Minusta sinun käsityksesi ovat teologisten opintojesi aikana kyllä saaneet muotoa huonompaan suuntaan. Minä en kehota ketään rakentumaan uskossaan sellaisen uskovan opetuksen kautta, joka on puutteellinen tai väärää opetusta, enkä suosittele Hki:n teol. tiedekuntakaan, mutta sen sijaan suosittelen sellaista opetusta, joka perustuu Jumalan voimaan ja Jumalan viisauteen ja totuuteen. Onneksi me kaikki saamme koetella kaiken ja sitten Jumalan johdatuksessa mennä uskossa rakentumaan niiden seuraan, jotka rakentuvat Jumalan voiman, viisauden ja totuuden kautta.
Minä näen jo nyt että sinä kulkeudut koko ajan syvemmälle kirkolliseen teologiaan ja omaksut koko ajan enemmän sen vaikutteita ja ellei muutosta oikeaan suuntaan tapahdu, niin vuoden päästä kun keskustelemme tässä foorumissa, niin se kirkollinen teologia näyttelee yhä suurempaa roolia elämässäsi. Toivon mukaan olen täysin väärässä.
Täsmennän yhden asian. En ole tietääkseni väittänyt, että käsitykseni eivät olisi muuttuneet paljonkin sinä aikana, kun olen opiskellut teologiaa. Ne ovat muuttuneet. Mutta kun olen tarkoin analysoinut sitä, mikä on ollut noiden muutosten syynä, niin en ole lähes milloinkaan pystynyt vetämään suoraa syy-seuraussuhdetta teologian opiskeluuni tai yliopistoon. Koen siis, että muutokset, jotka ovat tapahtuneet, eivät ole lähes yhtään johtuneet teologian opiskelusta. Sen sijaan usein pystyn tarkasti nimeämään syyn sille, mikä on muuttanut käsityksiäni, ja usein se ei ole ollut teologian opiskelu.
Millä lailla käsitykseni ovat mielestäsi menneet huonompaan suuntaan? Missä mainitsemasi kirkollinen teologia minussa näkyy? Onko sinulla vinkkejä siitä, mistä löydän opetusta, joka perustuu Jumalan voimaan ja Jumalan viisauteen ja totuuteen? Ja ennen kaikkea, millainen on se muutos oikeaan suuntaan, josta kirjoitit?
Itse en ole lainkaan varma muuten siitä, olenko vielä vuoden kuluttua tällä foorumilla. Olen jo harkinnut täältä lähtemistä niin monta kertaa, että en edes muista, mutta olen aina päätynyt jäämään. Nyt kuitenkin koen, että aikani tällä foorumilla on nopeasti lähestymässä loppuaan. Toki voin olla väärässäkin.
Oletko sitä mieltä, että kun Jumala johdattaa ja kasvattaa meitä rakentumaan uskossa, niin ettei meidän uskomme perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, viisauteen ja totuuteen, niin hän valitsee ateisti teologeja opettamaan uskovaa sekä myös uskossa olevia ihmisiä?
En ajattele, että ensisijaisesti. Mutta näen tämänkin väylän olevan Jumalalle joskus mahdollisen. Näen ihan samoin kuin sinä, että ensisijainen opetustehtävä on niillä, joilla on seurakunnallinen opettajan tehtävä.
Mitä tarkoitat evankeliumien harmonisoimisella?
Tällä tarkoitan sitä, että neljää evankeliumia pyritään sovittamaan yhteen niin, että niistä muodostuu harmoninen kokonaisuus. Valtavan paljon on niitä, jotka uskovat evankeliumien kertomusten olevan vähintään pikkuasioissa ristiriitaisia keskenään. Itse en toistaiseksi usko näin, vaan ajattelen kertomusten vain olevan erilaisia, mutta silti yhteensovitettavissa keskenään. Monet ovat laatineet evankeliumien yhteisesityksiä, samoin minäkin olen tehnyt sellaisen pääsiäiskertomusten osalta - tiedostosta tulikin noin 100-sivuinen.
PetriFB kirjoitti:Seurakunta, joka rakastaa Jumalaa ja rakentuu Jumalan voimassa ja viisaudessa sekä totuudessa on Jumalan tahdon mukaan jokaisen uskovan ykkösrakentumispaikka. Sen jälkeen voi tulla sellaisia paikkoja, opistoja jne. jossa on Jumalaa rakastavia uskovia, jotka rakentuvat Jumalan voimassa, viisaudessa ja totuudessa. Suosittelen tuota ykköspaikkaa.
Itsekin uskon, että seurakunta on se ykköspaikka. Tässä voin myöntää sen, että viime aikoina olen ollut todella pettynyt seurakuntaan siinä mielessä, että en ole kokenut juuri ollenkaan uskovien parissa rakentuneeni. Tämä on toki vain tunne ja olen pyrkinyt elämään sen kanssa antamatta sille valtaa. Olen siis jatkanut kokoontumista uskovien kanssa, vaikka fiilis siihen on aika nollassa. Uskon, että kokoontuminen on kaikesta huolimatta Jumalan tahto. Mutta harvoin esimerkiksi saarna/opetus suuremmin minua rakentaa. Ehkä olen vain pyörinyt väärissä piireissä, onhan täällä päin uskovien yhteisöjä kuin sieniä sateella, joten koluamista voisi jatkaakin.
Kuten joskus sanoin sinulle, niin ulkomailla olisi ollut hyviä uskovien pitämiä Raamattu uskollisia teologisia opinahjoja, joissa valmistutaan Raamatun tutkijoiksi.
Taidan hämärästi muistaa sinun sanoneen tämän, mutta paikkoja en enää muista...