JHK kirjoitti:Luen tässä näitä tämän päivän viestejä joita en vielä ole ehtinyt lukemaan ja tuosta haluaisin sinulta JHK kysyä, että mitä ihmettä tarkoitat tuolla että apostoli Paavalilla olisi ollut aikansa "teologinen koulutus"?
Ja missä kohtaa tuo sanotaan Raamatussa?
Apt. 22:1. "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa, mitä minä nyt teille puolustuksekseni puhun".
2. Kun he kuulivat hänen puhuvan heille hebreankielellä, syntyi vielä suurempi hiljaisuus. Ja hän sanoi:
3. "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.
Gamaliel (myös Gamaliel vanhempi) oli fariseus ja Sanhedrinin jäsen. Talmudin mukaan hän oli myös Sanhedrinin johtaja. Raamatun Apostolien teoissa hänet mainitaan kahdesti, joissa kohdissa hän kehottaa maltillisuuteen apostoleja tuomittaessa [1] ja hänen mainitaan myös olleen Paavalin opettaja [2]. Perimätiedon mukaan hän kääntyi kristityksi ja hänen väitetään kirjoittaneen Gamalielin evankeliumin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Gamaliel
Gamaliel holds a reputation in the Mishnah for being one of the greatest teachers in all the annals of Judaism:
"Since Rabban Gamaliel the Elder died, there has been no more reverence for the law, and purity and piety died out at the same time".[7]
Juutalaisen Mishnan mukaan Gamaliel oli aikansa suurimpia opettajia. Tutkijat ovat sanoneet että Paavalin kirjeistä näkyy laaja oppineisuus, eikä ainoastaan juutalaisuudessa; hän siteeraa myös kreikkalaisia runoilijoita.
Fil 3:
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ¶ ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
Tämä on tärkeä ja huomioida ja ymmärtää miten Paavali suhtautui Kristuksen rinnalla kaikkeen muuhun, pitäen kaiken muun roskana. Kehotan myös tutkimaan mitä roskana sana tarkoittaa alkutekstissä, sillä 33/38 roskana sana on siitä lievä ilmaus mitä kaikkea se tarkoittaa.