En ihan kyllä myönnä sitä, että siinä tarkoitetaan Israelin kansan paluuta luvattuun maahan.
Luuk.21 sanotaan, että Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Tuo "kaikkia puita" mielestäni
kumoaa sen että tässä Jeesus puhuisi Israelista. Mielestäni hän vain antaa vertauksen, että kun puut
puhkeavat lehteen, niin siitä tietää että kesä on lähellä. Ja samoin kun nämä ikävät asiat (sodat, maanjäristykset jne.)
alkavat tapahtua, niin siitä tietää että Jeesuksen paluu on lähellä.
29. Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.
30. Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.
31. Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä.
32. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.
Sukupolvi/sukukunta asiasta olen samaa mieltä. Että se tosiaan tarkoittaa sukukuntaa (kuten Bipliassa on käytetty tätä sanaa). Ja että Jumala tässä
lupaa ettei juutalinen kansa katoa ennen kuin Jeesus palaa.
Hes.37 luvussa on niin paljon vertauskuvallista kerrontaa, että en tosiaan osaa sanoa ja en varsinkaan voi olla varma, että mitä siinä tarkoitetaan.
Hyvinkin tuossa voidaan puhua siitä, että Jumala kokoaa Israelilaiset heidän omaan maahansa. En tosin huomaa mitään viittausta, että milloin tämä tapahtuisi.
Tämä mitä Petri tästä Hes.37 luvusta kirjoitat tuntuu ihan järkevältä:
Hesekielin 37 luku kertoo kuinka Jumala vie juutalaiset Israelin maahan ja he tulevat siellä eläviksi Jumalan antaman Hengen kautta (Pyhä Henki), kun he lopunajan viimeisinä päivinä uskovat Jeesuksen olevan Messias, Herra ja Pelastaja.
Hesekiel 37 luku puhuu siitä kun Jumala ottaa israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, ja Jumala kokoaa heidät joka taholta ja tuo heidät omaan maahansa (Israelin maa). Tämä aika on sitä aikaa jolloin Israel tulee eläväksi Hengen (Pyhä Henki) kautta. Ensin tapahtuu Israelin kansan muutto ja siirtyminen Israelin maahan ja sitten lopunajan viimeisinä päivinä he tulevat Israelin maassa uskomaan Herraan Jeesukseen.
Tuo on ihan järkeen käypää, jos israelilaisia ei ole vielä koottu kansojen seasta heille luvattuun maahan. Tällä hetkellä melkein kaikki Israelin valtiossa
asuvat juutalaiset ovat kasaareja eli juutalaisuuteen kääntyneitä ihmisiä, joilla on juuret Turkissa ja Mustan meren rannalla.
Sekin on selvää ettei israelilaisten jäännös pelastu elleivät he ensin uudestisynny ja usko että Jeesus on Herra ja Vapahtaja.
Myös on selvää, että Jeesus hallitsee tuhatvuotisessa valtakunnassa. Noissa Hes.37 ja 11 luvuissa ei tosin mielestäni mainita että niissä
kuvatut asiat tapahtuisivat lopun aikoina.
Hes.11 jatkuu:
21. Mutta joitten sydän vaeltaa heidän iljetystensä ja kauhistustensa mieltä myöten, niitten vaelluksen minä annan tulla heidän oman päänsä päälle, sanoo Herra, Herra."
22. Sitten kerubit nostivat siipensä ja pyörät samalla kuin ne, ja Israelin Jumalan kirkkaus oli heidän yläpuolellansa;
23. ja Herran kirkkaus kohosi ylös, pois kaupungin keskeltä, ja asettui vuorelle, joka on itään päin kaupungista.
24. Mutta Henki nosti ja vei minut Kaldeaan pakkosiirtolaisten tykö, näyssä, Jumalan Hengen voimalla; ja näky, jonka olin nähnyt, katosi minulta.
25. Ja minä puhuin pakkosiirtolaisille kaikki Herran sanat, jotka hän oli minulle näyttänyt.
Mistä voi tietää, ettei tuossa Hes.11 kerrotut asiat ole tarkoitettu noille silloin pakkosiirtolaisuudessa eläneille israelilaisille?
Entä mistä voin olla varma, että tuo "uuden hengen ja lihasydämen antaminen" ei tarkoita sitä mitä seuraavassa jakeessa sanotaan?
Eli sitä että Kaldean pakkosiirtolaisuudesta pois päässeet israelilaiset tekevät parannuksen ja vaeltavat Herran käskyjen mukaan?
Hengellinen Israel on ihan selvä asia. Ja myös se että Raamatun juutalaisista polveutuvat israelilaiset ovat luonnollinen Israel. Sen myös
ymmärrän että Jumalan lupaukset luonnolliselle Israelille ovat voimassa. Mutta vähän ihmettelen, että mitkä näistä lupauksista ovat voimassa?
Se ainakin että jäännös (1/3) pelastuu kun he uskovat Jeesukeen. Ja se että juutalainen kansa ei katoa ennen kuin kaikki Raamatun profetiat
toteutuvat. Tuosta paluusta Israelin maahan ja varsinkin, että milloin se tapahtuu, en ole yhtään varma...
Daavidin tähti on mielestäni selkeästi saatanallinen symboli. Eihän siitä ole mainintaa Raamatussa, vain jossain juutalaisten omassa opetuksessa.
Numero kuusi on perkeleen luku. Mielestäni lipussa pitäisi olla menora tai jokin muu vastaava tunnus. Mutta voihan se toki olla niin, että Jumala
poistaa tuon heksakrammin ja kaiken muunkin saastan, kun juutalaiset kääntyvät pois paatumuksestaan.
Kiitos vielä Petri kun selvitit asiaa, etkä syyttänyt juutalaisvastaiseksi.
Vähän tosin vielä jäi epäselväksi se että milloin juutalaisten paluu Israelin maahan tapahtuu???
Yhä olen hieman epäilevällä kannalla sen suhteen, että nykyinen Israelin valtio olisi Jumalan tahto.
Mutta pitää luottaa siihen että tämän asian joskus ittellekin Herra valaisee.
Taitaa olla useimmille ihan päivänselvä asia kun ei kukaan ole mitään kommentoinut. (Itsehän taas kerran samaa asiaa ihmettelen ja jankkaan