paa kirjoitti:paa kirjoitti:Teologit/opiskelijat minulla olisi kysymys. Mitä Jumalan valtakunta on hyötynyt kaikesta opiskelemastanne tiedosta?
Ettei painu unholaan, niin miten on?
rpe kirjoitti: En myöskään ymmärtänyt lepopäivänormitusta: pitääkö kristityn viettää sapattia lauantaina, vai lepopäevää sunnuntaina, vai vapaapäivää millain haluaa?
pekka kirjoitti:Blum,
Minusta kun kerran olet sanonut tietääkseni että et ole katolisen kirkon puolustaja niin miksi sitten käytät tuota kuvaa nimesi alla missä lukee "katolisen kirkon puolustaja"?
Etkö voisi poistaa sitä, minua se ainakin häiritsee.
Blum kirjoitti:pekka kirjoitti:Blum,
Minusta kun kerran olet sanonut tietääkseni että et ole katolisen kirkon puolustaja niin miksi sitten käytät tuota kuvaa nimesi alla missä lukee "katolisen kirkon puolustaja"?
Etkö voisi poistaa sitä, minua se ainakin häiritsee.
Itse asiassa kuvassani lukee pohjalla "Hyvän argumentaation puolustaja", ja sanat "Hyvän argumentaation" on yliviivattu, kuitenkin siten, että ne vielä näkyvät, ja niiden ylle on kirjoitettu: "Katolisen kirkon".
Allekirjoitustekstissäni olen tuonut tarkemmin esille, mistä on kyse. Kerron siellä, että kuvani on lähinnä kuittaus sille, mitä minun on täällä monesti väitetty tekevän, vaikkakaan en katolista kirkkoa kuitenkaan koe puolustavani. Kuvani olin tarkoittanut lyhytaikaiseksi ja sen tarkoitus on herättää täällä olijoita siihen, millaisia mielestäni virheellisiä johtopäätöksiä täällä tehdään. Kuva on siis ehkä tavallaan ironinen ja sen merkitys käänteinen. En koe täällä puolustelleeni katolista kirkkoa, mutta koen, että minuun on silti lyöty katolisen kirkon puolustelijan leima, mitä kuvan on tarkoitus ilmaista. Toivoin, että kuvani herättäisi ajattelemaan sitä, millaisia virheellisiä päätelmiä täällä ehkä esiintyy.
Mutta voin toki poistaa kuvan, sillä erityinen tarkoitukseni ei ole aiheuttaa pahaa mieltä. Aion pyrkiä poistamaan kuvan tai vaihtamaan sen, kun ehdin.
PetriFB kirjoitti:Raija Sollamo on eläkkeellä oleva Raamatun alkukielten professori, joka on työskennellyt mm. Hki:n teologisessa tiedekunnassa. Hän on arvostettu tutkija.
Raija Sollamo on tutkinut Raamatun kulttuurihistoriaa. Sollamon mukaan nykypäivän homoseksuaalisuutta ei voida enää arvioida tuhannen vuoden takaisella kulttuurilla. Sollamo ajattelee, että Paavalin opetus homoseksuaalisuudesta perustui Rooman valtakunnan aikaiseen hillittömään vapaamielisyyteen. Sollamon mukaan Paavalin tarkoittamat ihmiset olivat heteroseksuaaleja, jotka olivat irstailleet homoseksuaalisesti. Sollamo on painottanut, että Paavalin ajan käytöstavoilla ei ole enää mitään tekemistä nykyajan kanssa. Sollamo on sanonut, että Paavali ei tuntenut sitä homoseksuaalisuutta, jonka nykytiede tuntee synnynnäisenä, jossa ihmiset käyttäytyvät vastuullisesti.
Sollamo on sanonut, että ehdoton oikeassa oleminen on vaarallista ja on läheisesti sukua fanatismille. Sollamon mukaan Raamattu ei riitä työvälineeksi. Tällä hän tarkoittaa sitä, että Raamattu ei riitä määrittämään homoseksuaalisuutta. Sollamon mukaan vanha testamentti tunsi homoseksuaalisuuden lähinnä voitettuihin kansoihin tai muukalaisiin kohdistuvana seksuaalisena häpäisemisenä, väkivaltana ja raiskaamisena. Sollamo sanoi että tällaisena ilmiönä se tietysti tuomittiin jyrkästi ja siitä langetettiin kuolemanrangaistus. Sollamo on sanonut: Uskonnon kielellä sanottuna Jumala on luonut niin homot kuin heterotkin; Onko meistä mestaroimaan Jumalan luomistyön tuloksia?
Sollamon tulkinnat ovat täysin epäraamatullisia, sillä niin vanha testamentti kuin Uusi Testamentti tuomitsevat homouden synniksi ja kauhistukseksi Jumalan edessä.
Sollamon tekstiä lukiessa tulee esille selvästi, että hän itse uskoo olevansa ehdottomasti oikeassa siinä, että homoseksuaalisuus ei ole synti. Hän itse asettuu samaan kategoriaan kuin ne joille hän kohdistaa ehdottoman oikeassa olemisen fanatismin. Itse asiassa on kyse siitä, että Jumala on ainoa, joka on oikeassa sillä Hän on kirjoituttanut Raamatun. Jumalan rakkaudella täytetty Herran Jeesuksen opetuslapsi ei ajattele, että minä olen oikeassa, vaan että Jumala on oikeassa ja Hän ilmaisee tahtonsa Sanassaan (Raamattu).
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa