Iustus kirjoitti:PetriFB kirjoitti:
Nämä eivät mitenkään vastanneet kysymyksiini.
Raamatussa ei ole ketään kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan ainoastaan Jeesukseen nimeen. Minkä takia?
Eivät vastanneetkaan, ja tuosta tekstistäni kyllä selviää miksi.
Kysymys on siitä, luotammeko alkutekstiin. Apostolien tekojen kastekohdat voi lukea myös niin, että ne eivät anna sanatarkkaa kuvausta kasteessa käytetyistä sanoista, vaan korostavat kasteen luonnetta nimenomaan kristillisenä kasteen erotuksena muista kasteista tai tiivistävät kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käsitteeseen "kastaa Jeesuksen nimeen". Näin, sola scriptura-periaatteen mukaisesti, alkukieliset Matt. 28:19 ja Apostolien tekojen kastekohdat eivät ole ristiriidassa keskenään. Jos taas haluamme asettaa Matteuksen kastekohdan ristiriitaan Apostolien tekojen kanssa, silloin meidän täytyy luke Apostolien tekojen kastekohdat niin kuin niissä sanottaisiin esimerkiksi, että "apostolit kastoivat heidät lausumalla kasteen yhteydessä sanat 'kastan sinut Jeesuksen nimeen.'" Onhan tämä mahdollinen lukutapa, mutta silloin asetamme tietoisesti Jeesuksen käskyn kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ristiriitaan Apotolien tekojen kanssa. Itse kyllä suosin sitä, että Raamattua selitetään Raamatulla, kuin että kumotaan Raamatulla Raamattua.
Tällä perusteella sanoisin, että sinun kysymyksesi on virheellisesti asetettu. Yhtä mielekästä olisi kysyä sinulta, miksi Jeesus käskee kastaaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
On totta että meidän tulee luottaa Raamattuun ja alkutekstiin. Ja jos luotamme, niin silloin uskomme niin kuin Raamattu ja alkuteksti sanoo.
Raamattu todistaa tämänkin asian oikeaksi.
Matt 28:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Herra Jeesus käski opetuslapsiaan opettamaan ja pitämään kaikki (myös toimimaan niin kuin Hän käski) mitä Hän on käskenyt opetuslapsia uskomaan ja pitämään.
Miten opetuslapset uskoivat ja ymmärsivät Jeesuksen käskyn kastaa vedessä uskoontulleita ihmisiä? Raamattu kertoo sen meille:
Apt 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Apt 8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
Apt 10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Apt 19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Yhdessäkään kohdassa ketään ei kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan Herran Jeesuksen nimeen. Miksi he toimivat näin? Raamattu itse vastaa siihen näin:
Kol 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
Meidän Herran Jeesuksen opetuslasten tulee tehdä kaikki sanalla ja työllä Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isä Jumalaa Jeesuksen kautta. Tämän tähden Raamatussa ei ketään kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, koska kaikki tulee tehdä Herran Jeesuksen nimessä ja näin apostolit tekivät kastaessaan uskoontulleita vedessä.
Uskotko sinä, että meidän uskovien tulee tehdä kaikki Herran Jeesuksen nimessä vai erehtyivätkö apostolit ja opettiko Paavali asiasta väärin?
Minä uskon, että apostolit toimivat juuri niin kuin Jeesus käski heitä tekemään ja siksi he kastoivat uskoontulleita Herran Jeesuksen nimessä.
Raamattu vahvistaa, että kaikki tapahtuu ja tulisi tapahtua Herran Jeesuksen nimessä:
Apt 4:30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
Joh 15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Joh 16:
25 Tämän minä olen puhunut teille kuvauksilla; mutta tulee aika, jolloin minä en puhu teille enää kuvauksilla, vaan avonaisesti julistan teille sanomaa Isästä.
26 Sinä päivänä te anotte minun nimessäni; enkä minä sano teille, että minä olen rukoileva Isää teidän edestänne;
27 sillä Isä itse rakastaa teitä, sentähden että te olette minua rakastaneet ja uskoneet minun lähteneen Jumalan tyköä.
Kun uskomme sen mitä Raamatun sanan kokonaisopetus ilmoittaa, niin silloin ei ole mitään ristiriitaa ja silloin me kastamme uskoontulleita (ei sylivauvoja) ihmisiä vedessä Herran Jeesuksen nimessä.