rpe kirjoitti:petri hyvä. Kaikessa näkee, että haluat olla opettaja,joka "tietää" vähän enemmän kuin normaali tavis uskova. Ongelma on se, että lähdekritiikkisi on jatkyuvasti kehno. Puheesi alkeksandrialaisesta ja bysanttilaisesta tekstistä, saa väkisinkin suupielet joko myötähäpeään tai kummasteleman. Ensinnäkin. Mikä ihmeen vatikaani sitä ja tätä. Erittele edes vuosilukuoja, henkilöitä, kontekstiä, jos haluat olla edes jollain tavalla uskottava. Toiseksi. Tapasi poimia "rusinat pullasta" on tyyppiesimerkki maallikosta, jolla on vimmattu päämäärähakuisuus, mutta et suostu edes katsomaan ja vilkuilemaan sivuille ja havaitsemaan muita näkökulmia, tulkintoja jne. Kovin ahdistavaa on tapasi omia Pyhän Hengen auktoriteetti ja selittää, että olet taas kokenut jotain, mistä pitää valaista totuus. Täällä on tälläkin palstalla puhuttu jo muissakin yhteyksissä Mistä voit olla varma, josko minut, tai varsinkuin joku muu kriitikkosi on tarkoitettu tuomaan hieman lisäväriä totuuksiisi. Puheesi kasteesta on hyvä esimerkki.Sano rehellisti minulle, jonka henkilöllisyytä et edes tiedä, että jos pidän lapsikastetta validina, onko osani ikuinen kadotus, jos en tee tai koe parannusta ja ota toista kertaa kastetta ym kokemuksia? Jos uskon, että universumi on oikeasti vanhempi kuin 6000v, onko minun tehtävä parannus tästäkin synnistä? En ole hyvä kristitty, en tunne Raamattua alkukielillä kovin hyvin, mutta minulla on suuri halu oppia teologiaa ja raamatun olemusta. Toivon, että joskus voisimme olla samassa taivaasa, mutta minua ahdistaa tämä suuri ehdottomuutesi ja kyvyttömyytesi ymmärtää sävyjä ja variaatioita.
rpe:
Raamatulliseen uskoon ei kuulu uskovien luokitteleminen tavis uskoviksi ja sitten opettajiksi jne. Minä koen että minun on pitänyt tutkia tiettyjä asioita juuri sen tähden ettei perinteiden ja Raamatun ulkopuolisten oppien ja käsitysten kautta kukaan uskova eksyisi kannattamaan ja uskomaan epäraamatullisia oppeja ja perinteitä.
Olen tuonut esille RKK:n Maria oppeja, joita sinä et suostu edes näkemään ja tunnustamaan niitä siten kuinka RKK niistä opettaa. Tämä kertoo jo paljon asenteesta ja siitä millä tavalla suhtautuu totuuteen sekä valheeseen.
Totta kai sinä sanot minun lähdekritiikin olevan kehno, koska olet eri mieltä kanssani etkä halua nähdä ja tunnistaa edes sitä tosiasiaa kuinka paavi ut unum sint kiertokirjeessään sanoo RKK pyrkivän ekumenian kautta ykseyteen.
Paavi Johannes Paavali II:n kiertokirje ekumeniasta "Että he olisivat yhtä" ("Ut unum sint") 25. toukokuuta 1995:
- Katolisen kirkon ekumeeninen vastuu samoin kuin Kristuksen kaikkien oppilaiden vastuu koota kaikki ykseyteen perustuu Jumalan suunnitelmaan.
- Tähän ykseysliikkeeseen, jota kutsutaan ekumeeniseksi liikkeeksi, osallistuvat ne, jotka rukoilevat kolmiyhteistä Jumalaa ja tunnustavat Jeesuksen Herraksi ja Vapahtajaksi, eivätkä he osallistu siihen vain yksilöinä vaan myös niiden yhteisöjen jäseninä, joissa he ovat kuulleet evankeliumin ja joita he nimittävät kirkokseen ja Jumalan kirkoksi
Niin pitkään kun sinä et tunnusta tätä, niin et halua tehdä parannusta asiassa, sillä sinä sanot ettei RKK pyri ekumenian kautta kirkkojen ykseyteen. Tätä en sano syyttäen sinua. Asiat ovat nähtävissä ja luettavissa, jolloin ne voidaan myös ymmärtää niin kuin ne on kirjoitettu.
Toin aikaisemmin esille jesuiittojen omia sanoja ja opetuksia mystiikasta sekä tiettyjen protestanttien luopumuksesta, jossa he ovat vastaanottaneet tämän mystiikan sanoman. Se oli ihan selvää tekstiä heidän omin sanoin ja lähdeviitteineen.
Maallikko sana on halventava sana, sillä Raamatussa ei ole sellaista jakoa kuin ammattiteologit ja maallikot. Raamatun opetuksen mukaan jokainen uskova kuuluu kuninkaalliseen papistoon ja paikallisen seurakunnan johtajista (ryhmä miehiä) käytetään nimityksiä kaitsijat, vanhimmat, paimenet ja johtajat. Raamattu ei sano kenenkään uskovan olevan maallikko, eikä käytä sellaista kahtiajakoa kuten toin äsken esille.
En minä omi Pyhän Hengen auktoriteettia, enkä perusta uskoani omiin kokemuksiini, vaan sanon ja olen sanonut, että Pyhä Henki avaa kaikille uskoville Raamatun sanan totuutta:
Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
Joh 7:
38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
Raamatun todistuksen mukaan Pyhä Henki johdattaa uskovia totuuteen avaten Jumalan sanan totuutta. Jeesuksen opetuksen mukaan jokaisen uskovan tulisi uskoa Häneen niin kuin Raamattu opettaa. Minä en perusta uskoani kokemuksiini, vaan Raamatun sanan totuuteen.
Varmasti Jumala lähettää ja on lähettänyt uskovia minua oikaisemaan ja korjaamaan kurssiani siinä missä kohden en ymmärrä oikein. Mutta tämä asia pätee jokaiseen uskovaan ei vain minuun, sillä Jumala lähettää jokaisen uskovan elämään niitä joiden kautta Hän korjaa kurssia siinä missä on väärä ymmärrys. Tämä koskee myös sinua ja jokaista uskovaa, eikä vain minua. Silloin kun joku koettelee toista uskovaa niin tämä tahtoo unohtua että koeteltavakin tulee koetella, koska Raamatun sanan opetuksen mukaan kaikki tulee koetella onko se Jumalasta vai ei.
Siitä olen varma ettei Jumala korjaa minua siinä kohden opetustani missä sanon Pyhän Hengen avaavaan Jumalan sanan totuutta jokaiselle uskovalle. Varmasti minussa, sinussa ja kaikissa on alueita, joissa Jumala haluaa korjata asioita oikeaan suuntaan. Oletko samaa mieltä? On kuitenkin varmoja asioita, vaikka ne olisivatkin jollekin epävarmoja ja tällä tarkoitan sitä että Raamatun varma sana ja opetus on että Pyhä Henki avaa uskoville Jumalan sanan totuutta.
Jos uskot Jeesukseen siten, että Herra Jeesus on ainoa pelastustie, niin totta kai pelastut huolimatta siitä vaikka uskot lapsikasteeseen tai uskoisit universumin olevan vanhempi kuin 6000 vuotta. Opillisesti voi erehtyä, mutta ei pelastuksen suhteen. Mutta kuten tuli esille, niin Jumala haluaa korjata meidän kurssia oikeaan suuntaan, jos olemme erehtyneet jossakin kohden. Jos uskova ymmärtää vesikasteen tai jonkin muun asian väärin, niin Jumala haluaa rakkaudessaan auttaa tällaista uskovaa korjaamaan kurssiaan ja uskomaan asioihin Raamatun opetuksen mukaisesti.
Minäkin toivon että Jumalan armosta olisimme joskus Uudessa Jerusalemissa. Kuten olen sanonut niin olen ehdoton siinä, että Raamattu (VT ja UT) on ainoa Jumalan sanan auktoriteetti sekä ainoa joka avaa Raamatun sanan totuutta on Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki. Vaikka olemmekin olleet eri mieltä joistakin asioista kanssani, niin siitä huolimatta tämä keskustelu on ollut ainakin vielä rakentavaa.