Juha kirjoitti:Jos asia olisi näin, niin ihmettelen että miksi sitten "Isä, Poika, ja Pyhä Henki" tiivistettiin jokaisella kerralla? Jos "Isä, Poika, ja Pyhä Henki" esiintyisi kirjaimellisesti myös apostolien toiminnassa ja välillä taas pelkkä "Jeesuksen nimeen", niin ajattelisin että tiivistys-selitys voisi silloin olla oikea. Mutta jos esiintyy pelkästään "Jeesuksen nimeen", niin se mielestäni puhuu sen puolesta ettei tiivistys-selitys ole uskottava. Ihmettelen myös että miksi ihmeessä tuollainen asia pitäisi tiivistää? Oliko kirjoittaja kaikissa kohdin laiska? Jos kastekaava olisi kirjaimellisesti "Isä, Poika, ja Pyhä Henki", niin luulisi että apostolit olisivat teksteissään sen vahvistaneet.
Iustus kirjoitti: Tärkeintä näissä asioissa on mielestäni se, että emme aseta Jeesuksen käskyä kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vastakkain Apostolien tekojen kanssa.
Iustus kirjoitti:Apostolien teoissa on neljä kohtaa, joissa esiintyy käsite "kaste Jeesuksen nimeen." Toni t:n mallissa kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen = kaste Jeesuksen nimeen. Tämä ratkaisee jännitteen Apostolien tekojen ja Matteuksen evankeliumin välillä, mutta se herättää kysymyksen, miksi Jeesus ei sitten yksinkertaisesti käske kastamaan hänen nimeensä?
Iustus kirjoitti: Selityksiä voidaan kyllä keksiä puolin ja toisin ja niitä on hyvä arvioida. Mutta jossain mennään mönkään, jos annetaan ymmärtää, että Jeesus ei oikeasti käskenyt kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Juha kirjoitti:Iustus kirjoitti:Kysymys on siitä, luotammeko alkutekstiin. Apostolien tekojen kastekohdat voi lukea myös niin, että ne eivät anna sanatarkkaa kuvausta kasteessa käytetyistä sanoista, vaan korostavat kasteen luonnetta nimenomaan kristillisenä kasteen erotuksena muista kasteista tai tiivistävät kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käsitteeseen "kastaa Jeesuksen nimeen".
Jos asia olisi näin, niin ihmettelen että miksi sitten "Isä, Poika, ja Pyhä Henki" tiivistettiin jokaisella kerralla? Jos "Isä, Poika, ja Pyhä Henki" esiintyisi kirjaimellisesti myös apostolien toiminnassa ja välillä taas pelkkä "Jeesuksen nimeen", niin ajattelisin että tiivistys-selitys voisi silloin olla oikea. Mutta jos esiintyy pelkästään "Jeesuksen nimeen", niin se mielestäni puhuu sen puolesta ettei tiivistys-selitys ole uskottava. Ihmettelen myös että miksi ihmeessä tuollainen asia pitäisi tiivistää? Oliko kirjoittaja kaikissa kohdin laiska? Jos kastekaava olisi kirjaimellisesti "Isä, Poika, ja Pyhä Henki", niin luulisi että apostolit olisivat teksteissään sen vahvistaneet.
Iustus kirjoitti:Löytyykö Raamatusta yhtään kohtaa, jossa selvästi ja yksiselitteisesti Isästä tai Pyhästä Hengestä käytetään nimeä Jeesus? Jos kerta Jeesus on myös Isän ja Pyhän Hengen nimi, voisin kuvitella Pojan tai apostolien puhuttelevan jompaa kumpaa sillä nimellä.
toni t kirjoitti:Iustus kirjoitti: Apostolien tekojen kastekohdat voi lukea myös niin, että ne eivät anna sanatarkkaa kuvausta kasteessa käytetyistä sanoista, vaan korostavat kasteen luonnetta nimenomaan kristillisenä kasteen erotuksena muista kasteista tai tiivistävät kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käsitteeseen "kastaa Jeesuksen nimeen".
Tietysti jokainen voi lukea niin kuin huvittaa mutta sinun tarjoama malli halventaa Jumalan sanaa. Sillä sinun mukaasi sana ei tarkoita sitä mitä se sanoo. Eli kun Apostolienteoissa lukee "kastaa Jeesuksen nimeen" niin todellisuudessa näissä tilanteissa ei olisikaan sanottu näin vaan "kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" sanat. Tällainen lukutapa jossa ajatellaan ettei Raamattu tarkoita sitä mitä sanoo historiankerronnassa on mitä kavalin lukutapa. Silloin ihminen kumoaa omilla perinnäissäännöillään Jumalan sanan -> eli sen mitä sana selkeästi sanoo.
Minä uskon sen että Jeesus sanoi sanat kastakaa "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Uskon myös että niissä kohdissa missä apostolienteoissa sanotaan "kastoivat Jeesuksen nimeen" sanottiin juuri niin kuin Jumalan sana sanoo. Apostolienteot on selkeää historiankerrontaa - se ei ole mitään kuvainnollista kieltä. Raamattu valehtelisi ja johtaisi harhaan jos se historiankerronnassa sanoisi jotain sellaista tapahtuneen (kastoivat Jeesuksen nimeen) mitä ei todellisuudessa olisikaan tapahtunut vaan todellisuudessa kastettiin sanoilla Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mikä sitten on oikea tulkinta Jeesuksen kastekäskystä? Raamattu itse vastaa siihen. Se että apostolienteoissa Jeesuksen opetuslapset kastoivat aina Herran Jeesuksen nimeen kertoo sen että Jeesuksen opetuslapset tulkitsivat kastekäskyn kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen tarkoittavan nimeä Jeesus. Minusta tämä on kaikista loogisin ja ennen kaikkea sanan totuutta ja arvovaltaa kunnioittavin lukutapa sillä näin meidän ei tarvitse lukea sanaan mitään sellaista mitä se ei sano vaan otamme sanan sellaisenaan ja annamme sanan selittää itsensä.
John.15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Käskeekö Jeesus tässä rukoilemaan Isää niin että rukous suoritetaan sanoilla "minun nimessäni"?
Esimerkiksi (1) Rakas Isä varjele minun työmatkani tänään minun nimessäni.
Vai opettaako Jeesus anomaan Isältä Hänen nimessään tyyliin -> (2) Rakas Isä varjele työmatkani tänään Herran Jeesuksen nimessä?
(1) esimerkki vastaa sitä lukutapaa jonka mukaan esimerkiksi Iustus lukee Jeesuksen kastekäskyn. (2) esimerkki vastaa lukutapaa jonka mukaan Jeesuksen opetuslapset ymmärsivät Jeesuksen kastekäskyn.
Minä uskon Jeesuksen opetuslasten Raamattuun kirjattuun tulkintaan. Ja heidän tulkintansa on myös johdonmukainen näille Raamatun ilmoittamille tosiasioille että Isä on antanut nimensä Pojalleen (Joh.17:11) ja Poika on tullut Isänsä nimessä (Joh.5.43) sekä Isä lähettää Pyhän Hengen Poikansa nimessä (Joh.14:26). Nämä kohdat viittaavat yhteen ja samaan nimeen ja se nimi on Herra Jeesus. Jeesus on hebreaksi Jeshua joka tarkoittaa -> Herrassa on pelastus ja on enemmän kuin johdonmukaista että tämä nimi koskee kaikkia yhden Jumalan kolmea persoonaa Isää, Poikaa sekä Pyhää Henkeä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa