Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 19. Marras 2015 00:31

Blum kirjoitti:Eräs syy itselleni opiskella teologiaa on se, että haluan päästä syvemmälle. Erityisesti syvemmälle Raamattuun, saavuttaa suuremman ymmärryksen siitä, jotta voisin sitä joskus opettaa. Olen kokenut, että kun käyn kirkoissa tai muissa yhteisöissä kokoontumassa toisten kristittyjen kanssa, saan esimerkiksi opetuksesta usein todella harvoin mitään uutta. Sitäkin useammin toki terveellisiä muistutuksia ydinasioista. Monissa paikoissa sanoma on jopa harmillisen ohutta, toisissa taas se voi olla syvällistäkin, mutta valtaosin kaiken tiedän jo entuudestaan. Uskon kuitenkin, että Raamattu on niin monipuolinen kirja, että siitä varmaan riittää löydettävää koko eliniäksi. Usein olen näitä uusia oivalluksia ja löytöjä saanut esimerkiksi teologisten kirjojen äärellä.

Haluan myös perehtyä tarkasti Raamatun syntyaikojen kulttuurihistoriaan ja kontekstiin, saada syvällisen osaamisen Raamatun alkukielistä, jotta kykenen lukemaan ja kääntämään Raamattua sujuvasti sekä perehtyä myös kirkkohistorian lähes kahteen vuosituhanteen, jotta voisin sen kautta hahmottaa nykyajan ilmiöidenkin taustoja. Myös käytännöllinen teologia auttaa hahmottamaan nykyaikaa ja sen uskonnollisuutta. Systemaattisen teologian ja kristillisten ajattelijoiden tuntemus taas voi olla avuksi, sillä haluan ottaa huomioon myös sen, mitä ennen minua on vaikka jostain raamatunpaikasta ajateltu.

Ennen kuin joku kiirehtii varoittamaan ihmisviisaudesta ja ateistiteologeista, totean, että itse arvostan ensisijaisesti uskossa olevien teologien tutkimuksia. Toisaalta minun on tunnustettava myös se, että ei-uskovatkin tutkijat pystyvät tutkimaan esimerkiksi Raamatun ajan kulttuuria ja kirkkohistoriaa sekä perehtymään alkukieliin. Nämä voi halutessaan ymmärtää uskonnollisesti täysin neutraaleina oppialoina, joiden puitteissa on itsessään mielestäni aika hankalaa lähteä vääristelemään itse Raamattua. Toki jos kritiikittömästi halutaan tulkita esimerkiksi jokin Raamatunkohta ehdottomasti jonkin kulttuurillisen seikan kautta, voidaan mennä metsään. Sinänsä siis kirkkohistoria ja alkukielet ovat mielestäni kuin minkä tahansa historian tai kielen opiskelua. Näissäkin on omat vaaransa erehtyä. Kriittisyyttä kaivataan silloin, kun historian ja kielen valossa aletaan varomattomasti tehdä johtopäätöksiä Raamatusta.

Uskon, että Jumala voi avata minulle Raamattua teologian ja tutkimuksenkin kautta.

Olet miettinyt tuota asiaa monelta kantilta ja mielipiteesi asioista on minusta ihan hyviä ja tunnut käsittävän mihin olet itsesi asettanut.

Koita ylläpitää lapsenomainen usko Jumalaan ehyenä, ja koita aina pitää erossa tieteellinen Raamatun tutkinta ja suhde Jumalaan.

Jos turvaat Jumalaan, että Hän turvaa sinua eksymykseltä niin uskon että on mahdollista valmistua tuolta ja silti pysyä uskossa Jumalaan.

Toivon, että pääset käyttämään oppimiasi asioita Jumalan valtakunnan hyväksi kunhan valmistut ja kaikki kääntyy vielä hyväksi.

Itse pitäydun tiukasti naiivissa ja lapsenomaisessa uskossani, ja luotan siihen , että Herra opettaa minua kuin lastaan kaikessa mistä minun tulee saada ymmärrystä. Omalla aikataulullaan.

Siunausta sinulle kaikessa!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Blum » 19. Marras 2015 17:30

Mikko Murpatti kirjoitti:
Blum kirjoitti:Eräs syy itselleni opiskella teologiaa on se, että haluan päästä syvemmälle. Erityisesti syvemmälle Raamattuun, saavuttaa suuremman ymmärryksen siitä, jotta voisin sitä joskus opettaa. Olen kokenut, että kun käyn kirkoissa tai muissa yhteisöissä kokoontumassa toisten kristittyjen kanssa, saan esimerkiksi opetuksesta usein todella harvoin mitään uutta. Sitäkin useammin toki terveellisiä muistutuksia ydinasioista. Monissa paikoissa sanoma on jopa harmillisen ohutta, toisissa taas se voi olla syvällistäkin, mutta valtaosin kaiken tiedän jo entuudestaan. Uskon kuitenkin, että Raamattu on niin monipuolinen kirja, että siitä varmaan riittää löydettävää koko eliniäksi. Usein olen näitä uusia oivalluksia ja löytöjä saanut esimerkiksi teologisten kirjojen äärellä.

Haluan myös perehtyä tarkasti Raamatun syntyaikojen kulttuurihistoriaan ja kontekstiin, saada syvällisen osaamisen Raamatun alkukielistä, jotta kykenen lukemaan ja kääntämään Raamattua sujuvasti sekä perehtyä myös kirkkohistorian lähes kahteen vuosituhanteen, jotta voisin sen kautta hahmottaa nykyajan ilmiöidenkin taustoja. Myös käytännöllinen teologia auttaa hahmottamaan nykyaikaa ja sen uskonnollisuutta. Systemaattisen teologian ja kristillisten ajattelijoiden tuntemus taas voi olla avuksi, sillä haluan ottaa huomioon myös sen, mitä ennen minua on vaikka jostain raamatunpaikasta ajateltu.

Ennen kuin joku kiirehtii varoittamaan ihmisviisaudesta ja ateistiteologeista, totean, että itse arvostan ensisijaisesti uskossa olevien teologien tutkimuksia. Toisaalta minun on tunnustettava myös se, että ei-uskovatkin tutkijat pystyvät tutkimaan esimerkiksi Raamatun ajan kulttuuria ja kirkkohistoriaa sekä perehtymään alkukieliin. Nämä voi halutessaan ymmärtää uskonnollisesti täysin neutraaleina oppialoina, joiden puitteissa on itsessään mielestäni aika hankalaa lähteä vääristelemään itse Raamattua. Toki jos kritiikittömästi halutaan tulkita esimerkiksi jokin Raamatunkohta ehdottomasti jonkin kulttuurillisen seikan kautta, voidaan mennä metsään. Sinänsä siis kirkkohistoria ja alkukielet ovat mielestäni kuin minkä tahansa historian tai kielen opiskelua. Näissäkin on omat vaaransa erehtyä. Kriittisyyttä kaivataan silloin, kun historian ja kielen valossa aletaan varomattomasti tehdä johtopäätöksiä Raamatusta.

Uskon, että Jumala voi avata minulle Raamattua teologian ja tutkimuksenkin kautta.

Olet miettinyt tuota asiaa monelta kantilta ja mielipiteesi asioista on minusta ihan hyviä ja tunnut käsittävän mihin olet itsesi asettanut.

Koita ylläpitää lapsenomainen usko Jumalaan ehyenä, ja koita aina pitää erossa tieteellinen Raamatun tutkinta ja suhde Jumalaan.

Jos turvaat Jumalaan, että Hän turvaa sinua eksymykseltä niin uskon että on mahdollista valmistua tuolta ja silti pysyä uskossa Jumalaan.

Toivon, että pääset käyttämään oppimiasi asioita Jumalan valtakunnan hyväksi kunhan valmistut ja kaikki kääntyy vielä hyväksi.

Itse pitäydun tiukasti naiivissa ja lapsenomaisessa uskossani, ja luotan siihen , että Herra opettaa minua kuin lastaan kaikessa mistä minun tulee saada ymmärrystä. Omalla aikataulullaan.

Siunausta sinulle kaikessa!

Kiitos viestistäsi, Mikko. Uskon että antamiasi neuvoja tulen todella teologisessa tarvitsemaan. Ja niitäkin enemmän varmaan juuri tuota siunausta ja rukousta. Uskon myös, että Jumala taatusti tulee opettamaan ja antamaan ymmärrystä sinulle sekä muillekin lapsilleen niin kuin Hänen tahtonsa mukaan on. Teologia on vain yksi monista välineistä oppia lisää uskon asioista, mutta tärkeintä on juurikin tulla Jumalan itsensä opettamaksi.

Jumala meitä siunatkoon ja auttakoon soveltamaan oppimiamme asioita käytäntöön!
Blum

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Marras 2015 17:37

*
Blum saisiko kysyä jos sopii? Oletko joskus ottanut selvää teologian alkuperäislähteestä mistä se tuli ja mikä vuonna se alkoi? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Blum » 19. Marras 2015 18:05

vaisuliini, teologiaa terminä taitaa olla käyttänyt jo Platon antiikin Kreikassa, mutta käsittääkseni termin määritelmät historian saatossa ovat olleet hyvinkin kirjavia. Kristillinen teologia esimerkiksi on luonteeltaan osin erilaista kuin kreikkalainen. Sinänsä sana tarkoittaa jotain sen suuntaista kuin "puhe Jumalasta".
Blum

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Marras 2015 18:56

Teologia oppiaineena taitaa juontaa juurensa keskiajalta, kun kirkon papiston heikosta oppineisuudesta kauhistuneet johtajat alkoivat systematisoida ja kehittää pappien opetusjärjestelmiä. Yliopistot saattoivat peräti syntyä alkujaan palvelemaan tätä tarkoitusta (katedraalikoulut). Aikanaan yliopistoissa alettiin opettaa myös lakia ja muuta monimutkaisen yhteiskunnan virkamiehiltä vaadittavaa oppiainesta. Aikanaan sitten tuli reformaatio ja valistuksen aika, jolloin yliopisto lähti kehittymään yhä selkeämmin valtion palvelukseen, sen sijaan että ne olisivat palvelleet kirkkoa. Tietysti monessa Euroopan maassa oli valtionkirkkojärjestelmä, jonka tarpeisiin yliopisto edelleen koulutti papistoa. Yhteiskunnan sekularisaation myötä yliopistot sekularisoituivat myös. Tästä on jonkin verran käyty keskustelua, pitäisikö teologinen tiedekunta lakkauttaa kokonaan, niin että eri uskontokunnat perustaisivat omat koulunsa yhteisöjensä tarpeita varten. Kuitenkin teologia on ainakin Euroopassa haluttu pitää yliopistoissa, mieluummin kuin luovuttaa sitä tunnustuksellisille seminaareille, kuten on laita esim. yhdysvalloissa.

Oppineet veljeni korjatkoot, jos tässä on epätarkkuuksia.
JHK

ViestiKirjoittaja Blum » 19. Marras 2015 19:59

Aika ajoin meidän yliopistossamme muuten kuulemma viriää huhuja, että teologinen tiedekunta yhdistettäisiin esimerkiksi humanistiseen tiedekuntaan - ja ellen erehdy, sellaisia huhuja on liikkeellä tälläkin hetkellä.
Blum

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Marras 2015 21:42

Se mitä Helsingin teologinen tiedekunta tarjoaa:

Koska asia on jatkuvasti monille ulkopuolisille epäselvä, Helsingin teologisessa tiedekunnassa opetettava teologia on itseymmärrykseltään tieteellistä tutkimusta, jossa tutkitaan kristinuskoa ilmiönä – se ei siis ole opetusta Jumalasta, hänen tahdostaan ja sanastaan. Tutkimuskohteena ovat tekstit, eri ajattelijoiden näkemykset, historialliset tapahtumat, ei yliluonnollinen todellisuus itsessään. Näin ollen ateisti voi aivan hyvin tehdä teologista tutkimusta.

Se mitä Jumala tarjoaa uskovalle:

1 Kor 2:
2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
6 ¶ Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,

Minäkin näen Blumissa halukkuutta palvella Jumalaa ja että hänellä on halua etsiä totuutta, siksi toin Raamatusta esille sen mistä löytyy täydellisin ilmoitus totuudesta ja Pyhän Hengen voimasta, sillä uskoa ei saa perustaa ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan. Ilman Jumalan antamaa viisautta ja voimaa sekä rakkautta Pyhässä Hengessä emme voi mitään tehdä Jumalalle, emmekä ymmärtää mitään Jumalan sanasta, siksi sen tulee olla uskomme keskipiste Herrassa Jeesuksessa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Blum » 19. Marras 2015 22:30

PetriFB, mielestäni on aika erikoista tehdä noin jyrkkää vastakkainasettelua, kun itsekin jatkuvasti osoitat lukevasi esimerkiksi alkukielten sanakirjoja ja historiaa, joihin sitten perustat väitteitäsi. Eikö esimerkiksi kreikan opiskelu ole luokiteltavissa ihmisviisaudeksi? Jos on, niin eikö meidän pitäisi kavahtaa kieltenopiskelua ja kaikkia tuollaisten ihmisviisaiden aikaansaannoksia, kuten raamatunkäännöksiä? Jos ei ole, niin miksi, ja millä perusteella erottelemme sen, mikä on ihmisviisautta ja mikä on Jumalan viisautta?

Kaikki tieteellinen tutkimus tuskin on väärin? Eivät kai kaikkien ateistitiedemiesten kaikki tutkimustulokset ole automaattisesti valheellisia siksi, että tutkimuksen on tehnyt ateisti? Jos ei, niin eikö kristitylläkin ole lupa pitää todennäköisinä niitä tutkimustuloksia, jotka kestävät koetuksen? Onko näiden tutkimustulosten totena pitäminen ristiriidassa sen kanssa, että usko perustuu Jumalan voimaan?

Minun mielestäni ei kannata tehdä sellaista edellytystä, että kaikki teologia esimerkiksi olisi ihmisviisautta, mitä et varmaan tarkoitakaan. Jos on vaikka uskovainen teologi, joka on kirjoittanut raamatunselitysteoksen, on minusta aivan mahdollista, että Jumalan voima voi ilmetä tuon teologin ja ihmisen kautta. Voisin tuollaiseen teokseen suhtautua lähtökohtaisesti samoin kuin esimerkiksi sinun kirjoituksiisi. Historiallisten henkilöiden ajatuksiin voin suhtautua pitäen niitä tutkimuskohteena ja jos havaitsen niissä jotain koettelemisen arvoista (esimerkiksi jokin Raamatun totuus aukeaa uudella tavalla), niin en koe olevan syytä, että en saisi sitä uskoa tai että Jumalan voima ei voisi ilmetä sellaisen kautta. Edelleenkin tarkoitukseni on olla kriittinen ja koetella se, minkä kohtaan.
Blum

ViestiKirjoittaja Blum » 19. Marras 2015 23:37

Petri, minulla on kysymys: Mitä mieltä olet? Jos ei-uskova teologian luennoitsijani opettaa minulle, että Raamatun mukaan Jeesus syntyi neitseellisesti, ylösnousi kuoltuaan ja että ne, jotka uskovat Jeesukseen, vanhurskautetaan, niin onko tämä luennoitsijani opetus ihmisviisautta?
Blum

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Marras 2015 23:44

Blum kirjoitti:vaisuliini, teologiaa terminä taitaa olla käyttänyt jo Platon antiikin Kreikassa, mutta käsittääkseni termin määritelmät historian saatossa ovat olleet hyvinkin kirjavia. Kristillinen teologia esimerkiksi on luonteeltaan osin erilaista kuin kreikkalainen. Sinänsä sana tarkoittaa jotain sen suuntaista kuin "puhe Jumalasta".

Ok kiitos vastauksestasi Blum! Minä ommelsin vaatteeni valmiiksi niin anteeksi että minulla kesti vastata. Haluaisin kysyä jos sinulle sopii koska mietin oletko joskus tutkinut Sanaa koskevia kohtia Raamatusta mitä merkitsee siitä Sanan auktorireetista ja voimasta? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu