Cheekin sanaton sanoma

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Cheekin sanaton sanoma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Marras 2015 17:39

Mikko Murpatti kirjoitti:Arvostelu, synnin/vääryyden esiituominen, epäileminen, jonkin tapahtuman tai huomion kertominen jne kaikki ovat eri asioita kuin tuomitseminen.

Tuomio on semmoinen tapahtuma, jossa säädetään jokin rangaistus (=tuomio).

Kun kerron jollekkin , että älä varasta tai joudut kadotukseen, en minä häntä minnekkään tuomitse, sillä minä en pysty tuomitsemaan ketään mihinkään.

Eikä hän minun sanomesi jälkeen mystisesti katoa jonnekkin helvetin kuiluun, sillä hänen tuomiotansa ei ole vielä langetettu. Kun Jumala langettaa tuomionsa niin silloin hänet on tuomittu kadotukseen, silloin voidaan sano , että joku on tuominnut jonkun.

Minä ihmettelen miten uskovat ei käsitä yleisesti,eikä ymmärrä mikä ero on tuomiolla ja muilla mainitsemillani asioilla? Ymmärtääkö täällä kukaan mitä yritän sanoa, käsitättekö periaatteen jota haen takaa tällä, vai onko tämä sekavasti selitetty?

Kun Raamattu puhuu sisäpuolella olevien tuomiosta tämä liittyy vanhemmiston toimintaan , sillä yksittäisellä riviuskovalla ei ole tuomiovaltaa veljiin vain vanhemmistolla on eikö totta? Vanhemmisto langettaa tuomion / tuomitsee.

Vain se jolla on tuomiovalta voi tuomita yhtään ketään yhtään minnekkään.

:thumbup:

Minä ihmettelen kans. Tuomitseminen tapahtuu ensisijaisesti aina rakkaudesta. Joka tuomitsee ilman rakkautta, se syyllistyy itsekin syntiin. Jukka tuossa kirjoitti tosi hyvin että tuomio ja pelastus kuuluu erottamattomasti yhteen - omaksi pelastukseksi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 29. Marras 2015 18:48

Tarkoittaako tuomitseminen aina vain helvettiin tai vankilaan heittämistä? Halveksiminen, takanapäin puhuminen,arvostelu on samankaltaisia asioita...vakuutetaan ihmisille että tämä henkilö on ainoastaan pahuutta täynnä.Itseasias hän (cheek) vois olla otollisempi Herralle kuin moni "kiltimpi" ( ihmisten silmissä) artisti :) Kunhan vain joku menis ja kertois sen hänelle rakkauden hengessä :) No suoraan sanottuna joku täs hommas särähtää.
systeri

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Marras 2015 19:10

*
Ei näön mukaan saa tuomita. Jos katsoo henkilöön tuomitessaan, se syyllistyy itse syntiin. Emme saa lausua kenellekään kadotustuomion emmekä saa tuomita kärkkäästi ilman rakkautta. Mutta pitää sanoa mikä on syntiä, mikäli itseasiassa se on oikea tuomio ja se tempaa hänet siltä joka voi viedä kadotukseen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 29. Marras 2015 19:22

vaisuliini kirjoitti:*
Ei näön mukaan saa tuomita. Jos katsoo henkilöön tuomitessaan, se syyllistyy itse syntiin. Emme saa lausua kenellekään kadotustuomion emmekä saa tuomita kärkkäästi ilman rakkautta. Mutta pitää sanoa mikä on syntiä, mikäli itseasiassa se on oikea tuomio ja se tempaa hänet siltä joka voi viedä kadotukseen.

Käyköhän se "keekki" lukemas nää jutut täältä? :)
systeri

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Marras 2015 19:30

*
Ei kukaan ole häntä tuominnut. Hän on Jumalalle rakas. :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Marras 2015 20:34

systeri kirjoitti:Tarkoittaako tuomitseminen aina vain helvettiin tai vankilaan heittämistä? Halveksiminen, takanapäin puhuminen,arvostelu on samankaltaisia asioita...vakuutetaan ihmisille että tämä henkilö on ainoastaan pahuutta täynnä.Itseasias hän (cheek) vois olla otollisempi Herralle kuin moni "kiltimpi" ( ihmisten silmissä) artisti :) Kunhan vain joku menis ja kertois sen hänelle rakkauden hengessä :) No suoraan sanottuna joku täs hommas särähtää.

Tuomitseminen tarkoittaa aina tuomion langettamista.

Nuo luettelemasi: halvekseminen, arvostelu, takaapäinpuhuminen ovat kaikki omia sanojaan joilla on toinen merkitys.

Halveksiminen ei ole tuomitsemista.

Oikeudessa syyllistä ei halveksuta 3 vuodeksi vankilaan, vaan tuomitaan 3 vuodeksi vankilaan.

Ainut syy miksi tähän tartuin on se , että moni uskova käyttää sanaa tuomita mielestäni väärin, ja tämä on turhauttavaa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Marras 2015 20:38

Usein kun uskovat puhuvat tuomitsemisesta on oikeasti kyseessä syyttäminen.

Joku syyttää jotain jostain ja tästä käytetään sanaa tuomitseminen, vaikka ne ovat kaksi aivan eri asiaa tarkoittavaa sanaa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 29. Marras 2015 21:39

Raamatussa puhutaan tuomitsemisesta kyllä vähän toisenlaisissakin merkityksissä joka ei nyt tosin liity tähän mutta ei täskään tuomita esim vankilaan tai helvettiin Room 14

3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

Eiköhän tämä tuomitsemisasia oo yleisesti lähtöisin ihan Raamatusta luvusta esim tässä haureudesta tavattu nainen Joh 8

1 Mutta Jeesus meni Öljymäelle.
2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.
3 Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle
4 ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä.
5 Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"
6 Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".
8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
9 Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.
10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".
13 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Sinä todistat itsestäsi; sinun todistuksesi ei ole pätevä".
14 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.
15 Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
16 Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Marras 2015 22:48

systeri kirjoitti:Raamatussa puhutaan tuomitsemisesta kyllä vähän toisenlaisissakin merkityksissä joka ei nyt tosin liity tähän mutta ei täskään tuomita esim vankilaan tai helvettiin Room 14

3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

Eiköhän tämä tuomitsemisasia oo yleisesti lähtöisin ihan Raamatusta luvusta esim tässä haureudesta tavattu nainen Joh 8

1 Mutta Jeesus meni Öljymäelle.
2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.
3 Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle
4 ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä.
5 Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"
6 Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".
8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
9 Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.
10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".
13 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Sinä todistat itsestäsi; sinun todistuksesi ei ole pätevä".
14 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.
15 Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
16 Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.

Joh.8 kohdassa tuomitsemassa ovat Fariseukset ja kirjanoppineet jotka toivat kiinniotetun naisen.

Heillä oli tuomiovalta tähän naiseen nähden, he pystyivät määräämään tuomion.

Room 14 jatkuu:

13 Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.

Laittamalla toisen eteen langetuksen voi saada toisen lankeamaan tekoon joka tuomitsee tekijänsä.

sekä:

23 mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

Joka syö on tuomittu, miksi? Siksi että on itse tuominnut itsensä, koska on syönyt vaikka se ei ollut uskosta. Hän ei siis tullut tuomituksi , kosa joku syytti häntä jostain tai mitään tällaista, vaan tuli tuomituksi koska söi vaikka ei uskonut syömisen olevan sallittua.

Eli pointtini yhä pitää, normi uskova ei tuomitse toista mihinkään syyttämällä häntä jostain, sillä hänellä ei ole tuomiovaltaa. Syyttäminen ei ole tuomitsemista.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 29. Marras 2015 23:49

Joh.8 kohdassa tuomitsemassa ovat Fariseukset ja kirjanoppineet jotka toivat kiinniotetun naisen.

Heillä oli tuomiovalta tähän naiseen nähden, he pystyivät määräämään tuomion.

Eihän pystyny :)

Room 14 jatkuu:

13 Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.

Laittamalla toisen eteen langetuksen voi saada toisen lankeamaan tekoon joka tuomitsee tekijänsä.

Miten tää tähän liittyy :-P

sekä:

23 mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

Joka syö on tuomittu, miksi? Siksi että on itse tuominnut itsensä, koska on syönyt vaikka se ei ollut uskosta. Hän ei siis tullut tuomituksi , kosa joku syytti häntä jostain tai mitään tällaista, vaan tuli tuomituksi koska söi vaikka ei uskonut syömisen olevan sallittua.

Eli pointtini yhä pitää, normi uskova ei tuomitse toista mihinkään syyttämällä häntä jostain, sillä hänellä ei ole tuomiovaltaa. Syyttäminen ei ole tuomitsemista.

Eikös syyttäjä yleensä vaadi tuomiota?
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu