Hyvää joulua!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja JHK » 17. Joulu 2015 07:53

Joulupukki on identiteettinsä kadottanut keskiaikainen pyhimys, https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikolaos_ ... ekij%C3%A4 joka on puettu Amerikkalaisen kaupallisuuden lippulaiva Coca Cola-companyn suunnittelemaan punaiseen nuttuun.
Legendan mukaan Nikolaos kohdisti paljon huomiota lapsiin, jonka vuoksi häntä pidettiin keskiajalla lasten suojelijana. Esimerkiksi Hollannissa lapsille jaettiin lahjoja Nikolaoksen päivänä 5. joulukuuta. Tapa levisi hollantilaisten protestanttien mukana Pohjois-Amerikkaan, jossa vuosisatojen kuluessa Nikolaoksen legendasta muodostui yhdysvaltalainen joulupukki-hahmo, engl. Santa Claus. Nimensä Santa Claus sai hollannin Sinterklaas-nimestä, joka puolestaan polveutui Nikolaoksesta.[5]

Euroopassa puolestaan Martti Luther halusi korvata mielestään liian paavillistuneen Nikolaoksen juhlan, ja kehitti jouluaatoksi Christkind-juhlan (saks. Kristus-lapsi), jossa lahjat toi Jeesus-lapsi eikä Nikolaos. Joissakin englantia puhuvissa maissa Christkind(l)-nimi muuttui muotoon Kriss Kringle, jota nykyisin pidetään Yhdysvalloissa - muun muassa - Joulupukin toisena nimenä.[5]

Suomessa lahjoja jakava Nikolaos tuli tunnetuksi 1800-luvun alussa. Tavan levitessä maahan se yhdistyi suomalaisten joulunajan naamiohahmojen kanssa. Syntyi suomalainen joulupukki, joka perinteisesti pukeutui harmaaseen turkkiin, mutta toisen maailmansodan jälkeen vaihtoi asunsa punaiseen nuttuun yhdysvaltalaisen Santa Claus -joulupukin vaikutuksesta.[1]

Pyhän Nikolauksen päivinä (siellä missä niitä vielä vietetään) jätetään pieniä lahjoja kenkiin. Britit ripustavat jouluksi sukkia roikkumaan, joihin "Santa Claus" sitten tuo lahjoja, nykyään joulu on sellaista ostohysteriaa, etteivät kengät tai sukat riitä alkuunkaan :roll:
Minä aion hyödyntää tämän joulun pitämällä inkarnaation ihmeestä muistuttavan puheen paikallisen vapiksen joululaulutilaisuudessa. Kun kerran Kristukselle järkätään synttärit (ainakin nimellisesti) niin silloin varmaan sopii vähän jakaa sanaa eikös vain? :thumbup:
JHK

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Joulu 2015 11:27

Minulle ei ole lapsena koskaan väitetty, että joulupukki olisi oikeasti olemassa. En omillekaan lapsilleni ole tuollaista väittänyt eikä meillä jouluna käy joulupukki. Lapset tietävät, kuka lahjat ostaa :D Kuitenkin meillä on ihan kivat joulut. Valehteleminen ei kuulu arkeen eikä juhlaan.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Joulu 2015 12:22

Iustus:

Lähetyskäskyn antamisen juhlaa ei saa viettää tammikuun 23. päivä, eikä minään muunakaan päivänä, koska Jumala ei ole antanut meille viettäväksi sellaista juhlaa. Itse keksittyihin juhliin, oppeihin ja perinteisiin emme saa uskoa, koska niitä ei ole Raamattuun kirjoitettu. Tämä sen tähden, koska meidät on kutsuttu Jumalan lapsina uskomaan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

Lähetyskäskyn antamisen juhlan viettämisen esimerkkiä käytin juuri siinä tarkoituksessa, että jos jotakin Raamatussa ei kielletä, niin jotkut voivat vedota mitä hulluimpiin asioihin, mutta meidän tulisi uskoa Jeesukseen ainoastaan niin kuin Raamattu opettaa.

Totta kai tiedän, että Raamattu opettaa pelastusta armosta uskon kautta, ja että Jeesus on koko maailman syntien sovitus. Toin sen ajatuksen esille, että jos sillä perusteella haluaa ajatella asioita, että johonkin voi uskoa koska Raamattu ei kiellä sitä, niin se voi johtaa mitä hulluimpiin asioihin.

Silloin kun uskomme Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa, niin me emme saisi uskoa Jeesukseen perinteiden mukaan kuten juutalainen epäraamatullinen traditio opettaa suurmiesten kuolevan ja sikiävän samana päivänä. Edellä oleva väite on täyttä valhetta.

Minun vapauteeni Kristuksessa ei kuulu lattian puhdistaminen kielellä nuolemalla, eikä se että asettuisin makaamaan lattialle ihmisten tallottavaksi tai että ripustelin piikkiketjuja ihooni, koska uskovan vapaus Kristuksessa Jeesuksessa ei tarkoita tyhmyyksien ja järjettömyyden tekemistä.

Room 6:18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!

Room 6:22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.

Room 8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Uskova on vapautettu synnin orjuudesta ja synnin harjoittamisesta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen Pyhässä Hengessä Jumalan armosta. Tämä on tietenkin kasvuprosessi, jossa opimme hylkäämään syntiä ja kasvamaan uskossa sekä elämään koko ajan syvällisemmin Jumalan tahdon mukaisesti. Uskova on myös vapautettu elämään ja kasvamaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen Pyhässä Hengessä Jumalan sanan opetuksen mukaan. Vapaus ei siis tarkoita vapautta elää synnissä tai päättää miten itse haluaa elää uskossa ja mitä ja miten haluaa noudattaa Jumalan sanan opetuksia.

Vapaus Kristuksessa tarkoittaa, että olemme vapautetut elämään Jumalan tahdon mukaisesti tässä nykyisessä maailmanajassa. Olemme vapautetut uskonnollisista perinnäissäännöistä, jotka ovat Jumalan sanan vastaisia, eli meidän ei tarvitse uskoa ja noudattaa epäraamatullisia perinteitä, koska ne ovat Jumalan tahtoa vastaan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Joulu 2015 12:36

Kerron tässä oman joulupukki tarinani. Vanhempani ja isosiskoni sanoivat minulle (olen perheen kuopus) joulupukin olevan olemassa kuin olin pieni poikanen. Minä tietenkin pikku poikasena uskoin joulupukkiin. Sitten eräänä päivänä siskoni sanoivat ettei joulupukkia ole olemassa ja he nauroivat minulle kuin olin siihen uskonut. Minä menin vanhempieni luokse ja kerroin mitä siskoni sanoivat ja kysyin vanhemmiltani onko joulupukkia olemassa. He sanoivat ettei joulupukkia ole oikeasti olemassa se on vain satu. Muistan kuinka minulle tuli todella paha mieli, koko perheeni oli huijannut ja valehdellut minulle. Tunsin itseni todella huijatuksi ja nöyryytetyksi ja ajattelin poikasen aivoillani, että miksi he tekivät minulle tämän. Toki pääsin asiasta yli, enkä ole vanhemmilleni ja isosiskoilleni asiasta katkera, mutta silloin pikku poikasena asian paljastuminen oli minulle todella vaikea paikka, koska minut oli opetettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä sekä olemaan rehellinen ja nyt sitten tulin huijatuksi tällä tavalla.

Olin elänyt pienen pojan maailmassa, joka oli turvallinen kaikin puolin ja sitten yhtäkkiä jouduin valheen uhriksi. Muistan kuinka se tuntui todella kamalalta se oli kuin pienoinen maailmanloppu ja muistan kun sen jälkeen minusta riisuttiin lapsenuskoa ja luottamusta siihen mitä maailmassa tapahtuu. Olin astunut todellisuuteen, joka oli valheita täynnä ja minä itsekin opin elämään valheessa sekä jopa käyttämään valhetta omaksi hyväkseni.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Lily » 17. Joulu 2015 12:50

Tuollaisia tuntemuksia yleensä lapsessa herättää pukin paljastuminen saduksi, kuin Petri kertoi.

En itsekkään ymmärrä miksi lapsille pitää valehdella niin paljon kuin mitä aikuiset tekevät.

Minulle opetettiin lapsena jo, että pukki on höpöhöpö juttu ja valhetta.

Niin ollaan opetettu myös meidän lapsille.

Olin kahden vanhimman lapsen kanssa joulumarkkinoilla (lähinnä hilloja etsimässä ja viemässä poikia poniratsastukselle ja lettuja syömään) ja pukki tuli kyselemään pojilta onko olleet kilttejä ja tarjosi nameja. Kun pukki lähti meidän luota pois, niin meidän vanhimmainen kertoi minulle, että "äiti, tuo oli oikeesti vaan ihan tavallinen mies".

:D
Lily

ViestiKirjoittaja Iustus » 17. Joulu 2015 13:14

PetriFB kirjoitti:Lähetyskäskyn antamisen juhlaa ei saa viettää tammikuun 23. päivä, eikä minään muunakaan päivänä, koska Jumala ei ole antanut meille viettäväksi sellaista juhlaa. Itse keksittyihin juhliin, oppeihin ja perinteisiin emme saa uskoa, koska niitä ei ole Raamattuun kirjoitettu. Tämä sen tähden, koska meidät on kutsuttu Jumalan lapsina uskomaan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

Petri, miten nämä sinun perinnäissääntösi eroavat fariseusten perinnäissäännöistä? He, aivan kuten sinäkin, kielsivät ihmisiä tekemästä asioita, joita kuitenkaan Jumala ei ollut Sanassaan kieltänyt. Jumala ei ole kieltänyt viettämästä lähetyskäskyn antamisen juhlaa.
Iustus

ViestiKirjoittaja Jukka » 17. Joulu 2015 13:21

Tässä vähän lisää vastauksia Jannelle. Lainataanpas tähän vielä Jannen kirjoittama teksti kokonaisuudessaan.

Janne kirjoitti:Herääkin kysymys kuka on joulupukki ?

Omalta kohdaltani vastaan että,
Mä oon meidän perheen joulupukki koska tiedän lastemme hyvät ja pahat teot .
Mut mä oonkin kristitty joulupukki koska meidän lapset saa lahjoja vaikka ovatkin olleet tuhmia :shh:

Meidän perheessä paistaa siis koko joulun satuhahmojen kirjo;
isä on pukki ja joskus jopa sika, lapset on välillä aika tonttuja ja emäntäkin on välillä varsinainen muori ;) ja loppujen lopuksi lahjaksi ollaan saatu ja lahjaksi annetaan. ;)

"Herääkin kysymys kuka on joulupukki ?" Tuo oli kysymys, jota koulun joulujuhlissa me oppilaat aina arvuuttelimme. Vain kerran kaikki tunnistivat naamion takaa puhuvan pukin. Sehän oli serkkuni Antero. Ai, että mitenkä hän paljastui? Anterolla oli merkillinen tapa nauraa: he.. he.. hehe.. hehehheeh. Hän saapui juhlasalin etuosaan, kääntyi meihin oppilaisiin päin ja kysyi: "Onkos täällä kilttejä lapsia? .. he.. he.. hehe.. heeehehe (syvä hengenveto ja homma uusiksi). Oppilailla oli tosi hauskaa, sillä Anteron tuntivat kaikki pienellä paikkakunnalla. Sitä joulupukkia lienee ei pelätty.

"Meidän perheessä paistaa siis koko joulun satuhahmojen kirjo;
isä on pukki ja joskus jopa sika, lapset on välillä aika tonttuja ja emäntäkin on välillä varsinainen muori..."
Uskon tuon kaiken. Taksityössä jouluaikaan nämä asiat tulivat tutuiksi (en kuitenkaan viittaa nyt Sinuun; tekstisi tarkoitushan selvästi ole 'keventäväksi tarkoitettua'). Niin, taksissa tapasin varsinkin aamuyön tunteina sikoja jotka vain röhisivät, mutta joukkoon mahtui myös puhuvia possuja (ja jotkut vielä väittävät, ettei ihmeitä tapahdu). Reunahuomautuksena todettakoon, että olen tavannut myös puhuvia aaseja niin jouluna kuin juhannuksenakin. Tonttukokemuskin minulla on ja se ajoittui kevääseen ja todistukseeni, kun sain ehdot. Isä nimitti minua "aikamoiseksi tontuksi". Mitä vielä tulee tuohon lauseeseesi "emäntäkin on välillä varsinainen muori", niin siihen oli pujahtanut ilmeinen kirjoitusvirhe. Tarkoitit tietenkin sanoa, että "emäntäkin on jouluna varsin nuori" (vanhakin nyt nuortuu kuin lapsi leikkimään...).

Näin tuli tekstisi analysoitua.
Joulussa parasta on se, että ihmisillä on vapaata ja aikaa olla tavallista enemmän perheensä ja sukulaistensa kanssa. Hengellisessä mielessä joululla ei ole tosi tarkoitusta ja merkitystä ihmisen elämässä, ellei ihmisen sydän ole saanut olla se Beetlehem, johon Jumalan Poika on syntynyt. Minulla ja useimmilla palstalle kirjoittajilla on tämä "omakohtainen joulukokemus" ja sehän on matkassamme jokaisena päivänä. Mutta yhtä vähän kuin on mahdollista, että Jeesus syntyy monta kertaa sydämeemme eli uudestisynnymme, yhtä mahdotonta on viedä Häntä vuodesta toiseen beetlehemiläiseen talliin syntymään. Tänään Jeesus on Kuningas ja istuu valtaistuimella Isänsä rinnalla.
Jukka

ViestiKirjoittaja Jukka » 17. Joulu 2015 13:51

PetriFB kirjoitti:Kerron tässä oman joulupukki tarinani. Vanhempani ja isosiskoni sanoivat minulle (olen perheen kuopus) joulupukin olevan olemassa kuin olin pieni poikanen. Minä tietenkin pikku poikasena uskoin joulupukkiin. Sitten eräänä päivänä siskoni sanoivat ettei joulupukkia ole olemassa ja he nauroivat minulle kuin olin siihen uskonut. Minä menin vanhempieni luokse ja kerroin mitä siskoni sanoivat ja kysyin vanhemmiltani onko joulupukkia olemassa. He sanoivat ettei joulupukkia ole oikeasti olemassa se on vain satu. Muistan kuinka minulle tuli todella paha mieli, koko perheeni oli huijannut ja valehdellut minulle. Tunsin itseni todella huijatuksi ja nöyryytetyksi ja ajattelin poikasen aivoillani, että miksi he tekivät minulle tämän. Toki pääsin asiasta yli, enkä ole vanhemmilleni ja isosiskoilleni asiasta katkera, mutta silloin pikku poikasena asian paljastuminen oli minulle todella vaikea paikka, koska minut oli opetettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä sekä olemaan rehellinen ja nyt sitten tulin huijatuksi tällä tavalla.

Olin elänyt pienen pojan maailmassa, joka oli turvallinen kaikin puolin ja sitten yhtäkkiä jouduin valheen uhriksi. Muistan kuinka se tuntui todella kamalalta se oli kuin pienoinen maailmanloppu ja muistan kun sen jälkeen minusta riisuttiin lapsenuskoa ja luottamusta siihen mitä maailmassa tapahtuu. Olin astunut todellisuuteen, joka oli valheita täynnä ja minä itsekin opin elämään valheessa sekä jopa käyttämään valhetta omaksi hyväkseni.

Minulla on hyvin samanlainen kokemus joulupukista kuin Petrillä. Muistan senkin, että jotkut pilkkasivat minua, koska uskoin joulupukkiin vielä 7-8-vuotiaana. Miksi uskoin? Koska minulle korkeimmat mahdolliset auktoriteetit (isä ja äiti) olivat sanoneet joulupukin olevan totta, eivätkä he voineet valehdella. Kun sitten havahduin totuuteen, että vanhempani olivat sittenkin valehdelleet minulle vuosia ja kaverini koulussa puhuneet totta, särkyi jotain sisälläni. Tästä ja muutamasta muusta nielemästäni valheen koukusta kasvoi eteeni valtava vuori; en luottanut vanhempiini enkä opettajiin enkä puheisiin Jeesuksesta. Minusta tuli ylimielinen ja pilkkaava ateisti sekä natsiaatteen vannoutunut ihailija. Koin valtavia vihan tunteita valehtelijoita kohtaan, mutta samalla itsestäni kasvoi patologinen valehtelija. Välit isääni alkoivat lämmetä vasta kauan armeijasta pääsemiseni jälkeen. Kärsin ja häpeän vieläkin noiden vuosien muistoista, mutta kohdallani toteutui Jumalan armollinen hoitosuunnitelma; parantuminen Hänen siipiensä alla (Mal. 4).

Kukaan ei totisesti valheella ja vääryydellä elämäänsä vahvista. "Ottakaamme ketut kiinni, pienet ketut, jotka viinitarhoja turmelevat, sillä viinitarhamme ovat kukassa" L.laulu 2:15
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2015 14:02

*
Oli eilen kerhossa sellainen ihmeellinen ilmapiiri jossa ei katsota rajoituksia eikä ole mitään sellaisia hajaannuksia. Kaikki oli yhtä. Muslimit olivat mukana. Minä voitin arvan ja sain palkinnoksi erilaisia juustoveitsiä mutta en noita tarvitse niin päätin antaa ne eräälle muslimilaiselle. Hän oli kovasti riemuissaan ja kiitti minua. :)

Minulle tuli mieleen Jeesuksen kuolema jota tulee muistaa Jeesuksen tulemiseen asti. Miksi Jeesuksen kuolema on tärkeämpi kuin Hänen syntymä? Johtuuko että evankeliointi on silloin väkevämpi Jeesuksen kuoleman välityksellä ja siksi se on pelastussanoma? Jumalan ilmoittama tahto näkyy apostolien toiminnoissa niin sen mukaan Jeesuksen kuolema on syntymää tärkeämpi muistaa Jeesuksen tulemiseen asti. Niin minä vain ajattelin että se olisi pelastussanoman tärkein ydinasia evankelioitavaksi.

Totuuden Henki johdattaa kaikkeen niin Hän näyttää todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion. Totuuden Henki on Raamatun, Jumalan Sanan ilmoittaman Totuuden Henki, ei valheen, uskonnollisuuden tai epäraamatullisten oppien henki. Tulee se aika jolloin jokainen istutus jota Isä Taivaallinen ei ole istuttanut, on revittävä juurineen pois ennen Jeesuksen tulemusta.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 19. Joulu 2015 11:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Joulu 2015 14:47

Iustus:

Mark 7:
6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: ‘Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’.
8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."

Jeesus sanoi fariseusten ja kirjanoppineiden olevan ulkokullattuja (tekopyhä, teeskentelijä), sillä he huulillaan kunnioitti Jumalaa, mutta ei sydämessään, sillä heidän sydämensä oli kaukana Jumalasta. Nämä tekopyhät fariseukset ja kirjanoppineet olivat kumonneet ja hylänneet Jumalan sanan opetuksen ihmiskäskyjen ja ihmisten perinnäissääntöjen kautta, johon mahtui vääristelyä Jumalan sanan opetuksesta, omia perinteitä, joita ei ole Raamatussa sekä asioita, joita Raamattu ei kiellä (jos Raamattu ei kiellä jotakin asiaa koskien Jumalaan uskomista, niin sellaiseen ei tarvitse uskoa, koska sitä ei ole mainittu Raamatussa.

Jumala ei ole siksi kieltänyt lähetyskäskyn antamisen juhlaa, koska Hän ei ole sellaista edes käskenyt viettää ja siksi sitä ei tarvitse erikseen kieltää, koska Jumala ei tahdo meidän viettävän sellaista juhlaa ja jos tahtoisi, niin se lukisi Raamatussa.

Hebr 6:
1 ¶ Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.

Tuon lyhyesti esille uskon perusopetuksen:

Joh 7:
38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Raamatun opetuksen mukaan Herraan Jeesukseen tulee uskoa, niin kuin Raamattu opettaa. Tämä on yksinkertainen ohje ja opetus, koska se tarkoittaa ettei Jeesukseen saa uskoa kuin sen mukaan mikä on Raamatun opetus ja Jeesukseen ei saa silloin uskoa asioiden kautta, joita ei ole mainittu Raamatussa.

Joh 20:
30 Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

Raamattuun kirjoitetut asiat ovat siksi kirjoitettu Raamattuun, että uskoisimme Jeesukseen ja Jumalaan Jumalan sanan (Raamatun) opetuksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä ettei Jeesukseen saa uskoa asioiden ja opetusten kautta, joita ei ole mainittu Raamatussa. Asia jota Raamattu ei kiellä kuuluu samaan sarjaan kuin muutkin asiat, joita ei ole mainittu Raamatussa ja siten sellaisiin asioihin emme saa uskoa, jos niiden kautta yritetään opettaa jotakin Raamatun asiaa, sillä Raamatun opettamat asiat ovat Raamatussa.

5 Moos 29:29 Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti, että me pitäisimme kaikki tämän lain sanat."

Raamatun opetuksen mukaan sellaiset asiat, jotka ovat salassa (ei ole sanottu tai kielletty Raamatussa) ovat Herran, meidän Jumalamme, eivätkä sellaiset asiat kuulu meidän uskon suhteeseen Jumalan kanssa, mutta sellaiset asiat, jotka on ilmoitettu (mainittu) Raamatussa, niin ne ovat meitä varten, että niiden kautta uskoisimme Jeesukseen ja Jumalaan.

Toki sellainen asia myös pitää ymmärtää, että meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti.

Itse keksitty juhla tai opetus jne., jota ei ole Raamatussa ja jolla vääristetään Raamatun opetusta, ja joka keksitään joko Raamatusta tai mistä tahansa ja olkoon sitten kenen tahansa keksimä, niin se on perinnäissääntö, joka on Jumalan sanan opetuksen vastaista ja ihan samanlaista toimintaa, jota Jeesus mainitsi fariseusten ja kirjanoppineiden harrastaneen.
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu