimi jonka Hän antoi Pojalleensa ja jossa opetuslapset tulevat varjelluiksi?

Apt.4:10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
4:11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'
4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Raamattu opettaa ettei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu kuin Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen nimi jossa meidän tulee pelastuman. Kristus viittaa Poikaan se ei tarkoita Isää ja Poika tuli lihaan ja kasvoi Nasaretissa ei Isä joten nimi Jeesus on se nimi joka on Isän nimi jonka Hän antoi Pojalleensa. Jeesus on hebreaksi Jeshua joka tarkoittaa joko Herra pelastaa tai Herrassa on pelastus. Tämä on johdonmukaista sillä niin Isä kuin Poikakin ovat Pelastajia sillä Isä lähetti Poikansa pelastamaan ne jotka haluavat rakastaa Jumalaa. Täten nimi Jeshua (Herra pelastaa) kuvaa johdonmukaisesti niin Isää kuin Poikaakin koska niin Isä kuin Poikakin toimivat Pelastajina.

Lisäksi Raamattu vahvistaa sen missä nimessä opetuslapset suojautuivat ja vastustivat pahaa eli missä nimessä he varjeltuivat pahasta ja se nimi oli se Isän nimi jonka Hän oli antanut Pojalleensa.

Mark.16:10 Tämä meni ja vei sanan niille, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
16:11 Mutta kun he kuulivat, että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt, eivät he uskoneet.
16:12 Ja sen jälkeen hän toisenmuotoisena ilmestyi kahdelle heistä, heidän kävellessään, matkalla maakylään.
16:13 Hekin menivät ja veivät sanan toisille; mutta nämä eivät uskoneet heitäkään.
16:14 Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
16:18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita;
he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Jeesus sanoo että Hänen nimessään opetuslapset ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita. Jeesuksen nimi varjelee siis opetuslapsia vahingoittumasta ja Jeesus rukoili Isää että "Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut," (Joh.17:11). Jos opetuslapset varjeltuvat pahalta Jeesuksen nimessä ja jos maailmaan ei ole annettu muuta nimeä kuin Jeesuksen Kristuksen Nasaretilaisen nimi jossa meidän tulee pelastua pahalta niin mielestäni silloin on johdonmukaista uskoa niin että Jeesus joka tarkoittaa Herra pelastaa on tämä Isän nimi jonka Hän antoi Pojalleensa ja jossa varjellutaan/pelastutaan pahalta/pahasta.

Tämä Tonin selvitys Jumalan nimestä on mielestäni hyvä ja selkeä. :thumbup:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Iustus » 18. Joulu 2015 12:02

Vielä selkeämpää on luottaa, että sellainen nimi, jonka Jeesus itse ilmoittaa ja seuraajilleen opettaa ja jota Hän itse käyttää, on varmasti oikea nimi. Jeesus ja apostolit eivät koskaan käytä esimerkiksi Isästä nimeä Jeesus, mutta sen sijaan he käyttävät nimeä Isä. Jeesus opetti nimenomaan Isä meidän-rukouksen, ja muutenkin käytti tuota nimeä, aivan kuten Hän kehotti apostoleitakin käyttämään.
Iustus

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Joulu 2015 12:11

Tuon vielä hieman lisäselvitystä aiheeseen.

Biblia Jes.9:5. Sillä meille on lapsi syntynyt, ja poika on meille annettu, jonka hartioilla herraus on; ja hänen nimensä kutsutaan Ihmeellinen, Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Ijankaikkinen Isä, Rauhan päämies.

Jesaja opettaa että Pojan nimeä kutsutaan iankaikkinen Isä - luen tämän niin Raamatun kokonaisopetuksen valossa että Pojalla on iankaikkisen Isänsä nimi. Poikaa siis kutsutaan iankaikkisen Isän nimellä ja me tiedämme että Poikaa ei kutsuta Isäksi vaan Jeesukseksi. Täten iankaikkisen Isän nimi on myös Jeesus.

Joh.1:12. Mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle.

Joh.3:18. Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle.

Raamattu opettaa että Jumalan lapsiksi tullaan uskomalla Jeesuksen nimen päälle. Tämä on todella tärkeää nyt ymmärtää. Mitä tarkoittaa uskoa Jeesuksen nimen päälle. Pelkkä Jeesus nimeen uskominen ei tarkoita vielä mitään ellemme ymmärrä sitä missä merkityksessä meidän tulee uskoa Jeesuksen nimen päälle. Vasta kun uskomme tähän nimeen sen oikeassa merkityksessä ja kohdistamme sen Jeesus Nasaretilaiseen niin usko Jeesuksen nimeen saa pelastavan merkityksen. Katsotaanpa mistä Jeesus nimi kertoo.

Jeesus sana tulee hepreankielen sanasta Jehoshua, joka tarkoittaa Jumala pelastaa. Jehoshua sana tulee sanoista JHVH ja Yasha. Jhvh tarkoittaa Herraa ja yasha tarkoittaa pelastaa ja pelastaja. Kun ymmärrämme mistä Jeesus nimi koostuu eli se tarkoittaa Herra pelastaa/Herran pelastus ja kun uskomme että Jeesus Nasaretilainen on Herra (Jhwh) pelastaa/pelastus niin tällöin uskomme Raamatun pelastussanoman mukaisesti Jeesuksen nimen päälle. Sillä Raamattu opettaa että "jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut"(Room.10:9).

Room.10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

Paavali siteeraa jakeessa 13 Jooelin kirjaa - Joel.2:32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.

Tässä Joelin kirjassa Herra sana on Jhwh. Jokainen joka siis huutaa avuksi Herran Jhwh nimeä pelastuu ja Jeesus sana tarkoittaa Herran pelastusta joka tulee sanoista JHVH ja Yasha - Jhvh tarkoittaa Herraa ja yasha tarkoittaa pelastaa ja pelastaja. Jeesus nimi sisältää Jooelin kirjan 2:32 pelastussanoman ja tämän vuoksi Raamattu sanoo että Jumalan lapsiksi tullaan uskomalla Jeesuksen nimen päälle. Sillä Jeesuksen nimen päälle uskominen Raamatun antamassa kontekstissa tarkoittaa sitä että Jeesus Nasaretilainen tunnustetaan Herra (Jhwh:ksi) joka pelastaa ja on pelastaja. Näin usko Jeesuksen nimen päälle on täysin samassa linjassa Raamatun pelastussanoman kanssa jonka Paavali kiteyttää - "joka tunnustaa suullansa Jeesuksen Herra (Jhwh:ksi) pelastuu."

Jeesuksen nimi itsessään sisältää siis jo pelastussanoman jos me uskomme Hänen nimensä päälle Jeesus nimen oikeassa merkityksessä. Ja tässä pelastavassa nimessä "Jeesus" Isä varjelee kaikkia Jumalan lapsia sillä onhan se iankaikkisen Isän nimi jonka Hän antoi Pojalleensa joka on Herran (Jhwh) Pelastus! Jeesuksen nimen päälle uskominen kirkastaa Jeesuksen Herruuden kun tutkimme mitä nimi Jeesus tarkoittaa. Ja kun ymmärrämme mitä Jeesuksen nimi tarkoittaa niin meidän on helppo nähdä että nimi Jeesus on Isän nimi jonka Hän antoi Pojalleensa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja tanu » 18. Joulu 2015 12:16

Tirlittan kirjoitti:En tiedä, löydänkö oikeita sanoja ilmaisemaan tätä ymmärrettävästi, mutta yritän.
En tarkoita loukata ketään, eikä tämä ole kenellekään henkilökohtaisesti tarkoitettu.

Toisinaan, kun lukee näitä väittelyitä tai keskusteluja, niin joistakin kommenteista tulee sellainen tietynlainen vaikutelma.
Vaikka kriittisyys ja tutkiminen onkin hyvä asia ja pitääkin tutkia,
silti tulee vaikutelma, että kyseenalaistetaan asiat omaan älyyn ja järkeen nojaten.

Tulee sellainen vaikutelma, kun paholainen siinä taustalla sanoisi: onko Jumala todella sanonut?

Tietämisen hedelmä on edelleen maukas.

Kyseenalaistetaan aivan kaikki. Mitä pidemmälle mennään nojaten omaan järkeen, sitä vähemmän jää uskosta jäljelle.
Revitään kaikki auki ja rikotaan perustukset ja muurit.
Murennetaan vähän tuolta ja vähän sieltä.
Laitetaan peliin koko Raamatun arvovalta ja auktoriteetti.

En oikeastaan ihmettele, jos joidenkin usko on kaatunut opiskeltuaan teologiaa. Kun on tutkittu kaikki
ja aukaistu kaikki, kyseenalaistettu kaikki ja älyllisesti lyöty alas kaikki se, mikä on synnyttänyt uskon.

Sama vaara vaanii meitä jokaista. Jossain teologisessa tiedekunnassa vaan on enemmän työkaluja rakennelman ja perustuksen
moukaroinnille.

Viimeinen älyllinen päätelmä on se, että Jumalaa ei ole.

Paholainen ampuu kovilla ja osuu maaliin ja ihminen ei sitä käsitä omassa viisaudessaan.

Kyllä.
Kaikki koetetaan selittää tieteellä.
Lapsenusko korvataan usein ihmisviisaudella.

13. Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
14. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
15. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
16. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu